728 x 90

نظام در تلهٔ کرونا - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۲۳شهریور، بیشترین مطالب به بررسی سفر یک روزهٔ مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و عقب‌نشینی رژیم در مقابل خواسته آژانس اختصاص یافته است. در کنار آن موضوع واکسن و سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی دیده می‌شود.

نظام در تلهٔ کرونا!

در روزنامه‌ها و رسانه‌های باند ولی‌فقیه تبلیغات گسترده‌یی راه انداخته‌اند که بگویند علت تأخیر در واردات واکسن خامنه‌ای نبوده و علت تعلل روحانی بوده است. مثلا نور نیوز وابسته به شورایعالی امنیت رژیم نوشته: «این‌که بعضاً گفته می‌شود «نگذاشتند دولت قبل واکسن بخرد»، کاملاً عاری از حقیقت است؛ زیرا در دولت جدید شخص رئیسی در تماس با رئیس‌جمهور چین درخواست خرید ۹۰میلیون دُز واکسن را مطرح کرد و با پذیرش «شی جینپینگ» روند واردات واکسن «سینوفارم» یکباره متحول شد»؛ روزنامه حکومتی شرق در مطلب خودش با عنوان «واردات واکسن جایگزین سیاست تولید واکسن شد» با نقل جملات نور نیوز پاسخ آنرا داده و از جمله نوشته: «شی جینپینگ» منتظر یک زنگ از سوی رئیسی بود تا واکسن به ایران برسد و اولویت تولید واکسن ایرانی کنار برود و واکسن مثل نقل‌و‌نبات در دسترس مردم قرار بگیرد... اما تکلیف جانهایی که در دعواهای سیاسی از دست رفتند چه می‌شود؟

در واقع سؤال اصلی این است که چه شد که حسن روحانی به «شی جینپینگ» زنگ نزد؟ شماره‌اش را نداشت؟ اصلاً اگر رئیسی آن‌قدر میانه نزدیکی با رئیس‌جمهوری چین داشت، چرا زودتر تماس نگرفت؟ چرا زودتر وارد نشد تا این بازی مرگ روزمره تمام شود؟». این مقاله در ادامه به میزان چپاولی که تولید کنندگان واکسن برکت و نمکی داشته‌اند اشاره کرده و در اصل ستاد تحت فرمان خامنه‌ای را مانع واردات واکسن معرفی کرده.

«مرگ در می‌زند» عنوان مطلب دیگری است از شرق ضمن اشاره به مرگ رزیدنت ها در اثر «بی‌عدالتیها و کوته فکریها» و «نظام آموزشی پوسیده و فشار بالای کار و دستمزد اندک» آنها اشاره کرده و افزوده است: « این‌که وزارت بهداشت و سیستم درمانی به پزشکان و به‌ویژه به رزیدنتها به چشم یک نیروی کار بسیار ارزان نگاه می‌کند عملاً سبب می‌شود که باهوش‌ترین و نخبه‌ترین دانشجویان این مملکت فقط و فقط با افسردگی دست و پنجه نرم کنند».

خوبه اشاره کنم که شرق گزارش دیگری دارد در مورد بالارفتن آمار خودکشی که ناشی از فشارهای اقتصادی است که کرونا به مردم آورده و تأکید کرده «زنان ایرانی بیشتر از دیگر زنان جهان خودکشی می‌کنند».

دنیای اقتصاد هم از افت شاخصهای اقتصادی ایران به‌خصوص در سالهای کرونا خبر داده و نوشته «بر اساس آمارهای جدید بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران که در سال۲۰۱۲ حدود ۶۰۰میلیارد دلار بود، بعد از هشت سال، یک‌سوم شده است».

مسکنی که درد را تشدید کرد!

در روز نامه‌های باند مغلوب از این‌که نظام از دستور مجلس سرپیچی کرده و در مقابل آژانس عقب‌نشینی کرده استقبال کرده و خواستار ادامه همین مسیر یعنی احیای برجام شده‌اند.

«توافق با آژانس «مُسَکن» بود، نه «درمان» عنوان سرمقاله آرمان است که از جمله نوشته: «حال که همه قدرت در دست شما است، بفرمایید که برنامه هسته‌یی کشور کدام است؟ میَ‌خواهید به مذاکره ادامه دهید؟ معلوم نیست. می‌خواهید مذاکره را قطع کنید؟ معلوم نیست. دلواپسان سیاست و برنامه مشخصی در خصــوص برنامه هسته‌یی ارائــه نکرده‌اند و ای کـــاش که بی‌برنامه‌گــی آنها فقط محدود به هسته‌یی می‌شد».

۱۸۰ «درجه تغییر اصول‌گرایان» عنوان مطلب همدلی است که با اشاره به زیرپا گذاشتن مصوبه مجلس در قرارداد با آژانس و سکوت مجلس آخوندی نوشته است: « امروز که رئیس سابق قوه قضاییه پاستورنشین و روحانی خانه‌نشین است، اگر ندای احسنت... احسنت سر نداده باشند، حداقل سکوت پیشه کرده‌اند که این خود نیز اتفاقی عجیب و درخور توجه است. این پایان تناقض‌ها نیست؛ طی هفته‌های اخیر واردات واکسن رشد صعودی بی‌سابقه‌ای گرفته است و برخی از طرفداران دولت سعی دارند، آن را به‌عنوان دستاورد دولت جدید به جامعه معرفی کنند! حال باید دید و پرسید از زمستان گذشته تا روی کار آمدن دولت سیزدهم، چه بر دولت رفته است که واردات واکسن تا مردادماه ناممکن بود، ولی یک‌باره ممکن شد!؟‌».

روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم تبدیل به سوزنامه شده‌اند از دست مواضع گروسی بعد از بازگشت به وین. «مدیرکل آژانس اتمی بار دیگر ادعاها درباره مسائل پادمانی ایران را تکرار کرد» عنوان مطلبی در سیاست روز است و وطن امروز هم با زیر تیتر «تکرار ادعاهای قبلی» نوشته است: «مدیرکل آژانس اتمی بار دیگر ادعاها درباره مسائل پادمانی ایران را تکرار کرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/305489c3-5556-4902-aa23-6d7c5b9c3bbd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات