728 x 90

نقش بازار در مبارزه با دیکتاتوری (۳)

اعتصاب سراسری بازاریان
اعتصاب سراسری بازاریان

در شماره‌های قبل ضمن مروری بر شکل‌گیری و نقش بازار در سیاست از زمان قاجار، به کار کردهای سیاسی آن در جنبش ملی دکتر مصدق و قیام ضدسلطنتی اشاره کردیم. همچنین دیدیم چگونه بعد از قیام سراسری ۹۶ در کنار مردم به‌جان آمده ایستادند و با اعتصاب سراسری بازار در تیرماه شوکی در تمامیت نظام ولایت وارد کردند.

در این شماره به نقش مؤثر بازار در همبستگی با سایر اقشار و کارکردهای مقاومت سراسری در برابر نظام رو به زوال آخوندی می‌پردازیم.

 

فراخوان به اعتصاب مرداد

بعد از اعتصاب سراسری تیرماه، بازاریان در کنار سایر اقشار، در اعتراض به روند شتابان کاهش ارزش پول و افزایش مالیات، همچنین در اعتراض به دزدی‌ و رانت‌خواری و غارت‌های نهادینه در بالای نظام، برای ۸مردادماه فراخوان دادند. در قسمتی از فراخوان بازاریان آمده است:

ما دیگر تحمل این شرایط‌ را نداریم و اعتصاب می‌کنیم به‌خاطر:

بی‌ثباتی قیمت ارز

کسادی و رکود کامل

نابودی قدرت خرید مردم

سیاست‌های غلط و ویرانگر اقتصادی و سوء‌مدیریت کلان در اقتصاد

و رانت سازمان‌یافته دولتی...

با توجه به فراخوان عمومی، نیروی سرکوبگر انتظامی از صبح ه۸مرداد در مناطق مختلف بازار مستقر شد تا مانع هر گونه حرکت اعتراضی از جانب بازاریان شود اما در همین روز:

  • بازاریان رشت و بندرعباس از صبح دوشنبه ۸مرداد در اعتراض به بالارفتن بی‌رویه قیمت دلار و گرانی دست به اعتصاب زدند.
  • بازار تهران، کرج، شهر ری و بسیاری از شهرها از صبح دوشنبه ۸مرداد ۹۷ اعتصاب خود را شروع کردند و ساعتی بعد خبر رسید در اعتراض به افزایش سرسام‌آور قیمتها بازاریان رشت و بندرعباس هم به اعتصاب پیوستند.

در همین روز خانم مریم رجوی ضمن تقدیر از بازاریان در توئیتر خودشان نوشتند:

«به کسبه اعتصابی در تهران و شهرهای مختلف که علیه سیاست‌های مخرب و چپاولهای نجومی و نهادینه شده خامنه‌ای و روحانی و پاسداران دست به اعتراض زده‌اند درود می‌فرستم.

رژیم آخوندی با فساد، پروژه‌های موشکی و اتمی و جنگ‌افروزی و تروریسم اقتصاد ایران را نابود کرده‌اند».

 

اعتصاب بازار کفاشان تهران

از روز ۲۰مرداد بازار کفاشان تهران(از جمله بازار سپهسالار، منوچهرخانی و موسوی) در اعتراض به افزایش قیمتها دست به اعتصاب زدند. این اعتراض که ابتدا در اعتراض به گرانی و نبودن وسایل اولیه تولید صورت گرفته بود به‌سرعت سیاسی شد و روز بعد ـ ۲۱مرداد ۹۷ـ اعتصابیون در حالی که تجمع کرده بودند، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر گرانی» سردادند.

در همین روز مأموران ضدشورش با یورش به سمت مغازه‌داران تلاش کردند مانع از ادامه و گسترش اعتصاب شوند و برخی از فروشندگان را وادار کردند مغازه‌هایشان را باز کنند اما جمعیت معترض با فریاد «بی‌غیرتها، ببندید...» همه را دعوت به بستن مغازه و پیوستن به این اعتصاب می‌کنند. (اعتصاب بازار کفاشان تهران با شعار مرگ بر دیکتاتور - یکشنبه ۲۱مرداد۹۷)

 

اعتصاب سراسری کردستان ـ همبستگی همه اقشار در اعتراض به اعدام 

روز چهارشنبه ۲۱شهریور مردم کردستان در ۲۸شهر کردنشین دست به اعتصاب سراسری زدند. این اعتصاب سراسری در کردستان ایران در اعتراض به اعدام جنایتکارانه جوانان مبارز کرد رامین حسین‌پناهی و زانیار و لقمان مرادی و همچنین حملات موشکی به احزاب دموکرات در عمق خاک کردستان عراق صورت گرفت.

 

اعتصاب سراسری کردستان در اعتراض به اعدام جنایتکارانه جوانان مبارز کرد

اعتصاب سراسری کردستان در اعتراض به اعدام جنایتکارانه جوانان مبارز کرد

 

جایگاه و اهمیت اعتصاب کردستان 

اعتصاب سراسری کردستان به‌علت گستردگی و همبستگی همه اقشار و مردم کردستان، رودروی نظام سرکوب، از اهمیت و جایگاه ویژه‌یی برخوردار است و می‌تواند به‌ درستی شاخص و راهنمایی باشد برای سایر حرکتهای اعتراضی که بازاریان در آن نقش فعالی ایفا می‌کنند.

 

ویژگی اعتصاب کردستان

  • یکی از ویژگی‌های مهم این اعتصاب گستردگی آن بود که همه شهرهای کردنشین در ایران را فراگرفت از پاوه و نوسود تا ارومیه یعنی شهرهای بزرگ مانند سنندج و کرمانشاه و مهاباد و ارومیه را هم شامل می‌شد. در واقع ۲۸شهر کردنشین از ۳استان کردستان و کرمانشاه و آذربایجان غربی در این حرکت کم‌نظیر و تحسین‌برانگیز مشارکت کردند و یک «نه» بزرگ به تمامیت رژیم آخوندی با صدای رسا گفتند.
  • ویژگی دوم، همزمانی این اعتصاب بود که از قبل فراخوان آن در رسانه‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی داده شده بود و مردم به‌صورت همزمان و در روز مشخص که چهارشنبه ۲۱شهریور بود به آن پاسخ مثبت دادند.
  • ویژگی سوم این بود که این اعتصاب در پاسخ به یک موضوع صنفی یا اجتماعی مثل گرانی و رکود و تورم نبوده بلکه پاسخ محکم و دندان‌شکن به جنایت‌های وحشیانه رژیم علیه مردم و جوانان کردستان بود. یعنی اعدام زندانیان سیاسی از یک‌طرف و حملات جنایتکارانه موشکی به مقرات احزاب دموکرات کردستان در عمق خاک عراق از طرف دیگر بوده است.

 

پیامدهای اعتصاب کردستان 

۱ـ این اعتصاب باعث همبستگی سراسری بیشتری بین مردم شد و همه مردم یکصدا رژیم آخوندی و جنایت‌های آن را نفی کردند و با این اقدام، انزجار خود را از اعدامهای سرکوبگرانه و حملات موشکی تروریستی ابراز داشتند و آن را قویاً محکوم کردند.

۲ـ پیامد دوم این اعتصاب این است که زمینه‌ساز قیامها و اعتراضات بعدی بازار ـ در مهرماه ـ شد و قیام مردمی را یک گام به جلو پرتاب کرد. این اعتصاب در واقع حلقه دیگری از سلسله قیامها و خیزش‌های مردمی است که از دیماه تاکنون تداوم خود را به اشکال مختلف در نقاط مختلف کشور بارز کرده‌اند و نشان داده‌اند که رژیم آخوندی قادر به مهار قیام مردم ایران نبوده است.

۳ـ مردم به‌صورت عینی و به‌نحو بسیار محسوسی این واقعیت را لمس کردند که اگر یکپارچه و متحد عمل کنند رژیم توان سرکوب همه مردم را به‌صورت همزمان ندارد و فقط می‌تواند نظاره‌گر باشد.

ادامه دارد...

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به قسمت‌های پیشین در لینک زیر مراجعه کنید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70c6cef9-fb85-4cc5-ae25-af7337f351bc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات