728 x 90

واکسیناسیون جهانی و وعده‌های تو خالی روحانی

واکسن کرونا
واکسن کرونا

پاندمی کرونا، آزمون دولتها

پاندمی کرونا، بهترین آزمون برای دولتها بود. در این پاندمی به‌خوبی مشخص شد کدام حاکمیت برای مردم خویش و سلامت آنها، ارزش و جایگاه قائل است و در شرایط ضرور، منابع و ذخایر ملی را برای این مهم مصرف می‌کند و اولویت کدام دولت نه تنها این نیست، بلکه در جهت معکوس قرار دارد و مردم خویش را به کام هیولای مرگ و کرونا می‌فرستد. نظام ولایت فقیه در این آزمون، به‌خوبی نشان داد، سلامت مردم نه تنها برایش مهم نیست، فراتر از آن، این ویروس مرگبار را یک «نعمت»! و «فرصت» برای بقای حاکمیت خود در تلاطم بحرانهای دامنگیر می‌داند.

حاکمیت ایران و کارنامهٔ منفی در کرونا

رژیم حاکم بر میهنمان، از ابتدای ویروس به ایران، اقدامات معمول سایر دولتها مانند قرنطینه، ایزوله کردن، تأمین مایحتاج مردم در دوران قرنطینه و افزایش امکانات پزشکی برای مهار بیماری را در پیش نگرفت، به جای آن سیاست مینیمیزه‌کردن، ساده‌انگاری و انکار را پیشه ساخت. امکانات موجود پزشکی را به سران حکومت و عوامل خویش اختصاص داد. به بهانهٔ کرونا، سپاه و بسیج را راهی خیابان‌ها کرد تا فضای شهرها را میلیتاریزه کند. مهندسی آمار جان‌باختگان و اعلام قطره‌چکانی آن، از دیگر سیاست‌های خائنانه و ضدبشری در این رابطه بود و هنوز ادامه دارد.

فاکتورهای موجود و داده‌های ۱۰ماه جولان کرونا در ایران حاکی از آن است که نظام ولایی نه می‌خواهد و نه می‌تواند این ویروس را مهار کند.

آغاز واکسیناسیون جهانی

اکنون جهان با دستیابی به واکسنهای آزمایش پس‌دادهٔ «فایزر» و «مدرنا»، چشم‌انداز جدیدی را به دنیای بی‌ویروس گشوده است. در نخستین اقدام کشور انگلستان واکسیناسیون شهروندان خود را شروع کرد. آمریکا دومین کشور است که با تأیید کمیتهٴ مشورتی سازمان غذا و دارو با واکسیناسیون گسترده موافقت کرده است. کانادا نیز واکسیناسیون را آغاز خواهد کرد. کشورهایی مانند امارات نیز در چشم‌انداز واکسیناسیون قرار دارند.

روزنامهٔ همدلی (۲۲آذر۹۹) در این باره می‌نویسد: «به‌واسطه اقدامات جامع سلامت، یعنی رعایت پروتکل‌ها، تأمین هزینه و مخارج مردم در ایام قرنطینه و از همه مهم‌تر تأمین واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی، بیماری در خارج از مرزهای ایران در حال کنترل است و چشم‌انداز مثبتی برای آینده این کشورها پیش‌بینی می‌شود».

نظام ولایت فقیه رو در روی واکسیناسیون

تبلیغات حکومتی، در زمینهٔ واکسیناسیون، هیچگاه واقعیت را به مردم نمی‌گویند. ابتدا اعلام شد که دولت بودجهٔ لازم را برای خرید واکسن کرونا کنار گذاشته و اقدام به خرید نموده است ولی تحریم‌ها اجازهٔ خرید نمی‌دهند. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی رژیم در ۱۷آذر۹۹ گفت تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به‌خاطر تحریم آمریکا با مانع مواجه شده است ولی همزمان مسعود مردانی، عضو ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد با توجه به تلاش سازمان بهداشت جهانی برای دسترسی ارزان کشورها به واکسن، تحریم‌ها هیچ تأثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت. یک سخنگوی کنسرسیوم کواکس نیز گفت که هیچ مانع قانونی برای خرید واکسن از سوی حکومت ایران وجود ندارد.

سیاست سردواندن و در باغ سبز نشان دادن

سردواندن و در باغ سبز نشان دادن به مردم، در زمینهٔ واکسیناسیون اکنون به یک سیاست تبدیل شده است. حسن روحانی به‌گونه‌یی مبهم و سؤال‌برانگیز اعلام کرد که دستور خرید واکسن از یک کشور را صادر کرده است. کدام کشور و چه نوع واکسنی؟ معلوم نیست. و این نشان می‌دهد که رئیس جمهور شیاد رژیم، افکار عمومی را به‌دنبال نخود سیاه فرستاده است.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، علی امیرسوادکوهی در واکنش به ادعای خرید واکسن گفت: «اگر سفارشی برای واردات واکسن کرونا داده‌اند چرا برگه سفارشی وجود ندارد؟ تمام کشورها خرید و رزرو واردات واکسن را اطلاع‌رسانی می‌کنند و کشور و شرکت مقابل هم که سفارشاتی را که دریافت کرده، مبدأ و میزان سفارشات را در رسانه‌ها مطرح می‌کند بنابراین اگر ایران سفارشی برای خرید واکسن کرونا داده بود، اعلام می‌شد و چطور است که ایران در هیچ لیستی از سفارشات هیچ کشوری قرار ندارد». (ایلنا. ۲۲آذر۹۹)

به این ترتیب کاشف به‌عمل می‌آید که رژیم هیچ طرحی برای خرید و تأمین واکسن کرونا در چشم‌انداز نزدیک ندارد و مردم را به تولید واکسن داخلی حواله می‌دهد.

واکسن داخلی!

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی موسوم به فرمان امام که معلوم نیست چه ارتباطی با تولید واکسن دارد در تاریخ۲۲آذر۹۹ اعلام کرد هفتهٔ اول دی، نخستین تست انسانی این واکسن را بر روی ۵۶نفر شروع خواهد کرد. این در حالی است که علم پزشکی در جهان پس از یک بازهٔ زمانی آزمایش و خطا توانسته به دستاورد مشخصی در این زمینه برسد، دیکتاتوری آخوندی تازه می‌خواهد آن را آزمایش کند و بها را از جان داوطلبان بگیرد.

این خبر حتی در داخل رژیم با تمسخر مواجه شد.

محبوب‌فر: «من نسبت به واکسن ساخت داخل امید چندانی ندارم، اما فرض را بر این بگیریم که این واکسن همان‌طور که گفتند تیرماه۱۴۰۰ ساخته شود، ما باید بدانیم تیرماه خیلی دیر است، تا آن روز تعداد زیادی از عزیزان خودمان را از دست خواهیم داد» (همدلی. ۲۲تیر۹۹)

علی امیرسوادکوهی هم ادعای ساخت واکسن داخلی را «پاک کردن صورت مسأله» دانست و گفت:

«کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد اما واکسن را از شرکت فایزر رزرو می‌کند. قرار نیست همه کشورها واکسن سازی داشته باشد در این میان فقط ایران است که اصرار دارد برخلاف جهت آب شنا کند». (ایلنا. ۲۲آذر۹۹)

علت وعده‌های تو خالی؟!

راستی چرا روحانی پس از وعده‌های تو خالی تولید واکسن، مضحکه خودی و غیرخودیهای نظام شد.

او روز ۱۵آذر با ضدیت تمام علیه واکسنهای آزمایش پس‌داده گفت: «عوارض این واکسنها الآن برای دنیا روشن نیست. حالا این واکسن‌ها که تزریق شود ممکن است بعضی‌شان دارای عوارض سوء باشد یا نباشد اینها در شرایط بعد معلوم می‌شود. یعنی ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم به‌خاطر واکسنی که هنوز در اختیار قرار نگرفته.». و یک هفته بعد در ۲۲مرداد با چند گام عقب‌نشینی گفت: «برای واکسن هر اقدامی که لازم بوده انجام گرفته و انجام خواهد گرفت»؟

پاسخ را در همین روز محمدرضا محبوب‌فر برای روزنامه حکومتی همدلی تشریح کرد:

«تا رسیدن به تیرماه که وعده واکسن ایرانی داده شده مردم وقتی مشاهده می‌کنند در کشورهای زیادی از جمله همسایه‌های خودمان مانند عراق و افغانستان به‌دلیل استفاده از واکسن شرکت‌های معتبر، بیماری فروکش کرده است، یعنی یک مقایسه تطبیقی انجام می‌دهند، به‌نظرم در چنین شرایطی مردم به‌نحوی از انحاء اعتراض خودشان را بیان می‌کنند و معترض خواهند بود، چرا که امروز مردم زیر فشار قرنطینه و مشکلات اقتصادی هستند و تاب و تحملی برای مردم باقی نمانده، اگر شرایط هم طوری پیش برود که کشورهای همسایه واکسیناسیون انجام دهند و ما هم‌چنان منتظر تیرماه باشیم، این تاب‌آوری اجتماعی ممکن است به‌پایان برسد و خودش را به‌صورت اعتراضات کف خیابانی نشان دهد». (همدلی ـ‌۲۲آذر ۹۹)

تنها راه‌کار

راه‌کار نهایی البته همان است که محبوب‌فر به‌ناگزیر با هشدار به «پایان تاب آوری اجتماعی» و آتش در «کف خیابان» توصیف کرد.

از آنجا که اولویت برای خامنه‌ای حفظ نظام به‌عنوان اوجب واجبات است، بنابراین سرمایه‌های ملی را جز برای دستیابی به بمب‌اتم، توسعهٔ موشکی، صدور تروریسم، تأمین نیروهای سرکوبگر برای مقابله با قیام و در یک‌کلام، حفظ استبداد منفور دینی، خرج نخواهد کرد. این رژیم مادامی که بر سر کار است از کرونا و سپر تلفات انسانی برای حفظ موجودیت ننگین‌اش استفاده خواهد کرد؛ بنابراین تنها راه‌کار برای خلاصی از ویروس منحوس کرونا شوریدن بر کرونای ولایت است. فقط در این راه‌کار است که ایران، میهن ما خواهد توانست نحوست مرگ و ویروس را از چهره‌اش بزداید و به آینده تابناک خویش لبخند بزند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1019882f-e2f4-4dcf-bccf-b3c45d6396c1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات