728 x 90

مولتی میلیاردرها در برابر فقیران ضد ولایت فقیه

فاصله طبقاتی در ایران
فاصله طبقاتی در ایران

آخوند رئیسی در زمانه‌ای با دستور خامنه‌ای به ریاست قوه مجریه منصوب شد که مردم مصیبت دیده ایران هنوز از زیر بار کرونا با ۵۰۰ هزار کشته بیرون نیامده بودند. آنها عزیزان خود را به این خاطر از دست دادند که خامنه‌ای اجازه نداد واکسن مورد نیاز وارد کشور شود. اما در این شرایط هم باندهای حاکم بر اقتصاد کشور، گوی سبقت را از یکدیگر برای چپاول دارایی‌ها و سرمایه نسل‌های حال و آینده می‌ربودند.

نشریه فوربس در آن هنگام اسامی شماری از میلیاردرهای ایران را منتشر کرد و نوشت در این غارتگری ۲۱ درصد هم رشد داشته‌اند!

 

رشد انفجاری شمار میلیونرهای دلاری در ایران

به‌نوشته این مجله، «۲۵۰ هزار میلیونر در ایران زندگی می‌کنند. رشد تعداد میلیونرهای دلاری در ایران در حالی که این کشور با تحریم روبه‌روست و درگیر پاندمی کروناست، ارزش پول ملی به‌شدت سقوط کرده و قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته است، انفجاری بوده است. در سال ۲۰۲۰ شمار افراد پردرآمد در ایران۶.۲۱درصد رشد کرده است. میانگین جهانی این مقوله، در همین سال، ۳.۶درصد بوده است» (دویچه وله۹تیر۱۴۰۰).

این گزارش علت این رشد انفجاری میلیاردرهای تومانی و میلیونرهای دلاری (دارای یک میلیون دلار سرمایه و دارایی) را همدستی حکومت با کارگزاران حاکم بر اقتصاد ایران می‌داند. آنها (با تزریق ۵۹۲ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای ورود به بورس) به ثروتمندتر شدن شماری محدود و رشد طبقه جدیدی از ثروتمندان کمک کردند. هم‌چنین با برق ارزان قیمت و شرایط مطلوبی که برای استخراج بیت‌کوین برای دسته‌ای در ایران پدید آمده، راه برای ایجاد ثروتمندان جدید فراهم شد.

این در حالی است که اقتصاد ایران با دهه رشد صفر درصد مواجه بود و «طبقه متوسط نیز بخش زیادی از توان مالی خود را به‌دلیل از دست رفتن ارزش پول ملی از دست داده است اما اوضاع ثروتمندان نه تنها بدتر نشده بلکه تورم، داراییهای آنها را افزایش داده است» (کاماپرس۹تیر۱۴۰۰).

مؤسسه مطالعاتی کپ‌جمنای (Capgemini) نیز با انتشار گزارش جهانی ثروت در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود: «جمعیت میلیونرهای جهان در سال گذشته میلادی ۶.۳ درصد و مجموع ثروت آنها نیز ۷.۶ درصد افزایش یافته ولی این رشد در ایران به ترتیب ۲۱.۶ و ۲۴.۳ درصد بوده و به همین دلیل این کشور با جهش سه پله‌ای در رده‌بندی جهانی به رتبه چهاردهم صعود کرده است!»

آنقدر این غارتگریها مشمئز کننده بود که فوربس هم غصب چنین ثروتی را زمینه‌ساز فقر و فلاکت مردم ستم‌زده ایران دانست! چرا که بنا به آمارهای رسمی و جهانی بیش از ۶۰ درصد ایرانیها در فقر و فاقه به‌سر می‌بردند.

 

قوت لایموت با یارانه‌ای به ارزش یک دلار!

اتفاقا در آن ایام موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بحث تعیین‌تکلیف کردن یارانه‌های ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم در گرفته بود! و این‌که به چه کسی بدهند. در حالی که دست کم ۴۰ میلیون نفر از مردم به کمکهای معیشتی و یارانه‌ای برای ادامه زندگی نیازمند بودند. میثم هاشم‌خانی، کارشناس اقتصادی گفته بود در شرایط کنونی با یارانه نقدی دو ماهه فقط می‌شود یک وعده غذا خورد! اما دولت از کمبود بودجه و کسریهای سرسام‌آور آن ناله می‌کرد.

 

وضعیت کنونی: باز هم شدت نابرابری و فقر گسترده

حال پس از دو سال از روشن شدن موتورهای چپاول اموال مردم ایران به‌دست مفتخوران و گزمه‌های خامنه‌ای وضعیت بحرانی فقر و فلاکت بدتر گردیده و ثروت نجومی مافیای حاکم افسانه‌ای‌تر شده است. بنا بر اعلام مؤسسه خدمات مالی و بانکی سوئیس (UBS)، ایران ۲۴۶ هزار میلیونر دارد، یعنی ۴ برابر ترکیه و ۳ برابر مصر. «در فهرست این مؤسسه اندونزی، لهستان، پرتغال، یونان، امارات، فنلاند، آفریقای جنوبی، مصر، ترکیه و رومانی پس از ایران قرار دارند» (دویچه وله۳۰شهریور۱۴۰۲).

 

برباد رفتن میلیاردها دلار سرمایه بین نسلی

اقتصاد ایران درجاده گسترش و توسعه فقر است و نابرابری حاصل از غارت سر بازایستادن ندارد. فرشاد مومنی کارشناس اقتصادی رژیم می‌گوید: «در سه دهه گذشته بیشتر از «۳۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بین‌نسلی کشور تلف» شده است. هم‌چنین «چیزی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر از ثروتهای بین‌نسلی کشور» هم از طریق طرح‌های «خصوصی‌سازی» که «شکست‌خورده‌است»، تلف شد» (شرق۲۵ اردیبهشت۱۴۰۲).

گرچه فقر و عقب‌ماندگی عمومی است اما در این باره هم نابرابری کولاک می‌کند. حجت میرزایی پژوهشگر اقتصادی نیز گفته است: «درآمد سرانه ۸۵ درصد جمعیت کشور کمتر از مردم تهران است. «فاصله توسعه‌ای سیستان‌و‌بلوچستان با تهران شبیه غنا در مقایسه با کره جنوبی است و این نسبت را برای سایر استانهای حاشیه‌ای کشور هم بین سه تا چهار برابر اعلام کرد» (همان).

 

این شرایط غیرانسانی اعم از نابرابریهای حیرت‌انگیز تنها با برکندن ریشه ستم از سرزمین ایران، به سامان عدالت و رفاه و برابری می‌رسد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/614d5384-a992-4e5e-a47e-73c42b69bdb9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات