728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - سه‌شنبه ۱۵بهمن۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه اغلب اعترافات معکوس خامنه‌ای در مورد بریدگی و ریزش و مخالفت با ولی‌فقیه در حوزه‌ها را تیتر یک کرده‌اند. تیترهای: « صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است» و « ضرورت شناسایی ظرفیتهای پنهان فکری در طلاب جوان» و یا «ضرورت صیانت از شور انقلابی» هر کدام به وجهی از انزوای نفرات هم‌سو با خامنه‌ای در حوزه‌ها و کسادی و بن‌بست ولی‌فقیه در حوزه‌ها اشاره می‌کنند. ادعاهای سردژخیم قضاییه رژیم، رئیسی در مورد مبارزه با فساد از تیترهای مهم روزنامه‌های باند خامنه‌ای هستند. ادامه سوزوگداز از هلاکت پاسدار سلیمانی و آه و ناله‌های ظریف در مرگ او در روزنامه‌های باند خامنه‌ای ادامه دارد. سفر جوسپ بورل به تهران موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی است. بحرانهای اقتصادی ـ اجتماعی از جمله گرانیها و ویروس کرونا در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود. بحران نمایش انتخابات و تداوم کشمکشهای باندهای متخاصم در روزنامه‌های حکومتی امروز ابعاد جدیدی از این بحران را به نمایش گذاشته است. روزنامه‌های هم‌سو با روحانی موضوع برملا شدن فایل صوتی مکالمات خلبان یک هواپیمای ایرانی با برج مراقبت را انعکاس داده‌اند و با حمله به باند خامنه‌ای تلاش کرده‌اند دولت روحانی را که از جمله دست‌اندر کاران دروغ به مردم بود در ببرند.

جهان صنعت: آنچه پس از شنیدن مکالمات خلبان با برج مراقبت در اذهان شکل گرفته «احتمال اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری از علت وقوع حادثه در ساعت‌های اولیه حادثه» است؛... همزمان با هشدار خلبان هواپیمایی آسمان، یک هواپیمای قطری هم که در نزدیکی محل حادثه در حال عبور بوده اظهاراتی مشابه را با برج مراقبت تبادل کرده است؛ موضوعی که عضو کمیسیون عمران مجلس ابوالفضل موسوی می‌گوید: «در گزارشهایی که به کمیسیون عمران ارسال شده مشابه همین موضوع که با انتشار فایل صوتی مطرح شده در مورد یک هواپیمای قطری هم گزارش‌شده است.»

شهروند: محرمانه‌بودن این گفتگو خلاف واقع است؛ محتوای محرمانه نمی‌تواند مانع انتشار چنین اسنادی شود. این‌که مسئولان مربوط مهر محرمانه به یک سند بزنند، موجب سلب حقوق دیگران در استفاده از آن سند نمی‌شود.

باید گفت که شرایط به‌گونه‌یی است که خلبان مزبور و برج مراقبت جرأت نکرده‌اند که مفاد این گفتگو را منتشر کنند... به‌علاوه به ‌طور قطع و یقین و برحسب اطلاع کسانی بودند که از این گفتگو خبر داشته‌اند ولی به هر دلیل جرأت نکرده‌اند آن را منتشر کنند...مهم‌تر از همه این‌که مسئولان هواپیمایی کشوری و حداقل مسئول حوادث هوایی و برج مراقبت و فرودگاه و آن خلبان هواپیمایی آسمان و رئیس شرکت آسمان و... به‌ طور طبیعی از ماجرا اطلاع داشته‌اند. پس چگونه می‌شود که آن را به مقامات بالاتر خود اطلاع نداده باشند و حتی رئیس هواپیمایی کشوری بارها و بارها در مصاحبه‌ها برخورد موشک را به ‌طور قاطع نیز رد کند؟

همدلی: فایل صوتی منتشر شده ابهاماتی را برای مردم ایجاد کرده است که به‌نظر می‌رسد مسئولان به جای تهدید کشور اوکراین به عدم همکاری، لازم است برای روشن‌سازی افکار عمومی به آن پاسخ بگویند... لازم به یادآوری است پرواز شماره ۷۵۲هواپیمایی اوکراین در مسیر تهران – کی‌یف، بامداد چهارشنبه ۱۸دی ۶دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه تهران با شلیک موشکهای سپاه پاسداران سقوط کرد

گرچه رویکرد روزنامه‌های باند روحانی مذاکره جویی و دفاع از این نوع مراودات است اما واقعیت انزوای جهانی رژیم آنها را از حصول هر نتیجه‌یی از این سفر ناامید کرده و ابراز یاس کرده‌اند ضمن این‌که ادعاهای باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع مبنی بر خروج از ان.پی.تی را هم مسخره کرده‌اند. نمونه‌ها گویا هستند.

جهان صنعت: سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران مهم دیده شده و حتی برخی نمایندگان مجلس تهدید کرده‌اند چنان‌چه از مذاکرات میان مقامات ایرانی با جوزپ بورل نتیجه‌یی حاصل نشود، ایران گام‌های بعدی را برخواهد داشت. البته کمتر احتمال دارد که چنین تهدیدهایی جدی گرفته شود چرا که یک یا چند نماینده مجلس ظرفیت سخن گفتن از جانب یک کشور را ندارند و حتی سقف قدرت‌شان نیز به کف چنین تهدیدهایی نمی‌رسد... کاملاً قابل انتظار است که در مذاکرات دیروز، مقامات اروپایی نیز نگرانی‌های خود را در مورد مسائلی هم‌چون کاهش تعهدات هسته‌یی، فعالیت‌های موشکی و حضور تحریک‌کننده در منطقه خاورمیانه را به اطلاع ایرانی‌ها رسانده باشند. در این صورت دو طرف در برابر گلایه‌های تکراری چه کار خواهند کرد؟

مستقل:‌ تا لحظه تنظیم این گزارش خبر دقیقی از جزئیات دیدارهای بورل با مقام‌های جمهوری اسلامی منتشر نشده اما می‌توان این‌گمانه را در نظر داشت که با وجود زاویه‌هایی که دولتهای اروپایی در زمینه‌های سیاسی و تجاری با دولت ترامپ دارند اما باز این اتحادیه و کشورهایش از متحدان استراتژیک آمریکا به‌شمار می‌روند، از سوی دیگر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نزدیکی سیاست‌های دولت «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا به ترامپ، اتحادیه اروپا را در پیشبرد اهداف خود با جمهوری اسلامی بیش‌از‌پیش تضعیف کرده است و در مجموع دورنمای مثبتی برای توافق و حفظ برجام دیده نمی‌شود.

آرمان: دو رویکرد الآن در سیاست خارجی نظام وجود دارد. یکی رویکرد حفظ وضع موجود است و دیگری رویکرد تجدیدنظرطلبانه. به‌نظر می‌رسد چون رویکرد تجدیدنظرطلبانه که متعلق به دولت روحانی است، دارد با بن‌بستهایی مواجه می‌شود که خیلی خوشایند اروپایی‌ها هم نیست، بنابراین هر دو طرف؛ هم جانب نظام و هم جانب اروپایی تمایل دارند این ماشین را به جلو حرکت دهند. منتها دو نیرو مانع از حرکت همکاری نظام و اروپا در حرکت رو به جلوست. نخست، نیروهایی در نظام که مخالف تجدیدنظرطلبی هستند و دوم، ایالات متحده که تمامیت‌خواه است، انحصارگراست، حاضر به انعطاف نیست و دارد یک فشار حداکثری را به نظام وارد می‌کند.

حملات باند مغلوب به شورای نگهبان ارتجاع ادامه دارد. از طرف دیگر در کشمکشهای دو باند هر یک به بی‌برنامگی دیگری اشاره کرده و هر دو به فساد و غارت همدیگر در مجلس ارتجاع اعتراف کرده‌اند و در عین‌حال دعوای سهم‌خواهی هم ادامه دارد.

جوان: عارف، رئیس شورایعالی اصلاح‌طلبان ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به رایزنیهای خود با شورای نگهبان تأکید کرد که اصلاح‌طلبان یک لیست خوب، اما غیرائتلافی ارائه می‌کنند. بر این اساس اختلافات در جریان اصلاح‌طلب بالا خواهد گرفت زیرا همزمان که برخی به ناگزیری ائتلاف اعتقاد دارند، عده‌یی از اساس ارائه لیست را نادرست می‌دانند».

آرمان: مشکلات کشور در حال حاضر زیاد است... این مشکل علاوه بر بی‌برنامگی‌هایی است که وجود دارد. در نبود برنامه مشخص، حتی اگر بهترین نیروهای اصلاح‌طلب نیز وارد مجلس شوند با شکست مواجه خواهند شد... مشکل جریان اصلاح‌طلبی در جریان مقابل هم وجود دارد؛ جریان مقابل با سر و صدای زیادی وارد میدان شده است، نیرو هم به اندازه کافی در اختیار دارد اما برنامه ندارد.

کیهان: صفار هرندی: رفتار افرادی که برای رسیدن به کرسی مجلس حاضرند چندین میلیارد تومان هزینه کنند حتماً مشکوک است و می‌خواهند جیب ملت که همان خزانه ملی است را بزنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f02e8234-4ec5-4aa0-a057-319cc39ff61f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات