728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی –شنبه ۲۱اردیبهشت ۹۸

مروری بر رسانه‌های حکومتی –شنبه ۲۱اردیبهشت ۹۸
مروری بر رسانه‌های حکومتی –شنبه ۲۱اردیبهشت ۹۸

روزنامه‌های حکومتی امروز شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه مهمترین مطالب و عنوانهای خود را به خروج یا ماندن در برجام اختصاص داده‌اند. حول این موضوع در روزنامه‌های هر دو باند حاکم تمایل به مذاکره با آمریکا دیده می‌شود در حالی که صفحات اول بسیاری از روزنامه‌ها پر است از تصاویر و شعارهای ضداستکباری بعد از جمعه بازارهای روز گذشته. اظهارات عراقچی مبنی بر اخراج افغانها در صورت تشدید تحریم‌ها هم به موضوعات کشمکش روزنامه‌های هر دو باند حاکم اضافه شده است.

 

نگاه به روزنامه‌ها را با یک اعتراف به دستورالعمل حکومتی به رسانه‌ها شروع می‌کنیم:

جوان: در روز‌های اخیر در دو جلسه جداگانه حضور داشته‌ام که حرف از جنگ و مذاکره و برجام بود. در جلسه اول که برخی سردبیران روزنامه‌ها حضور داشتند، یک مسئول دولتی، توضیح می‌داد که تصمیم کلی دولت و نظام آن است که مذاکره در شرایط فعلی نه منطق دارد و نه فایده و بنابراین، چون تصمیم قطعی بر ممنوعیت مذاکره است، رسانه‌ها نیز نباید به نسخه‌نویسان مذاکره تریبون بدهند.

 

پر شدن روزنامه‌های هم‌سو با دولت از نسخه‌های مذاکره، به‌رغم این توصیه دولتی حاکی از شل شدن پیچ و مهره‌های دیکتاتوری است؛ چند فقره را می‌خوانیم:

آرمان: یوسف مولایی:. گزینه نظامی، بازی با حاصل جمع صفر اســت. شکســت یک طرف در مقابل پیروزی طرف دیگــر و یا در بعضی موارد معدود بازی باخت-باخت است. ولی گزینه مذاکره بازی برد-برد است

جهان صنعت: اعلام مواضع جدید‌ ترامپ را می‌توان در پاسخ به پیشنهاد دستگاه دیپلماسی ایران برای قبول و انجام مذاکره دانست‌... در این شرایط با اعلام مواضع صریح‌ترامپ، توپ مذاکره در زمین تهران قرار گرفته و با توجه به شرایطی که در منطقه علیه نظام رقم می‌خورد و حتی نمی‌توان به حمایت‌های اروپا در همراهی با نظام در برجام و مناسبات پس از آن امیدی داشت، قبول برای انجام مذاکره نه تنها واجب و سازنده بلکه عین عقلانیت است‌.

همدلی: فرض بعدی این است که جمهوری اسلامی با همین فرمان «مذاکره نمی‌کنیم» جلو رفته و آرام آرام و مقطعی از برجام نیز خارج شود؛ اتفاقی که می‌افتد چیست؟ غیر از این است که طرف‌های اروپایی که به‌دلیل فلج شدن از تحریم‌های آمریکا طی یک‌سال گذشته هیچ کاری نتوانستند از پیش ببرند، با خیال راحت به جبهه مخالف پیوسته و پس از چندی دوباره نام جمهوری اسلامی ایران را ذیل بند ۷سازمان ملل قرار دهند.

 

روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی برای پذیرش مذاکره وضعیت انفجاری جامعه را یادآوری کرده‌اند و خواستار عقب‌نشینی نظام شده‌اند:

مردم‌سالاری: به نظر می‌رسد حرکت ترامپ چند منظوره است و بسیار تحت تاثیر لابی اسراییل و برخی اعراب خلیج‌فارس. راه اصولی مقابله با آن، تحکیم جبهه داخلی و تکیه بر قدرت مردم است از طریق ملی‌سازی حکمرانی در ایران

همدلی: دولتمردان باید بدانند که کارد مدت‌هاست به استخوان ملت رسیده و مردم از زعمای خویش و بزرگان انقلاب توقع دارند در تعیین سیاست‌ها و حکومت‌داری و شیوه برخورد با مشکلات داخلی، مصلحت شهروندان خویش را در اولویت قرار دهند. آنچه مسلم است اگر استانداردهای جامعه‌ مدنی و آزادی‌های مصرح در قانون اساسی هر چه زودتر رعایت نشود؛ مذاکره با ترامپ حتی بر فرض این‌که او تمام شرایط جمهوری اسلامی را نیز بپذیرد، مشکلی از مشکلات این روزهای جامعه ایران را حل نخواهد کرد.

 

در روزنامه‌های حکومتی اظهارات عراقچی در مورد اخراج افغانیها واکنش باند خامنه‌ای را برانگیخته است:

کیهان: حسین شریعتمداری: جناب عراقچی لطفاً به خدمات و فداکاریها و ایثار برادران افغانی در ایران اسلامی نیم نگاهی بیندازید. اکنون به‌عملکرد خودتان و وزارتخانه متبوعتان نگاه کنید. چه می‌بینید؟

حالا خودتان کلاهتان را قاضی کنید و بفرمایید اگر قرار به رفتن باشد، آیا عقل و عدل و انصاف و منافع ملی حکم نمی‌کند که شما باید بروید؟!

 

روزنامه‌های باند روحانی نیز در توجیه این قضیه ناگزیر اذعان کرده‌اند منظور عراقچی از طرح اخراج افغانیها باجگیری از اروپا بوده است:

جمهوری اسلامی: احمد حسینی مدیر کل اسبق اتباع خارجی: زمان آن فرا رسیده که کشورهای دیگر از جمله اروپا که مهاجرین افغان سخت درصدد رفتن به آنجا هستند سهم خود را ادا کنند و ایران هم مانعی برای این تصمیم نخواهد بود. قرار نیست ما مرزداران اروپایی‌ها باقی بمانیم و به‌ویژه امروز که در قبال تحریم بی‌رحمانه و ظالمانه آمریکا، آنها نیز سکوت و انفعال و شعار را پیشه خود ساخته‌اند بدیهی است سیاست ما در قبال مهاجرین که بیش از دو میلیون فرصت شغلی را از ایرانیان گرفته‌اند تغییر کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/646bcd53-6b1b-447a-8d67-0ea6438716b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات