728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۱۲اسفند۹۸

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

در روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۲ اسفند۹۸، بحران  اف.ای.تی.اف تا بودجه ۹۹ تا بحران اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم به کرونا پیوند خورده‌اند. اما در مورد کرونا خط کلی روزنامه‌های هر دو باند حاکم کتمان واقعیت است و لاپوشانی ابعاد فاجعه و عوض کردن صورت مسأله با موضوعات حاشیه‌یی مثل موضوع مافیای ماسک. کوچکترین اشاره‌یی به ابعاد فاجعه و پرپر شدن مردم در خیابان‌ها نکرده‌اند. تیترهایشان با این‌که به وعده‌های دروغ و ادعاهای پوشال مبنی تأمین دارو و کیتهای درمانی اختصاص یافته است اما نتوانسته‌اند تشدید بحران درونی رژیم در اثر کرونا را کتمان کنند. ابعاد فاجعه به قدری است که برخی محافل حکومتی را ناگزیر کرده به نفرت و بی‌اعتمادی مردم و بی‌عملی حکومت اعتراف بکنند.

ابتکار: آنچه از تک‌تک این بحرانها، بحرانی‌تر و فاجعه‌بارتر می‌نماید، بحران اعتماد از دست رفته اجتماعی است... در اصل افسردگی ناشی از تعدد بحران در ایران امروز کمتر تردیدی وجود دارد. گروهی از سر استیصال یا انکار یا خشم، آن را به سخره می‌گیرند و دهه‌ای دیگر تمام احساس‌شان را به خشونت بدل کرده و بر سر هر چیز می‌ریزند.

ایران: استرس بدتر از کرونا: یکی از دلایلی که ترس و نگرانی از کرونا در ایران بیشتر است بخشی از آن ناشی از بلاتکلیفی است که در جامعه ما به‌دلیل مشکلاتی که دستگاههای اجرایی دارند به‌وجود آمده است مانند توزیع برخی اقلام. در واقع نوعی رابطه گسیختگی بین مردم و مسئولان و رسانه‌ها حاصل شده

آرمان: چون مسأله بزرگ است هر نوع واکنش‌های روانی روی این مسأله نیز بزرگ خواهد بود.

 

روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی، انگشت اتهام به طرف خامنه‌ای و باندش گرفته و آنها را مسبب شیوع کرونا معروفی کرده‌اند.

مستقل: دوقطبیِ ویروسی باز هم متأسفانه و به‌طور کامل در رفتارهای مسئولان و حاکمیت هم دیده می‌شود. جامعه هنوز به آمارهایی که از سوی دستگاههای حکومتی اعلام می‌شود، باور ندارد و راه خود را می‌رود... وقت آن رسیده که بسیاری دست از لجاجت بردارشته و خود را یگانه منجی مردم ندانند و آغوش خود را به‌روی علم و دانش باز کنند... اگر خدای نکرده اتفاقی هولناک در آینده رخ دهد، حاکمیت موظف است پیامدهای آن را بپذیرد و جوابگوی تصمیماتی که گرفته باشد.

مردم‌سالاری: پروازهای ماهان به چین در دوره ممنوعیت، ممنوع نبوده است! دانشگاهها و مدارس، برای مهار کرونا تعطیل شده، اما امامزادگان، مساجد و سایر مکانهای مذهبی هنوز به کار خود ادامه می‌دهند! احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز گفت که تعطیلی نماز جمعه «توجیهی» ندارد و «در هیچ شرایطی، نماز جمعه نباید تعطیل شود». آیا ویروس مرموز کرونا با این «سَبک ملوک‌الطوایفی» به‌خوبی مهار می‌شود؟ حلقه‌های مفقوده مدیریت بحران کرونا چیست؟

اعتماد: فاضل میبدی: چرا آقایان با مسأله‌ کرونا بازی سیاسی و عقیدتی می‌کنند. مسأله کرونا یک مسأله علمی و بهداشتی است و باید کارشناسان و اطبا درباره آن نظر دهند، نه این‌که فردی به‌عنوان متولی دین بیاید بگوید خیر، آنها اشتباه می‌کنند. محمد مهاجری: این همه سال دیش از پشت‌بام جمع کردیم، نتیجه چه شد؟...چرا مردم هشدارهای بهداشتی برای ویروس کرونا را جدی می‌گیرند اما هشدارهای امثال کیهان در فضای مجازی را نه؟! برای دوستان کیهانی فقط یک راه وجود دارد؛ پیچیدن نسخه کره‌شمالی!

 

 روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم بیکار ننشسته و با دست گذاشتن بر ضدو نقیض گوییهای روحانی که گفته بود شنبه یعنی دو روز پیش پایان این بحران خواهد بود، ناکارآمدی و دروغگوییهای روحانی را برجسته کرده‌اند. لازمه اضافه کنم که ابعاد اقتصادی بحران کرونا هم باعث دلواپسی تمام باندهای حاکم شده است.

رسالت: بحران ویروس کرونا هم زخم‌های نظام تصمیم‌گیری کشور را علنی‌تر کرده است... نمی‌شود تا ۳۰بهمن، همه تریبونهای رسمی خیال مردم را کاملاً از کرونا راحت کنند، اما از فردایش بر طبل خطرناک بودن کرونا و احتمال فراگیری آن در ایران بکوبند؛ عجیب‌تر آن‌که گاهی در این روزها مسئولان می‌گویند متأسفانه مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند. اتفاقی که در ماجرای اطلاع‌رسانی کرونا افتاد، روی دیگر همان حرف رئیس‌جمهور است که صبح جمعه متوجه گرانی بنزین شده است.

اخبار صنعت: آتش کرونا اکنون تقاضا برای نفت را از سوی چین، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان کاهش داده است. آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که دورنمای رشد تقاضای نفت که از ویروس کرونا آسیب دیده، در بدترین شرایط یک دهه اخیر است و امکان دارد بدتر هم شود.

شهروند: کسانی که اصولاًً فاقد حامی یا خانواده یا منبع ‏درآمدی هستند، یا حتی سرپناه جدی ندارند، قرنطینه برای آنان چه معنایی دارد؟ طبیعی است که این افراد در برابر کرونا هم ‏ضربه‌پذیرتر هستند و هم تبدیل به منبع متحرکی برای انتقال آن می‌شوند‎... بسیاری از افراد هستند که در محیط‌های جمعی زندگی می‌کنند. زندانیان، آسایشگاههای معلولان و عقب‌افتادگان ذهنی، ‏آسایشگاههای سالمندان، گرم‌خانه‌های شهری و... همه جزو مواردی هستند که به علل گوناگون نه‌تنها به احتمال بیشتری مبتلا ‏می‌شوند بلکه در انتقال نیز نقش بزرگ‌تری را ایفا می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4803eeb4-ad26-42b3-b9bc-f7f73d8c38b3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات