728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - پنجشنبه ۹آبان۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

تیتر مشترک روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه نهم آبان به اظهارات هراس‌آلود خامنه‌ای در مورد امنیت نظام، و رانده شدنش از عراق و لبنان اختصاص دارد. در کنار آن کشمکش‌های باندی بر سر fatf و ابراز نگرانی از تحولات لبنان و عراق دیده می‌شود. حمله به روحانی به‌خاطر طرح رفراندوم در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم در روزنامه‌های امروز ادامه دارد.

 

Fatf در روزنامه‌های باند خامنه‌ای موضوع حمله به باند روحانی و نمایش بن‌بست نظام است:

کیهان: واشنگتن ابزار تازه‌یی برای تحریم ایران ندارد مگر از طریق FATF

رسالت: هدف دولتی‌ها از ضرورت پیوستن به FATF ایجاد دوقطبی «آرامش» و «ناامنی» است... الحاق ایران به FATF موجب حاکمیت نظام سلطه بر کشور می‌شود، بنابراین نباید با دست خودمان، در چاهی بیفتیم که بیرون آمدن از آن در آینده برای کشور مشکل‌ساز شود.

جوان:‌ سخنان روحانی که یک روز بعد از مواضع خاص جهانگیری گرفته شد و به بهانه شفافیت خواستار پذیرش لوایح FATF، نشان می‌دهد مواضع جهانگیری نه تنها موضع شخصی وی نبود بلکه در هماهنگی کامل این موضع گرفته شد... چند صباحی دولت برجام را به‌عنوان فتح‌الفتوح خود در هر تریبونی فریاد می‌زد تا این‌که کم کم دم خروس برجام بیرون زد و مشخص شد که برجام تعهدات یک طرفه نظام در مقابل وعده نسیه طرف مقابل است.اینجا بود که باید دولتمردان برای نجات خود راه‌کاری می‌اندیشیدند و چه سناریویی بهتر از مایه گذشتن از رهبری برای بستن دهان منتقدان.اینجا بود که رأس دولت و تیم مذاکره‌کننده در هر سخنرانی خود مدعی شدند «بندبند برجام» به تأیید مسئولان عالی نظام (بخوانید رهبری) رسیده است.

 

روزنامه‌های باند روحانی ضمن حمله به باند رقیب بر لاعلاجی نظام در پذیرش لوایح تأکید کرده‌اند:

آرمان: رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس باید اعلام کنند اگر این اتفاقات در معیشت مردم به‌وقوع می‌پیوندد به‌دلیل اعمال نظر کیست؟ این مسأله می‌تواند شرایط را تا حدودی تغییر دهد تا این دسته از نهادها در تصمیمات خودشان تجدید نظر کنند. هم‌چنین این نکته را باید متذکر شد که کسانی که به‌عنوان نمونه با برخی از معاهدات هم‌چون FATF مخالفت می‌کنند، نیت‌های دیگری غیر از منافع ملی کشور دارند.

مردم‌سالاری: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که پس از پایان مهلت تعیین شده توسط گروه ویژه اقدام مالی اف.ای.تی.اف (FATF)، به‌صورت خودکار وارد بلک لیست می‌شویم، گفت: برای خروج از بلک لیست باید «برنامه اقدام» بنویسیم که امکان دارد شرایط سخت‌تری در آن مطرح شود.

ایران: دفتر سخنگوی دولت اتهامات تکراری درباره «اف‌.ای‌.تی‌اف» را رد کرد

مخالفان، مسئولیت عواقب خطیر اقدامات خود را برعهده بگیرند

ایران: انتقاد واعظی از جهت‌گیری سیاسی صدا و سیما درباره لوایح اف‌.ای‌.تی‌اف: سخنان رئیس‌جمهوری بریده‌بریده منتشر می‌شود

ایران: آیا مخالفان تصویب در مجمع تشخیص مصلحت در این باره مسئولیت می‌پذیرند یا هم‌چنان در پشت‌پرده حضور دارند و بدون توجه به توصیه‌های کارشناسان درصدد زمین زدن دولت و کشور هستند تا دوباره ایران را به روزهای سیاه دوران احمدی‌نژادی برگردانند و در زیر فصل هفت منشور ملل ‌متحد قرار دهند.

 

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم نگرانی از پیآمد تحولات در لبنان و عراق و بیرون رانده شدن رژیم و ایادیش و نسبت دادن قیام های مردم به کشورهای دیگر دیده می‌شود:

آفتاب یزد: اگر چه اعتراضات و اغتشاشات عراق و لبنان به بهانه فساد و مسائل اقتصادی صورت پذیرفته است اما با دقت در حواشی این اعتراضات و نقاط هدفی که مدنظر است، خواهیم دید در عراق، حکومت برآمده از رأی مردم و نیروهای حشدالشعبی در تیررس نیروهای مداخله‌گر منطقه‌یی و غربی قرار دارند و در لبنان، دولت قانونی و...! و این یعنی هدف از طراحی اغتشاشات اخیر در این دو کشور، ماجراهای پشت‌پرده‌ٔ بسیاری دارد.

سیاست روز: عراق و لبنان دستخوش حوادثی شده‌اند که اگر ادامه داشته باشد می‌تواند باعث روی کارآمدن حکومت و دولتی وابسته به آمریکا و سعودی‌ها شود... نمی‌توان اعتراضات مردمی را یک انقلاب، قیام و براندازی دانست حداقل در این مرحله، اما اگر دولتها فکری عاجل برای حل مشکلات خود نکنند اوضاع وخیم‌تر خواهد شد... دخالت‌ها، تحریکات و فتنه‌انگیزی‌ها در عراق و لبنان شباهت زیادی به فتنه‌های ایران دارد به‌ویژه فتنه دیماه ۹۶،... توطئه‌های دشمن ادامه دارد.

آرمان: عراق بحران‌زده بیمناک از تنشهای منطقه... دلیل و عامل تداوم و تشدید خشونتها در جریان این اعتراضات، سمت و سودهی به موج تظاهرات و تغییر مطالبات از خواسته‌های اقتصادی و معیشتی به برخی درخواست‌های معنادار یقینا ریشه در تنش عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی دارد

مردم‌سالاری: همزمان با خالی کردن پشت کردهای شمال سوریه که آنها نیز یکی از دژهای مقابله با داعش بودند؛ حمله به دفاتر و مقرهای حشدالشعبی و عصائب اهل الحق و به آتش کشیدن نمادهای سرکوب کنندگان جنایتکارترین گروه‌های مسلح در عراق؛ آیا کار مردم عراق است؟!

جمهوری اسلامی: شرایط سیاسی و چشم‌انداز تحولات عراق هم‌چنان پیچیده و مبهم است و در این میان، نکته قابل توجه، فشارهایی است که علیه دولت عراق که در کنترل جناح شیعه است، صورت می‌گیرد. جدای از برخی جریانهای سیاسی که دشمنی آنها با جناح شیعه به اثبات رسیده است؛ تلاش جناح‌های دیگر که خود در هیات حاکم عراق حضور دارند در جهت تشدید تفرقه، تعجب‌برانگیز است.

جوان: شیعیان لائیک مرتبط با سفارت آمریکا و عربستان سعودی پشت تظاهرات عراق هستند و می‌خواهند مطالبات مشروع مردم را به تظاهرات خونین تبدیل کنند تا از این طریق نفوذ ایران را کاهش دهند، مرجعیت را زیر سؤال ببرند و یک حکومت لائیک وابسته به آمریکا و غرب را به قدرت برسانند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8a722ad-f992-4c81-8db5-0d4e62da01a3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات