728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۲۰خرداد۹۸

گزیده روزنامه‌های  حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه بیستم خرداد مهم‌ترین مطالب خود را به حدس و گمان حول نتایج سفر وزیر خارجهٔ آلمان و نخست‌وزیر ژاپن به ایران اختصاص داده‌اند. در کنار آن سوزوگداز روزنامه‌های حکومتی از وضعیت بن‌بست برجام دیده می‌شود. کشمکش بر سر در بردن وزیر قاتل محمدعلی نجفی یا زن اطلاعاتی در روزنامه‌های امروز هم بالا گرفته است. تلاش برای بی‌اثر جلوه دادن تحریم پتروشیمی رژیم موضوع مشترک روزنامه‌های دو باند حاکم است.

 

پاره‌یی از بحرانهای اقتصادی و اجتماعی نیز در روزنامه‌های حکومتی انعکاس یافته است:

اطلاعات: افزایش ۱۶درصدی بهای برق برای پرمصرف ها

کیهان:رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس: ۵۰درصد ارز حاصل از صادرات تعیین‌تکلیف نشده است

رسالت: یک کارفرما: بزرگ‌ترین مانع افزایش حقوق کارگران دولت است

شروع: سیاست‌های فعلی مشکل اقتصاد ایران

آرمان: بازسازی مناطق سیل‌زده کم تحرک و بی‌رمق... امروزه به‌دلیل عدم رسیدگی کامل و همچنین بازسازی مناطق سیل‌زده بسیاری از ساکنان این مناطق بلاتکلیف هستند و خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند و در این روزهای گرم سال در کانکس‌ها زندگی می‌کنند

آرمان: نمونه دیگر تبعیض در اجرای قوانین را در اعتراض‌ و اعتصاب کارگران پس از عدم پرداخت دستمزدها می‌توان مشاهده کرد. در این‌گونه موارد، بعضاً با کارگران به‌دلیل ایجاد بی‌نظمی و اغتشاش برخورد می‌شود. حال آیا یک کارفرما مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد که چرا با نپرداختن دستمزد کارگران، موجب وارد شدن ضرر و زیان به زندگی آنها و بروز اختلال در نظم و امنیت عمومی‌ شده است؟

اذعان به دجالگری رژیم در تنظیم با زنان موضوع گزارش یک روزنامهٔ باند روحانی است:

جمهوری اسلامی: در مراسم روز قدس و عید فطر، همواره گزارشگران تلویزیون ملی! ما؟ به سراغ بانوان بدحجابی می‌روند که عینک دودی به چشم دارند و قسمتی از زلف‌ها بیرون است... و بعضی‌ها هم آرایش کامل دارند. درست است که آنها هم از اسلام و انقلاب و قدس و فطر! دفاع می‌کنند... ولی اگر آنها را در غیرآن روزها، در خیابان ببینید به‌عنوان بدحجاب! ارشادی‌ها برخورد نمی‌کنند؟ اصولاًًًً این گشت ارشاد چه لزومی دارد که به این قبیل بانوان «گیر» می‌دهد تا تبدیل به بی‌حجاب شوند؟ روز قدس و ۲۲بهمن و مراسم دیگر کجا هستند؟

من شخصاً یکی دو مورد از برخورد این مسئولان گشتها، با این بانوان را شاهد بوده‌ام که علاوه‌ بر جیغ و داد و فریاد آنها و تجمع مردم به نفع آنها، هیچ نتیجه مثبتی نداشت.

 

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه سفر نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجهٔ آلمان پیشاپیش شکست‌خورده ارزیابی شده است:

کیهان: به‌گونه‌یی رفتار می‌کنند که انگار دولت ما مذاکره نچشیده است و انگار وزیر خارجه ما، دو سال و نیم با فرد دیگری غیر از وزیر خارجه آمریکا مذاکرات مستقیم داشته و قدم زده است. تازه می‌خواهند ژاپن و آلمان مسلوب‌الاراده را میانجی جا بزنند. ثم ماذا؟ بازگشت به خانه اول بازی مار و پله! می‌خواهند برجام را که هر چه هست، تبدیل به مسأله ناموسی و حیثیتی دولت شده، ضمن حفظ تعهدات ایران، و با اخذ رضایت رسمی آقایان ظریف و روحانی دفن کنند؛ تا طرفین دوباره پای میز مذاکرات برجام بنشینند.

جوان: دیپلماسی «ماس»‌مالی برجام

 

روزنامهٔ اصلی باند خامنه‌ای سفر وزیر خارجه آلمان را شکست‌خورده دانسته و به باند رقیب حمله کرده است:

کیهان: از آلمان چه انتظاری داریم وقتی یک باک بنزین هم به ظریف نداد... آلمان به هیچ عنوان به بی‌عملی خود و دیگر اعضای اروپایی برجام (فرانسه،انگلیس) در اجرای تعهدات ‌اشاره‌ای نکرده است و در شرایطی که در مقابل ایران بدهکار است، ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شده است که ایران باید بدون هیچ چشم داشتی تعهدات برجامی خود را یکطرفه انجام بدهد! اکنون بیش از یک‌ماه از ضرب‌الاجل ۶۰روزه ایران به اروپا سپری شده است. در شرایط فعلی آلمان باید پاسخ دهد که در راستای این ضرب‌الاجل چه اقداماتی انجام داده است، نه این‌که ایران را- که به گواه ۱۵گزارش آژانس انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود عمل کرده- در جایگاه متهم نشانده و بازخواست کند!... در روزهای اخیر و همزمان با سفر مقامات ژاپنی و آلمانی به تهران، یک جریان سیاسی خاص با فضاسازی کاذب این‌گونه وانمود کردند که این دو سفر موجب شده تا دلار سیر نزولی به خود گرفته و هم‌چنان در حال کاهش است. این جریان سیاسی در پی آن است تا در ادامه این‌گونه القاء کند که سفر واسطه‌های آمریکا به ایران، قیمت دلار را این‌گونه کاهش داد، حالا ببینید اگر با ترامپ مستقیم مذاکره کنیم، چه شود!

 

روزنامه‌های باند روحانی هم امکان موفقیت سفرهای میانجیها را منتفی دانسته اند:

آرمان: مذاکره با آمریکا شاید وقتی دیگر... راهبرد ایران در مقابله با ایالات متحده همان‌طور که مقامات ارشد کشور تأکید کرده‌اند، نه جنگ است و نه مذاکره. من معتقدم این راهبرد تا زمانی که دولت دونالد ترامپ بر سر کار باشد ادامه خواهد یافت

ستاره صبح: شاید دو طرف تحت شرایطی حاضر به گفتگو باشند، اما آنچه از این گفتگو طلب خواهند کرد، به اندازه‌ای با یکدیگر متفاوت است که دستیابی به تفاهم را پیچیده و مشکل می‌کند.

 

یک روزنامهٔ باند روحانی واقعیت سفر وزیر خارجه آلمان را برملا کرده است:

ابتکار: هایکو ماس می‏خواهد به مقامات کشور مان بگوید که برجام از نظر اروپاییان از قاعده «همه یا هیچ» تبعیت می‏کند. به این معنی که ایران اگر بخشی از تعهدات خود را معلق کند به‌معنای لغو کامل برجام خواهد بود.

در این صورت، موضع اروپا به ناچار پیوستن به تحریم‏های آمریکا و حتی برقرار ساختن تحریم‏های تازه خواهد بود... اروپایی‏ها البته گزینه جنگ احتمالی را نیز پس از خروج ایران از برجام گوشزد خواهند کرد.

 

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع در روز دوشنبه با مقالات مطول تلاش کرده‌اند سوار بر جنایت وزیر قاتل زن اطلاعاتی را در برده و پرونده‌های جنایت‌های قبلی خود را هم بشویند:

وطن امروز: یک بار «پرستو» نمایی مقتول و یک بار دعوای حیدری نعمتی بر سر قتل، یکی مأمور تبرئه اصلاحات از قتل با منطق «من که از قبل گفته بودم» و دیگری گماشته شده برای مظلوم جلوه دادن قاتل با داستان‌سرایی‌های امنیتی و الی ماشاءالله سرهم بافی‌های دیگر.

جوان: در قتل میترا استاد، ضربه‌ای که به اعتماد اجتماعی وارد شده انکار‌ناپذیر است. به‌قول یکی از فعالآن رسانه‌یی، نجفی پنج تیر ر‌ها کرد، دو تا به میترا استاد خورد، یکی به اصلاحات، یکی به کارگزاران و دیگری هم به بخشی از اعتماد ما

 

در روزنامه‌های باند روحانی به باند رقیب جنایتهای قبلی‌اش گوشزد شده است:

ستاره صبح: کرباسچی درباره روند عجیب و جناحی کردن ماجرای پرونده قتل میترا استاد و نحوه برخورد با محمدعلی نجفی، گفت: ظاهراً خود آقایان درباره رفتارهای هیجانی که داشتند، متوجه خطایشان شده‌اند.

در این‌گونه قضایا مسائل سیاسی هم‌آمیخته می‌شود، به هر صورت ما حوادث مشابه داشته‌ایم که برجسته نشده است مثل ماجرای قتلی که به آقای جلال‌الدین فارسی نسبت داده شد اما این ماجرا به‌دلیل این‌که در آن‌ یک قتلی اتفاق افتاده، برای مردم تکان‌دهنده بود و توجه روزنامه‌نگاران و عموم جامعه را به خود جلب کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0ff451c4-78fa-464c-92a4-1c6a27372968"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات