728 x 90

مرگ رئیسی و نفرت جهانی از جلاد قتل‌عام ۶۷

سخن روز
سخن روز

سرانجام «نفرین دوزخ»، جلاد۶۷ را به‌کام خود کشید و «مادران سیاه‌پوش»؛ «داغداران زیباترین فرزندان آفتاب و باد» سر از سجاده‌ها برگرفتند و خلقی به‌شادمانی نشست. دامنهٔ رضایت و شادمانی از هلاکت جلاد، فراتر از خیابان‌ها و شهرهای ایران، بسیاری از کشورها و چهره‌های مؤثر سیاسی را هم در برگرفت و برخی شخصیتها با انتشار پیام یا مصاحبه با رسانه‌ها، ضمن ابراز خرسندی از پاک شدن زمین از یک جرثومهٔ جنایت و قتل‌عام و نسل کشی، به‌مردم ایران تبریک گفتند.

شاید این اولین بار است که بعد از مرگ رئیس‌جمهور کشوری، قواعد و پروتکل‌های رسمی ارسال پیام تسلیت و همدردی با حاکمان با چالش روبه‌رو می‌شود و بسیاری از شخصیتها، پارلمانترها و مقام‌های سیاسی پیام تبریک ارسال می‌کنند.

هروه سولینیاک، نمایندهٔ مجلس ملی فرانسه و نایب‌رئیس کمیتهٴ پارلمانی برای ایران دموکراتیک، تأکید کرد: «این فرد (رئیسی) سزاوار عدالت برای مردمی بود که سال‌ها آنها را تحت ستم قرار داد و سال۱۳۶۷ آنها را قتل‌عام کرد. من فقط به‌زنان و مردان ایرانی فکر می‌کنم که از شر این جلاد خلاص شدند».

گی فرهوفشتاد نخست‌وزیر پیشین بلژیک و نماینده پارلمان اروپا در حساب ایکس خود نوشت: «رئیسی یک عامل قتل‌عام و از اصلی‌ترین سازمان دهندگان تشدید اعمال غیرانسانی رژیم و معافیت از مجازات بود».

تد کروز عضو سنای آمریکا گفت: «رئیسی دشمن بشریت و دشمن مردم ایران بود. بنابراین خوشحالم که او از دنیا رفت. وقتی خامنه‌ای هم برود، دنیا امن‌تر خواهد بود. مردم ایران می‌خواهند آزاد باشند».

سناتور مارکو روبیو گفت: «رژیم تهران یکی از خون‌ریزترین تندروهای خود را از دست داده است. رئیسی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم ایران را سال‌ها تحت سلطه سرکوب و سلطه ترور قرار داد. از حمایت او از تروریسم بین‌المللی گرفته تا کشتار جمعی مردم ایران و سایر موارد نقض حقوق بشر».

باب بلکمن نمایندهٔ پارلمان انگلستان گفت: «روشن است که رزمندگان شجاع مقاومت در ایران کشته شدن جلاد تهران را جشن خواهند گرفت».

تام توگندات، معاون وزیر کشور انگلستان با اشاره به‌علت مخالفتش با ارسال هر گونه پیام سوگواری برای مرگ رئیسی گفت: «رئیسی هزاران نفر را در داخل کشور به‌قتل رسانده و مردم را در بریتانیا و سراسر اروپا هدف قرار داده است. برای او سوگواری نمی‌کنم».

احتمالاً برای اولین بار، ارسال پیام تسلیت از جانب ارگانها و کشورهای مختلف با مخالف جدی افکار عمومی و خبرنگاران و اعضای کنگره و سنای آمریکا روبه‌رو می‌شود.

نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمانترهای کشورهای مختلف طی پیام‌هایی با هشتگ «به اسم من نه» اعتراض خود را نسبت به پیامهای یوسیپ بورل و شارل میشل در رابطه با مرگ رئیسی جلاد ابراز کردند و رئیسی را جلاد تهران و عامل قتل و کشتار مردم ایران و منطقه نامیدند. داوید لگا نماینده پارلمان اروپا از سوئد خطاب به‌بورل نوشت: «آیا می‌توانید دوباره به‌چشمان زنان دلیر و آزادی‌خواه ایران نگاه کنید؟ من می‌توانم. شرم بر شما. به‌اسم من نه».

خانم جْوانا کوتار عضو پارلمان فدرال آلمان در حساب ایکس خود نوشت: «اتحادیه اروپا ابتدا در جستجوی جسد رئیسی شرکت می‌کند و اکنون نیز تسلیت می‌گوید. یک قاتل و عامل قتل‌عام به‌هلاکت رسیده، مردم تحت ستم در ایران جشن می‌گیرند و اتحادیه اروپا گریه می‌کند. این دیگر برای هیچکس قابل فهم نیست. چنین اتحادیه اروپایی باید برود و یک ظرف و روش کار کاملاً جدید دیگر باید ایجاد شود. شرم بر شما باد!».

رابرت جنریک نمایندهٔ پارلمان انگلستان با اعتراض به‌پیام تسلیت رئیس شورای اروپا دربارهٔ مرگ رئیسی نوشت: «نه ایرانیان تحت ستم و نه متحدان غربی آنها عزادار مرگ جلاد تهران نخواهند بود. ضعف اتحادیهٔ اروپا در قبال رژیم ایران دوباره برای همه آشکار شده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c1d0a8e3-a475-4df1-ba4f-73648c6adfbf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات