728 x 90

و غارت برق ...

سخن روز
سخن روز

طی چند روز گذشته بحران خاموشی و قطعی طولانی‌مدت برق در تهران و سراسر کشور، موج جدیدی از نارضایتی و خشم مردم را علیه سران رژیم آخوندی برانگیخته است. از این رو مجلس ارتجاع با سراسیمگی تشکیل جلسه داد و وزیر نیروی رژیم را احضار کرد. در این جلسه با اشاره به قطعی گستردهٔ برق در کشور، گفته شد که این قطعی، روزانه به ۶ تا ۷ساعت می‌رسد و این در شرایطی است که «هنوز به پیک مصرف برق نرسیده‌ایم» (محرم زاده-مجلس ارتجاع-۹خرداد).

اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به سؤالات با وقاحت و طلبکاری گفت: «در تمام کشورها هر ۱۰سال صنعت برق دچار فروپاشی می‌شود، اما ایران هفدهمین سال بدون توقف برق است!».

اما تنها دقایقی بعد در جنگ‌وجدال گرگها، برخی اعضای مجلس ارتجاع فضاحت این ادعا را روی دایره ریختند و با حمله به اردکانیان گفتند: «زن، بچه، مرده به توضیحات امروز وزیر نیرو می‌خندد!» (آخوند سلیمی).

علت پایه‌یی قطع گستردهٔ برق، نابودی زیرساختها در حاکمیت غارتگر آخوندی است. واقعیتی که حتی در مجلس ارتجاع هم مجبور به اعتراف آن شدند.

قالیباف گفت می‌دانستند «امسال برق کم داریم، اما تدبیر نکردند. مدیریت حوزه انرژی در نظام دچار سردرگمی است» و پور ابراهیمی گفت: «در سال‌های اخیر هیچگونه ظرفیت جدیدی به نیروگاههای برق کشور اضافه نشده. ما چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم قطعی برق نداشته باشیم؟!».

 

پیش از این نیز مدیرعامل توانیر (در تاریخ ۲خرداد) اعتراف کرد که مصرف برق در ایران نسبت به سال گذشته ۲۰درصد رشد داشته و سلیمی هم در مجلس ارتجاع گفت: «سالانه ۱۲درصد رشد مصرف برق داریم، اما هیچ سرمایه‌گذاری در صنعت برق نکرده‌اند» (۲خرداد).

طی سال‌های گذشته کارگزاران رژیم بارها چنین اعتراف‌هایی کرده‌اند. از جمله مدیرعامل شرکت برق رژیم در هرمزگان گفته بود «به‌دلیل فرسودگی، استهلاک شبکهٴ برق، در هرمزگان مصرف برق دو برابر متوسط است» (بهمن۹۶).

حتی امروز اردکانیان در صحن مجلس ارتجاع اعتراف کرد توانیر هیچ بودجه‌یی دریافت نمی‌کند و تنها به صادرات برق وابسته است. پدیده‌یی که نشان می‌دهد نه‌تنها رژیم هیچ هزینه‌ای برای رسیدگی، بازسازی و نوسازی نیروگاهها و شبکهٔ انتقال و توزیع برق نکرده، بلکه برای درآمدزایی، برق غارت‌شدهٔ مردم ایران را به کشورهای دیگر هم صادر می‌کند.

 

در این میان شاهد یک کشاکش شدید باندی بین دولت روحانی با سپاه پاسداران در رابطه با برق هستیم. دولت آخوند روحانی علت قطعی برق را استخراج رمزارز‌ها عنوان می‌کند که زیر کنترل مافیای سپاه است که گفته می‌شود ۲هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند. در مقابل سپاه و باندهای وابسته به آن می‌گویند رمزارز‌ها سرجمع تنها ۶۰۰مگاوات برق مصرف می‌کنند و با حمله به دولت روحانی، علت قطعی برق را «توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکهٴ توزیع و تولید» می‌نامند (توانگر، عضو مجلس ارتجاع-۲خرداد).

 

به این ترتیب در حاکمیت دزدسالار آخوندی، به‌رغم ادعاهای پوچ آخوند روحانی که در مراسم‌های فریبکارانهٔ افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو، بارها ادعا کرده بود در برق مازاد تولید دارند، نه‌تنها خبری از سازندگی نیست، بلکه هر چه هست ویرانی زیرساخت‌ها؛ هر چه هست غارت منابع و سرمایه‌های کشور است تا آن را هزینهٔ کشتار مردم منطقه، تروریسم و ساختن بمب اتمی کنند یا در حساب‌های بانکی آقاها و آقازاده‌ها بریزند.

پدیدهٔ شومی که تنها با برانداختن این رژیم ایران‌بربادده و استقرار حاکمیتی مردمی به‌طور ریشه‌یی حل خواهد شد. روزی که در کنار آزادی، مردم ایران به آبادانی، توسعه و رفاه دست خواهند یافت.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a06fa08d-0bdb-4409-8fcb-e9eb4f7b0efa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات