728 x 90

وحشت از سرنگونی و چاره‌جویی برای در بردن نظام از مهلکه - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز ۲۷اسفند، بیشترین تیترها به بحرانهای اقتصادی اجتماعی اختصاص یافته و دعواهای باندی حول مقصر این وضعیت انفجاری. روزنامه‌های باند خامنه‌ای سوء‌مدیریت دولت را مسبب بحرانهای اقتصادی و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن معرفی کرده‌اند و روزنامه‌های باند مغلوب، سیاست‌های انقباضی حاکمیت بر سر مذاکره با آمریکا و تصویب نشدن FATF را عامل دست بستگی در گشایش اوضاع اقتصادی معرفی کرده‌اند. صف‌بندی باندهای حاکم برای مصادره کرسی ریاست‌جمهوری در جریان نمایش انتخابات رژیم، موضوع مهم دیگر روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

حرف اصلی روزنامه‌های هر دو باند از طرح تضادهای اجتماعی اقتصادی و بحرانهای منطقه‌یی و بین‌المللی نظام، وحشت از سرنگونی و چاره چویی برای در بردن نظام از مهلکه است. بحران کرونا یکی از عرصه‌های بروز این وحشت است که روزنامه‌های حکومتی هر یک به نوعی از پیامدهای آن‌که خشم اجتماعی است ابراز وحشت کرده و در پی چاره‌جویی برآمده‌اند.

مدل حکمرانی مقابله با کرونا خاص نظام ولایت فقیه!

فرهیختگان بر عکس تیترش که نوشته «دولت به موج چهارم کرونا بفرما زد» به سیاست کلی نظام برای رها کردن مردم در چنگال کرونا اذعان کرده و نوشته است: «این کارها یعنی دعوت مردم به مسافرت رفتن و عدم ایجاد محدودیت برای سفرهای نوروزی نشان می‌دهد که ما دوست داریم به استقبال پیک چهارم برویم و این یعنی سیاست مقابله‌ای (نظام) در مواجهه با کرونا بر اساس ایمنی جمعی با عفونت طبیعی است». نویسندهٔ مقاله که رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری است در ادامه نوشته است: «این مدل حکمرانی برای مقابله با کرونا را در هیچ کشوری ندیده‌ام.

من جایی ندیده‌ام که این‎طور با تصمیم‎گیریها یک مسأله نادرست را پیش می‌بریم... آنها اصلاً دید سلامت‎گرا ندارند و به آن قسمی هم که خورده‎اند، پایبندی ندارند».

«کاهش اضطراب در سایه تزریق واکسن کرونا» عنوان مطلبی است از روزنامه ایران ارگان دولت روحانی که ضمن اذعان به فشار اقتصادی روی مردم که ناچارند برای تأمین معیشت خود از خانه بیرون بیایند و در شرایطی که شاغلین هم شغل دوم و سوم دارند رعایت پروتکلها توقع بی‌جایی است، نوشته: «مردم دیگر از توصیه‌ها خسته شده‌اند. حالا دیگر وقت اقدام عملی است». روزنامه ارگان دولت روحانی ناگزیر اعتراف کرده است: «با این‌که ایران کانون کرونا در خاورمیانه بوده و قبل از بسیاری از کشورها به این ویروس آلوده شد اما با تأخیر و دیرتر از بقیه کشورها واکسیناسیون را آغاز کرد. در شرایطی که کشورهایی مانند امارات تزریقات میلیونی داشته‌اند تأخیر در تزریق واکسیناسیون در ایران بسیار استرس‌آور است».

فلش چالشها به سوی امنیت نظام

در روزنامه‌های حکومتی به هر بحرانی اعم از اجتماعی، رابطه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا رابطه با دولت جدید آمریکا اشاره شده در انتها به موضوع تهدید امنیت نظام اشاره شده است.

«چرا سطح توقع مردم این‌قدر بالا رفته؟!» عنوان مطلب روزنامه آرمان است که یک کارشناس حکومتی ضمن حمله به نظر یه پردازانی که به مردم توصیه کرده‌اند گوشت و میوه نخورید این دیدگاه را ناشی از دیدگاه کل حاکمیت دانسته که دغدغهٔ رفاه مردم را ندارد و حتی ظریف و ولایتی هم به مردم توصیه قناعت کرده‌اند. این کارشناس حکومتی در ادامه به نظام هشدار داده: «از نگاه رفتارشناسی، احساس امنیت بیشتر از از خود امنیت گرانبهاتر و ضروری‌تر است و دیدن کشتی در آب امری طبیعی و قابل‌قبول بوده، اما اگر آب در کشتی دیده شود، موردی خطرناک و مصیبت‌ساز خواهد بود. ما این روزها در شرایط دیدن آب در کشتی قرار داریم و بر کسی پوشیده نیست که هیچ‌کسی در صورت وقوع آسیب به کشتی در حاشیه امنیت نخواهد بود».

«مناقشه هسته‌یی و پازل» پی.ام.دی عنوان مقاله‌یی در مردم‌سالاری است ضمن اشاره به تنگ‌تر شدن حلقهٔ انزوای جهانی و منطقه‌یی رژیم در خصوص سیاست‌های هسته‌یی، هشدار داده که پرونده «پی.ام.دی» نظام که در زمان اوباما مسکوت گذاشته شده دوباره گشوده شده و در ادامه به نظام هشدار داده «می‌توان باز هم نیشخند زد و گفت» آنقدر قطعنامه بدهید تا قعطنامه‌دانتان پاره شود! «؛ اما اینها نه تنها مبارزه با اســتکبار نیست، بلکه دقیقاً همان چیزی است که دشمنان نظام می‌خواهند «. این مقاله در ادامه به نظام هشدار داده: «. نگذاریم به‌خاطر کوته‌بینی‌های انتخاباتی پرونده خطرناک پی.ام.دی باز شود. مواضع سنجیده اتخاذ کنیم، به جای تخطئه دیگران، به منافع کلی کشــور و نظام بیندیشیم و بهانه‌یی به‌دست دشمنان ندهیم».

باز هم تهدید امنیت نظام را می‌شود در مقاله «سرنوشت برجام در عصر بایدن» در روزنامه دنیای اقتصاد دید که ضمن اشاره به دوگانگی و اختلاف‌نظر در سیاست خارجی نظام هشدار داده: «تحریم یکی از موانعی است که محدودیتها و موانعی را برای سیاست خارجی (نظام) ایجاد کرده و فقط به حوزه اقتصاد محدود نیست، تحریم‌ها فراتر از یک امر سیاسی روز، یک امر امنیتی برای جمهوری اسلامی تلقی می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/02ebfb46-1857-4f6a-8b89-d0dcc5e8a870"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات