728 x 90

پس‌لرزه‌های واقعهٔ فیضیه و بحران در حوزه

در حوزه علمیه قم چه خبر است؟!
در حوزه علمیه قم چه خبر است؟!

با تجمع و تظاهرات گروهی از آخوندها و طلاب باند خامنه‌ای در مدرسه فیضیه قم، زلزله‌ای در نظام به‌وقوع پیوست که پس‌لرزه‌ها و بازتاب‌ها و پیامدهای آن، بحران درونی رژیم را به‌شدت تشدید کرده است.

این واقعه وضعیت بحرانی حوزه قم را هم که از مهمترین پایه‌های قدرت نظام محسوب می‌شود، از عمق به سطح آورده و در معرض دید و توجه همگان قرار داده است.

در تجمع و تظاهرات روز پنجشنبه گذشته(۲۵مرداد)، گروهی که مطمئناً از بالای رژیم خط گرفته و اهداف آن را پیش می‌بردند با شعار «ای آن که مذاکره شعارت / استخر فرح در انتظارت» هم آشکارا مسئولیت قتل رفسنجانی را به‌عهده گرفتند و هم روحانی را تهدید کردند که به همان سرنوشت دچار خواهد شد. عواقب و پیامدهای این زلزله‌ پس از یک هفته به‌خصوص در حوزه قم هم‌چنان ادامه دارد.

آخوند مجید انصاری، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «پلاکارد استخر فرح در انتظارت، گمانه‌زنی‌ها در مورد فوت آیت‌الله هاشمی را نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد».

آخوند انصاری سپس هژمونی در حوزه را که سالهاست موضوع دعوای ریشه‌دار در حوزه است مطرح کرد و ضمن اشاره به این‌که «جمعی حوزه را جولانگاه خودشان قرار داده‌اند که دومین شخصیت رسمی کشور را تهدید به مرگ می‌کنند» و اقرار ضمنی به این‌که (رفسنجانی) را همین افراد کشته‌اند، افزود: «بدترین تحلیل این است که بگوییم یک عده خودسر یک حرکت خودسرانه انجام داده‌اند؛ این نگاه ساده‌انگارانه‌ای است. هرگز چند نفر آدم خودسر چنین قدرتی را ندارند که چنین برنامه‌ای را سامان دهند؛ آن هم در مدرسه فیضیه... حتماً پشت ساماندهی این قضیه دستها و مراکزی وجود دارند که قدرت چنین کارهایی را دارند».(سایت جماران ۲۹مرداد ۹۷)

هاشم‌زاده هریسی یکی دیگر از آخوندهای مجلس خبرگان ارتجاع هم روی همین نکته دست گذاشت و با بیان این‌که «حوزه صاحب دارد»؛ گفت: »پس به این سادگی نیست که چند طلبه به تشخیص و فکر خود جنجال درست کنند».

آخوند هاشم‌زاده هریسی در ادامه علت اصلی وحشت خود از این ماجرا را که هیچ ربطی به شعار مطرح‌شده جنجالی در این تجمع نداشت آشکار کرد و گفت: «اگر طلبه تظاهرات کند، آن وقت همین بهانه شکل‌گیری تظاهرات در سراسر کشور می‌شود. در این حالت دیگر شعارها مرز نمی‌شناسد، همه گونه افراد وارد می‌شوند و بدترین شعارها را سرمی‌دهند».(سایت خبرآنلاین ۳۱مرداد ۹۷)

آخوند غرویان، از دیگر آخوندهای حوزه نیز طی اظهاراتی که در سایت جماران، وابسته به حسن خمینی درج شده در مورد تهدید به‌قتل روحانی در مدرسه فیضیه گفت: «این وظیفه وزارت اطلاعات هست که باید مفهوم شعار «استخر فرح در انتظارت» را پیگیری کنند. وی ابراز عقیده کرد: «پیام چنین شعاری این است که فوت هاشمی طراحی شده بوده و خانواده او باید پیگیر این شعار باشند و مفهوم آن را روشن کنند».(سایت جماران ۲۹مرداد ۹۷)

اظهارنظرها و ابراز نگرانی‌ها محدود به آخوندهای حوزه نیست، علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس ارتجاع هم گفت: «این شعار می‌تواند سرنخی برای نحوه فوت رفسنجانی باشد که برای بسیاری از اذهان به‌صورت یک معما باقی مانده است». مطهری افزود: «مفهوم این شعار این است که آقای رئیس‌جمهور! ما همان‌طور که سر آقای هاشمی را زیر آب کردیم سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد».(خبرگزاری ایسنا ۲۷مرداد ۹۷)

در این میان موضع آخوندهای باند ولی‌فقیه در حوزه هم قابل‌توجه است. از جمله آخوند رضا اکرمی، از اعضای باند موسوم به جامعه روحانیت مبارز که وابسته به باند خامنه‌ای است، ضمن نشان‌دادن هم‌سویی با معترضان، گفت: «چه کسی خدای نکرده سوت‌زده و گفته بیایید. نمی‌شود ساده در خیابان تصمیم گرفته باشند. بالاخره معلوم می‌شود یک جایی می‌نشینند و درباره موضوعی تصمیم می‌گیرند بنابراین یک عقبه‌ای دارد که باید آن عقبه را درست کرد».

وی در اظهارات خود با تلاش برای تخفیف بحران گفت: «حالا ما برای اتفاق مدرسه فیضیه عزا بگیریم و غصه بخوریم چیزی جز دلهره و اضطراب از آن در نمی‌آید. باید برویم مشکل را برطرف کنیم». (سایت نامه نیوز ۳۰مرداد ۹۷)

 

اما مشکل در حوزه چیست؟ 

یکی از آخوندهای حوزه به نام مسعود آذربایجانی که از او به‌عنوان رئیس اندیشکده معنویت نام برده می‌شود، طی اظهاراتی در سایت حکومتی «شفقنا» ۳۱مرداد ۹۷ نسبت به زندگی‌ اشرافی آخوندها و خشم و نفرتی که این امر در مردم فقرزده و محروم برمی‌انگیزد هشدار داد و گفت: «کسانی هستند که از مسئولان روحانی یا غیرروحانی از طریق بیت‌المال به یک ثروت و تجملاتی رسیدند و روحانی و عالمان هم این امر را می‌بینند و متذکر نمی‌شوند و به‌خصوص این‌که مردم می‌بینند در موارد مشابه مثل حجاب و مشابه آن، متذکر می‌شوند، اما در تریبون‌ها در مورد این مسأله اظهارنظر نمی‌کنند، این امر قابل‌قبول نیست و احساس ناراحتی و روانشناختی نامطلوبی برای مردم ایجاد می‌شود و همین مسأله باعث طغیان، سرکشی و قیام مردم می‌گردد».

آخوند امجد، از مدرسان حوزه نیز با اشاره به انحطاطی که در زمان حاکمیت آخوندها گریبان‌گیر حوزه‌ها شده گفت: «در مدرسه فیضیه علمای بزرگ دارای درجه‌های عالی اجتهاد تحصیل‌کرده‌اند که حتی یک نفر از آنها الآن در حوزه نیست... کسی با برهان‌ستیزی هدایت نمی‌شود. وقتی که تزکیه و تهذیب نباشد خطرناک است».

وی تأکید کرد: «منبر باید به مردم بصیرت دهد ولی وقتی منبر آلوده به دنیا شد، این حرف زدن مضرّ است. کسانی که مردم را نادان می‌دانند خودشان نادان هستند».(سایت جماران ۳۱مرداد ۹۷)

یکی دیگر از آخوندهای حوزه به نام اکبرنژاد در مصاحبه‌یی که در یکی از سایتهای حوزه قم درج شده هشدار داد سرنوشت شومی در انتظار حوزه‌هاست. اکبرنژاد افزود: «آینده حوزه‌‌ای ‌که بنا ندارد تغییر کند و نمی‌خواهد عیب و ایرادهایش را ببیند و به رفع آنها اقدام کند، چیست؟ حوزه‌‌ای ‌که گرفتار معصوم‌پنداری شده و خود را فراتر از دسترس نقدها‌ می‌داند و مقام تنزّه و تقدس برای خود قائل است، به کجا ختم خواهد شد؟...

‌‌حوزه‌‌ای ‌که همه چیز و همه کس را مسئول اتفاقات فرهنگی‌ می‌داند غیر از خودش، چه امیدی به صلاحش‌ می‌رود؟ بزرگانی که انتظار‌ می‌رفت از این فجایع بیدار شوند، وقتی به توجیه روی‌ می‌آورند و کم‌کاری‌های مصیبت‌بار حوزه را با کلی‌گویی‌های ملال‌آور و ژست‌های مقدس‌مآب پاسخ‌ می‌دهند، چه باید کرد»؟(سایت حکومتی شبکه اجتهاد ۵مرداد ۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/63b98f61-a0e4-4361-960c-ee28f1ec055d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات