728 x 90

معنای «واکسیناسیون پولی خارج از نوبت»!

واکسیناسیون
واکسیناسیون

در شرایطی که سیاست عمدی رژیم در گسترش کرونا باعث شد موج چهارم آن افسار گسیخته مردم را به کام مرگ بکشاند، و در حالی که متخصصان و پزشکان پیش‌بینی می‌کنند تعداد فوتی‌های روزانه به هزار تن هم می‌رسد، تهران روی لبهٔ تیغ مرگ ایستاده و بیمارستانها دیگر توان پذیرش بیمار را ندارند.

در اثر این موج قطعه بحران گورستانها هم پرشده است و کمتر جای دفن درگذشتگان کرونا در آنها وجود دارد.

به گفته کارشناسان و متخصصان، مهار کرونا از دست کارگزاران نظام خارج شده است.

با وجود گسترش بحران حاکمیت آخوندی به مردم وعده نسیه تولید واکسن داخلی را می‌دهد و سیاست قطره چکانی واکسن و واکسیناسیون مردم را در پیش گرفته است.

با این حال باز هم آخوندها در خرید واکسن تعلل می‌کنند و در زمینه واکسیناسیون مردم بر طبل واکسن پولی می‌کوبند.

آخوند روحانی در رابطه با فعالیت‌های دولتش برای خرید واکسن گفت: «بحث واکسن تقریباً از پاییز پارسال مطرح بود خوب ما اول بنا بود یک واکسن‌هایی را خریداری کنیم وزرات بهداشت ما آن واکسنها برایش مورد اطمینان نبود چون سازمان بهداشت جهانی تأیید نمی‌کرد و آن واکسنها دوره‌های قانونی خودشان را طی نکرده بودند».

آخوند روحانی دروغ می‌گوید، اولین واکسنی که وزارت بهداشت برای خرید آن اقدام کرد واکسن‌هایی بود که از طریق کواکس توزیع می‌شد و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی بود.

او در بخش دیگری از دروغ‌ پردازی‌هایش در زمینه واکسن و خرید آن اضافه کرد: «وزارت بهداشت درمان ما تصمیم گرفت و آمد تو ستاد مطرح کرد گفت من در واکسن دنبال یک سبد هستم. یک سفارشاتی هم داده بود در غرب یک مذاکراتی هم در شرق شده بود بعد حالا شرایط دیگری پیش آمد یعنی در یک نقطه ما قرار گرفتیم که بنا شد از برخی از کشورها ما واکسن اصلاً نخریم وارد نکنیم خوب شرایط متفاوت شد در اینجا. خوب بعد رفتیم سراغ آن کشورهایی که هنوز هم باز بهداشت جهانی تأیید نکرده بود هنوز هم همین الآن برخی واکسن‌هایی که ما می‌گیریم و الآن دنبال آن هستیم بهداشت جهانی نیامده تأیید کند» (تلویزیون شبکه خبر ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

ملاحظه می‌شود روحانی اعتراف می‌کند که ابتدا سفارشاتی به غرب داده بودند تا واکسن معتبر بخرند و بلافاصله برای باجگیری از خامنه‌ای در جنگ باندی می‌گوید «بنا شد از برخی کشورها واکسن نخریم و وارد نکنیم» که اشاره صریح به صحبت خامنه‌ای در ممنوعیت ورود واکسنهای آمریکایی و انگلیسی به کشور است.

خامنه‌ای و روحانی در همدستی باهم خرید واکسن تأیید شده سازمان بهداشت جهانی را ممنوع کردند.

در قدم بعد برای چپاول هر چه بیشتر مردم صحبت از ورود شرکت‌های خصوصی برای خرید واکسن و پولی شدن واکسن را وسط کشیدند.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد کرونا در این رابطه گفت: «اگر شرکتی و کسی می‌خواهد واکسن وارد بکند اولاً باید مورد تأیید سازمان غذا دارو باشد قیمتش باید مصوب باشد و بعد که وارد شد می‌توانند حالا شرکتهای خصوصی بیایند به کمک و این کار را انجام بدهند» (تلویزیون شبکه دو ۲۹فروردین ۱۴۰۰).

پولی کردن واکسن آن‌چنان در صحنه اجتماعی با انزجار مواجه شد که کارگزاران حکومتی در وحشت از عواقب اجتماعی آن مجبور به اعتراف به ضدمردمی بودن این اقدام شدند. از جمله مینو محرز عضو ستاد حکومتی کرونا در رابطه با پولی شدن واکسن در گفتگو با روزنامه جهان صنعت اظهار داشت: «پیک چهارم در حالی جان می‌گیرد که گویا قرار است مسئولان واکسن وارداتی را پولی کنند. اما تمام مسئولان جهان واکسن تأیید شده را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده‌اند. زیرا حاکمیت واکسن رایگان در بین عموم مردم توزیع می‌کند تا از نظر علمی ایمنی در جامعه ایجاد و بیماری کرونا را کنترل کند».

این عضو ستاد حکومتی کرونا اضافه کرد: «این روش مدیریت صحیح نیست. اگر واکسن پولی در ایران اجرایی شود، در جهان رتبه اول این امر و بی‌کفایتی در جهان را کسب می‌کنیم، زیرا تاکنون هیچ کشوری در دنیا واکسن را به مردم نفروخته است» (جهان صنعت ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در جنگ باندی در مورد واکسیناسیون پولی نوشت: «واکسیناسیون پولی خارج از نوبت» یعنی فساد، بی‌اعتمادی، تبعیض، از هم گسیختن رشته کار، بازار سیاه، نوبت‌فروشی و هر چیز پیش‌بینی نشده‌ای که بتوان تخیل کرد!».

این روزنامه سپاه، ستاد کرونا را زیر سؤال برده و اضافه می‌کند «این ستاد با تصمیمات اخیرش در ایجاد وضعیت بحرانی و رساندن آمار جان‌باختگان از زیر ۱۰۰نفر به بالای ۴۰۰نفر نشان داد، بیش از آن‌که در مقابله با کرونا مؤثر باشد در گسترش این بیماری اثرگذار است، حالا با برنامه‌ریزی برای عرضه واکسن به پولدار‌ها در تلخ‌ترین پاندمی قرن نمایشی از تبعیض و نابرابری اجتماعی و طبقاتی را به تصویر کشید و در بحرانی‌ترین شرایط به فکر درآمدزایی از ترس و نگرانی مردم است» (جوان ۳۰فروردین).)

روزنامه آرمان وابسته به باند روحانی نیز نظام آخوندی را که مدعی حمایت از مستضعفان است زیر سؤال برد: « واکسن رایگان نیامده پولی شد... حتی اقتصاد‌های کاپیتالیستی مثل آمریکا و انگلیس هم که گفته می‌شود در آنجا با پول هر چیزی را می‌توان خرید در مورد مسأله سلامت و خرید واکسن در چنین شرایطی دست به چنین اقدامات تبعیض‌آمیزی نمی‌زنند.

اگر چنین سیاستی اجرا شود، این پرسش را مطرح می‌سازد که نکند بعد از بازار ارز و بورس، دولت بازار جدیدی یافته تا از مردم کسب در‌آمد کند؟» (آرمان ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰).

روزنامه وطن امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰به‌نقل از عضو کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع ضمن اشاره به‌وجود واکسن تقلبی در بازار آزاد در مورد بازار سیاه همین واکسن نوشت: «قیمت این نوع واکسن‌ها بین ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان توسط افراد سودجوی فرصت‌طلب و غیرمتخصص به مردم پیشنهاد می‌شود... برخی‌ها اعلام کرده‌اند هر دوز واکسن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان قیمت دارد»

پولی شدن واکسن در ایران در شرایطی است که کشورهای دیگر جهان حتی کشورهای فقیر هم واکسن را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند.

مینو محرز از اعضای ستاد کرونا در قسمت دیگری از صحبتش در رابطه با پولی کردن واکسن کرونا نسبت به عواقب اجتماعی آن ابراز وحشت کرده و می‌گوید: «واکسن پولی در اپیدمی در دنیا سابقه ندارد وقتی بخش خصوصی بخواهد توزیع واکسن را انجام دهند این قضیه می‌تواند باعث خشم اقشار مختلف جامعه شود به‌دلیل این‌که یک مطالبه عمومی است و حق همه افراد جامعه است که این خدمات را بعد از صبر زیادی که کرده‌اند به‌صورت رایگان دریافت کنند. این مسأله می‌تواند خشم را در تعداد زیادی از اقشار جامعه به‌وجود آورد و باعث عصبانیت آنها شود» (روزنامه آفتاب یزد ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰).

همین هراس از خیزش اجتماعی مردم را روزنامه حکومتی آفتاب یزد این طور بازتاب می‌کند: «از آزردگی بیشتر مردم خودداری کنید اجازه ندهید خشم جامعه بیشتر از این غلیان کند و به شیب تند غیرقابل کنترل برسد. موضوع واکسن را هر چه زودتر حل نمایید.

تعلل عمدی در ورود و تزریق واکسن و بالارفتن ساعتی آمار از دست رفتگان، آثار بسیار دشواری در افکار عمومی و انعکاس جهانی خواهد داشت» (آفتاب یزد ۲ اردیبهشت ۹۹).

ولی‌فقیه ارتجاع و آخوند روحانی با سر باز زدن از واکسیناسیون عمومی و پولی کردن واکسن تلاش دارند بیش‌از‌پیش خط کلان تلفات کرونایی را پیس ببرند، و مهار کرونا را رها کنند تا مردم بیشتری را به کام خود بکشد.

اما هم‌چنان که مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی نسبت به آن ابراز وحشت می‌کنند این سیاست ضدانسانی، روزبه‌روز با خیزشها و اعتراضات گسترده اجتماعی در حال ذوب شدن و برگشتن به سمت رژیم و سران آن است، چرا که به اعتراف روزنامه اعتماد ۴اردیبهشت ۱۴۴ این سیاست به‌مثابه نمک پاشیدن بر زخم‌های مردم است.

مردمی که تحت حاکمیت آخوندی با انواع مشکلات و بحرانها و از همه مهمتر از نابرابری طبقاتی و اجتماعی به ستوه آمده‌اند.

مردمی خشمگینی که شکافشان با نظام ولایت به بالاترین درجه رسیده است، خشمی که در حال غلیان است و رژیم را به سمت شیبی غیرقابل کنترل پیش می‌برد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f27d35e3-7540-4351-810f-6390fdb39161"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات