728 x 90

معنی اشک تمساح

سخن روز
سخن روز

روز سه‌شنبه ۱۷اسفند اجلاس نوبه‌یی خبرگان ارتجاع برگزار شد. آخوند جنتی رئیس خبرگان، طی اظهاراتی در آغاز این اجلاس، برای مردم محروم و فقر و گرسنگی آنها اشک تمساح ریخت و گفت: باید در این ایام پایان سال برای افراد فقیر و گرسنه فکری کرد و به‌جز حرف زدن به‌نتیجه عملی برسیم.

جنتی در عین‌حال با اشاره به‌عمق فقر، ابراز ناامیدی کرد که: «ما اگر بتوانیم شکم مردم گرسنه را سیر کنیم معجزه کرده‌ایم!».

رئیسی جلاد نیز در همین جلسهٔ خبرگان گفت: «رفع فقر مطلق از دغدغه‌های جدی دولت است!». وی چند روز پیش از آن هم «به تمام دستگاههای ذیربط دستور داد که برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق تا آخر سال اقدام کنند (تلویزیون رژیم – ۱۴اسفند ۱۴۰۰).

 

اظهارات سخیف ر رئیسی و جنتی، موج بلندی از خشم و تمسخر مردم در کوچه و خیابان و در فضای مجازی را برانگیخت که دامنهٔ آن حتی رسانه‌های حکومتی و برخی عناصر رژیم را هم فرا گرفت. یکی با اشاره به‌حرف جنتی نوشت: «بالاخره این‌که مشکلات آن‌قدر زیاد شده باشد که دغدغه مسئولان سیر کردن شکم مردم باشد، کم چیزی نیست!» (روزنامهٔ حکومتی جهان صنعت ـ ۱۸اسفند) و یکی از مهره‌های رژیم هم گفت: «معجزه بزرگتر گرسنه کردن بود که اجرا شد!» (روزنامهٔ حکومتی آرمان ـ ۱۸اسفند).

در مورد دستورات مسخرهٔ رئیسی هم یکی از مهره‌های رژیم گفت: « «فکر می‌کنم که مسئولان کشور قدری دستپاچه شده‌اند و قدرت تحلیل درست را از دست داده‌اند... با کدام منبع باید این فقر را رفع کرد و این پول چطور توزیع خواهد شد؟!» (همان منبع).

خبرگان ارتجاع در بیانیهٔ پایانی خود، به‌دولت آخوند رئیسی رهنمود داد که باید بر «اولویتهای اقتصادی ـ معیشتی و حمایت ویژه از اقشار آسیب دیده در جامعه تمرکز نماید». بیانیهٔ کذایی چارهٔ کار را در «جهاد تبیین» که اسم مستعار پروپاگاندا و لفاظی آخوندی است دانست و آن را «موضوعی بسیار مهم و اولویتی حیاتی» قلمداد کرد. و به این ترتیب روشن شد که منظور از جهاد تبیین به‌قول یکی از روزنامه‌های باند مغلوب، پر کردن شکم گرسنگان با حرف، به‌جای گندم است (روزنامهٔ حکومتی جهان صنعت ـ ۱۹اسفند).

 

همزمان با اشک تمساحی که در خبرگان ارتجاع جاری بود، در سمت دیگری، مجلس ارتجاع پس از یک موش و گربه بازی طولانی و پاسکاری با دولت، سرانجام حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را «ظرف دو دقیقه» تصویب کرد. ماجرا آن قدر رسوا بود که صدای برخی از اعضای مجلس ارتجاع نیز در آمد: «برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی دو استدلال «ناگزیریم» و «می خواهیم با فساد مبارزه کنیم» دروغ است... با حذف این ارز شرایط مردم به‌مراتب بدتر از قبل خواهد شد و شاهد گرانی‌های وحشتناکی هستیم» (رضوانی ـ سایت مجلس ۱۵اسفند).

از سوی دیگر در آستانهٔ شب عید، دولت آخوند رئیسی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را نصف خط فقری که منابع خود رژیم اعلام می‌کنند، تعیین کرد.

و بالاخره ولی‌فقیه ارتجاع روز پنجشنبه ۱۹اسفند در دیدار با خبرگان ارتجاع حرف آخر را زد و ضمن اشارهٔ گذرایی به‌این که «مردم از لحاظ معیشت باید دچار (!) آسایش خاطر باشند» اما تصریح کرد: «کوتاه‌آمدن در مقابل آمریکا یا هر قدرت دیگری... تا مبادا اگر سرسختی کردیم، تحریم را بر ما تحمیل کنند. ، اینها خطاهایی است، اشتباهاتی است».

معنی حرف خامنه‌ای روشن است؛ نباید به‌خطر مصون ماندن از تحریم‌ها و به‌خاطر معیشت مردم کوتاه بیاییم و «بازوهای قدرت» خودمان را قطع کنیم. معنی بازوهای قدرت نیز روشن است؛ سپاه پاسداران و «حضور در مسائل منطقه که عمق راهبردی ماست».

به این ترتیب معنی آن اشک تمساح جنتی و نتیجهٔ عملی دستور سخیف و خنده‌دار آخوند رئیسی که فقر مطلق نباید به‌سال۱۴۰۱ پا بگذارد! بیش‌از‌پیش با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، با تعیین حداقل دستمزد کمتر از نصف خط فقر و با حرفهای خامنه‌ای، روشن شد.

البته از حق نباید گذشت که جنتی با بیان این‌که «ما اگر بتوانیم شکم مردم گرسنه را سیر کنیم معجزه کرده‌ایم!» آب پاکی روی دست همگان ریخته و روشن کره که رفع گرسنگی در این رژیم امری نشدنی و اعجاز گونه است. تجربهٔ این ۴دهه نیز گواه همین واقعیت است که تا وقتی این رژیم هست، سال به‌سال دریغ از پارسال و فقر و گرسنگی هم نهادینه شده و هر روز بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.

در کفهٴ دیگر اما، خلیفهٔ ارتجاع درصدد کلفت کردن بیش‌از‌پیش «بازوهای قدرت»، پروار کردن پاسداران و عوامل سرکوب و تروریسم و سرازیر کردن تتمهٔ هست و نیست کشور به‌چاه ویل اتمی و موشکی و تروریسم منطقه‌یی است، تا به خیال خود در برابر حرکت ارتش گرسنگان و امواج طغیانگر مردم به‌ستوه آمده سد ببندد و این همان تکرار ناگزیر اشتباه همهٔ دیکتاتورهای در حال سقوط است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8750dad7-b61c-42d1-aafe-8219550751b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات