728 x 90

مرگ معیشت زیر تیغ جراحی اقتصادی ولایت

مرگ معیشت زیر تیغ جلاد
مرگ معیشت زیر تیغ جلاد

خامنه‌ای سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کرد اما فشار تورم و گرانی در حوزه مواد غذایی و مایحتاج روزانه بر مردم را هم تأیید کرد. رسانه‌های رژیم آخوندی هم مملو از اخبار گرانی مواد غذایی و دیگر ملزومات زندگی مردم است. از قیمت زولبیا و بامیه ۱۲۰هزار تومانی گرفته تا مرغ کیلویی۷۴هزار تومانی و قیمت دلار بالای ۵۰هزار تومانی.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم در ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ معادل ۴۶.۵درصد است. این در حالی است که این آمار نیز به میزان زیادی ساختگی است.

 

تیغ دولت بر گلوی خانوار ایرانی

رئیسی در آغاز سال ۱۴۰۱ طرح موسوم به «جراحی اقتصادی» را اجرایی کرد. در این راستا ابتدا مبادرت به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کرد. در آن زمان، تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها در فروردین ۱۴۰۱ بالاتر از ۴۰درصد بود، با افزایش قیمت‌ها تا پایان سال حیرت‌آور شد. «در بهمن ۱۴۰۱، تورم به ۷۱درصد رسید. این روند نشان می‌دهد نزدیک به یک سال پس از اجرای سیاست جراحی اقتصادی، دولت نتوانسته تورم افسارگسیخته مواد غذایی را مهار کند و تیغ این جراحی اقتصادی در حال کوچک کردن سفره مردم است»(اقتصادنیوز ـ ۶فروردین ۱۴۰۲).

رئیس جدید بانک مرکزی او در اولین تصمیم خود دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی را با خود آورد تا جایگزین دلار ۴۲۰۰تومانی گردد. در همان حال بودجه سراپا چنگ‌اندازی به منابع ملت ایران هم تصویب شد! و جراحی شاهرگ معیشت مردم را به نقطه فاجعه رساند.

«بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند اگر اقدام دولت واقعاً جراحی بوده، باید گفت که بیمار زیر عمل مرده است!»(مردم‌سالاری ۶فروردین ۱۴۰۲)

 

تورم ۵۰درصدی؛ سقوط ریال

افزایش نرخ دلار که تا ۶۰هزار تومان هم رسید و هنوز هم در جذر و مد دریای طوفانی اقتصاد رژیم آخوندی در نوسان است، قدرت هر گونه محاسبه و ارزیابی از شرایط ولو کوتاه‌مدت را هم از تولیدگران و فعالان اقتصادی گرفت.

میثم رادپور، کارشناس ارز، می‌گوید، ما یک روابط تعریف‌شده در اقتصاد نداریم. عمده‌ترین علت افزایش قیمت ارز در سال گذشته تورم بود و هنوز هم ادامه دارد. «برای دولتی که صادرات نفتی و غیرنفتی و مالیات‌هایش جواب حقوق‌هایش را نمی‌دهد و درگیر کسری بودجه است، وضعیت اقتصادی بدتر هم خواهد شد. از نظر من ریال با این وضعیت ساقط می‌شود»(انتخاب۷فروردین ۱۴۰۲).

 

سود دولت از افزایش قیمت دلار

در ۴۰سال گذشته هرگاه که وخامت اوضاع اقتصادی شدت می‌گیرد و کسری‌های بودجه نجومی می‌شود، نظام آخوندی سراغ افزایش نرخ ارز می‌رود تا جبران مافات کند. در آخرین روزهای سال گذشته هم دلار با یک شتاب عجیبی به بالای ۶۰هزار تومان رفت و برگشت تا بخشی از هزینه‌های حکومت را تأمین کند.

سایت حکومتی رویداد۲۴ هفتم فروردین در مطلبی با عنوان «چرا افزایش ناگهانی قیمت دلار برای دولت سودآور است؟» نوشت:

«افکار عمومی باور دارند که دولت‌ها به‌عنوان دارنده بیشترین منابع ارزی، هر زمان با کسری بودجه مواجه می‌شوند، دست به افزایش قیمت ارز می‌زنند و از این طریق هم نقدیندگی بازار را جمع می‌کنند هم کسری بودجه خود را مرتفع می‌سازند».

بنابراین افزایش نرخ ارز قطعاً به‌سود دولت آخوند رئیسی بود تا بتواند ضمن تأمین عیدی و پاداش نیروهای وارفته سرکوب، دست‌کم بخشی از حقوق و دستمزد کارکنان دولت را آن هم در شب عید پرداخت کند تا شاید بتواند شب عید را با تنش کم‌تری در کف خیابان پشت سر بگذارد.

 

اگر چه این اقدام رذیلانه می‌تواند یک مسکن موقتی باشد اما زمینه‌ساز بحران‌های بزرگ‌تر برای حاکمیت خواهد بود و در حقیقت نوعی بازی با آتش است.

***

آنچه مسلم است، برآمد این بحران‌ها گریبان خامنه‌ای و دولت سوگلی او را خواهد گرفت. قیام شکوهمند جاری در سراسر ایران با همه شهادت‌ها و فداکاری‌هایی که جوانان میهن نشان دادند، می‌رود تا با این‌همه فقر و فساد و گرانی، سرنگونی ضحاک را به‌دست شورشگران محقق سازد. اگر چه سفره تهیدستان خالی است اما قلب قیام‌آفرینان پر از شور آزادی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/02726c46-ae42-48a4-b086-4ed6ae428aff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات