728 x 90

واکسن فروشی، کیسه جدید حاکمیت

واکسن
واکسن

کرونا در ایران به‌سرعت در حال گسترش و قربانی گرفتن است و وضعیت به قدری وخیم است که روزنامه‌های حکومتی هم به ناگزیر صدایشان درآمده است.

در این رابطه روزنامه رسالت نوشت: «همین که ‍ هر روز آمار قربانیان صعودی می‌شود و تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد، بدان مفهوم است که ۱۰بر صفر از کرونا عقبیم».

این موضوع وقتی دردناک می‌شود که بسیاری از کشورها در نیمه راه واکسیناسیون همگانی هستند، اما با استناد به آمارهای حکومتی تنها کمی بیش از یک درصد جمعیت ایران واکسینه شده‌اند.

خامنه‌ای در ابتدای ورود کرونا راه علاج آنرا دعا و تضرع معرفی کرد، و درگام بعد که واکسنهای معتبر وارد بازار شد دستور ممنوعیت ورود واکسن را داد، و مردم ایران را بدون سپر در برابر هیولای کرونا تنها گذاشت.

مدتی بعد روحانی اعلام کرد بخش خصوصی می‌تواند واکسن وارد کند، و دو هفته بعد از حرف‌های روحانی علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: «ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده تا افراد و یا شرکتها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسنهای وارد شده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند» (سایت بولتن نیوز ۲۹فروردین ۱۴۰۰).

بنابراین کاملاً روشن است که حاکمیت با برنامه مشخص برای اخاذی از مردم برای واکسنی که در همه جای دنیا رایگان تزریق می‌شود حرکت می‌کند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان موسوم به بهشتی بعد از آن‌که هشدار داد اولین کشوری نباشیم که پول واکسن از مردم می‌گیریم گفت: «باز هم تأکید می‌کنم اگر با پول می‌توان واکسن را وارد کرد، بخش خصوصی این کار را بکند و دولت هم خریدار باشد، هر چند این مسأله را نمی‌توانم درک کنم که اگر یک مکانیزمی وجود دارد که یک شرکت خصوصی می‌تواند با پول واکسن را بخرد و به تعداد مناسب بیاورد، چرا دولت نمی‌تواند این کار را انجام بدهد؟» (روزنامه رسالت ۳۰فروردین ۱۴۰۰).

خبرنگار شبکه تلویزیون یک رژیم نیز در مورد مطرح شدن موضوع واکسن پولی در رسانه‌ها و در میان مردم گفت: «صحبت از واکسن پولی در رسانه‌ها مطرح شد و به‌هرحال این بحث مجوز واردات واکسن توسط بخش خصوصی یک جورهایی می‌توانیم بگوییم برای بخشی از جامعه به منزله تأیید این اتفاق بود که قرار هستش واکسن به شکل آزاد توزیع بشود خیلی‌ها را نگران کرد و خیلی‌ها را مضطرب کرد که آیا واقعاً شیوه مدیریت توزیع واکسن در کشور ما قرار هستش با سایر کشورهای دنیا متفاوت باشد؟» (تلویزیون شبکه یک ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰).

خبرگزاری حکومتی آنا ۵اردیبهشت ۱۴۰۰ هم در همین رابطه نوشت: «در جدیدترین و عجیب‌ترین این تصمیمات دولت قصد دارد، واردات واکسن را به بخش خصوصی واگذار کند تا بخش خصوصی با ارز نیمایی بتواند از کشورهای مبدأ واکسن خریداری کرده و به‌صورت خصوصی اقدام به واکسیناسیون کند. این تصمیم که در رسانه‌ها با عنوان "واکسن پولی" به آن اشاره شد سرانجام پس از تأیید و تکذیبهای مرسوم به واقعیت پیوست».

واکنش‌های منفی نسبت به این تصمیم دولت ضدمردمی تا اندازه‌ای بود که مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا نیز در اظهارنظری در این خصوص گفت: «هیچ کشوری در دنیا واکسن را به مردمش نفروخته است و اگر واکسن پولی در ایران اجرایی شود، در جهان رتبه اول این امر و بی‌کفایتی در جهان را کسب می‌کنیم» (روزنامه جهان صنعت ۱ردیبهشت ۱۴۰۰).

موضوع واکسن پولی یک پیآمد دارد و آن هم مرگ مردم فقیری است که به کرونا مبتلا می‌شوند، زیرا اکثریت مردم مطلقاً قدرت خرید و تزریق این واکسن را ندارند.

در حال حاضر واکسن در بازار آزاد به قیمت‌های سرسام‌آور فروخته می‌شود، و پیش‌بینی می‌شود که بازار سیاه بزرگ آن با قیمت ۱۰ تا ۱۰۰برابر ارزش واقعی واکسن به راه بیفتد.

قطعا وقتی پای بخش خصوصی در وارد کردن واکسن و پولی بودن به میان می‌آید، اضافه بر این‌که اکثریت مردم ناتوان از تهیه و تزریق آن هستند، موضوع احتکار آن توسط وارد کنندگان و واسطه‌های حکومتی هم به میان می‌آید، و مردم بیش از پیش در تنگنای خرید و تهیه آن قرار می‌گیرند.

در همین رابطه روزنامه آرمان ۱۵اردیبهشت ۱۴۰۰ با عنوان «واکسن و خودروسازی» نوشت: «ماجرای واکسن کرونا در کشور در حال تبدیل به وضعیت تولید و فروش خودروی داخلی شده است. یعنی همان‌طور که وضعیت تولید خودرو در کشور گرفتار عدم شفافیت و انحصار است در ماجرای واکسن نیز چنین نکاتی کم‌ و بیش وجود دارد... نباید فراموش کرد که ما یک زمان طلایی را پیش از آغاز سال نو و ابتدای سال جدید از دست دادیم و چه بسا اگر اصرار برخی بر انحصار وجود نداشت می‌توانستیم در برنامه واکسیناسیون پیش‌تر باشیم. در ماجرای شفافیت هم کماکان تدبیری دیده نمی‌شود... با پدیده «واکسن خواری» در برخی منطقه‌ها مواجه شویم و طبعاً اعتمادها از بین برود».

موضوع واکسن پولی باعث تقویت این گمانه شده که تمامی سردمداران حاکمیت از مدتها قبل واکسن معتبر را وارد و استفاده کرده‌اند و حالا بدون این‌که ذره‌یی به فکر مرگ ومیر مردم باشند کیسه واکسن پولی را هم دوخته‌اند تا از نمد آن برای اوضاع نابسامان اقتصادی نظام کلاهی هم بسازند.

روزنامه آفتاب یزد ۱۵اردیبهشت ۱۴۰۰ نوشت: « گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان بررسی موضوع واردات واکسن کووید‌۱۹ از سوی بخش خصوصی، مواردی در مورد زمینه‌سازی فساد و تقلب به‌دلیل ضعف نظارت، واکسیناسیون گروه‌های داوطلب و ایجاد تبعیض نیز اشاره داشته است».

اما واقعیت این است که این اقدام رژیم مانند سایر اقدامات غارتگرانه‌اش نتیجه‌یی جز برافروختن خشم مردم و عصیان و شورش آنها در برندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5592fd53-437b-4785-8266-f5f429b7241a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات