728 x 90

پارلمان اروپا؛ تأکید بر قاطعیت و حسابرسی از رژیم

سخن روز
سخن روز

پارلمان اروپا در اجلاس روزهای ۱۸ و ۱۹بهمن در بروکسل شاهد تصویب یک قطعنامه و سخنرانیهایی بود که هم ضرورت حسابرسی بین‌المللی از جنایات ضدبشری و جنگ‌افروزی رژیم آخوندی را برجسته کرد و هم سیاست مماشات دولتهای اروپایی را زیر ضرب برد.

قطعنامه مصوب و سخنرانیهای ایراد شده در اجلاس پارلمان اروپا حاوی تأکیدات مشخصی بر اعمال تحریم‌ها علیه ولی‌فقیه و رئیس‌جمهور جلاد رژیم، بر لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و بر حقانیت نظرگاه مقاومت ایران در خصوص این موضوعات است.

این تأکیدات از آن رو اهمیت دارد که سال گذشته شورای وزیران اتحادیه اروپا با پیروی از سیاست ننگین مماشات، قطعنامه قدرتمند پارلمان اروپا را -که با آرای قاطعی خواهان لیست‌گذاری تروریستی تمامیت سپاه پاسداران شده بود- در مقام اجرا موکول به حکم قضایی کرد؛ سیاستی که گی فرهوفشتات نخست‌وزیر سابق بلژیک آن را «یک شکست کامل» خواند.

قطعنامهٔ مصوب کنونی پارلمان اروپا، ضمن محکوم کردن اعدامهای فزاینده دیکتاتوری آخوندی به‌ویژه اعدام شورشگر قهرمان محمد قبادلو، به‌تحقیقات جنایی در مورد مقامات مسئول نقض جدی حقوق‌بشر در ایران توسط مراجع ذیصلاح بین‌المللی فراخوان داده است.

این قطعنامه بار دیگر خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی شده، علاو بر این، تأکید می‌کند که اتخاذ یک استراتژی جدید و جسورانه از سوی اتحادیه اروپا در قبال رژیم ایران، از جمله مقابله با دیپلماسی گروگانگیری آن ضروری است.

قطعنامه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات و نهادهایی در ایران که در نقض جدی حقوق‌بشر دست دارند، از جمله ولی‌فقیه، رئیس‌جمهور و دادستان کل رژیم آخوندی را تکرار کرده و خواستار تجدید مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران و هیأت مستقل حقیقت‌یاب بین‌المللی در نشست آتی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل شده است.

در اجلاس دو روزهٔ پارلمان اروپا، شماری از نمایندگان پارلمان از کشورهای مختلف سخنرانی کردند و ضمن تأکید بر مفاد قطعنامه، کشورهای اروپایی را برای به‌رسمیت شناختن مبارزه مردم ایران برای سرنگونی رژیم آخوندی فراخواندند.

گی فرهوفشتات نماینده پارلمان اروپا و نخست‌وزیر سابق بلژیک گفت: «امروز، در تمام بحثهایی که دنبال کردم، تنها موضوع بحثی که اینجا در همه گروه‌های پارلمانی در مورد آن اتفاق‌نظر وجود دارد، این است که سیاست ما در قبال رژیم ایران یک شکست کامل است».

گی فرهوفشتاد، اقدامات رژیم از جمله اعدامهای هر روزه، حمایت از نیروهای نیابتی و ادامهٔ انتقال تسلیحات برای این نیروها و آمادگی برای ساخت بمب اتمی را از نتایج این سیاست شکست‌خورده دانست. وی افزود: «ما به‌یک استراتژی کاملاً جدید مبتنی بر سه پایه نیاز داریم. اول، تحریم‌های گسترده‌تر تا زمانی که همه گروگانها آزاد شوند. دوم، به‌رسمیت شناختن سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی. و بالاخره به‌رسمیت شناختن اپوزیسیون و مقاومت به‌عنوان نمایندگان واقعی مردم ایران».

سخنران دیگر این اجلاس، آنتونیو لوپز استوریز وایت نماینده پارلمان اروپا، با اشاره به‌ادامهٔ اعدام و ترور در داخل و خارج ایران توسط رژیم آخوندی گفت: «یکی از اعضای سابق پارلمان اروپا و نایب‌رئیس این پارلمان، آلخو ویدال کوادراس، در ۹نوامبر در مادرید اسپانیا، به‌صورتش شلیک شد. این در اروپا اتفاق می‌افتد. رژیم تلاش می‌کند همه کسانی که حقیقت را می‌گویند، کسانی که جنایات را محکوم می‌کنند و برای آینده‌یی دموکراتیک در ایران مبارزه می‌کنند، ساکت کند».

استانیسلاو پولچاک نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک گفت: «سر مار که در تهران است، نیاز به‌ایجاد بحرانهای خارجی دارد، زیرا آنها نمی‌توانند با قیام مردم ایران علیه رژیم مقابله کنند. اعدامهای رژیم تاکتیک آنها برای به‌سکوت کشاندن مردم است».

خانم دورین روکماکر نماینده پارلمان اروپا از هلند با اشاره به‌اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در ایران، در هر سه‌شنبه گفت: «مردم ایران حق دارند از طریق هر نوع مقاومت مشروع به‌دنبال تغییر باشند. اتحادیه اروپا باید از این مقاومت حمایت کند. چگونه؟ با قرار دادن سپاه پاسداران، یعنی ابزار سرکوب رژیم، در لیست سیاه».

روکماکر افزود: «رژیم اخیراً محمد قبادلو، یک جوان شجاع ایرانی را اعدام کرد. فراموش نکنیم که رژیم مریم اکبری منفرد، مادر سه فرزند را که ۱۵سال در زندان سپری کرده، اخیراً به‌۳سال دیگر محکوم کرده است. همه ما می‌دانیم که رژیم ایران بدترین رژیم در جهان است. بیش از ۸۷۰ اعدام در سال۲۰۲۳ برای ساکت کردن مخالفان اجرا شده است. اتحادیه اروپا چه زمانی موضع‌گیری می‌کند؟».

فرانچسکو گوئیرو نمایندهٔ پارلمان اروپا از پرتغال با اشاره به‌این که محمد قبادلو ۲۳ ساله، نهمین معترضی بود که توسط رژیم ایران اعدام شد» گفت: «در ۳دهه گذشته در هیچ زمانی وضعیت حقوق‌بشر به‌اندازه امروز و در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی که یکی از اعضای کمیسیون مرگ بوده، وخیم نبوده است».

گوئیرو تأکید کرد: «دیپلماسی اتحادیه اروپا نباید فرهنگ معافیت از مجازات را ترویج کند. قبل از این‌که شاهد قتل‌عام دیگری در زندانهای ایران باشیم، به‌یک سیاست خارجی با تمرکز بر پاسخگویی از طریق دادگاههای بین‌المللی و صلاحیت قضایی جهانی نیاز داریم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8979a126-bec1-45c9-9932-9b6c9d7ff479"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات