728 x 90

مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه 18فروردین 97

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه ۱۸فروردین بیشترین عنوانهای خود را به برجام و سرنوشت آن و دعواهای باندی حول آن اختصاص داده‌اند:

آفتاب یزد: دو سال بعد از برجام وزیر خارجه که لقب قهرمان ملی گرفته بود کم پیدا شده است، حاشیه نشینی ظریف!

جوان: کابوس اروپا از غنی‌سازی مجدد ایران

عصرایرانیان: رئیس سازمان انرژی اتمی از ضرب شست ایران در صورت منتفی شدن برجام خبر داد؛ عوام فریبی صالحی؛ فیل هوا می‌کنیم

قدس:  افشای پروژه ترامپ با سخنان جدید نماینده آمریکا در سازمان ملل: ایران و اروپا برجام را برای خودشان نگه می دارند

کیهان: نتیجه بی‌توجهی به شروط 29گانه؛ نیکی هیلی: ایران در برجام می‌ماند حتی اگر ما از آن خارج شویم

 

روزنامه‌های هر دو باند حاکم به گوشه‌هایی از وضعیت اقتصادی اذعان کرده‌اند:

قانون: جمشید پژویان اقتصاد دان و رئیس پیشین شورای رقابت؛ سرتاپای مدیریت اقتصادی‌مان غلط است

همدلی: سلطه کوته نگران بر اقتصاد ایران فرشاد مومنی یک مثلث ضدتوسعه‌یی را تحلیل کرد که اقتصاد ایران را در دست گرفته است

تجارت: پیش‌بینیهای صندوق بین‌المللی پول و کارشناسان نشان می‌دهد؛اقتصاد ایران هم‌چنان درفضای ابهام

رسالت: علوی گرگانی: دولت فاصله بین انتظارات مردم و وعده‌ها را کاهش دهد

 

در روزنامه‌های حکومتی  عنوانهای مربوط به حمایت از کالای ایرانی از شکست خوردگی آن خبر می‌دهد:

آرمان:‌ورود قاچاقی 63درصد لوازم آرایشی

جوان: سهم ۷۵درصدی محصولات چینی در سوغات 30میلیون زائر مشهد

رسالت: فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را باید رجال مملکت شروع کرد

سیاست روز: مدعی تولید ملی و دلبسته واردات

 

یک روزنامه باند روحانی کالای ایرانی را مشروط به آزادیهای دیگر دانسته و تلویحا آن را شکست خورده اعلام کرده است:

ابتکار: یکی از حلقه‌های مفقوده حمایت از کالای ایرانی، عدم وجود اندیشه ایرانی است.

ما فکر و اندیشه ایرانی نه تولید می‌کنیم و نه اگر هم تولید شود کسی به آن بها می‌دهد. اگر فکر و اندیشه‌ کسی ایرانی نشد دستان او هم نمی‌تواند کالای ایرانی تولید کند.

ما چون فکر ایرانی نداریم، مصنوع ایرانی نیز نداریم و در این مسیر چندان سرخورده شده‌ایم که غرور ملی خود را باخته‌ایم و برای امضای ایرانی بر کالاها، غیرت ملی خرج نمی‌کنیم.

وقتی اندیشمندان ما قدرت نیابند، صنعت ایرانی، تنها یک خیال خام است. البته بدیهی است که تولید فکر ایرانی با تخفیف سایر اندیشه‌ها و اندیشمندان، قابل دستیابی نیست. فکر ایرانی با گفتگو با سایر اندیشه‌‌ها قابل تولید است. «امکان»، در «گفت‌وگو» متولد می‌شود. بستن مرزها راهِ تقویت خودی‌ها نیست.

 

فیلترینگ تلگرام موضوع دعواهای باندی است که در عنوانها و مطالب صفحات اول روزنامه‌ها انعکاس یافته است:

جوان: چرا پیام‌رسان داخلی؟

موضوع مدیریت کشور بر عرصه فضای مجازی، با سخنان دبیر شورای عالی فضای مجازی

واکنش شتابزده برخی از اصلاح‌طلبان و رسانه‌های مربوط به آنها و معاندین علیه نظام را با واژه‌هایی نظیر «بستن راههای ارتباط اجتماعی»، «سیاست شکست‌خورده» و یا اعلام نگرانی نسبت به امکان دسترسی مراکز اطلاعاتی کشور به پیام‌های کاربران را در پی داشت... رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تهدید امنیتی تلگرام، یادآور شد که بخشی از تهدیدهای امنیت ملی کشور در تلگرام رقم می‌خورد و نگاه به آن باید از موضع امنیت ملی باشد... در خصوص زمینه‌ها و بستر تهدید این فضا علیه امنیت سیاسی و اقتصادی کشور، شاید توجه به تأکید هفته‌های اخیر دشمنان نظام اسلامی و به‌ویژه رئیس‌جمهور آمريکا و تیم جدید افراطی او در کاخ سفید بر تلاش آمريکا برای دامن زدن به اغتشاشات در ایران از طریق این فضا در سال جدید، برای مسئولان کشور حجت باشد که در بیان و عمل خود تجدید نظر اساسی داشته باشند... تجربه وقایع اخیر و عدم امکان مدیریت کشور بر کنترل این نرم‌افزار و ظرفیت آن در فراخوانها و تحریک افکار عمومی و هدایت اغتشاشات و در نقطه مقابل اشراف و توان مدیریت دشمن بر آن، ظرفیت تهدیدزایی اینگونه نرم‌افزارها را روز‌به‌روز بیشتر می‌کند

تردیدی در این نیست که پیآمد منفی امنیتی کارکرد این نرم‌افزار بسیار بیشتر از آورده اقتصادی آن است و حال اگر پیآمد منفی ارز دیجیتالی آن که این روزها آشکار شده است، دیگر برای هزینه‌های آن در قبال آورده‌ها نمی‌توان توازنی را منظور کرد.

حمایت: مشکل کنونی فضای مجازی طراحی‌شده توسط بیگانگان که ولنگاری در مدیریت داخلی آن، دامن کشور را گرفته، عمل به نسخه‌های غیربومی و ناکارآمد در این حوزه است که مانند موریانه – بدون جلب‌توجه و غیرمحسوس – در اخلاق، فرهنگ، اقتصاد، امنیت و... نفوذ کرده و چارچوب‌هایی نامریی را برای پی‌ریزی شاکله مدنظر غرب، برپا کرده است.

 آرمان: تصویب فیلتر شدن تلگرام تکذیب شد، «نه» مردم به نظرسنجی تلگرامی علم الهدی!

آرمان: آیا با فیلترینگ می‌توان واقعیات را از مردم بپوشانند و مانع افزایش آگاهی سیاسی مردم شد؟ این اقدام ناامیدی را در جامعه بیشتر می‌کند. علاوه بر این برای دسترسی به تلگرام فیلترشکن موجود است و فیلتر کردن آن فقط دردسر بیشتری برای مردم ایجاد می‌کنند... به‌رغم اتفاقاتی که سال گذشته افتاد، برخی از مدیران پاسخگو نبوده و با مشکلات برخورد سیاسی داشتند. برخی از آنها به حریم شخصی اهمیت نداده‌ و شاید بتوان گفت مشکل ما شکستن حریم شخصی مردم بوده است...

برخی هم پشت شبکه‌های اجتماعی پنهان شده و می‌خواهند بگویند اگر حرکت و اعتراضی رخ داده، درست و به‌حق نبوده و این شبکه‌ها بوده‌اند که مردم را تحریک کرده‌اند!...

جایگزینی اجباری پیام‌رسانهای داخلی به جای تلگرام، به هیچ‌وجه جواب نمی‌دهد. تنها یک گروه خاص که می‌خواهند مسائل و مشکلات را نبینند چنین حرف‌هایی مطرح می‌کنند و در نهایت پیام‌رسانهای داخلی می‌خواهند بگویند همه چیز سر جای خودش است و هیچ مشکلی هم نداریم.

ایران:‌فیلتر تلگرام مخالف خواست اکثریت

هر از چند گاهی از درون بخش‌هایی از حاکمیت، صدای طرح‌ها و اقداماتی به گوش می‌رسد که جهت آن برخلاف خواست اکثریت اتباع و شهروندان ایرانی ست. تحلیل افکار بانیان این اقدامات که گاهی ساز نظام را ناهماهنگ با خواست اکثریت ملت، کوک می‌کنند فرآیند پیچیده‌ای ندارد؛ پیچیدگی و ابهام هنگامی بارز می‌شود که نهادهای محافظ از اصول نظام و نگاهبان ارزش‌های انقلاب در رویارویی با این قسم تفکرات یا عملکردها که از حکومت اسلامی تفسیری غیرواقعی و خلاف عقیده اکثریت را اشاعه می‌دهد، سکوت اختیار نموده و اقدام بازدارنده ندارند.

برخی مسئولان در ابتدای سال ۹۷، بدون توجه به خواست اکثریت جامعه، طرح تحدید فضای مجازی و اضمحلال دائم ابزار تلگرام را در دستور کار قرار دادند و عزم جدی خود را به منظور محدودیت در فضای مجازی، خلاف اندیشه اکثریت به رخ کشیدند... اگر بناست، از تولید داخلی دفاع کنیم، به قطع، با حذف رقیب، اتفاق خوبی پیش رو نخواهد بود. اشخاصی که پرچم پیام‌رسان داخلی را برافراشتند، همزمان با وجود سایر رقبا، وارد بازار شوند و به‌لحاظ کیفی با رقیب رقابت کنند؛ نه این‌که آزادی شهروندان را خلاف قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی سلب و بازار را منحصراً در دست بگیرند.

که اگر سیاست انحصار و حصر آزادی واقع شود، پیرو سیاست‌های تند و ناموفق قبلی در مواجهه با ماهواره و ویدئو و موسیقی زنده و امثالهم، شاهد نتایج پر باری که تبلیغ می‌شود، نخواهیم بود. تخریب و محدودیت در ابزار تلگرام بدون وجهه قانونی شایسته حقوق ایران نیست فضای مجازی مثل هر وسیله دیگری برای استفاده بهینه فقط محتاج آموزش و فرهنگ است نه پاک کردن و حذف صورت مسأله؛ کما این‌که ورود هر کالای دیگر ایرانی نیز پذیرفته و معقول است. ظاهر این قسم مخالفتها نشان می‌دهد دوباره عده‌یی بنا دارند، بار ندانم کاری خود را بر ذمه نظام بیاویزند. امیدواریم در این فقره، منتخب ملت در قوه مجریه و مجری اصول قانون اساسی، به حمایت از این حق اساسی و شناسایی شده  در تمامی نظامهای حقوقی دنیا، بپردازد و از ناامیدی ملت در اجرای سیاست غلط محدودیت و حذف که از پیش شکست خورده است، ممانعت به‌عمل آوردند؛

شرق: مسئول انحصار تلگرام کیست؟

به جنگ تکنولوژی نرویم. تاریخ درس‌های ناکامی‌های بسیاری از تقابل با تکنولوژی به ما می‌دهد.

مسئول انحصار و مونوپل تلگرام کیست؟ نتایج تصمیمات خود را به مردم منتسب نکنید. بر اثر همین نوع تصمیم‌گیریها (بستن وایبر) بود که ایرانی‌ها به رسانه (آن‌موقع) گمنامی مثل تلگرام کوچ کردند و بر اثر همین نوع تصمیم‌ها بود که رسانه اجتماعی در ایران «روسیزه» شد؛

 

سانسور لوگوی باشگاه رم مضحکة رسانه‌های حکومتی شده است:

آفتاب یزد: با سانسور لوگوی باشگاه رم به شهرت جهانی رسیدیم

شهروند: تغییر لوگوی باشگاه رم در تلویزیون ایران سوژه رسانه‌های خارجی شد؛ سانسور اساطیر رم

جهان صنعت: تجمع پستانداران مقابل صدا و سیما!

صبح امروز جمع کثیری از پستانداران کره زمین به سرکردگی گرگ‌های منطقه سیبری مقابل در بلال صدا و سیما دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها در این تجمع به نادیده گرفته شدن عضو مهمی از بدن خود که هویت آنها محسوب می‌شود معترض و هم‌اکنون نیز در حال دادن شعارهای زیر هستند‌:

بزها‌:

«ما به شما شیر می‌دیم، شما به ما گیر می‌دین»

گوسفندها‌:

«کلسیوم آدما، داخل پستان ما»

گرگ‌ها‌:

«عادل فردوسی پور، حمایت حمایت»

گاوها‌:

«لوگوی رُم یه گرگه، برای ما بزرگه»

تخمگذاران سراسر دنیا نیز طی بیانیه‌یی حمایت خود را از پستانداران اعلام کردند که این بیانیه ابتدای تجمع توسط یک تمساح خوانده شد. آنها در این بیانیه اعلام کردند‌:

اول سراغ کمونیستها آمدند. همه سکوت کردند چون کمونیست نبودند. بعد سراغ لهستانی‌ها آمدند باز هم سکوت کردند، چون لهستانی نبودند. یک روز هم صدا و سیما سراغ سازها رفت همه ساکت ماندند چون نوازنده نبودند. یک روز سراغ تماشاچیان والیبال رفت کسی حرف نزد. چون والیبالست نبودیم. اما امروز ما از پستانداران حمایت می‌کنیم تا اگر فردا صدا و سیما تخم‌های ما را سانسور کرد، پستانداران به حمایت از ما برخیزند.

گاوها، گوسفندان و بزهای ایرانی نیز تا اطلاع ثانوی جایگاههای ارائه شیر خود را تعطیل کردند و دست به اعتصاب سراسری زدند.

تعدادی از گاوها طاقباز مقابل صدا و سیما خوابیده‌اند به‌طوری‌که «شیرگاه»هایشان کاملاً مشخص است. آنها پلاکاردهایی هم در دست دارند که روی آن خطاب به مسئولان صدا و سیما نوشته شده‌:

«سعی کنید پستانهای ما برایتان عادی باشد!»

چند تن از آهوهای حاضر در محل نیز عضو شیرده خود را روی دست گرفتند و آن را به معرض نمایش عموم گذاشته‌اند.

جو تجمع بسیار سنگین گزارش می‌شود. صدا و سیما تا به‌حال این حجم از برجستگی را در چنین فاصله اندکی از خود ندیده بود. شبکه‌های تلویزیونی ایران در احاطه تعداد انبوهی از برآمدگی هستند و مدیران سیما از پنجره اتاق‌هایشان نظاره‌گر این «صحنه» هستند و چاره‌ای جز قبول این واقعیت تلخ ندارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/056f8e68-2728-408c-9431-61f6ba0d53a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات