728 x 90

هراس فزاینده از خروج نیروهای آمریکا از سوریه

خروج نیروهای آمریکا از سوریه
خروج نیروهای آمریکا از سوریه

اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه، بازتاب‌های گسترده‌ای در محافل سیاسی آمریکا و در بسیاری از کشورها داشته است.

اما این تصمیم آمریکا در حاکمیت آخوندی و مهره‌های آن ولوله‌ای آمیخته با هراس انداخته‌ است.

رژیم و به‌خصوص باند خامنه‌ای در اولین واکنشهای خود، اعلام خروج نیروهای آمریکایی را به‌عنوان پیروزی خود بوق و کرنا کردند، اما خیلی زود این اعلام پیروزی، جای خود را به ابراز نگرانی و اظهار وحشت داد.

علی بیگدلی، کارشناس سیاسی از باند اصلاح‌طلبان، طی گفتگویی با رسانه‌های این باند، با بیان این‌که خروج آمریکا از سوریه، این کشور را بر ایران متمرکز می‌کند، گفت: «سربازهای آمریکایی خارج می‌شوند که به تبع آن روسیه، ترکیه و احیاناً ایران هم باید نیروهای خود را از سوریه خارج کنند. البته این اتفاق خیلی برای ما زیان‌آور می‌شود».

بیگدلی با اشاره به پیامدهای خروج نیروهای آمریکا از سوریه گفت: «حتماً ایران و نیروهای نظامی او باید خاک سوریه را ترک کنند و در این صورت دسترسی ما به حزب‌الله مشکل خواهد شد...». وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: «این اتفاقات نشان می‌دهد که آمریکا دارد همه توان خود را روی ایران متمرکز می‌کند و راههای نفوذ سیاسی ایران را محدود می‌کند که اگر این اتفاق روی دهد خیلی به زیان ما تمام می‌شود».(روزنامه اعتماد ۲دی ۹۷)

یک کارشناس حکومتی دیگر به نام مهدی مطهرنیا، با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و تحرکات نظامی روزهای اخیر، نسبت به ضربه ‌ غافلگیرانهٔ آمریکا هشدار داد.

او با تشبیه آمریکا به زنجیرزن حرفه‌ای می‌گوید:‌ «زنجیرزن حرفه‌ای زنجیر خود را در دست گلوله می‌کند، آن را در جیب خود پنهان و در وقت مقتضی به طرف دشمنان و رقبا پرتاب می‌کند».

مطهرنیا هشدار می‌دهد: «ما در خلیج‌فارس شاهد لشگرکشی جدید آمریکا با سیگنال‌های قوی در تحت تاثیر قرار دادن تهران هستیم».(سایت فرارو ۱دی ۹۷)

سایت نامه نیوز نیز طی تحلیلی با طرح این سؤال که «پشت‌پرده خروج آمریکا از سوریه چیست؟» خود جواب می‌دهد: «آمریکا اگر از سوریه به شکل ظاهری هم خارج شود امکان ندارد اهداف کلان خود را در منطقه فراموش کند... هر چه هست منطقه شاهد شکل‌گیری معادلات جدیدی است. سیاست ضدایرانی ترامپ در کجای این داستان قرار دارد؟».(نامه نیوز ۱دی ۹۷)

علی خرم، یکی از دیپلماتهای سابق وابسته به طیف باند روحانی هم طی اظهاراتی ورود ناو هواپیمابر آمریکا را خطرناک دانسته و می‌گوید: «اگر ناو آمریکا وارد خلیج‌فارس نمی‌شد راحت‌تر می‌توانستیم خروج آمریکا از سوریه و افغانستان را توجیه کنیم... با ورود ناو آمریکا به خلیج‌فارس تردید جدی به وجود می‌آورد که ممکن است آمریکا از سیاست دیگری پیروی کند؛ سیاستی که می‌تواند به حوادثی منجر شود».

خرم در توضیح بیشتر می‌افزاید: «آمریکا کشوری ضربه‌پذیر را ترک کرده است، اما در ازای آن در جایی مستقر می‌شود که بتواند جنبه تهاجمی یا حمایت متحدان خود را داشته باشد».

این مهرهٔ باند اصلاح‌طلب، در ادامه هشدار می‌دهد:‌ «وقتی آمریکا، اسراییل و عربستان با هم هماهنگ شوند قصد برخورد با ترکیه یا روسیه را ندارند بلکه هدفشان تنها برخورد با ایران است. اگر این تفسیر درست باشد هدف اصلی آمریکا این است که زمینه آمدن تابستان داغی برای ایران هموار کند که پمپئو و جان بولتن از آن صحبت کرده‌اند».(سایت فرارو ۲دی ۹۷)

تابستان داغ در فرهنگ رژیم آخوندی به‌معنی گسترش اعتراضات و قیام مردم به جان آمده است. موضوعی که علی خامنه‌ای و بسیاری از سردمداران و حتی امام‌جمعه‌های او هم نسبت به آن هراسان هستند.

آن‌چنان که خامنه‌ای پیش از این نسبت به حوادثی که در سال ۹۸ اتفاق می‌افتد به سردمداران و مهره‌های حکومتی هشدار داد.

افشار سلیمانی، دیپلمات سابق، طی مقاله‌ای در رونامهٔ جهان صنعت ۱دی ۹۷ در مطلبی با عنوان «ایران وجه‌المصالحه قرار نگیرد» خروج نظامی آمریکا از سوریه را به قله کوه یخی توصیف کرد که بخش عمده آن زیر آب مانده است. وی در ادامه می‌افزاید: «قبل از هر مسأله‌ای به‌نظر می‌آید که آمریکای ترامپ، سوریه را به هر بازیگری واگذار کند، تحویل ایران نمی‌دهد».

ملاحظه می‌شود که به‌رغم گرد و خاک اولیه مبنی بر این که خروج نیروهای آمریکا از سوریه پیروزی برای رژیم است، اکنون رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی ابراز وحشت می‌کنند که خروج آمریکا از سوریه منجر به این می‌شود که آمریکا مقابله جدی‌تری با رژیم در منطقه بکند.

یکی از پیش‌بینی‌هایی که بعضاً تحلیگران حکومتی می‌کنند این است که ممکن است آمریکا با خروج خود از سوریه رژیم را برای خروج از این کشور تحت فشار بیشتری قرار بدهد.

طی ۲سال گذشته نهایت تلاش آمریکا این است که هم در صحنه بین‌المللی و هم در صحنه منطقه‌ای نظام آخوندی را منزوی کند، در طول این مدت هم مقامات آن کشور در نشست‌های مهمی که در منطقه برگزار شده و هدف آنها جلوگیری از نفوذ حاکمیت آخوندی بوده شرکت کرد‌ه‌اند و با شرکت آنها در این جلسات تصمیم‌های مهمی علیه سیاست مداخله‌جویانه آن در منطقه گرفته شده است.

در زمینه پیگیری چنین سیاستی در آینده است که آن مهره حکومتی(افشار سلیمانی) در ادامه مطلب می‌نویسد: «وقوع این تحولات می‌تواند برای ایران زیانبار و غیرقابل جبران باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c9b9f192-e004-4132-b6d0-a56aec86e2ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات