728 x 90

ویدال کوادراس؛ در جستجوی عدالت

آلخو ویدال کوآدراس
آلخو ویدال کوآدراس

در فرهنگ انقلابی و مقاومت هر جنبش آزادی‌بخش در سراسر جهان، همواره یک شاخص مهم مانند فانوس دریایی در طوفان‌ها، سختی‌ها و ناملایمات می‌درخشد: «سمت درست تاریخ». بی‌شک شناخت و انتخاب درست سمت‌وسوی تاریخ، می‌تواند مسیر پرفرازونشیب پیکار در راه آزادی خلق را با اطمینان و اعتماد خلل‌ناپذیر هموار سازد. آن کس که سمت درست تاریخ را تشخیص می‌دهد نام و یادش ماندگار خواهد شد و هم‌چون فانوس دریایی پابرجا می‌ماند.

صداقت، عدالت‌طلبی، آزادی‌خواهی، انسانیت و دفاع از رزمندگان مقاومت، سمت درست تاریخ است. آلخو ویدال کوادراس با این معیار یک فانوس دریایی در شب‌های طوفان‌زده مقاومت مردم ایران در برابر فاشیسم دینی حاکم بر سرزمین ایران است. سال‌هاست به‌عنوان عضو خانواده مقاومت در کنار اعضا و مسئولان مجاهدین خلق و به‌ویژه خانم مریم رجوی در همه سختی‌ها و درد و رنج‌ها ایستاد و با همه توش و توانش به یاری مقاومت پرداخت.

وی می‌دانست این ایستادگی و پایداری، عنوان و مقام و منصب چرب و شیرینی به‌همراه ندارد بلکه پرداخت بها و قیمت سنگینی می‌طلبد که کم‌ترینش تهدیدها و توطئه‌ها و فشار و آسیب به خود و خانواده است.

روز ۱۸آبان ۱۴۰۲ یک تروریست حرفه‌یی از نزدیک به‌ صورت آلخو شلیک کرد و متواری شد. آلخو بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. خوشبختانه تا این ساعت حالش خوب است و امید بسیار می‌رود که به‌زودی به وضعیت طبیعی برگردد.

به‌یاد داریم که در کنفرانس بین‌المللی به‌مناسبت سالگرد قیام سراسری مردم ایران وی به‌عنوان رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت گفته بود: «من شادی‌ها و غم‌ها، امیدها و سرخوردگی‌ها، ناکامی‌ها و دست‌آوردها را با مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران تجربه کرده‌ام حال بعد از این همه تجربه فوق‌العاده، می‌توانم با افتخار بگویم که من به‌ خانواده بزرگ مقاومت ایران تعلق دارم».

اکنون وی در بیمارستانی در مادرید اسپانیا تحت درمان است. عموم سیاستمداران شرافتمند، نیروهای آزادی‌خواه، سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر و به‌ویژه مردم شریف اسپانیا و طبعاً همشهری‌هایش در حمایت و دلگرمی به وی و خانواده محترمش به‌پاخاستتند و عده‌یی از هموطنان و دوستدارانش در بیمارستان حضور یافته و انزجار خود را از ترور ناجوانمردانه‌اش اعلام کردند.

 

هشدار فاشیسم دینی به جستجوگران آزادی و عدالت

یک سال پیش رژیم آخوندی طی یک هشدار و تهدید آشکار به تعدادی از یاران و همراهان مقاومت ایران، فهرستی را ارائه داد که مورد تحریم! قرار گرفته‌اند و نام آلخو ویدال کوادراس نیز در آن آمده بود. این اشخاص و نهادها از قیام سراسری مردم ایران حمایت کرده بودند و وزارت‌خارجه رژیم آخوندی انگشت تهدیدش را به‌جانب آنها نشانه گرفته بود و صریحاً تأکید کرده بود: «با آنها برخورد خواهد شد»!(کیهان۴آبان ۱۴۰۱)

- کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت (The International Committee in Search of Justice، ISJ) و اعضا؛

- آلخو ویدال کوادراس (Aljo Vidal Quadras)، رئیس کمیته بین‌المللی جستجوی عدالت؛

و تعداد دیگری از شخصیت‌ها و نهادهایی که در آن فهرست نام برده شده بودند.

 

شلیک گلوله به سیاست‌مدار اسپانیایی؛ "ایران از مظنونان اصلی"

خبر ترور این انسان شریف و عضو خانواده مقاومت در اسپانیا ترند شد و دیگر رسانه‌ها و شخصیت‌ها و نهادهای معتبر بین‌المللی واکنش به‌موقع انجام دادند.

پلیس اسپانیا ۱۸آبان از سوء‌قصد به آلخو ویدال کوادراس، سیاستمدار اسپانیایی، از طریق شلیک گلوله توسط یک مرد مسلح موتورسوار در مادرید خبر داد. این سیاست‌مدار به پلیس گفته که به احتمال زیاد ضارب از سوی حکومت ایران بود.

بنا به اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۹آبان ۱۴۰۲، آلخو ویدال کوادراس، سیاست‌مدار کهنه‌کار ۷۸ساله اسپانیایی روز پنجشنبه ۱۸آبان(۹نوامبر) و حوالی ساعت ۱ و نیم بعدازظهر در یکی از خیابان‌های مرکزی مادرید و در نزدیکی خانه‌اش توسط یک مرد مسلح موتورسوار از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

بیمارستان گرگوریو مارانیون مادرید اعلام کرد که «تیراندازی باعث شکستگی استخوان فک ویدال کوادراس شده و او تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت». این سیاست‌مدار در وضعیت باثباتی قرار دارد و جانش در خطر نیست.

دویچه وله نیز گفت: «ویدال کوادراس یکی از اعضای حزب محافظه‌کار مردمی اسپانیا و رهبر منطقه‌یی این حزب در کاتالونیا بود. وی در بخشی از فعالیت سیاسی خود، برای دهه‌ها با "اپوزیسیون ایرانی در خارج از ایران" هم‌سو بوده است، ارتباطی که همواره مورد توجه حکومت ایران بوده است.

 

واکنش اتحادیه اروپا

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز ضمن ابراز همدردی با ویدال کوادراس و خانواده‌اش گفت: «با شنیدن این خبر که جان کوادراس در خطر نیست خیالم راحت شد و برایش آرزوی بهبودی عاجل و کامل دارم و این اقدام خشونت‌آمیز غیرقابل‌قبول را محکوم می‌کنم».

امانوئل پوتزولو، عضو کمیسیون خارجی مجلس ایتالیا گفت: «آلخو ویدال کوادراس یک دوست و یک سیاست‌مدار برجسته و یک حامی بزرگ یک ایران آزاد از جنون تعصب اسلامی است. کسی که به‌ صورت یک انسان آزاده شلیک می‌کند فقط یک رذل است».

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا نیز نسبت به سوءقصد به جان کوادراس واکنش نشان داد: «من از خبر وحشتناک تیراندازی به آلخو ویدال کوادراس، معاون پیشین پارلمان اروپا در مادرید شوکه شدم. من برای شما آرزوی بهبودی سریع دارم».

سانتیاگو آباسکال، رئیس حزب وکس نیز گفت: «خدا را شکر به‌نظر می‌رسد که کوادراس از خطر خارج شده است».

استروان استیونسون، نماینده سابق پارلمان اروپا از اسکاتلند، با بیان این‌که تلاش هولناک برای ترور دوست بزرگ من، کوادراس، در مادرید، جلوه‌ای ظالمانه از احساس معافیت رژیم ایران در اروپا است، گفت: «ما هشدار دادیم که آزادی دیپلمات‌های ایرانی محکوم به تروریسم، در یک معامله رسوای مبادله زندانیان با آخوندها، تنها منجر به اقدامات تروریستی بیشتر خواهد شد و امروز روشن‌ترین شواهد ممکن را در اختیار داریم».

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، نوشت: «من می‌خواهم همبستگی و آرزوی بهبودی سریع خود را به اطلاع کوادراس برسانم. تمام محبت من در این زمان به او و خانواده‌اش است. ما اطمینان داریم که تحقیقات می‌تواند در اسرع وقت حقایق را روشن کند و منجر به دستگیری عاملان شود».

آلبرتو نونیز فیجو، رئیس حزب مردمی، از تیراندازی ابراز تأسف کرد و آرزوی بهبودی کرد.

یانس یانشا، نخست‌وزیر پیشین اسلوونی: «ما این جنایت تروریستی را قویاً محکوم می‌کنیم و آرزوی بهبودی عاجل داریم و همبستگی عمیق خود را با خانواده وی اعلام می‌کنیم».

ال‌موندو چاپ مادرید درباره توطئه سوءقصد تروریستی علیه آلخو ویدال کوادراس نوشت: پلیس مادرید در حال تحقیق است که آیا ایران پشت ترور ویدال کوادراس است یا خیر؟

منابع پلیس گفته‌اند که تیرانداز حرفه‌یی است و یک اقدام «برنامه‌ریزی شده» انجام داده و آنها اقدامات هدفمند خود را بررسی کرده‌اند.

خبرگزاری اسپانیا نوشت: «شورای ملی مقاومت ایران که سال‌ها با آلخو ویدال کوادراس ارتباط دارد، پس از یادآوری خصومت رژیم تهران با وی که نام وی را در لیست تروریستی‌اش گذاشته، حمله امروز به این سیاست‌مدار اسپانیایی را به‌شدت محکوم کرد. مریم رجوی، این جنایت تروریستی را به‌شدت محکوم کرد، برای وی آرزوی بهبودی عاجل کرد و همبستگی عمیق خود را با خانواده او ابراز کرد».

رویترز گزارش کرد، به‌ صورت سیاستمدار پیشین کاتالونیا در مادرید شلیک شد.

تلویزیون کانال ۱ ایتالیا در گزارشی از حمله به دکتر آلخو ویدال کوادراس به حمایت‌های وی از مقاومت ایران اشاره کرد و گفت: «آلخو ویدال کوادراس در حمایت از جنبش مقاومت علیه رژیم حاکم بر ایران بسیار فعال بود».

 

کوادراس، فردای آزادی ایران را خواهد دید

همان‌طور که سال‌هاست این شخصیت اصیل و مردمی، سیاست را با اخلاق پیوند داده است و فعالیت‌های عدالت‌طلبانه خود را در کنار مردم و مقاومت ایران به اشتراک گذارده است، آرزوها و امیدش را نیز در آزادی مردم ایران از فاشیسم دینی تا روز پیروزی با خود به‌همراه خواهد داشت. برای آلخو ویدال کوادراس سلامتی و بهبودی هر چه زودتر را خواهانیم تا به سنگر مقاومت بازگردد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e4e73e9-cc9c-4a6c-b93e-fe9972a62a8f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات