728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - پنجشنبه ۱۱مهر ۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز ۱۱مهر مهم‌ترین عنوانهای خود را به اظهارات ضدو نقیض روحانی و خامنه‌ای اختصاص داده‌اند. در کنار آن دعواهای باندی حول فساد و سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی دیده می‌شود.

 

ارگان خامنه‌ای در وحشت از اوجگیری تظاهرات مردم عراق به مذاکره جویی روحانی حمله کرده است:

کیهان:‌ تا دلتان بخواهد دلیل هست برای این‌که بگوییم، آنچه دیروز در عراق و چند شهر این کشور اتفاق افتاد، کار برخی از همین کشورها است. مثل روز روشن است هدف از ناآرامی‌های عراق آن هم در آستانه اربعین، که حقیقتاً وهابیون سعودی، آمریکا، انگلیس و فرانسه را به وحشت انداخته، بر هم زدن روابط عمیق و دوستانه دو کشور عراق و سوریه است. کشوری که در شرایط تحریم اقتصادی ایران، کمک بزرگی است. اگر سال گذشته زنجیره‌یی‌ها و برخی مدعیان اصلاحات تلاش کردند، به این روابط استراتژیک ضربه بزنند، آنجا در عراق هم، زنجیره‌یی و اصلاح‌طلبان عرب زبان! مشغول همین کارند. تلاش برای بستن یکی از مهم‌ترین تنفس‌گاههای اقتصادی کشور، خباثت کمی نیست. قهقهه زدن که هیچ، لبخند زدن به چنین گرگ‌های کراوات‌زده هم خطاست، چه رسد به این‌که به آنها امید بسته و پس از ۴سال خلف وعده، بگوییم«راه هنوز بسته نشده است».

 

روزنامه‌های باند روحانی به تناقض‌گویی روحانی در مورد مذاکره اشاره کرده و بی‌اختیاری وزارت‌خارجهٔ رژیم را موضوع حمله تلویحی به باند خامنه‌ای کرده‌اند. این روزنامه بر ضرورت تمکین به جامعه جهانی تأکید کرده‌اند:

 

جهان صنعت: ضدو نقیض سند توافقنامه‌ ترامپ و روحانی: یک دیدار و چند روایت... خبر توافق و تأیید آن از طرف مواضع دولتی نشان از آن دارد که با وجود این‌که ایران موضع سرسختی نسبت به آمریکا دارد و بارها مقامات کشور اعلام کردند گفتگو با رؤسای آمریکا به‌ویژه رئیس فعلی منتفی است اما باز هم مذاکره با ترامپ از جانب تهران به‌طور کلی رد نمی‌شود و این برخلاف موضع رسمی ایران است که گفته می‌شود با ترامپ و آمریکا مذاکره نمی‌کنیم!

 

آرمان: سیاست خارجی در ایران از یک مشکل ساختاری رنج می‌برد. در یک چنین رویه‌ای، ابتکارعمل از مجریان سیاست خارجی گرفته می‌شود و سیاست خارجی به محلی برای ابراز نظر و دیدگاه تبدیل می‌شود. از سوی دیگر نظم سیاسی بین‌المللی به‌گونه‌یی است که اغلب کشورهای جهان زیر چتر این نظم قرار دارند... تقریباً کلیه کشورهای جهان از آفریقا، شرق آسیا، ارو پای شرقی و غربی و حوزه خاورمیانه منهای عراق و سوریه، حاضر به نزاع با آمریکا نیستند و همراه با سیاست‌های این کشور هستند... بایستی با نگاهی واقعگرایانه به محیط بین‌الملل، حافظ منافع‌مان باشیم.

 

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای فساد موجود در نظام بر سر باند روحانی سرشکن شده است:

کیهان: حسین فریدون برادر و دستیار رئیس‌جمهور به جرم دریافت رشوه به پنج سال حبس و جزای نقدی ۳۱میلیارد تومانی محکوم شد... نمونه‌های این اخلال را در سیستم اداری و اقتصادی کشور مان بارها مشاهده کرده‌ایم. این‌که یک فرد که در فضای سیاسی این کشور تقریباً محلی از اعراب ندارد تنها به‌علت این‌که برادر رئیس‌جمهور و منسوب و منصوب وی است، به خود اجازه دهد به قیمت دریافت رشوه چند میلیاردی مدیر بانک جابه‌جا کند یا سهام فلان شرکت معدنی را به نام فرد رشوه‌دهنده کند، صرف‌نظر از این‌که چه توجیهی در فضای اقتصادی و سیاسی کشور و چه تأثیر نامطلوبی در وضعیت معیشت مردم دارد، نشان از یک رویه نادرست و بیمار در اقتصاد و مدیریت است.

 

رسالت:‌ تأمین مالی وزارت نفت توسط بانک، بوی رانت می‌دهد: مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت:« مقرر شد طرح‌های پالایشگاهی مربوط به وزارت نفت که حدود ۲۲هزار میلیارد تومان می‌شود را تا پایان سال از طریق بانکها تأمین مالی کنیم و مابقی تا ۱۰۰هزار میلیارد تومان را به بخش‌های پیشران تسهیلات پرداخت کنیم». مهم‌تر از همه مسئولان بانک مرکزی باید بگویند با این مبلغ می‌خواهند کدام پالایشگاه را پیش ببرند؟ ما اکنون پالایشگاهی نداریم که برنامه ساخت‌وساز داشته باشد... ».

 

برخی از سایر بحرانهای رژیم در صفحات اول روزنامه‌ها دیده می‌شود:

ابرار اقتصادی: اعتراض گندم‌کاران به نرخ خرید تضمینی

ابتکار: تقویت ارزش پول ملی واقعی است؟ عدد بازی با شاخصهای اقتصادی!

اسکناس: گندم‌کاران ناراضی از نرخ جدید خرید تضمینی

اقتصاد سرآمد: رفع موانع تولید در اغماء

جوان: نماینده‌ای که به اتهام «اخلال در بازار خودرو» دستگیر و به قرار وثیقه ۱۰میلیاردی آزاد شده بود حالا با رأی اعضای کمیسیون صنایع به‌عنوان مأمور تحقیق و تفحص از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتخاب شد!

عصر ایرانیان: کودک کار ایرانی زیادتر شده است

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/caa81c80-068d-4dbf-b088-3cbc365994d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات