728 x 90

آسیب‌شناسیِ همه‌عمر توهم، دروغ، وعده‌درمانی

آسیب‌شناسی همه‌عمر توهم و دروغ
آسیب‌شناسی همه‌عمر توهم و دروغ

«زندگی در نظام توتالیتر آکنده از فریب‌کاری و دروغ است.

نبود آزادی بیان را عالی‌ترین شکل آزادی، مسخره‌بازی

انتخاباتی را بالاترین نوع دموکراسی و اشغال کشور

دیگر را کمک برادرانه می‌نامند.»

(واتسلاو هاول، قدرت بی‌قدرتان، ص ۲۲)

 

«سه چیز آفت است: فقیه بدکار، پیشوای ستمکار،

مجتهد نادان. این طبقه برای آن‌که بتوانند به‌راحتی

زندگی کنند، اعمال ناروا و ظالمانه را تنفیذ و تأیید

می‌کنند و برای اعمال ناروای خود و زورمندان زمان،

محمل شرعی می‌تراشند.»

(مرتضی راوندی، تاریخ اجتماعی ایران، جلد سوم، ص ۴۳۱)

 

      توهم، دروغ، وعده‌درمانی و امیددرمانی بعلاوه‌ی مستمعین جهول فاقد اراده و تفکر، سرمایه‌های حاکمیت دیکتاتورها ــ خاصه مذهبی و توتالیتر ــ هستند. از این‌رو نبرد مداوم واقعیت با توهم و دروغ، جوهره‌ی مبارزه‌ی علمی با دیکتاتوری‌های مذهبی ــ ارتجاعیِ متکی بر دجالیت و وعده‌درمانی است.

      کافی‌ست واقعیت راستین زندگی را برابر توهم و وعده‌های دروغین حاکمیت ملایان گذاشت تا عمق دجالیت سامان‌دهی شده، دروغ برنامه‌ریزی‌شده و جنایت سازمان‌دهی‌شده‌ی برآمده از دجالیت و دروغ آشکار شود.

      کافی‌ست سخنان ولی فقیه ارتجاع در هر نوروز و آغاز سال و نتایج مادیِ معکوس آن در پایان سال را یادآوری کرد تا از سیاست وعده‌درمانیِ متکی بر دروغ و توهم، در کانون ادبیات و گفتار این حاکمیت رونمایی شود.

      در این نوشته می‌خواهیم با زبان اسناد، مدارک، اعداد و ارقام نشان دهیم که از توهم و دروغ تا جنایت و چپاول، چه فاصله‌ی کوتاهی‌ست و در این فاصله‌ی کوتاه، چه جنایات طولانی‌مدت مرتکب شده‌اند و می‌شوند؛ جنایاتی که با استمرار توهم و دروغ و دجالیت، سیاست جاریِ گفتاری و نوشتاری و تصویریِ کارگزاران حاکمیت ولایت فقیه شده است.

 

توهم، دروغ، وعده‌درمانی

الف ـ سیاست و حکومت

خمینی: «رئیس جمهور یا رهبر نخواهم شد. /  من در سیاست دخالت نمی‌کنم.» (کیهان، ۲ و ۷ بهمن ۱۳۵۷)

 واقعیت‌ها

شخص خمینی دستور تشکیل دولت موقت را داد و آن را دولت امام زمان نامید. شخص وی در ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ فتوای «یا روسری یا توسری» را علیه زنان ایران صادر کرد. شخص وی پشت تشکیل سپاه پاسداران به‌عنوان نیروی نظامی شخصی بود. شخص خمینی نوع حکومت را با تحمیل فقط «جمهوری اسلامی» تعیین کرد. او  اصل ولایت فقیه را در قانون اساسی گنجاند، و سلطنت ولی فقیه را مطلق اعلام کرد. خمینی زمینه‌سازی جنگ با عراق را در تمام بهار و تابستان ۱۳۵۹ پیش برد و فرمان صدور انقلاب اسلامی به منطقه و دنیا را داد. او بود که جنگ را باوجود در دسترس بودن آتش‌بس از خرداد ۱۳۶۱ تا تابستان ۱۳۶۷ ادامه داد. خمینی دستور کشتار تظاهرات مسالمت‌آمیز در ۳۰ خرداد ۶۰ و انجام کودتا علیه قانون اساسیِ مصوب خودش را داد. خمینی فتوای قتل عام زندانیان سیاسی و تنفیذ تمام دولت‌ها را با شاخص سوگندشان به ولی فقیه انجام داد. خمینی بود که تمام ارکان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، مقننه، قضاییه و اجراییِ کشور را مشروط به نظر شخص ولی فقیه کرد و با تمامیت‌خواهی عقیدتی، انحصارطلبیِ سیاسی و قدرت‌پرستیِ فرعون‌صفتانه، به تمام اهداف و خواسته‌های انقلاب ضد سلطنتی و آزادی‌خواه ۱۳۵۷ خیانت کرد.

 

  توهم، دروغ، وعده‌درمانی

ب ـ دولت و رئیس جمهور

 خمینی: «روحانیون رئیس جمهور نمی‌شوند.» (کیهان، ۹ دی ۱۳۵۸)

واقعیت‌ها

از دی ۱۳۵۸ تا هم‌اکنون، جز دو دوره، تمام دوره‌های تشکیل کابینه دولت و ریاست جمهوری در تیول مطلق روحانیون حکومتی با معیار قسم خوردن به ولی فقیه بوده است. از ۱۳۶۰ تا کنون تمام ساختارهای سیاسی، مدنی، قضایی، آموزشی، دانشگاهی و اجرایی در ید مطلق روحانیون حکومتی بوده است و هنوز هست.

 

توهم، دروغ، وعده‌درمانی

ج ـ درباره‌ی مسکن

خمینی: «در سرتاسر ایران برای ضعفا مسکن می‌سازیم. دلخوش نباشید که مسکن فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، اتوبوس را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند.» (صحیفه خمینی، جلد ۶، صفحه ۲۶۹ ـ سخنرانی در مدرسه فیضیه قم، ۱۰ اسفند ۱۳۵۷)

ابراهیم رئیسی: «سالی یک میلیون مسکن می‌سازیم.» (کنفرانس مطبوعاتی پس از انتخابات خرداد ۱۴۰۰)

واقعیت‌ها در هفت سال گذشته

ـ «در سیستان ۶ هزار گورخواب و کارتن‌خواب هنوز چشمی را بینا و گوشی را شنوا نکرده است». (خبرگزاری مهر، ۲۳ بهمن ۹۵)

ـ «وجود بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کارتن‌خواب در البرز.» (خبرگزاری ایسنا، ۲۶ آذر ۹۶)

ـ «تنها در تهران ۳۰ هزار کارتن‌خواب وجود دارد که حدود ۵۰۰۰ تن از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.» (سایت مانیتور حقوق بشر ایران، ۲۰ تیر ۹۷)

ـ «وجود ۵۰۰۰ کارتن‌‌خواب در مشهد.» (همان، ۲۱ مرداد ۹۷)

ـ «بخش عمده‌ای از مردم شهرنشین که قدرت خرید خانه و مسکن را ندارند، با بحران اجاره‌نشینی مواجه می‌شوند؛ چرا که قیمت‌های مسکن و اجاره به‌شدت نجومی شده است. از تیر ۹۷ تا تیر ۹۸ قیمت اجاره‌نشینی ۲۳ درصد اضافه شده است.» (روزنامه کیهان، ۱۰ تیر ۹۸)

ـ «دولت [رئیسی] مدعی است حدود دو میلیون واحد مسکونی ساخته شده یا در حال ساخت است. در حالی‌ که ناظران بازار مسکن عنوان می‌کنند بیشتر این واحدها همان واحدهای نیمه‌ساخته مسکن مهر و پروژه واگذاری زمین رایگان هستند. ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال، از محوری‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم بود؛ وعده‌ای که حالا پس از گذشت بیش از دو سال، موانع بزرگ و کوچک متعدد، این ابرپروژه مسکنی را با چالش مواجه کرده است.» (تجارت‌نیوز، ۱۶ دی ۱۴۰۲)

ـ «۳۰۰ هزار یا ۲ میلیون؟ چند واحد مسکونی در حال ساخت است؟ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در مصاحبه با تسنیم:  اعدادی که ما از وزارتخانه استخراج کردیم نشان می‌دهد که ساخت حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکن از سوی دولت در حال انجام است. اکثر این واحدها در مراحل ابتدایی قرار دارند. اصولا افزایش تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت از 300 هزار واحد در آبان‌ماه به بیش از یک میلیون و 900 هزار واحد در ابتدای دی‌ماه، امری بعید و غیرممکن است.» (تجارت‌نیوز، ۱۶ دی ۱۴۰۲)

 

توهم، دروغ، وعده‌درمانی

د ـ کرونا

خامنه‌ای: «کرونا را زیاد هم بزرگش نکنین. البته بزرگ هم نیست. از این‌چیزها در کشور زیاد داشته‌ایم. با دعا و توسل می‌شود با آن مقابله کرد.» (۱۳ اسفند ۱۳۹۸)

واقعیت‌ها

ـ «حدود ۶ میلیون نفر در کشور از کرونا آسیب دیده‌اند و حدود یک و نیم میلیون نفر در مشاغل به علت کرونا ریزش کرده‌اند و کار خود را از دست دادند.» (عیسی منصوری معاون اشتغال وزارت کار، مهر ۱۳۹۹)

ـ «از زمان آغاز شیوع کرونا در ایران تا ۳۰ تیر ۱۳۹۹ در استان تهران ۸۱۲۰ نفر با ابتلای احتمالی به کرونا درگذشته‌اند.» (منابع غیر دولتی)

ـ «وزارت آموزش و پرورش ایران: در سال تحصیلی ۹۹ ــ ۹۸، ۴۰ درصد از دانش‌آموزان از تحصیل بازماندند.»

ـ «به آمار دولتی اعتماد نیست. آمارهای وزارت بهداشت ایران از تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا، یک بیستم آمار حقیقی است و به آن نمی‌توان اعتماد کرد. این آمار مهندسی‌شده و صرفاً بر اساس ملاحظات سیاسی و امنیتی به جامعه تزریق می‌شود». (روزنامه جهان صنعت از قول محمدرضا محبوب‌فر عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، ۱۹ مرداد ۱۳۹۹)

 

توهم، دروغ، وعده‌درمانی

هــ کار، بیکاری، آموزش، فرار مغزها، پول

خامنه‌ای: «دولت در کارآفرینی و جذب نیرو موفق بوده است. باید به مردم امید داد، باید امیدآفرینی کرد.» (تلویزیون حکومتی، نوروز ۱۴۰۳)

واقعیت‌ها

ـ «نرخ بیکاری ۷.۶ درصد شد. بیکاری ۲۰.۶ درصدی جوانان.» (مرکز آمار ایران، ۱۱ دی ۱۴۰۲)

ـ «فرار دسته‌جمعی فارغ‌التحصیلان و نیروهای متخصص و جوان از ایران: ۱۱۵ هزار ایرانی در سال ۲۰۲۱ به مقصد ۳۸ کشور پیشرفته مهاجرت کردند که نشان‌دهنده جهش ۱۴۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن است که ایران را به رتبه‌ اول مهاجرت نخبگانی جهان رسانده است...۹۸۵۰ دانشجو جدید دکتری، ۱۳۰ هزار دانشجو جدید ارشد، ۱۸۳ هزار دانشجو جدید کارشناسی و حدود ۱۱۷ هزار نفر از پزشکان کشور در همین سال‌ها مهاجرت کرده‌اند.» (رصدخانه مهاجرت ایران، ۲۵ آذر ۱۴۰۲)

ـ «دلار مبادله‌ای که  امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۲۹ مارچ ۲۰۲۴  به ۴۳,۴۷۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو) تومان رسید. (سایت دنیای اقتصاد، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳)

ـ «بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سال تحصیلی ۱۴۰۱ــ۱۴۰۲ بیشترین نرخ ترک تحصیل در دوره متوسطه اول رخ داده است که بیشترین ترک تحصیل را پسران داشته اند. در این سال نرخ ترک تحصیل به میزان ۴.۰۴ افزایش یافت که تقریباً رشدی ۲ برابری را نسبت به سال تحصیلی ۱۴۰۱ــ۱۴۰۰ تجربه کرده است.» (سایت عصر ایران، ۲۲ مهر ۱۴۰۲)

ـ «مرکز آمار ایران: سال تحصیلی گذشته ۹۳۰ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کردند. سال گذشته ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشتند. روند افزایشی آمار بازماندگان از تحصیل در ایران ادامه دارد.» (سایت انتخاب، ۷ فروردین ۱۴۰۳)

 

نتیجه‌گیری

در پی همه‌عمر توهم، دروغ و وعده‌درمانیِ سراپای حاکمیت ولایت فقیه ــ که در این نوشته فقط به برگ‌هایی از آن‌ها اشاره شد ــ بیش از ۹۰ درصد مردم ایران در نمایش انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، حاکمیت جمهوری اسلامی را تحریم کردند و به آن «نه» گفتند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4f30c65f-0bb1-4d2d-8817-d49db0f583b0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات