728 x 90

من آرزویی دارم؛ ایرانی سراسر دادخواه

عدالت اجتماعی
عدالت اجتماعی

من شگفتم، آری

سال‌ها رفت، ولی

با تو هرگز لب به «آری» نگشودم.

من چه زیبا ماندم

با سری شورانگیز

با دلی دریایی

با هزاران بیکران جنگل سرخ

و ندایی که مرا داد امید

و امیدی که مرا داد شکوه...

این منم

یک وطن «داد» به کف

با سپهری دادخواه...

در هفتهٔ جاری، چندین رویداد مهم در ایران و رو به‌ایران به موازات هم پیش می‌روند. معلمان و فرهنگیان عاصی در ۵۳شهر [۲۲ استان] به میدان آمده‌اند. پیشگامان سازندهٔ فرهنگ، دادخواه حداقل‌های احتیاجات غارت‌شده و حقوق و رتبهٔ گروگان گرفته شده‌شان هستند.

کشاورزان زحمتکش اصفهان در ادامهٔ اعتراضات کشاورزان طی ماه‌های اخیر، روزهای متمادی است که به فغان آمده‌اند و دادخواه حق‌آبه‌یی هستند که در تاریخ کشاورزی ایران چنین مشکلی را سراغ نداریم.

در آلبانی دادگاه قتل‌عام ۶۷ با محاکمهٔ دژخیم حمید نوری و حضور شاهدان قتل‌عام از اشرف۳ در جریان است و بازتاب روزافزون و گسترده‌یی در ایران و جهان یافته است.

در لندن «دادگاه مردمی آبان» با شاهدانی از قیام‌کنندگان آبان ۹۸ و دیگر ایرانیان، به دادخواهی از جانیان تحت‌امر خامنه‌ای می‌پردازد و بازخورد وسیعی میان ایرانیان و رسانه‌ها یافته است.

مادران شهدای قیام آبان هیچ فرصتی را برای دادخواهی از دست نمی‌دهند. مادران آبان به‌طور مداوم ندا و پیام کارزار دادخواهیشان را با تجمعات گوناگون و گزارشات تصویری، افشاگری و روشنگری می‌کنند و به ایرانیان و جهانیان فراخوان می‌دهند. اکنون وقت آن است که مادران شهیدان ایران‌زمین سر از سجاده‌های زمزمه‌ها و بغض‌های شبانه بردارند و همراه رزم و نبرد خون شکفتهٔ شقایق‌هایشان در جبهه‌های فراگیر جنبش دادخواهی گردند.

ایران، سراسر دادخواه شده است. تجلی این دادخواهی، گویای تاریخ ۴۳سال گذشتهٔ سلطهٔ ملایان اشغالگر در یک عبارت کوتاه است: من آرزویی دارم؛ ایرانی دادخواه و خالی از طناب «دار»!

به موازات این دادخواهی‌ها، عفو بین‌الملل نیز روز پنجشنبه ۲۰آبان ۱۴۰۰ به جامعه بین‌المللی برای «مقابله با مصونیت از مجازات در ایران» فراخوان داد. متن توئیت عفو بین‌الملل، انعکاس و ترجمان دادخواهیِ همه‌جانبه‌یی است که در ایران، در لندن، در اشرف۳ و در استکهلم جریان دارد. در این توئیت آمده است:

«عفو بین‌الملل مجدداً از دولتها و سازمان ملل می‌خواهد تا با ایجاد مکانیسم مستقلی از طریق شورای حقوق‌بشر سازمان ملل برای جمع‌آوری، حفظ و تجزیه و تحلیل شواهد جنایات جدی ارتکابی در رژیم ایران بر اساس قوانین بین‌المللی، به‌منظور تسهیل در رسیدگی‌های کیفری عادلانه، به مسئولیت خود برای مقابله با مصونیت از مجازات عمل کنند».

اگر چه فراخوان عفو بین‌الملل خطاب به «دولتها و سازمان ملل» است، اما مضمون آن گویای جهانی شدن دادخواهی‌های همه‌جانبهٔ جاری در ایران و خارج از کشور است. این فراخوان می‌گوید باید مصونیت سیاسی از خامنه‌ای و تیم جنایت‌کاران تحت‌امر وی تحت عنوان دولت حزب‌اللهی «به‌منظور تسهیل در رسیدگی‌های کیفریِ عادلانه» برداشته شود.

پیام و فراخوان این دادخواهی‌های هم‌سو و همه‌جانبه چیست؟ سرنوشت ایران ضد ولایت فقیه، به روزها و هفته‌های بسا نادر، حساس و مهم پای نهاده است. روزهایی که ایران و ایرانیِ دادخواه در همه‌جا به‌هم رسیده‌اند. الآن رنج‌ها و خونهای اقشار مردم ایران زبان به پیوند و همیاری و همراهی گشوده‌اند. این رنج‌ها و خون‌ها اکنون سخنگویان‌شان را یافته‌اند و دارند برای حسابرسی از قاتلان ولایت فقیهی، به همگان و به دنیا فراخوان می‌دهند؛ رنج‌ها و خون‌هایی از اوین، قزل‌حصار، گوهردشت، عادل‌آباد، دیزل‌آباد و... قیام‌های ۳۰خرداد تا سال‌های ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ و ۱۴۰۰ به راه افتاده‌اند و بر وجدانهای انسانی در سراسر ایران و مجامع جهانی، ندای بیداری و همبستگی سرمی‌دهند. این فرصتها و روزهای نادر و خجستهٔ دادخواهی را با مسؤلیت‌پذیریِ ملی‌مان برای رهایی ایران‌زمین از مسببان بیدادگری و اشغالگری آخوندی، قدر بشناسیم و به جنبش سراسریِ ایرانی بالغ نماییم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/64b89ef8-1e41-4002-b964-b424b723afb3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات