728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - یکشنبه ۷مهر۹۸

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه هفتم مهرماه نمایشگاهی از بحرانهای داخلی و خارجی رژیم شده‌اند. بازتاب سفر شکست‌خورده روحانی، موضوع بی‌فرجامی برجام، و بالاخره ابراز نگرانی از شکاف درون حاکمیت از جمله مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های روز یکشنبه هستند که در کنار آنها پاره‌یی از بحرانهای اقتصادی و اجتماعی هم دیده می‌شود.

 

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای حملات به روحانی و باندش به‌خاطر سفر نیویورک و برجام بیانگر تعمیق شکاف درونی رژیم بعد از این سفرا ست:

 

کیهان: به تجربه ثابت شده هر زمان که آمریکا و اروپا به بن‌بست می‌خورند و باید‌ گریبان آمریکا و اروپایی‌های بدعهد را گرفت، جریانی خاص در داخل توپ را به زمین خودی شوت می‌کند و عصا زیر بغل آمریکا و اروپا می‌گذارد... این جریان که تا دیروز با دادن آدرس‌های غلط به افکار عمومی و با بزک کردن آمریکا، کلید حل مشکلات را در تعامل گسترده با غرب نشان می‌دادند، اکنون پس از قربانی شدن صنعت هسته‌یی و نقض عهدهای مکرر آمریکا و اروپا و عدم دستیابی ایران به منافع حداقلی در برجام به‌دنبال زمینه‌چینی برای مذاکرات مجدد با آمریکا هستند تا این‌بار قدرت منطقه‌یی و موشکی ایران قربانی شود.

 

کیهان: درس‌های سفر نیویورک از کارشکنی در صدور ویزا تا ممانعت از عیادت بیمار

رسانه‌های زنجیره‌یی و فعالان مدعی اصلاحات، دلالی اروپا را میانجیگری برای مذاکره و اظهارات فریبکارانه ترامپ را نیز مصداق متقاعدشدن وی برای تنش زدایی جا زده و ادعا کرده‌اند که باید از این فرصت استفاده کرد، حال سؤال این است که کارشکنی آمریکا در صدور روادید به هیأت ایرانی و در ادامه بیانیه گستاخانه اروپا و در نهایت، ممانعت از ملاقات وزیر خارجه ایران از یک بیمار، نشانه تنش زدایی و آمادگی برای مذاکره است؟!

 

رسالت: فرجی راد، سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل:. اگر اروپا به مسیر خود ادامه دهد و آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها نباشد، ایران نیز در مقابل اقدامات نسنجیده آنها تعهداتش را کاهش داده در نتیجه برجامی باقی نخواهد ماند، یعنی در آن زمان باید پذیرفت که پیچ و مهره‌های برجام سست شده و در آستانه فروپاشی است.

 

در روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی نسبت به خروج از برجام و انزوای رژیم ابراز نگرانی کرده و علت شکست سفر روحانی را هم به گردن باند خامنه‌ای انداخته اند:

آرمان: مهدی مطهرنیا: زمانی که روحانی به نیویورک رفت این واقعیت را به‌طور کامل به نمایش گذاشت که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در عرصه سیاست خارجی هماهنگ‌کننده و اجرا کننده سیاست‌های ابلاغی خواهند بود.

می‌بینیم که هم‌اکنون نیز بعد از سفر تلاش دارند سفر او را ناموفق جلوه دهند. اگر چه با توجه به آنچه او در ارتباط با مخالفت با دیدار با ترامپ و اعلام مواضع صریح سیاست خارجی اعلام موضع کرد برخی از عناصر اصول‌گرای کلاسیک و سنتی از آن استقبال نمودند، اما ما شاهد آن هستیم که نو محافظه‌کاران اصول‌گرا در این مسیر به بررسی و چند و چون کار پرداختند. من بارها گفتم که رئیس‌جمهور از زمان اوباما به این سو در نزد آمریکایی‌ها به‌عنوان مقام تصمیم‌گیرنده در ایران شناخته نمی‌شود.

 

آرمان: قاسم محبعلی مدیر کل پیشین وزارت امور خارجه: خروج اروپایی‌ها از برجام منافع ایران را تأمین نخواهد کرد و در آن صورت ایران در سیاست خارجی و اقتصاد، در شرایط پیچیده‌تری قرار خواهد گرفت و دامنه انتخاب‌هایش کمتر خواهد شد. اگر ایران علاقه‌یی به سمت فروپاشی برجام و بازگشت مجدد تحریم‌های بین‌المللی ندارد، باید به نوعی با اروپایی‌ها به تفاهم برسد.

 

ابراز نگرانی از پیآمد شکست سفر روحانی و انزوای منطقه‌یی و جهانی رژیم موضوع مشترک روزنامه‌های باند روحانی است:

مردم‌سالاری: حالا که دست خالی از مجمع عمومی بازگشته‌ایم باید بدانیم که علی‌رغم دعوت همسایگان عرب از جمله امارات و عربستان و بحرین و... پاسخ آنها به ما منفی است. به‌خصوص این‌که بعد از حمله حوثی‌ها به «بقیق» و «خریص» نفرت و ترسشان نسبت به ما بیش‌تر شده است که در این زمینه البته به سود هژمونی و اقتدار ماست که دوستی آنها را به خود جلب کنیم و تریبونها و قلم‌ها را آتش بیار معرکه نسازیم تا غرب از این دشمنی‌ها، نهایت استفاده را ببرد.

 

آرمان: علی بیگدلی: قبل از حادثه آرامکو که به هرحال به‌حق یا ناحق با صدور بیانیه سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان به گردن ما انداختند، حس مظلومیتی را که در دنیا برای ما به‌وجود آمده بود، از بین برد. این موضوع سرآغاز یک تصمیم‌گیری جدید علیه ایران بود و می‌توان گفت آمریکا به این بهانه دارد به سمت اجماع بین‌المللی علیه ایران حرکت می‌کند... واقعیت این است که ما نباید اتحادیه اروپا را از دست بدهیم ولی انگار داریم از دست می‌دهیم...این سیاست‌ها نمی‌تواند ما را به نقطه مطلوب برساند و فضا را بر ما تنگ‌تر خواهد کرد و باید به‌دنبال سیاست جدیدتری حرکت کنیم. سیاستی که در نهایت به کاستن از التهاب منجر شود

 

ابراز نگرانی از شکاف درون حاکمیت موضوع مشترک چند روزنامه باند روحانی است:

ایران: ما در همه لایه‌ها، در موضوع اجماع‌سازی دچار آسیب هستیم. متأسفانه هنوز در امر حکمرانی یک تعریف روشن و هدف‌گذاری منقح و شفاف تبیین نشده است... این‌که ما از طریق رسانه‌های عمومی شاهد منازعه در عالی‌ترین لایه‌های قدرت هستیم همه اعتمادزدا است و مانع شکل‌گیری دیدگاههای مشترک و اجماع است. تا زمانی که این وضعیت در لایه نخبگان سیاسی جریان داشته باشد نمی‌توان از جامعه انتظار داشت که متفاوت عمل کند.

ابتکار:‌ ما هنوز در مرحله متهم کردن و خائن جلوه‏دادن همدیگر هستیم.

همدلی: حسین کنعانی‌مقدم: اصول‌گرایان رهبری سازمانی ندارند

 

 

بحرانهای اقتصادی اجتماعی موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی است:

آفتاب اقتصادی: نان هم از سفره مردم پر می‌کشد!

جهان صنعت: قابل اتکا نبودن داده‌های آماری منتشر شده از سوی سیاست‌گذار زمانی مشخص می‌شود که شاهد کاهش شدید قدرت خرید مردم، افزایش فقر، کاهش سرمایه‌گذاری تولیدی در اقتصاد و افزایش سطوح قیمتها باشیم، اما گزاره‌های آماری دولت از بهبود در وضعیت دهک‌های درآمدی خبر دهد.

آرمان: داستان قیمت نان

همدلی: امروز هفتم مهر است و از آن پنجشنبه شومی که آتش به جان ساختمان ۵۴ساله پلاسکو افتاد... دیگر کسی از وعده‌های عمل نشده و ماسیده مسئولان در جلوی لنز دوربین‌ها نمی‌پرسد. هنوز صدای خانواده شهدای آتش‌نشان برای مقصران حادثه به جایی نرسیده است. تکلیف پرونده شهادت فرزندانشان بلاتکلیف در بین ادارات و سازمانها پاسکاری می‌شود

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d16d2dad-bc89-4748-8916-e3f7e76f7a60"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات