728 x 90

مناظره دوم هم «حاصلی جز شکست نداشت»

راند دوم سیرک مناظره
راند دوم سیرک مناظره

راند دوم به‌اصطلاح مناظره نمایش انتخاباتی در حالی برگزار شد که از یکطرف نگرانی و هراس رژیم آخوندی از تحریم گسترده انتخابات توسط مردم، و از طرف دیگر عیان شدن این حقیقت که خامنه‌ای برای حل و فصل معضلات اجتماعی ـ اقتصادی جامعه به جز اقدامات سرکوبگرانه و تهدید و وعده‌های پوچ چاره دیگری ندارد، کاملاً بارز شده است.

رژیم که دنبال این بود بلکه با مناظره آبی را برای نمایش انتخاباتش حداقل در میان بدنه خودش گرم کند، در مناظره دوم هم مانند مناظره اول شکست خورد.

روزنامه حکومتی فرهیختگان۱۹ خرداد۱۴۰۰ با اشاره به شکست دور دوم مناظره نوشت: «مناظره دوم نیز همانند مناظره نخست حاصلی جز شکست برای صدا و سیما و انتخابات نداشت و نه توانست تغییری در میزان مشارکت ایجاد کند».

روزنامه ستاره صبح (رژیم) ۱۹خرداد ۱۴۰۰، از تاثیر مناظره دوم بر رأی دهندگان نوشت: «مناظره دوم در حالی برگزار شد که کاندیداها هم‌چنان در ارتباط برقرار کردن با افکار عمومی با چالش مواجه هستند، و برنامه راهبردی برای حل مشکلات کشور ارائه نمی‌کنند... همه کسانی که در مناظره حضور دارند در پست‌های کلیدی نظام حضور داشته‌اند و هر کدام از آنها در به‌وجود آوردند شرایط موجود نقش داشته‌اند».

سایت دویچه وله فارسی آلمان ۱۸ خرداد۱۴۰۰ در گزارشی از مناظره دوم با عنوان «مسابقه پریشان‌گویی و تهمت‌زنی»، نوشت: «اکثر انتقادها آشفتگی ذهنی و پریشان گویی، فقدان برنامه‌یی روشن، تهمت زدن به یکدیگر از جمله مسائلی است که احتمال استقبال بیشتر مردم از این مناظره را نیز منتفی می‌کند».

 

آخوند رئیسی، سفید نمایی با دستان خونین

رئیسی جلاد که از همان ۱۸ سالگی بر مواضع دادستان و معاون قضاییه و رئیس قضاییه رژیم قرار داشته و کارنامه‌اش خلاصه می‌شود در کشتار و قتل‌عام و اعدام و به این افتخار هم می‌کند؛ در مناظره دوم مدعی شد «ما گشت ارشاد خواهیم داشت، ولی برای مدیران».

رئیسی جلاد در حالی با مهمل‌بافی از ایجاد گشت ارشاد... برای مدیران دم می‌زند که گشت ارشاد نیروی سرکوبگر انتظامی سالهاست به‌عنوان بازوی اجرایی قضاییه جلادان که او از مقامات اول آن بود، چه جنایتهایی که علیه زنان میهنمان مرتکب نشده است؟

پاسدار اشتری فرمانده نیروی انتظامی در هفته ناجا اعتراف کرد که: «بر اساس قانون، ۲۶دستگاه موظف به فعالیت در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی[بخوانید سرکوب زنان و جوانان تحت نام بدحجابی و اراذل و اوباش] هستند».

 

«گشت ارشاد» بازوی قضائیه خامنه‌ای در سرکوب زنان

روزنامه حکومتی آرمان ۳۱ فروردین۱۴۰۰در مطلبی تحت عنوان "اختیار گشتهای ارشاد"... نوشت: «در طول سال‌های اخیر تصاویر غمباری از جنس تصویر اخیر آن دختر برای ورود به ماشین گشت ارشاد را دیده‌ایم. دو روز قبل‌تر برخورد قابل تأمل گشت ارشاد، که دختری را روی زمین می‌کشید تا به ماشین گشت بیندازد. بارها دختر نوجوانی را به‌داخل ماشینهای ارشادی انداخته‌اند یا زنی را روی زمین کشیده‌اند، یا دختری را از باجه پست پرت کرده‌اند، صحنه‌های تصاویر خشونت‌آمیز که در ملأعام متهمان و مجرمان را کتک می‌زنند و سوار بر ماشین و با بلندگو‌، بر سرشان می‌کوبند تا بگویند «غلط کردم» نیز مخالفان بسیاری دارد».

رئیسی جلاد در حالی می‌خواهد صورت سیاه خود و ولی‌فقیه در گل‌مانده‌اش را با دستان خونین بشوید که خامنه‌ای جنایت‌پیشه در۲۹ مهر۹۹گفته بود: «مردم... [بخوانید رژیم آخوندی] امروز اقتدار و مهربانی را توأمان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران احساس می‌کنند و از ابتکارات ناجا در برخورد با منکرات استقبال می‌کنند».

 

رئیسی جلاد، دفاع از قتل‌عام و سرکوب

رئیسی در مناظره دوم از عملکرد خود در دهه‌های گذشته در قوه قضاییه و به‌ویژه در کشتار آبان۹۸ دفاع کرد و گفت: «من سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم نسبت به کل زمانی که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم» (شبکه خبرـ ۱۸خرداد۱۴۰۰).

سایت رادیو فرانسه ـ ۱۸ خرداد۱۴۰۰، در انعکاسی از مناظره دوم رئیسی اعلام کرد: «ابراهیم رئیسی بدون اشاره به نقش خود در قتل‌عام مخالفان و نقش خود در کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت خود را مسئولی پاسخگو معرفی کرد و گفت: «من سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم نسبت به کل زمانی که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم».

رئیسی جلاد در شرایطی مسئولیت جنایت‌های خود را می‌پذیرد که، «ایران تحت حاکمیت آخوندها در میان کشورها، دومین رتبه را از نظر تعداد اعدام و به نسبت جمعیت، مقام اول اعدامها را در جهان دارد» (عفوبین‌الملل ۱۷مهر۹۹).

سایت رادیو فرانسه (فارسی) ۱۷خرداد، ۱۴۰۰ در انعکاسی از حفظ مرز سرخ نظام در مناظره نوشت: «با وجود هشدار خامنه‌ای برای عدم انتقاد نامزدها از یکدیگر، پس از آن‌که محسن مهرعلیزاده، سواد و تحصیلات ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه را زیر سؤال برد، موجی از تمسخر رئیسی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. ابراهیم رئیسی یکی از متهمان اصلی در پرونده کشتار سیاسی دهه شصت است».

 

اظهارات وقیحانه رئیسی با واکنش کاربران اجتماعی مواجه شد، یک کاربر در توئیترش نوشت: «آقای رئیسی شما که گفتید در مورد عملکردتان پاسخگو هستید، لطفاً در مورد کشتار زندانیان سال۶۷، سرکوب و اعدام مردم در ماجرای کوی طلاب مشهد و سرکوب مردم در سال۸۸ و اعدام و زندان مخالفان طی دو سال اخیر پاسخ بدهید!» (رادیو فرانسه ـ ۱۸ خرداد۱۴۰۰).

سازمان عفو بین‌الملل ۱۷خرداد۱۴۰۰ در فراخوانی تحت عنوان "اقدام فوری ـ شکنجه در ایران" نوشت: «مأموران اطلاعات برای چندین روز سر و صورت حبیب افکاری را با کیسه پلاستیکی می‌پوشاندند به‌نحوی که وی دچار احساس خفگی شود. هم‌چنین مسئولان وحید و حبیب افکاری را مکررا شکنجه کرده‌اند تا از آنها «اعتراف» بگیرند».

 

 

انعکاس شکست مناظره دوم

سایت رادیو فرانسه (فارسی) ۱۸ خرداد۱۴۰۰ از وعده‌های پوچ کاندیداهای خامنه‌ای نوشت: «در این مناظره، هفت کاندیدایی که از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند، وعده‌هایی را مطرح کردند که حتی به گزارش رسانه‌های داخل ایران، منابع و یا نحوه عمل به این وعده‌ها چندان مشخص نیست. محسن مهرعلیزاده، بار دیگر از این‌که رئیسی را دارای شش کلاس سواد دانسته بود دفاع کرد و گفت: «این‌که در خصوص مدرک رئیسی موردی را عرض کردم، مطلب حقی بود. رئیسی از نظر کلاسیک، ۶ کلاس درس خوانده‌اند».

سایت دویچه وله فارسی آلمان ۱۸ خرداد۱۴۰۰ در گزارشی از راند دوم مناظره نوشت: «فصل مشترک شرکت‌کنندگان در این مناظره، پریشان‌گویی و پرش از روی مسائل مورد پرسش بود ارزیابی از سخنان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ را شاید بتوان با واژه‌هایی بیان کرد که محسن رضایی بر زبان آورده بود. او در این مناظره گفت که مشکلات مردم را نمی‌توان با "شعار، حرفهای مفت و شعبده بازی" حل کرد».

 

نورچشم خامنه‌ای، منفور مردم

سایت العین الاخباریه (ابوظبی) ۱۸خرداد ۱۴۰۰ در مطلبی با عنوان «نور چشم خامنه‌ای منفور مردم» نوشت: «ابراهیم رئیسی، نامزد اصول‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که در محاسبات رژیم «اسب برنده» محسوب می‌شود، در چشم مردم یک شخصیت بسیار منفور است.

روز سه‌شنبه گروهی از جوانان در شهرستان لردگان از استان چهارمحال و بختیاری بنرهای تبلیغاتی و تصاویر رئیسی، کاندیدای انتخابات و رئیس قوه قضاییه را پاره کردند. همین اتفاق در سایر استانها از جمله گلستان و کرمان و در شهرهایی مثل مشهد، همدان و تبریز نیز تکرار شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10f690fb-96d9-443c-969c-b374fc97bcc1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات