728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۲۱اسفند۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه ۲۱اسفند با طرح ابراز وحشت ها و هشدارها در مورد پیامدهای فاجعه کرونا و لاپوشانی کردن آمار، و همچین پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، در کنار بن‌بست نظام در برجام و رابطه با اروپا، ناخواسته تصویر روشنی از نظام غرقه در بحران و بدون راه‌حل ارائه داده‌اند. در روزنامه‌های هم‌سو با ولی‌فقیه ارتجاع ضمن سوزوگداز از افشای آمار واقعی و پیامدهای لاپوشانی شیوع کرونا در روزهای اول، افشا کنندگان را با چنگ و دندان قضاییه آخوندی تهدید کرده و تلاش کرده‌اند تقصیر لاپوشانی و ناکارآمدی را به گردن باند روحانی بیبندازند.

کیهان: برخی اظهارنظرهای غیرمستند و غیرمسئولانه داخلی از سوی برخی افراد و حتی مسئولان در شرایط فعلی است که تعجب‌برانگیز و مشکوک است... رئیس ‌قوه قضاییه نیز خواستار برخورد با عناصر شایعه‎پراکن در جامعه شد و گفت: برخی افراد از روی غفلت یا مغرضانه نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‎کنند... می‌طلبد دستگاههای مسئول امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی با جدیت بیشتری وارد میدان شوند.

فرهیختگان: مسئولان مسیری متفاوت از آنچه را نیاز مبرم این روزهای کشور است طی می‌کنند و آن‌قدر هم پیش رفته‌اند که حالا صدای همه درآمده است، از رسانه‌ها و کارشناسان گرفته تا صفحات شبکه‌های اجتماعی مردم عادی، عموماً انتقادها از وضعیت بی‌دولتی حکایت دارد و ذیل آن مصادیق متعددی از مدیریت بی‌انضباط دولت به‌وضوح دیده می‌شود...اگر فقط ۲۰روز دیگر این وضعیت ادامه یابد صرف‌نظر از فرو ریختن افکار عمومی و تشدید بی‌اعتمادی به مسئولان، باید شاهد بی‌سابقه‌ترین آمار تلفات هم باشیم.

ایران: آیا بهتر نبود شهر قم از ابتدا قرنطینه می‌شد؟ چرا در کشور وضعیت اضطراری حاکم نشده است؟ چگونه با وجود تعطیل نکردن مراکز و نهادهای حاکمیتی، مدام توصیه می‌شود که مردم از خانه بیرون نروند؟ چرا اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم در دسترس نیست؟ این همه کالاهای بهداشتی که گفته می‌شود کشف و ضبط شده کجاست؟ در کنار این سؤال‌ها و انتقادها این واقعیت هم انکار شدنی نیست که مجموعه حوادث و رویدادهای سال‌جاری از سیل و زلزله گرفته تا حوادث آبان ماه و حاشیه‌های انتخابات مجلس همزمان که برخی نارضایتی‌ها را دامن زده، چه بسا «تاب آوری» جامعه را نیز تحت‌الشعاع قرار داده به‌خصوص که حالا کرونای وارداتی کسب و کارها و معیشت مردم را نیز دچار تنگناهایی کرده و قاعدتاً این دغدغه هم به نگرانی‌های موجود مردم اضافه می‌شود.

اعتماد: خوردن چوب و پیاز: فرماندار کاشان آماری را می‌گوید که با آمار رسمی تفاوت بسیار زیادی دارد. مشاهدات مردم در گیلان بسیار متفاوت از آمار رسمی است. واقعیت چیست؟...وزارت بهداشت به‌شدت می‌ترسد که آمار مرگ و میر غیر ثبت رسمی بیمار را اضافه کند، از سوی دیگر نمی‌تواند مخرج کسر که مبتلایان به بیماری هستند را تخمینی اعلام کند. به‌علاوه می‌ترسد بگوید که کیت‌های تشخیص به اندازه کافی در دسترس ندارد. در نتیجه سکوت می‌کند و به انتشار آمار رسمی قناعت می‌کند؛ آماری که خودشان هم می‌دانند با واقعیت تطبیق ندارد.

مستقل: مسئولان پس از «اعتراض‌های آبان» و سرنگونی «هواپیمای اوکراینی» چرا هنوز به این تجربه دست نیافته‌اند که در دنیای امروز نمی‌توان جلوی چرخش آزاد هر گونه اطلاعاتی را گرفت؟...جالب اینجاست که این روزها اهالی مطبوعات هم با عسرتهایی بابت انتشار اخبار روبه‌رو هستند...نکته و پرسش بعدی اینجاست که وقتی این پرستار و آن طلبه به فوریت شناسایی و دستگیر می‌شوند چرا محتکران ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده یعنی کالاهایی که این روزها از نان شب واجب‌تر است و به جان مردم بستگی دارد هنوز شناسایی نشده و راست راست در حال گشتن هستند؟

آرمان: کرونا روز مزدها را آچمز کرده است: با این‌که از نظر بهداشتی توصیه شده تا جای ممکن کسی از خانه خارج نشود، اما با این حال بسیاری از کارگران به‌خصوص بخش غیررسمی و روز مزدها امکانات اقتصادی لازم را برای اجرای این دستورالعمل ندارند.

... بسیاری از کارگران تحت هیچ‌چتر حمایتی نیستند. در صورت بیمار شدن هم هیچ حمایت بیمه‌ای ندارند. این نوع روابط کاری که برخی از همین نیروهای قراردادی به آن قرارداد ترکمنچای می‌گویند در بسیاری از دستگاههای دولتی هم وجود دارد، تعداد این کارکنان مشخص نیست، اما در اردیبهشت ۱۳۹۶، علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود ۱۰میلیون کارگر غیررسمی در کشور داریم.

همدلی: جامعه ایرانی قبل از ویروس کرونا، به ویروس مدیران غیرمتخصص و ناکارآمد مبتلا شده‌است؛ ویروسی که هزار برابر بیش از کرونا کشنده و ویران‌گر است و دردمندانه باید گفت که ویروس ضعف حکمرانی و ناتوانی در مدیریت بحرانها، هم‌چنان بر درد و رنج شهروندان شریف ایرانی می‌افزاید. ضعف مدیریت و حکمرانی بحرانها از بزرگترین چالشهای کشور است، چالشی‌که به موجب آن برنامه و فرماندهی واحد به‌رسمیت شناخته نشده، نقش‌ها و مأموریتها تعریف نمی‌شود. نقش‌آفرینان در مسیر یک نقشه راه واحد حرکت نمی‌کنند... کشور ما هر ساله بستر بروز حوادث و بلاهای طبیعی مانند سیل و زلزله و...است، بحران‌هایی که طی آن هزاران شهروند شریف ایرانی قربانی شده و خسارات عظیم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر جای می‌گذارد.

آفتاب یزد: باید خسارتها را کاهش داد و از این بحران با حداقل هزینه عبور کرد. لازمه این زمینه هم تداوم دیپلماسی کنونی با کشورهای جهان و غرب با موضوع کرونا و تلاش برای رفع تحریم‌ها و بهبود ارتباطات است.

آرمان:گزارش اخیر آژانس متفاوت از گزارشهای قبلی است که قطعاً می‌تواند یک سایه بحران و تنش جدید بر سر ایران بگستراند. در شرایطی که در یک فضای کرونایی به‌سر می‌بریم و اقتصادمان به‌شدت متحمل خسارت شده و قیمت نفت هم کاهش پیدا کرده و وضعیت درآمدی کشور در سال آینده غیرقابل پیش‌بینی است باید سعی کنیم گزارش گروسی به مرحله تنش و بحران نرسد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/126b41d3-fc1e-4ac2-9e3a-ed9a74e01147"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات