728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۲۲تیرماه۹۸

گزیده روزنامه‌های  حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه ۲۲ تیرماه مهم‌ترین مطالب و عنوانهای خود را به کشمکش بر سر برجام اختصاص داده اند. در این کشمکش‌ها بن بست نظام و ابراز وحشت از وضعیتی که رژیم در آن افتاده است دیده می شود. FATF ، رابطه با آمریکا و وضعیت وخیم اقتصادی از دیگر موضوعات روزنامه های چهارم تیرماه است.

روزنامه‌های حکومتی در واکنش به اعتلای مقاومت بخصوص بعد از انتشار اجلاس‌های اشرف۳، اقدام به کر دسته جمعی زوزة وحشت کرده‌اند:

آرمان: (مجاهدین) از زمانی که با پیگیری‌های دولت ایالات متحده آمریکا در دوره باراک اوباما به‌خصوص جان کری، به کمپ تیرانا در آلبانی منتقل شدند، اقدامات جدیدی علیه (نظام) طراحی کردند که مهم‌ترین این اقدامات، هشتگ‌سازی‌های تروریستی و جعلی درباره شرایط نظام بود. هشتگ‌هایی که ذهن و فکر مردم ایران را هدف قرار می‌دهد.

وطن امروز: تصاویری که جدیدا از درون کمپ (مجاهدین)به صورت مخفیانه تهیه شده، نشان می‌دهد تعداد زیادی از عوامل این گروه مشغول فعالیت در فضای مجازی برای تاثیرگذاری بر فضای کشور هستند. خبرگزاری تسنیم درباره این تصاویر نوشت: تصاویری که می‌بینید مربوط به واحد جنگ سایبری (سازمان مجاهدین خلق) در اردوگاه تیرانا واقع در کشور آلبانی است. در این واحد، بیش از ۱۵۰۰ نفر نیروی آموزش‌دیده، شبانه‌روز به‌صورت شیفتی، مشغول تولید محتوای حرفه‌ای علیه مفاهیمی مانند اسلام، ولایت‌فقیه، حجاب، بزرگنمایی مفاسد اقتصادی، خرافه‌نمایی مقدسات مذهبی، نفرت‌پراکنی علیه رهبر انقلاب، مراجع، علما، سپاه، بسیج، ناجا، صداوسیما، رسانه‌های انقلابی، فرماندهان و مدیران جهادی کشور، تولیدات محبوب هنری و رسانه‌ای طیف انقلابی و صدها محور دیگر هستند.

 

یک روزنامه باند خامنه‌ای هم سوزش نظام از شکست توطئة تروریستی اش علیه مجاهدین را با بروز خوی تروریستی نظام، انعکاس داده است:

وطن امروز: ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق نظام در ایتالیا: درباره رفتار غیرقانونی اروپایی‌ها با اسدی: باید دیپلمات آنها را بازداشت کنیم. تیرماه گذشته دادستانی فدرال آلمان مدعی شد این دیپلمات ایرانی مستقر در وین، مشکوک به همکاری با زوجی است که قصد حمله به تجمع (سازمان مجاهدین خلق) در پاریس را داشته‌اند. «توماس اشنول» سخنگوی وزارت خارجه اتریش نیز همان زمان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «از ایران خواسته‌ایم مصونیت این دیپلمات را لغو کند». دستگاه قضایی بلژیک هم حکم به بازداشت این دیپلمات ایرانی داد و به این ترتیب اسدالله اسدی در ۴۸ ساعت موقعیت دیپلماتیک خود را از دست می‌دهد. بازداشت و همچنین تصمیم دولت اتریش برای سلب مصونیت دیپلماتیک از یک دیپلمات ایرانی، گذشته از آنکه اتفاقی نادر و استثنایی در دنیای دیپلماسی به حساب می‌آید، برخلاف نص صریح حقوق دیپلماتیک نیز بود... اکنون که برجام و SPV به ماجرای توهین‌آمیز  INSTEX تبدیل شده، ظریف دیگر چه چشمداشتی از اروپایی‌ها و فرانسوی‌ها دارد که حاضر نیست اسناد حمایت فرانسه از ( مجاهدین) را در دست بگیرد و با استفاده از آنها برای آزادی اسد‌الله اسدی، اقدام کند؟»

 

مطالب اقتصادی روزنامه های هر دو باند حاکم، ورشکستگی نظام و تداوم غارت و چپاول را نشان می دهد.

آرمان: محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: کسری بودجه در سال جاری را بین ۶۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد. به باور محمد حسینی، از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی که براساس فروش یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در روز برآورد شده است، دست‌کم تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، احتمال عدم وصول پیش‌بینی می‌شود. دولت با محدودیت منابع مواجه است که برنامه‌ریزی برای این دو رکن اصلی در مجلس بسیار دشوار بوده است.

درحوزه مالیات، شاهد رکود بوده‌ایم؛ در حوزه نفت، کاهشِ فروش را پیش‌بینی می‌کردیم و در حوزه انتشار اوراق نیز بازار، کشش کافی نداشت که به این دلایل باید نسبت به رقم‌زدن شرایطی بهتر اقدام می‌کردیم؛ اما متاسفانه در نهایت کار، شاهد تغییرات آنچنانی نسبت به گذشته نبودیم.

آرمان:‌رئیس دیوان محاسبات: ۱۴ میلیون ایرانی زیرخط‌فقر هستند. موضوع رسیدگی به حقوق‌های غیرقانونی همچنان جاری و ساری است،‌ مثلاً دو ماه پیش یک جایی را کشف کردیم که حقوق بالای ۳۲ میلیون تومان پرداخت کرده است.

جهان صنعت: اقتصاد زیرسایه سیاست: در شرایط بی‌ثبات اقتصادی و در کنار هجمه نیروهای خارجی برای اعمال محدودیت در صادرات و فروش نفت کشور، شاهد خروج سرمایه‌های بسیاری از بازار اقتصادی کشور هستیم... در شکل‌گیری شرایط پیچیده و بی‌ثبات کنونی نه‌تنها جامعه مردمی و بخش خصوصی نقشی ندارند که سیاست‌های ناکارآمد دولت بدرقه‌گر آنان برای حرکت بر مسیرهای نامطلوب اقتصادی بوده است.

رسالت: ثروتمندانِ فقیرتر از فقیر: چگونه است که در شرایط وخیم اقتصادی که اعلام می شود درصد معتنابهی از مردم کشور، زیر خط فقرند، ثروت معدودی از سرمایه داران، صرف کاخ نشینی و زندگی تجملی می شود.

 

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای وضعیت بلاتکلیف نظام در برجام اسباب حمله به باند رقیب شده است:

کیهان: یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی نوشت: «مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه طرحی موسوم به «توقف در برابر توقف» را مطرح کرده است». طرح مضحک «توقف در برابر توقف» کلاه گشاد و تکرار خواسته‌های گستاخانه ترامپ به زبان فرانسوی است. عراقچی به «آتش‌بس متوازن»‌ اشاره کرده است. این اظهارنظر تأمل‌برانگیز در حالی است که هدف طرف فرانسوی-آمریکایی به هیچ عنوان اجرای آتش‌بس متوازن نیست... طرح ضدایرانی «توقف در برابر توقف» دو هدف عمده را دنبال می‌کند. هدف اول متوقف کردن روند کاهش تعهدات برجامی ایران است. خواسته مشترک آمریکا و اروپا دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی کشورمان است. هدف دوم نیز تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران(موشکی، منطقه‌ای و...) در قالب مذاکرات جدید است.

وطن امروز: این دیدگاه، از این جنبه که می‌گوید آمریکا در واقع صلاحیت اظهارنظر درباره عمل یا عدم عمل نظام به تعهدات برجامی‌اش را ندارد، در واقع نادرست نیست اما حقایق مهمی را نادیده می‌گیرد که ریشه در یکی از اشتباهات تحلیلی بسیار جدی تیم سیاست خارجی دولت روحانی دارد. دولت آمریکا اساسا هرگز در پی منتفی کردن برجام نبوده، بلکه دنبال آن بوده که با انباشت گزینه‌های فشار علیه نظام، برجام‌های موشکی و منطقه‌ای را هم از دل برجام هسته‌ای بیرون بکشد.

حقیقت دوم هم که متاسفانه بی‌جهت نادیده گرفته شد این بود که آمریکا وقتی از خروج از برجام سخن می‌گوید، مقصودش در واقع این است که خودش از برجام خارج شود- چنانکه گفتیم با هدف بازگشت به یک توافق بزرگ‌تر- اما نظام را به امید اروپا، یا به سبب نگرانی از تبعات خروج از برجام یا به هر دلیل دیگر در برجام نگه دارد و متقاعد کند که به اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش ادامه بدهد.

 

در روزنامه های باند روحانی هم وضعیت بن بست نظام و ابراز نگرانی از چشم انداز در پیش رو دیده می شود:

جهان صنعت: بن بست برجام: همان‌طور که شعار بازگشت به برجام به طور عمده در میان اکثر نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دیده شده، اما باید خاطرنشان کرد چنین وعده‌هایی قابل اعتبار نیست، چراکه عمر برجام به پایان رسیده، از سال ۲۰۱۵ برجام آغاز شده و در ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد که حتی برای خود دموکرات‌ها هم چندان قابل اعتماد نیست، مگر اینکه تجدیدنظری در برجام صورت گیرد که در صورت رضایت ایران می‌تواند تحقق یابد. در عین حال این خواسته کنونی ترامپ هم است‌.

آرمان: ایران هنوز از برجام خارج نشده است و امیدوار هستم که چنین اتفاقی هم نیفتد زیرا در حال حاضر بهانه دست طرفین مقابل وجود دارد چه برسد زمانی که ما خارج شویم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66529e32-3592-4954-bcff-255833819f35"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات