728 x 90

مرگ رئیسی، «هشدار پنج کلمه‌یی» و ترس رژیم

سخن روز
سخن روز

با هلاکت رئیسی جلاد، موضوع قتل‌عام ۶۷ و جنبش دادخواهی، در پارلمانها و افکار عمومی دوباره مطرح شد.

خبرگزاری وابسته به وزارت اطلاعات (مهر- اول خرداد) دربارهٔ نگرانی رژیم از مطرح شدن این موضوع نوشت: «دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی بر طبل شادمانه کوبیدند و از این فاجعه، اظهار خرسندی کردند. علت خوشحالی دشمنان نیز متعدد است اما یکی از مواردی که خیلی روی آن تأکید می‌کنند نقش آیت‌الله رئیسی در قضیه اعدام منافقین در دهه ۱۳۶۰ است؛ مسأله‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز بر ضرورت تبیین و تحلیل درست از آن دوران تأکید کردند تا مبادا جای «جلاد» و «شهید» عوض شود».

تلویزیون رژیم هم غیظ خلیفه ارتجاع را بازتاب داد و گفت: «از همان روزی که رئیسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ نامزد شد یک گروهی آمدند وسط مخالفت کردند... آمدند و به ایشان القابی دادند و گفتند که آقا ایشان در اعدام مجاهدین نقش داشته... اینها الآن هم بیانیه دادند مریم رجوی صحبت کرده...».

تلویزیون خامنه‌ای از محتوای پیام و بیانیهٔ مریم رجوی چیزی نمی‌گوید اما روزنامهٔ اکسپرس لندن در همین روز (۳۱اردیبهشت) می‌نویسد: «در پی کشته شدن رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران، مقاومت پیشتاز ایران در هشداری پنج کلمه‌یی در این مورد گفته است که این یک "ضربه جبران ناپذیر" به رژیم سرکوبگر عنوان شده است».

«هشدار پنج کلمه‌یی» را سایر رسانه‌ها و خبرگزاریهای جهان نیز، در اشکال مختلف منعکس و تفسیر کرده‌اند:

  • خبرگزاری فرانسه: «مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت، در بیانیه‌یی گفت: مرگ رئیسی نشان‌دهنده یک ضربه بزرگ و جبران‌ناپذیر به خامنه‌ای و کل رژیم است. وی گفت: این باعث ایجاد یک سری پیامدها و بحرانها در درون استبداد دینی می‌شود که شورشگران را به حرکت درمی‌آورد».
  • فیگارو: «اپوزیسیون در تبعید از یک ”ضربه کلان“ به رژیم استقبال می‌کند؛ یک ”ضربه استراتژیک و جبران‌ناپذیر“ علیه رژیم. اپوزیسیون ایران که در مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران مجسم می‌شود، در بیانیه‌یی اعلام کرد که مرگ ابراهیم رئیسی «سلسلهٔ پیامدها و بحران‌هایی را در درون استبداد دینی به‌دنبال خواهد داشت».
  • خبرگزاری ایتالیایی آجی: «به گفته مریم رجوی، این رویداد "ضربه راهبردی سخت و جبران‌ناپذیری"به خامنه‌ای و کل رژیم"وارد می‌کند. مقاومت ایران مرگ ناگهانی رئیسی را هشداری واقعی می‌داند که"درسی برای همه کسانی است که پسران و دختران ایران را اعدام کرده و می‌کنند". پرزیدنت شورای ملی مقاومت گفت:"مسئولیت شناخته شده رئیسی در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ همراه او خواهد بود».
  • ان‌. بی. سی نیوز آمریکا: «مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران مستقر در پاریس، در بیانیه‌یی گفت: این پیامدها و بحرانهای زنجیره‌یی در داخل استبداد دینی، شورشگران را به‌حرکت در می‌آورد».
  • گلوبال نیوز ایتالیا: «مریم رجوی گفت: با گرامیداشت ۳۰ هزار مجاهد و مبارز قتل‌عام شده که مردم ایران هرگز فراموش نمی‌کنند، دادخواهی تا سرنگونی ادامه دارد».
  • رادیو کانادا: «اپوزیسیون ایران از مرگ کسی که او را ظالم می‌دانست ابراز خوشحالی می‌کند. مریم رجوی، در بیانیه‌یی این رویداد را ضربه کلان جبران‌ناپذیر و استراتژیک به خامنه‌ای، توصیف کرد».
  • سایت هفت روی هفت بلژیک: » مریم رجوی، پرزیدنت برگزیدهٔ شورای ملی مقاومت، توضیح داد که این امر پیامدها و بحرانهای زنجیره‌یی در سرتاپای استبداد دینی دارد که شورشگران را به حرکت در می‌آورد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2eafa6c0-6476-4a14-b954-e5aacb56ae1f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات