728 x 90

چهارشنبه سوری یا «میدان جنگ»؟!

چهارشنبه سوری یا میدان جنگ
چهارشنبه سوری یا میدان جنگ

«جشن چهارشنبه‌ سوری دیگر حال و هوای سابق را ندارد، این جشن هر سال از آیین ‌سنتی دور و به میدان جنگ شبیه می‌شود». (سایت حکومتی جام جم متعلق به صدا و سیمای رژیم آخوندی ۱۹اسفند ۹۶)

البته این‌که چهارشنبه‌ سوری دیگر «حال و هوای سابق» را ندارد معلوم نیست رسانه به‌اصطلاح «ملی» کدام «سابق» را می‌گوید؟ چون تا آنجایی که به رژیم آخوندی برمی‌گردد، هیچ‌وقت هیچ حال و هوایی در چهارشنبه‌ سوری جز ضدیت و سنت‌ستیزی نداشته است. اما بحث این مقاله بیشتر روی قسمت دوم این گزاره است که می‌گوید: «چهارشنبه سوری هر سال از آئین سنتی دور و به میدان جنگ شبیه می‌شود». بکارگیری واژه «میدان جنگ» برای چهارشنبه‌ سوری در میان همه واژه ربائی‌ها و سرقت کلمات که جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ و ادبیات نظام آخوندی است، به نظر می‌رسد که اعترافی واقعی است. میدان جنگ بین مردم و نظام آخوندی.

آری همین میدان جنگ و وحشت از سرایت آتش آن به قبای ولایت فقیه، کابوس این روزهای سردمداران رژیم شده است. از جمله جمعه ۱۸اسفند امام‌جمعه تهران آخوند صدیقی گفت: «مسأله چهارشنبه‌ سوری رو که ما اسلام‌مون سنتهای ملی رو هیچ‌وقت مقابله نکرده ولی تهدیدها را به فرصتها تبدیل کرد، اونچه را که دشمن برای ما خط‌ و نشان می‌کشد بنا بود ماه دی اون شورش رو بپاکردند برای بهمن نقشه کشیده بودند برای اسفند هم نقشه دیگری کشیده بودند... لذا مسأله چهارشنبه ‌سوری انشاالله بعضی‌ها که توجه ندارند بدانند امنیت روانی جامعه رو به‌هم نریزند».

 

دروغهای آتشین برای مقابله با چهارشنبه سوری

از آنجا که «میدان جنگ» چهارشنبه‌ سوری برای رژیم واقعی است و از آنجا که در این میدان تمام مردم ایران وسط صحنه و علیه رژیم آخوندی عمل می‌کنند، بنابراین نظام غاصب آخوندی هم باید برای هماوردی دروغهایی را هر روز بزرگتر از روز قبل برای دلگرمی نیروهای روحیه‌باخته نظام مطرح کند. از جمله سخنگوی نیروی انتظامی از «۱۰میلیون همیار پلیس» خبر داد که نقش بازدارنده در چهارشنبه‌ سوری ایفا می‌کنند! پاسدار سعید منتظرالمهدی روز ۱۷اسفند به تلویزیون حکومتی گفت: «نیروی انتظامی با بهره‌گیری از ۵۰۰۰نیرو، ۱۰میلیون همیار پلیس و ۱۱۰۰خودرو پلیس راهنمایی و رانندگی و ۲۷هزار گشت هم‌زمان پلیس‌های تخصصی و برپایی ۱۳۳۰کانکس، ۳۷۷۰گشت خودرویی، ۲۰۱۰گشت موتوری و ۲۹۰۰نیروی پیاده و ۷۰۰ایستگاه بازرسی موقت و ۱۰۴ایستگاه بازرسی ثابت و بکارگیری ۳۰فروند بالگرد از ۲۵اسفند ۹۶ آغاز شده و تا پایان روز ۱۴فروردین  ۹۷ ادامه خواهد داد».

 

یک سند درونی از وضعیت متزلزل رژیم

فارغ از ترهات سخنگوی نیروی انتظامی، خبرهای رسیده از درون رژیم حاکی از آماده‌باش صددرصد نیروی انتظامی و سپاه و بسیج برای مقابله با این میدان جنگ است. در گزارشی آمده که ناجا دستورالعملی صادر کرده و طی آن گفته است: ناجا با افراد و وسایل نقلیه‌ای که بخواهند در روز مراسم چهارشنبه آخر سال برای مردم مزاحمت ایجاد نمایند برخورد خواهد کرد. همچنین آماده‌باش نیروی امداد ناجا و استقرار نیروهای ناجا و گشتهای کلانتریها با توجه به فراخوانی که ضدانقلاب هم‌چون... برای به آشوب کشیدن و تغییر مسیر مراسم چهارشنبه آخر سال به خرابکاری داشته‌اند و در ارتباطاتی که با عوامل خودشان در داخل کشور در این خصوص داشته و برنامه‌ریزیهایی که نموده‌اند برای خنثی نمودن این برنامه‌ها اقدام نمایند....

اقدامات مشخص شده در شورای امنیت کشور به‌قرار زیر می‌باشد

- افشاء برنامه ضدانقلاب و دشمن برای سوء‌استفاده از چهارشنبه آخر سال از طریق برخی مسئولان و رسانه

- عدم برخورد با برپایی مراسم چهارشنبه آخر سال طبق روال سال گذشته

- برپایی مراسم آتش‌بازی و مراسم چهارشنبه آخر سال در مکانهای معین با همکاری شهرداریها و بسیج

- دستگیری فروشندگان عمده مواد محترقه و انفجاری و جلوگیری از پخش مواد انفجاری خطرناک

- رصد گروه‌های ضدانقلاب و مرتبطان آنها در داخل کشور و ارتباطات ایشان و خنثی نمودن برنامه‌های آنها».

 

نگاهی به صحنه‌های رویارویی مردم و نیروی انتظامی در روزهای اخیر

برای به محک گذاشتن وضعیت فلاکت‌بار نیروی انتظامی به‌عنوان نوک ستون جبهه رژیم در برابر مردم، ناتوانی آن در برابر اعتراضات اجتماعی در همین روزهای اخیر است. از جمله در درگیری کشاورزان با نیروی انتظامی در شهر ورزنه در شرق اصفهان، با این‌که گارد ضدشورش از باتون و گاز اشک‌آور و شلیک گلوله استفاده کرد اما نتوانست آتش خیزش این مردم را خاموش کند بلکه بیشتر به خشم مردم دامن زد و از شهر اژیه در همسایگی ورزنه مردم و جوانان به کمک ورزنه‌ای‌ها آمدند و نیروی سرکوبگر ضدشورش را مجبور به فرار کردند. تا پایان شب هم درگیریها ادامه داشت.

نمونه دیگر خیز نیروی سرکوبگر رژیم برای از هم پاشاندن اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران گروه صنعتی فولاد در اهواز این بود که نیمه‌شب به خانه بیش از ۱۰تن از فعالان کارگری حمله کرد تا آنان را دستگیر کند. ولی فردای آن روز کارگران با خشم بیشتری در جلو استانداری خوزستان به تظاهرات ادامه دادند و خواهان آزادی کارگران زندانی شدند. در کارخانه نیشکر هفت‌تپه هم همین وضعیت پیش آمد....

بنابراین رژیم آخوندی در بن‌بستی قرار دارد که برای سرکوب بیشتر دست باز ندارد. اگر شلیک کند و وارد درگیری با مردم شود با احتمال انفجاری شدن وضعیت و گسترش آن به سایر نقاط جامعه مواجه است و اگر شلیک نکند با احتمال گسترش تظاهرات مواجه است. همان چیزی که پاسدار جعفری سرکرده سپاه پاسداران گفت: «اگر منافقین دست نیروهای امنیتی و بسیجی را نبسته بودند/ شیطنتها بسیار زودتر در نطفه خفه می‌شد». (سایت حکومتی ذاکر نیوز ۱۵اسفند ۹۶) این یک اعتراف آشکار از بالاترین سطح نظامی رژیم است که دست‌بستگی و به بن‌بست کشیده شدن ارگانهای سرکوبگر را متوجه فعالیتهای مجاهدین خلق ایران می‌بیند.

 

۵هزار تجمع اعتراضی بدون مجوز یعنی چه؟

یکی از علائم وضعیت انفجاری جامعه ابعاد بی‌سابقه اعتراضات اجتماعی است که پیوسته هم در حال افزایش است.

روز ۱۷اسفند ۹۶ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در کابینه آخوند روحانی پاسدار حسین ذوالفقاری در همایش استانداران گفت: «تا آخر آذرماه حدود ۵هزار تجمع عمده در کشور برگزار شد، گفت: این تجمع ها بدون مجوز بود، اما هیچ‌کدام به تنش و درگیری منجر نشد». (سایت حکومتی عصر ایران ۱۷اسفند ۹۶)

معنای این‌که ۵هزار حرکت اعتراضی بدون مجوز برگزار شده است یعنی این‌که هیچ‌کدام از این تجمعات برای رژیم آخوندی و دم و دستگاه وزارت کشور و نیروی انتظامی و اطلاعات و غیره تره هم خرد نکرده‌اند و وزنی برای آنها قائل نبوده‌اند. اینها همان بسترهای قیام گرسنگان است که شاهدش هستیم. مردمی که در روز چهارشنبه ‌سوری به میدان خواهند آمد، بلندترین فریاد خود را علیه دیکتاتوری ولایت فقیه سر خواهند داد. آن‌چنان که «میدان جنگ» چهارشنبه ‌سوری ۹۶ بسیار متفاوت‌تر از سالهای قبل خواهد شد!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cdfd4d7f-fbc4-42f6-8356-6f34d8869a34"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات