728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۱۳خرداد ۹۸

گزیده روزنامه‌های  حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه سیزدهم آبان بیشترین مطالب و عنوانهای خود را به انعکاس پیشنهاد مذاکره بدون شرط توسط وزیر خارجه آمریکا اختصاص داده و با واکنش به آن بن‌بست نظام بر سر مذاکره را بارز کرده‌اند. واکنش‌های روزنامه‌های هر دو باند حاکم به سه اجلاس مکه علیه رژیم، در روز دوشنبه هم ادامه دارد. دعوای وزیر قاتل و زن اطلاعاتی در روزهای دوشنبه موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. روزنامه‌های حکومتی در یک اقدام هماهنگ انعکاس بحرانهای اقتصادی اجتماعی را متوقف کرده و به ندرت مسائل آنرا منعکس می‌کنند.

معدود تیترهای مربوط به بحرانهای اقتصادی اجتماعی از این قرارند:

آفتاب اقتصادی: صادرات مرغ جایگزین مناسب برای صادرات نفت؟

همدلی: قاچاق در انتظار بازار سرخاب سفیداب

همشهری: آب هم مثل برق گران شد

وطن امروز: نرخ ها پر توان دولت ناتوان

 

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای واکنش‌های ضدو نقیض نسبت به پیشنهاد مذاکره بدون شرط توسط وزیر خارجهٔ آمریکا بازتاب بن‌بست نظام در پذیرش مذاکره است:

عصر ایرانیان: اقتدار ایران آمریکا را مجبور به عقب‌نشینی کرد

کیهان: فریب پمپئو در طرح مذاکره بدون پیش‌شرط فقط دیوانگان را ذوق زده می‌کند

قدس: سخنگوی اسبق وزارت‌خارجه: درخواست مذاکره آمریکا بازی فریب است

فرهیختگان: پازل فریب

 

کیهان خامنه‌ای استقبال کنندگان از پیشنهاد مذاکره در هر دو باند را با یک چوب رانده و نوشته است:

کیهان: وزیر خارجه آمریکا گفته است:«واشنگتن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران آمادگی دارد». حال دو طیف مأموریت‌دار و سهل اندیش می‌گویند که آمریکا از ۱۲شرط خود عقب‌نشینی کرده است و اکنون بهترین زمان برای مذاکره است!

 

یک روزنامهٔ دیگر باند خامنه‌ای ضمن حمله به باند رقیب نسبت به نتیجهٔ هر گونه مذاکره اظهار بد بینی کرده است:
جوان: به‌نظر می‌رسد سخنان ترامپ، پمپئو و بولتون که بوی عقب‌نشینی می‌دهد، بیشتر با هدف متوقع کردن فعالآن سیاسی در ایران برای انجام مذاکره با آمریکا و فشار بر افکار عمومی از سوی همین فعالآن است... اگر عقب‌نشینی‌های ظاهری آمریکا و حضور شینزو آبه در ایران برای تحمیل راهبرد «فشار بیشتر» و سپس اجرای تاکتیک «مذاکره» است، بعید است تغییری در شرایط پیش رو ایجاد شود.

 

در روزنامهٔ ارگان دولت روحانی چانه‌زنی ظریف و سخنگوی وزارت‌خارجه به پیشنهاد پمپئو دیده می‌شود:

ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا: تأکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان‌دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود. ظریف در گفتگو با شبکه خبری ای.بی.سی آمریکا درباره چشم‌انداز گفتگوهای احتمالی با آمریکا گفت که مذاکره با آمریکا چندان محتمل نیست چون در واقع این مذاکرات ادامه روند فشار است. ظریف تأکید کرد: تنها چیزی که با نظام کارآیی دارد، احترام است.

 

برخی روزنامه‌های هم‌سو با روحانی خواستار غنیمت دانستن فرصت مذاکره شده و در عین‌حال نسبت به پیآمد آن ابراز تردید کرده‌اند:

جهان صنعت: توپ مذاکره بار دیگر در زمین تهران قرار گرفته است. بنابر‌ این لازم است که دستگاه دیپلماسی نظام از فرصت به دست آمده تصمیم جدید کاخ‌سفید را دستمایه مصالحه با واشنگتن کند. البته این مذاکره به صرف منویات و اهدافی که واشنگتن از رهگذر آن تعقیب می‌کند، نباید خلاصه شود.

 

به‌رغم انکار هر گونه مذاکره با آمریکا از طرف رژیم یک روزنامهٔ حکومتی به‌ نقل از وزیر خارجهٔ سویس از اقدامات پشت صحنه، پرده برداشته است

جهان صنعت: وزیر خارجه سوئیس در مورد اقدامات این کشور در خصوص مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا گفت: ما کانال ارتباطی با تهران هستیم و در چند هفته گذشته در سطح مقامات عالی‌رتبه دو طرف میانجیگری کردیم.

 

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم در مورد سه اجلاس مکه علیه رژیم واکنش‌های تهدیدآمیز نسبت به عربستان دیده می‌شود:

رسالت: نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت مجلس: در بیانیه پایانی این نشست دُم خروس عربستان بیرون زد و نشان داد که هدف آن تنها "ایران" و طرح ادعاهای بی‌اساس و غیرمستند علیه جمهوری اسلامی بود. قطعاً باید دستگاه دیپلماسی خارجی پاسخ‌های قاطعی به آن بدهد.

رسالت: حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت مجلس: این اجلاسیه‌های سخیف و بی‌ارزش خدشه‌ای در مسیر محور مقاومت ایجاد نمی‌کند و به‌زودی شاهد انهدام آل‌سعود و رژیم صهیونیستی خواهیم بود.

جمهوری اسلامی: اگر عربستان و امارات به جنایات جنگی در یمن خاتمه دهند و اگر جنگ کثیف علیه یمن متوقف شود، قطعاً ارتش و مقاومت یمن به حملات خردکننده علیه نفتکش‌ها و خطوط لوله انتقال نفت متجاوزین هم خاتمه می‌دهند ولی اگر آن شرارتها استمرار یابد، قطعاً هیچ اجلاسی در هیچ سطحی و در هیچ کجا نمی‌تواند کمکی به متجاوزین شرور تلقی شود.

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم کشمکش بر سر پرونده وزیر قاتل و زن اطلاعاتی ادامه دارد. در این میان یک روزنامهٔ حکومتی نسبت به شادمانی مردم از رویدادها هشدار داده است:

وطن امروز: تحرکات مشکوک برای تأخیر در دادگاه نجفی

ابتکار: فضای مجازی که آینه‌ای در برابر سیمای باطنی جامعه است، متأسفانه با طنز و پیامک‌های طعنه‌دار و مطالب سخیف در فضای مجازی به این دو حادثه (قتل امام جمعه کازرون و قتل میترا استاد) پرداخته است و حکایت از عادت کردن جامعه به بی‌تفاوتی مخرب و عادی‌سازی نسبت به فجایع دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d60a464c-fb79-4406-9100-ab776e7c073e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات