728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۵مرداد۹۸

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه پنجم شهریورماه مهم‌ترین مطالب و عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های خود را به حرفهای مذاکره جویانه روحانی و سفر ظریف به حاشیه اجلاس جی۷ اختصاص داده‌اند. در کنار آن برخی از سایر بحرانهای رژیم دیده می‌شود.

 

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه واکنش به حرفهای روحانی توأم با ابراز وحشت از تسلیم و در بردن خامنه‌ای و تقسیم تقصیرهای باندی از کشانده شدن نظام به پای میز مذاکره است. در این تک و پاتک ها قبل از هر چیز بن‌بست نظام دیده می‌شود:

کیهان: حسین شریعتمداری: روحانی مشخص نکرده‌اند که منظورشان از ملاقات با کسی که احتمال می‌دهند نتیجه آن آبادانی کشور باشد، چه کسی و یا چه کسانی است؟ چرا که ملاقات ایشان غیر از نتانیاهو و ترامپ با هیچکس دیگری منع نشده است... اگر نظر آقای روحانی به ملاقات با ترامپ باشد! باید پرسید؛ مگر حضرتعالی در پاسخ به‌ درخواست‌های مکرر ترامپ برای مذاکره، نمی‌فرمودید: «کشورها مگر دیوانه شده‌اند با شما که توافق را نقض می‌کنید، مذاکره کنند»؟!... نباید از نظر دور داشت که ترامپ و اوباما دولبه یک قیچی هستند... مذاکره شما در صورت انجام، از یک‌سو خسارت و فاجعه دیگری نظیر برجام را به ملت تحمیل می‌کند و از سوی دیگر بی‌آن که بخواهید غیر از هدیه به ترامپ در انتخابات پیش‌روی آمریکا، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

کیهان: فرانسه در جایگاه دلال آمریکا در پی آن است تا با فریبکاری، ضمن منصرف کردن ایران از اجرای اولتیماتوم برجامی، زمینه مذاکرات جدید با آمریکا حول مؤلفه‌های قدرت ایران- از جمله موشکی و منطقه‌ای- را کلید بزند.

کیهان: با حرف‌های ماکرون معلوم می‌شود که تقلای بیشتر دشمن برای برآورده کردن نیازش برای مذاکره با ایران به سبب چراغ سبز آقای روحانی بوده است. متأسفانه دولت به جای خروج از برجام و دست کشیدن از اجرای یکطرفه تعهداتش، روی جنازه این توافق معرکه گرفته است

جوان: سؤال اینجاست که ماجرای تلخ معطل نگاه داشتن اقتصاد کشور به «ملاقات‌های واهی» تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ گلابی‌های مذاکرات قبلی کی بر سر سفره مردم آمد که اینک منتظر ثمرات «ملاقات» آتی باشیم؟

جوان: دولت دوازدهم امتیاز فتودیپلماسی را به رئیس‌جمهور آمریکا می‌دهد؟ ترامپ می‌گوید: «آنچه ما می‌خواهیم بسیار ساده است. ما (می‌توانیم) درباره یک (توافق) غیرهسته‌یی در خصوص موشکهای بالستیک و مدت زمان توافق گفتگو کنیم چرا که شما می‌دانید در مدت کوتاهی این قرارداد (کنونی) منقضی می‌شود، توافقی که رئیس‌جمهور باراک اوباما به‌عمل آورد در مدت زمان کوتاهی منقضی می‌شود.» این موضع ترامپ، در تقابل با موضع مقامهای ایرانی قرار دارد که بر بازگشت دولت آمریکا به برجام تأکید دارند.

رسالت: کوشکی: «به نظر می‌رسد روحانی سخنان گذشته خود را فراموش کرده است. او در سخنرانی‌هایش طی سال گذشته دهها بار اشاره کرده است آمریکا و اروپا به تعهداتشان عمل نکرده‌اند». هادی سیدافقهی: مقام رهبری اصل مذاکره با آمریکا را سم می‌دانند و مذاکره با این دولت آمریکا را نیز سم مضاعف اعلام کردند. بنابراین این موضوع را می‌توان حکم از سوی ایشان دانست. آیا در مقابل این حکم آن هم درباره چنین مسأله خطرناکی (مذاکره با آمریکا) حق اجتهاد وجود دارد؟»

رسالت:‌سرمقاله: هنوز برای حل مشکلات و آبادی کشور، دنبال ملاقات و جلسه با این و آنی؟ هنوز دلبستگان و شیفتگان غرب، با جمع های جبری بی‌خاصیت ۱+۵و ۱+۷دلخوش اند؟ سر شما چقدر باید به سنگ بخورد تا دست از تجربه‌های تلخ و سموم متنوع بردارید؟

عصر ایرانیان: در حالی روحانی دم از مذاکره با قدرتهای بزرگ می‌زند و به‌طور تلویحی باب مذاکره با آمریکا را باز می‌کنید که تجربه برجام و مذاکره با کدخدا و دیگر کشورها وضعیت کنونی اقتصادی و اجتماعی جامعه را رقم زده است و معنی «خسارت محض» را به‌خوبی عیان کرده است.

فرهیختگان: برخی اظهارات ذوق‌زده در تهران باعث شد دونالد ترامپ و مکرون در کنفرانس مطبوعاتی عصر دیروز ضمن تهدید دوباره ایران، اجرای تعهدات اروپا در برجام را منوط به محدودیت‌های دوباره هسته‌یی و مذاکرات موشکی کنند.

خراسان: چرایی هزینه زا بودن پالس مذاکره روحانی به ترامپ

 

یک روزنامه باند روحانی به تنگنای نظام در رفتن ناگزیر به پای میز مذاکره اذعان کرده است:

ستاره صبح: صحبت‌های روز گذشته روحانی نیز نشان می‌دهد که ایران صبر مقاومتی‌اش رو به پایان است؛ چرا که شرایط برای مردم بسیار سخت شده و دیگر نمی‌توان به این وضعیت ادامه داد. مسئولان کشور می‌دانند که با فرا رسیدن ماه مهر و پایان تعطیلات تابستانی به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های مردم، ممکن است نارضایتی‌های اجتماعی رو به فزونی گذارد و در قالب اعتراضات اجتماعی خود را نمایان کند. ابزار و اختیاراتی که هم‌اکنون در اختیار دولت است، توانایی پاسخگویی به مطالبات مردم را ندارند، در نتیجه برای حل مشکلات کشور نیاز به تعامل در زمینه توافق هسته‌یی است. از این‌رو به‌نظر می‌رسد دولت رایزنیهایی را هم با مقام رهبری داشته و تلاش می‌کند از حوادث احتمالی آینده در ایران جلوگیری کند.

 

در سایر روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی در مورد موفقیت مذاکره اما و اگر و ابراز تردید شده است:

آرمان: پیروز مجتهدزاده: به‌نظر می‌رسد ایالات متحده موفق شده کشورهای اروپایی را تا حدودی با خود همراه سازد. لذا طرف اروپایی همکاری با ایران را موکول به بذل و بخشش موقت می‌داند. به‌گونه‌یی که طرف آمریکایی تعیین‌تکلیف برای اروپایی‌ها و طرف ایرانی می‌کند. بنابراین در چنین وضعیتی برخلاف برخی اظهارنظرها تأمین کننده منافع مردم ایران نخواهد بود

جهان صنعت: تاکنون جزئیات توافق اطلاع‌رسانی نشده باید جزئیات آن بیاید و ببینیم امتیازاتی که به ایران داده شده مانع از تعلیق مرحله سوم کاهش تعهدات می‌شود؟

ستاره صبح: قاسم محبعلی دیپلمات پیشین:‌ خواسته‌های حداکثری ایران دیگر قابل تحقق نیست... ظریف در سفری که به فرانسه داشته درخواست کرده تا ایران بتواند روزانه ۷۰۰هزار بشکه نفت به فروش برساند. درخواستی که حتی در صورت محقق شدن، باز هم گره چندانی از مشکلات اقتصادی کشور باز نخواهد کرد... دولت و وزارت‌خارجه هم در سیاست خارجی و هم در مسائل مربوط به امنیت ملی تصمیم‌گیرنده نیستند. به همین خاطر سفرهایی که ظریف انجام می‌دهد، بیشتر در قالب دریافت و انتقال پیام است. رسالت وزارت‌خارجه تنزل پیدا کرده و بیشتر پیام نهادهای تصمیم‌گیر خارج از دولت را به طرف‌های مقابل می‌رساند...

 

برخی از سایر بحرانهای رژیم در تیترهای صفحات اول دیده می‌شود:

آرمان: وزیر بهداشت: اگر نتوانیم نیاز‌های غذایی جامعه را فراهم کنیم، دیگر مهم نیست چه سلاحی می‌سازیم و در حوزه دفاعی چه اتفاقی می‌افتد.

آفتاب اقتصادی: رئیس قوه قضاییه: برخی در پوشش اعتراضات کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کنند

فرهیختگان: احمد توکلی: مجلس دهم ضعیف‌تر از آن است که با فساد مبارزه کند

کیهان: سردار جلالی: FATF دیده‌بان دشمن است

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c46240b7-e59b-49d6-ab71-45fedb6914d6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات