728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی -یکشنبه ۱۹آبان۹۸

روزنامه های حکومتی یکشنبه ۱۹آبان
روزنامه های حکومتی یکشنبه ۱۹آبان

روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه نوزدهم آبان صحنه تشدید بحران درونی رژیم بر سر لوایح FATF و نقض تعهدات برجامی رژیم و موضوع مذاکره با آمریکا است. در کنار آن برخی از سایر بحرانهای رژیم دیده می‌شود.

در رویارویی روزنامه‌های حکومتی بر سر لوایح FATF تشدید بحران درونی و بن‌بست رژیم دیده می‌شود:

کیهان: حامیان برجام تمامی امور را به توافق هسته‌یی گره زدند و مدعی شدند که با امضای برجام تمام مشکلات کشور حل شده و فتح‌الفتوحی عظیم رخ می‌دهد. این طیف اکنون همین رویکرد را در موضوع FATF تکرار کرده است. تفاوت وضعیت فعلی با گذشته در این است که هراس‌افکنی و ارعاب، به جای وعده و وعیدهای رنگارنگ نشسته است... بهزاد صابری، مشاور وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه‌ ایران گفته است:«FATF یک نهاد غربی نیست». این در حالی است که مقر FATF در پاریس، پایتخت فرانسه است. همان کشوری که میزبان و حامی ‌و پناهگاه (سازمان مجاهدین) است... حال سؤال این است که ما کدام بهانه را از چه کسانی می‌خواهیم بگیریم؟! از میزبانان و حامیان (سازمان مجاهدین)؟!

کیهان: (محمد صدر گفت:)در دولت اصلاحات که معاون عربی آفریقایی وزارت‌خارجه بودم. مسئول (کمک به حزب‌الله) بودم. وقتی دوره کاری دولت خاتمی تمام شد، در اولین ملاقات احمدی‌نژاد با سیدحسن نصرالله (سال ۸۴)، سیدحسن نصرالله گفت: در دوره خاتمی آن قدر که به ما و مقاومت کمک شد، قبلاً چنین اتفاقی نیفتاده بود و ما از پشتیبانی دولت اصلاحات راضی بودیم... صدر گفت: همکاری با FATF، کمکهای ما به مقاومت را محدود نمی‌کند.

مردم‌سالاری: طولانی شدن موضوع تصویب یا عدم تصویب دو لایحه CFT و پالرمو فضای ناامیدی را در کشور گسترش می‌دهد

این سؤال هم‌چنان بی‌پاسخ باقی مانده است، چگونه افراد شاخص در دولت نهم و دهم که با تصویب لوایح مورد بحث در FATF موافق بودند و آن را برای کشور «ضروری» می‌دانستد امروز به مخالف سرسخت با این لوایح تبدیل شده‌اند؟

ستاره صبح:‌ کارشناسان بر این باورند که معطل ماندن لوایح FATF، جنبه‌ای سیاسی پیدا کرده و در راستای ناکارآمد جلوه دادن دولت روحانی ارزیابی می‌شود. چندی پیش اسحاق جهانگیری درباره عدم تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داد و گفت: نمی‌شود دست و پای فرد (دولت) را بست و از او خواست در دریا یا رودخانه شنا کند.

 

مذاکره با آمریکا موضوع مناقشه روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

رسالت: نفوذ سیاسی از طریق عادی‌سازی و قبح شکنی از نشست و برخاست با آمریکایی‌ها و به قدرت رساندن جریان غربگرا و لیبرال از طریق انتخابات با هدف دموکراتیزه کردن لیبرالیسم در کشور ایران دنبال می‌شود.

رسالت: آمریکایی‌ها دو کلمه حرف در خصومت‌ورزی با ایران اسلامی دارند؛ یک کلمه در وادی اقتصاد و یک کلمه در وادی سیاست!

این دو کلمه دو روی سکه برخورد، براندازی و مقابله با جمهوری اسلامی است. در حوزه سیاست آنها روی یک جریان وابسته، سکولار و شیفته غرب حساب باز کرده‌اند. جریانی که از آن با واژه «میانه‌رو» یاد می‌کنند.

آرمان: برای دستیابی به یک وضعیت ایده‌آل، با متغیرهایی که تاکنون تاثیرگذار بوده‌اند باید به‌گونه‌یی برخورد نماییم که بتواند جاده صاف‌کن اعتماد متقابل در منطقه باشد.

 

فساد دولت روحانی و سفرهای نمایشی موضوع دیگری است که حملات روزنامه‌های باند رقیب بر آن متمرکز شده‌اند:

رسالت: بسیاری معتقدند سفرهای استانی تنها جنبه نمایشی دارد تا آن که دردی از مردم دوا کند.

کیهان: سخن درباره واگذاری مسئولیتها و مدیریتها به افرادی است که غیر از روابط فامیلی و یا وابستگی‌های حزبی و گروهی به این یا آن مسئول صاحب مقام، ویژگی دیگری ندارند.

 

سایر بحرانهای داخلی و خارجی رژیم در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:

آرمان: قاسم محبعلی مدیر کل پیشین وزارت‌خارجه: اقدامات فعلی ایران در کاهش تعهدات هسته‌یی یک اقدام ریسکی است که می‌تواند اروپایی‌ها را بیشتر به آمریکا نزدیک کند و احتمال خروج آنان از برجام را افزایش دهد. در صورت بروز چنین اتفاقی، آمریکا قادر خواهد بود تا متحدانش را درباره ساخت سلاح هسته‌یی در ایران متقاعد کند و فشارهای جهانی بیشتری به کشور وارد آورد.

آرمان: فریدون مجلسی: وارد مرحله‌ای می‌شویم که مسأله به شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد باز می‌گردد. حال آن که چین و روسیه که جزو ۵عضو دائم شورای امنیت هستند، چگونه رأی خواهند داد، یعنی این‌که همانند سال‌های گذشته به زیان ایران رأی خواهند داد و یا از حق وتو استفاده خواهند کرد، مسأله‌یی است که باید منتظر ماند و دید.

وطن امروز: به جای مردم، شرکت‌های دولتی بر سر سفره رنگین یارانه‌ها نشسته‌اند * در ۶سال گذشته هر سال سهم مردم از درآمد هدفمندی یارانه‌ها روند نزولی داشته است

ایران: نکته اصلــی و اساسی که «فراموش شده»، این پرسش است که چرا در هیچ دوره‌ای (نسبتاً) هیچ مسأله‌ای حل نمی‌شود و فقط به تأخیر می‌افتد

ایران: واقعاً چرا به توسعه نمی‌رسیم؟ساده‌ترین و آنی‌ترین پاسخ ملموسی که می‌توان به آن داد، این است هنگامی که کشور فاقد الگوی معینی است، در نتیجه سیاست‌های اقتصادی کشور همیشه(بودجه‌ای، مالی، پولی، تجاری، صنعتی، گمرکی، حمایتی، انرژی و...) دچار بد فهمی و رفت و برگشتهای مکرر است.

جمهوری اسلامی: وقتی هرکه غیر ما می‌اندیشد را غیرخودی بخوانیم و به اتهام ضد انقلاب و خائن... بخوانیم و با سنگ تفسیق - اگرنه تکفیر - از میدان برانیم. این نه تنها حرکت...بازی در زمین دشمن است که ما را از هم جدا می‌خواهد و... به‌دنبال لحظه‌ای است که ما شانه‌هایمان از هم جدا شود تا چنان ضربتی زند که دیگر بازویی نماند از هیچ کداممان...

آرمان: تحول بزرگ این است که در سال ۹۷مجموع رانت‌های ایجاد شده از ناحیه سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت از اندازه رانت خام‌فروشی فراتر رفت که نقطه‌عطف در اقتصادسیاسی ایران است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e9597121-1b3b-4c5c-8528-eeaf23a2d0fe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات