728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۱۴اسفند۹۸

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی امروز چهارشنبه در یک اقدام هماهنگ تلاش کرده‌اند تا بحران کرونا را کوچک‌نمایی کرده و کمبودها و رقم‌سازیهای جعلی رژیم را واقعی جلوه دهند. این فضاحت بهقدری رسوا است که روزنامهٔ حکومتی جوان در دعوای باند این اقدام حاکمیتی را به گردن باند روحانی گذاشته و نوشته است: «سخنرانی تراپی چاره کمبود و سیل بهداشتی و ضد عفونی کننده نیست». از طرف دیگر همین روزنامه‌های حکومتی در وحشت از فضای انفجاری جامعه هر یک به شکلی به نفرت مردم و تهدید قیام اذعان کرده‌اند.

اعتماد: از آنجا که آب برای روستاییان با معیشت گره خورده است، محل بر هم کنش مسائل اقتصادی، اجتماعی و حقوقی می‌شود و هرگونه تنش در مسأله آب پیامدهای اجتماعی دارد که خود موجب انباشت ابرچالشهایی می‌شود که از یک‌سو حفظ زندگی روستایی و امنیت غذایی را به مخاطره می‌افکند و از سوی دیگر موجب بغرنج شدن مسائل اجتماعی ناشی از مهاجرت‌های کم‌آبی در حاشیه شهرها می‌شود.

آرمان: اگر ‌چه بحران کرونا یک پدیده بهداشتی و یک بیماری است، اما به مرور زمان به یک ابر پدیده تبدیل شده که سایر بخش‌های جامعه را درگیر خود کرده است.

اقتصادسرآمد: امیرمحبیان: واقعیت این است که احساس مردم از اوضاع برای آنها تصویر رضایت‌مندانه‌ای ایجاد نمی‌کند... کارهای نیمه تمام بسیار و ضعفهای مدیریتی با توجیهات نامقبول همگی موجب نارضایتی شده است.

در روزنامه‌های حکومتی این‌که چه کسی مسبب شیوع کرونا شده است موضوع یک دعوا در رأس نظام شده است. هر یک دیگری را متهم می‌کند. روزنامه‌های هم‌سو با روحانی هم به‌رغم این‌که مسئول اعلام آمار میزان تلفات روزانه کرونا است، آنرا به گردن باند خامنه‌ای گذاشته‌اند.

اعتماد: شهاب‌الدین بی‌مقدار: باید از همان زمان که این ویروس در چین مشاهده شد، تدابیر اندیشیده می‌شد اما در حالی که پروازها به چین متأسفانه انجام می‌شد، اقدامات پیشگیرانه و کنترلی نیز خیلی دیر شروع شد برای مثال اگر شهر قم قرنطینه می‌شد، این بیماری به این اندازه فراگیر نمی‌شد.

کیهان: گل‌های بن‌سای، پاچیرا و بلاک بامبو که از کشور چین وارد ایران می‌شود می‌تواند از عوامل اشاعه بیماری کرونا و شیوع ویروس آن در ایران باشد... صدور مجوز وزارت کشاورزی برای واردات ۱۲۰هزار گیاه فیکوس رتوزا و ۱۳۰هزار بوته دیگر از چین برای افراد خاص و شناخته شده از چین در این اوضاع بحرانی که ویروس کرونا در حال شیوع است جای سؤال دارد.

مستقل: پزشکیان نایب‌رئیس مجلس: این‌که کشور را ۱۵روز تعطیل می‌کردند بهتر از این بود که الآن کلاً تعطیل شود. الآن بیمارستانها برای مریض‌ها جا ندارند، روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد. اقتصاد و همه‌چیز مملکت را هم به‌نظر من بهم خواهد ریخت... عدد و رقم‌ها واقعی نیست، چون یک تعداد از این بیماران اصلاً علامت ندارند که ما تست کنیم؛ ۹۵نفر را پیدا می‌کنیم و دو نفر می‌میرند، بعد هم می‌گوییم از ۱۰۰نفر این‌قدر نفر آدم مرده،...این‌که این‌قدر می‌میرند و اینها می‌گویند ما این تعداد را پیدا کردیم، نباید این تعداد باشد و آمار بهم نمی‌خواند.

جهان صنعت: بخش خصوصی هشدار داده که موج حاصل از شوک ویروس کرونا ضربه سنگینی بر پیکره فعالیت‌های تولیدی وارد می‌کند، متغیرهای کلان اقتصادی را با خود همراه می‌سازد و رشد اقتصادی، بیکاری و تورم را بار دیگر وارد محدوده بحرانی می‌کند.

ایران: با شیوع این ویروس، ضمن کاهش سفرها، مشاغلی مانند هتلداری، سینما، رستورانها و... تعطیل شده‌اند. در حالی که این آثار برای اقتصاد کشورهای پیشرفته باعث بروز نگرانی شده است، در اقتصاد ایران که پیش از این نیز به‌دلیل اعمال محدودیت‌های تحریم با شرایط رکودی مواجه بود، آثار بیشتری خواهد داشت. در واقع این بحران برای اقتصاد کشور ما که از سال ۱۳۹۷ وارد شرایط رکودی شده است، تبعات گسترده‌تری دارد.

اقتصاد سرآمد: شیوع ویروس کرونا توانسته است به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازرگانی؛ صادرات و واردات لطمه وارد کند.

انزوای جهانی و منطقه‌یی رژیم و بن‌بست دخالت‌هایش در سوریه از دیگر موضوعاتی است که روزنامه‌های چهارشنبه به آن پرداخته‌اند. روزنامه حکومتی اقتصاد سرآمد از تشکیل اجلاس چهارگانه کشورهای منطقه به ریاست کشور امارات علیه دخالت‌های رژیم در منطقه خبر داده. و روزنامه حکومتی جهان صنعت با اشاره به تحولات سوریه و بمباران شدن مزدوران رژیم توسط ترکیه، هشدار داده است که در هرحال چون ترکیه مرزهایش‌ها را به روی نظام باز کرده و اجازه ورود کالا و تبادلات پولی را می‌دهد باید خویشتنداری کنیم.

این روزنامه با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد نظام از تحولات سوریه توسط روسیه و ترکیه کنار گذاشته شده به هزینه‌های بی‌ثمری که رژیم تا به‌حال برای دخالت‌هایش در سوریه پرداخته اشاره کرده و نوشته است: «منطق و خرد سیاسی و اقتصادی فرمان می‌دهد به بهانه ادلب که برای ایران منطقه راهبردی نیز به حساب نمی‌آید راه تجارت با ترکیه را مسدود نکنیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2ba0b6c3-787d-46fe-a7eb-b27ac33210e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات