728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه ۲۰شهریور۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه بیستم شهریور منتشر نشده و به تعطیلی خود خواسته بعد از عاشورا ادامه داده‌اند. در معدود روزنامه‌های منتشر شده بن‌بست بی‌راه‌حلی نظام در کشمکشهای باندی بر سر برجام دیده می‌شود. در کنار آن تشتت درونی رژیم در عرصه‌های مختلف مضمون اغلب مطالب است. اعترافات باندی بر سر دین‌فروشی و دجالگری در مراسم عاشورا از دیگر مطالب روزنامه‌های چهارشنبه است.

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم بن‌بست نظام در تلهٔ مذاکره با اروپا، و تأکید روزنامه‌های باند روحانی بر مذاکره جویی با اروپا و آمریکا، دیده می‌شود:

رویش ملت: فلاحت پیشه: برجام راه‌حل اروپایی ندارد

جوان: سالک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی: با سازش و مذاکره نه تنها به جایی نمی‌رسیم، بلکه متحمل هزینه سنگینی هم خواهیم شد.

کیهان: صالحی در دیدار مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: قرار بود برجام جاده دوطرفه باشد/ اروپایی‌ها مانند آمریکا به وعده خود عمل نکردند

کیهان: کارشناسان بارها تأکید کرده‌اند که اعضای اروپایی برجام نقش پلیس خوب و دولت ترامپ نیز نقش پلیس بد را ایفا می‌کنند. هدف مشترک اروپا و آمریکا، دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران و تعمیم خسارت محض توافق هسته‌یی به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌یی است.

در این میان، اجرای تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی، هیچ جایگاهی در برنامه اروپا و آمریکا ندارد.

آرمان: دولت ایران بایستی این مسأله را در نظر داشته باشد که با این‌که طرفین اروپایی و آمریکا تعهدات برجامی‌شان را انجام نداده‌اند. اما باید در سیاست بین‌الملل موقعیت‌شناس باشیم و هوشمندانه حرکت کنیم. رویکرد اصلی‌مان، به حل مسائل و چالشها با دنیای بین‌الملل باشد. نباید به سمت تنش بیشتر حرکت کنیم. تنش فضای مانور ایران را در جهان سیاست کاهش می‌دهد و در آن سو امکان ائتلاف‌سازی را با آمریکای ترامپ فراهم می‌سازد.

 

آرمان: فریدون مجلسی: بدون‌ شک پایان برجام به‌منزله نوعی اعلان رویارویی خواهد بود. در چنین شرایطی برجام از مسیر دیپلماتیک و مذاکرات بین دولتها خارج خواهد شد. اگر روزی پایان برجام اعلام شود ایران تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار خواهد گرفت که به‌مراتب از تحریم‌های کنونی سنگین‌تر خواهد بود... کشوری مانند فرانسه که از بسیاری جهات با آمریکا و اسراییل رابطه اقتصادی و سیاسی دارد این رابطه را به رابطه با ایران ترجیح می‌دهد. این سیاستی است که از گذشته تاکنون کشورهای غربی مانند فرانسه دنبال می‌کرده‌اند. به همین دلیل نیز هنگامی که به ایران پیشنهاد مالی دادند پرداخت آن به صندوق اینس‌تکس را منوط به موافقت آمریکا کرده‌اند. این به‌معنای این است که پرداخت پول به ایران را موکول به یک امر محال کرده‌اند...

آرمان: این نگرانی وجود دارد که با کاهش تعهدات پلکانی ممکن است منجر به از بین رفتن برجام شود. عدم خروج از برجام به نفع ایران است. هر چند آمریکایی‌ها به هیچ‌یک از تعهداتشان در قبال ایران عمل نکرده‌اند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی تعلل می‌ورزند.

مردم‌سالاری: کواکبیان با اشاره به گام سوم کاهش تعهد برجامی ایران گفت: بعید می‌دانم اروپایی‌ها بتوانند در برابر ترامپ نامتعادل ایستادگی کنند. لذا نباید فریب وعده‌های اروپا را بخوریم و خودمان را معطل کنیم.

ستاره صبح: قاسم محبعلی: جمهوری اسلامی درگذشته فرصت داشت تا سیاست هسته‌یی خود را به‌گونه‌یی پیش ببرد که تنشهای امروز شکل نگیرند، اما از آن فرصتها به‌ درستی استفاده نشد... دولت و وزارت‌خارجه در سیاست خارجی و مسائل امنیت ملی تصمیم‌گیرنده نهایی نیستند؛ در نتیجه این موضوع یک بی‌اعتمادی در طرف‌های مقابل نسبت به دولت و وزارت‌خارجه ایجاد می‌کند که می‌تواند روند مذاکرات را با مشکل مواجه کند.

 

یک روزنامه باند موسوم به اصلاح‌طلبان به نفرت مردمی به این جریان اذعان کرده است:

آرمان: انتقاد من نسبت به اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر به ماجرای محکومیت سنگین فعالآن کارگری باز می‌گشت؛ احکامی باور نکردنی که‌ اصلاح‌طلبان عملاً هیچ واکنش جدی به آن نشان ندادند. التماس کردم رئیس دولت اصلاحات درباره این مسأله سخنی بگوید، اما اتفاقی رخ نداد... کاش یکی از رهبری اصلاحات می‌پرسید که مگر شما در این کشور زندگی نمی‌کنید و نمی‌بینید که جوانان دهه ۶۰و ۷۰چگونه... به اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان پشت کرده‌اند؟ آیا اصلاح‌طلبان نگران این وضعیت نیستند؟

 

در روزنامه‌های چهارشنبه کشمکشهای باندی بر سر اظهارات آخوند پناهیان، معاون نیروهای سرکوبگر لباس‌شخصی خامنه‌ای موسوم به قرارگاه عمار، وضعیت تشتت درونی رژیم از جمله باند خامنه‌ای دیده می‌شود:

کیهان: جیغ بنفش» این طیف که ظاهراً عنوان وکالت مردم را به دوش می‌کشند تا آنجا رسید که برخی از آنان به توهینهای بی‌شرمانه‌ای به پناهیان روی آوردند و او را «منبرنشین پاکتی»!، «لیاخوف زمانه»!، «عربده کش برای شفافیت»!، «ناآگاه و جاهل»! و... نامیدند.

ایران: این روحانی سرشناس حامی جریان اصول‌گرا و نایب‌رئیس قرارگاه عمار، بی‌محابا به نمایندگان مجلس تاخت. هر چند سخنان پناهیان هم‌چون صحبت‎های گذشته او با همراهی چند خبرگزاری اصول‌گرا بود اما نمایندگان مجلس اعم از اصول‌گرا و اصلاح‎طلب خود را همراه او ندانستند... آیا در این کشور فقط مجلس و احیاناً دولت هستند که نیاز به شفافیت دارند؟ دو هفته پیش بود که وزیر اقتصاد اعلام کرد که هنوز هیچ‌کدام از نهادهای دیگر، از قوه قضاییه و بنیادهای مختلف گرفته تا صدا و سیما و قرارگاه خاتم حتی یک برگه از اسناد خود را به جهت شفافیت در سامانه حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دستگاه‏ها پیدا نکرده‏اند. این موضوع برای همین جریان که ماه‎ها بر طبل حقوق‎های نجومی کوبید ارزش پیگیری و انتقاد نداشت یا این‌که اساساً از نظر آنها ربطی به شفافیت ندارد؟ یا اگر مطالبه‎ای برای شفافیت رأی وجود دارد چرا شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهادهایی از این دست شامل این شفافیت نشوند؟

 

در روزنامه‌های حکومتی روز چهارشنبه این تلاش مشترک دیده می‌شود که مرگ یک دختر جوان دوستدار فوتبال را که در اثر حکم قضاییه آخوندی اقدام به خودکشی اعتراضی کرده بود را به حساب بیماری او گذاشته و رژیم را در ببرند. اما برخی روزنامه‌های حکومتی ضمن بازتاب گستردهٔ نفرت مردم در شبکه‌های اجتماعی از این اقدام قضاییه آخوندی، اعترافاتی هم کرده‌اند:

ستاره صبح: موضوع ورود و یا عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها در دولتهای اصلاحات، احمدی‌نژاد و روحانی مطرح بوده، اما تاکنون درباره این موضوع تصمیمی گرفته نشده است. علی مطهری در واکنش به خودسوزی «سحر خدایاری» نوشت: « مرگ سحر دختری که به‌خاطر ورود پسرانه به استادیوم آزادی بازداشت و در اثر شنیدن محکومیت اش به ۶ماه زندان، خودسوزی کرد، حاکی از بی‌تدبیری مسئول مربوط است. فرضاً کار او غیرقانونی بوده، کافی بود چند کلمه نصیحت شود نه محکوم به زندان. حفظ نظام به این کارها نیست».

جمهوری اسلامی: دختری که با لباس مردانه به استادیوم آزادی رفته بود تا مسابقه فوتبال تماشا کند ولی شناسایی و دستگیر شد و بعد از آزادی به‌خاطر شنیدن حکم محکومیت در اثر خودسوزی به بیمارستان منتقل شده بود، دیروز درگذشت. اگر با این دختر به جای برخورد کیفری برخورد ارشادی می‌شد، شاید اقدام به خودسوزی نمی‌کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/900a081e-92f2-41df-8ae3-d45d28ddc67f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات