728 x 90

چهارمین دور اعتراضات سراسری معلمان در سال ۹۷

چهارمین دور اعتراضات سراسری معلمان در سال ۹۷
چهارمین دور اعتراضات سراسری معلمان در سال ۹۷

معلمان آزاده ایران در روزهای یکشنبه و دوشنبه وسه‌شنبه ۱۲و۱۳و۱۴ اسفند ماه ۹۷در استانهای مختلف کشور دست به یک اعتصاب سه روزه زدند. معلمان به نشانه اعتراض به کلاس‌های درس نرفته و در دفتر مدارس تحصن اعتراضی کردند. دامنه این اعتصاب به بیش از ۱۱۰ شهر و صدها روستای کشور گسترش یافت.

کانال‌های تلگرامی وابسته به تشکل‌های صنفی معلمان اسامی صدها نهاد آموزشی دخیل در اعتصاب را مورد به مورد منتشر کردند، سندی که در تاریخ مبارزات فرهنگیان آزاده ایران به‌عنوان برگی زرین به یادگار خواهد ماند و پیشینه معتبری برای حرکت‌های پرشکوه بعدی آنان خواهد شد.

این چهارمین تحصن اعتراضی معلمان ایران از آغاز سال تحصیلی ۹۷ـ ۹۸تاکنون است.

این تحصن و اعتراضات تاکنون در استانهای کردستان، کرمانشاه، البرز، همدان، اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی، تهران، آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، خوزستان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، یزد، قزوین، زنجان و چهارمحال و بختیاری انجام شد.

جلوه‌هایی از تحصن سراسری معلمان در اسفند ۹۷

جلوه‌هایی از تحصن سراسری معلمان در اسفند ۹۷

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعلام کرد معلمان با خودداری از رفتن به کلاس‌های درس و با حضور در دفتر مدارس در روزهای ۱۲، ۱۳و ۱۴اسفندماه سال جاری (۱۳۹۷) «به‌روش‌های ممکن» دانش‌آموزان و اولیای آنها را از اهداف خود آگاه خواهند کرد.

به گفته شورای هماهنگی، تصمیم به تحصن «بنا‌ به‌ درخواست همکاران و در اعتراض به انباشت مطالباتی که سال‌هاست با بی‌مهری مسئولان ایجاد شده» گرفته شد.

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، آزادی فعالان صنفی فرهنگی و «رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت آزاد تشکل‌های صنفی» به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی معلمان ذکر شده است.

معلمان متحصن در این دور از اعتراضات خود با در دست داشتن پلاکاردهایی از جمله «آزادی معلمان زندانی»، «آموزش با کیفیت، بودجه عادلانه»، «پرونده‌سازی برای فعالان صنفی را متوقف کنید»، «تشکل‌یابی مستقل حق معلمان»، «رفع تبعیض»، «بیمه کارآمد و فراگیر»، «برقراری عدالت آموزشی» و «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی»، مطالبات خود را مطرح و اعتراض خود را بیان کردند.

معلمان همچنین به پایین بودن حقوق و مزایای خود و زندگی در زیر خط فقر، تورم و گرانی افسارگسیخته و کاهش قدرت خرید، محرومیت از تشکل‌های مستقل؛‌ برخوردار نبودن از بیمه کارآمد و فراگیر؛ چپاول موجودی صندوق ذخیره فرهنگیان؛ اجرا نشدن قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۸۵؛ اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی طی سه سال گذشته و اجرا نشدن طرح معلم تمام وقت معترض بوده و خواستار تأمین امنیت فعالان صنفی، آزادی معلمان دربند، لغو احکام درون سازمانی در خصوص فعالان صنفی و بازگشت به کار فعالان صنفی و فرهنگی هستند. یکی دیگر از خواسته‌های آنها حق تحصیل رایگان برای همه است

معلمان همچنین به غیراستاندارد و ناایمن بودن مدارس، افت فاحش آموزش کشور و پایین بودن محتوای کتب آموزشی، فشردگی و شمار بالای دانش‌آموزان کلاسها و نبود بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش کشور اعتراض دارند.

 

در برخی از شهرها نیز این خواسته‌ها از سوی معلمان اعلام شد

  1. آزادی فعالان صنفی فرهنگی و بسته شدن همه پرونده‌ها در این زمینه.
  2. رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکلهای صنفی فرهنگیان در سراسر کشور.
  3. اختصاص سهم کافی و وافی در بودجه سال ۹۸به آموزش و پرورش تا سرحد رفع مشکلات عدیده مدارس، ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان و پرداخت تمام معوقات آنها اعم از مطالبات معلمان خرید خدمت، حق‌التدریسی و...
  4. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر ازحد خط فقر.
  5. لغو قرارداد با بیمه ناکارآمد تکمیلی فعلی و جایگزینی آن با بیمه‌ای کارآ و پاسخگو برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته.
  6. توقف سیاست‌ پولی‌سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰قانون اساسی.
  7.  

نمایی از کارنامه مبارزات صنفی معلمان در سال ۹۷

معلمان و فرهنگیان آگاه میهن در سال ۹۷مکرراً پیگیر مطالبات صنفی خود بوده در این مسیر بارها دست به تحصن، اعتصاب و تظاهرات زده‌اند. شماری از حرکات اعتراضی معلمان در سال‌های اخیر به این شرح است:

 

سال ۱۳۹۴

۱۷اردیبهشت ۹۴تظاهرات معلمان و فرهنگیان در تهران و تعدادی از شهرهای ایران

۳۱تیر ۹۴تجمع معلمان و فرهنگیان در مقابل مجلس رژیم

۲۷مرداد ۹۴- تحصن اعتراضی در مقابل مجلس ارتجاع

۱۹مهر ۹۴تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان در تهران و شهرهای ایران

 

سال ۱۳۹۵

۱۹اسفند ۹۵تجمع اعتراضی فرهنگیان و معلمان شاغل و بازنشسته در تهران و شهرهای مختلف

۹تیر ۹۵تحصن معلمان نهضت سواد آموزی از استانهای مختلف کشور در مقابل مجلس ارتجاع

۱۴آذر ۹۵تظاهرات گسترده فرهنگیان بازنشسته در تهران و کرمانشاه

 

سال ۱۳۹۶

۱۳مهر ۹۶تجمع اعتراضی فرهنگیان در ۲۸شهر کشور به‌ مناسبت روز جهانی معلم

 

سال ۱۳۹۷

۲۰اردیبهشت ۹۷ـ تجمع سراسری فرهنگیان شاغل بازنشسته ۳۱شهر ایران

۱۶مهر۹۷معلمان و فرهنگیان شریف کشور در تهران و دیگر شهرهای کشور دست به تجمع زدند.

۲۲و ۲۳مهر ۹۷تحصن سراسری معلمان

۲۲آبان ۹۷تحصن سراسری دو روزه معلمان

روز ۱۹آذر۹۷شهرهای اصفهان، رشت، یزد و ابهر شاهد تجمع اعتراضی معلمان و بازنشستگان فرهنگی برای بهبود وضعیت معیشتی و آزادی معلمان زندانی بودند.

۲۲آذر ۹۷تحصن معلمان همدان و کرمانشاه

۳۰آذر۹۷فریاد اعتراض معلمان و فرهنگیان در اصفهان و یزد

۲دی ۱۳۹۷تجمع اعتراضی و تظاهرات معلمان آزاده و آگاه تبریز

۶دیماه ۹۷معلمان و فرهنگیان اصفهان طبق فراخوان قبلی، در مقابل اداره آموزش و پرورش دست به تجمع زدند.

۷دی تجمع اعتراضی معلمان تبریز

۲۰دی ۹۷تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان کرمانشاه، اردبیل و یزد

۲۴دی ۹۷فریاد معلمان و فرهنگیان علیه خیانت دولت و حمایت مجلس

۴بهمن ۹۷اعتصاب معلمان در ۵شهر کشور

۲۵بهمن ۹۷تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در ۶استان کشور

روز ۲۵بهمن‌ماه دست‌کم در شهرهای سنندج، ارومیه، مریوان، اردبیل، مشهد و کرمانشاه در مقابل ساختمان آموزش و پرورش تجمع کردند.

۱۲تا ۱۴اسفند تحصن سراسری معلمان در بیش از ۱۱۰شهر و صدها روستای کشور

۱۶اسفند تظاهرات نیمه سراسری معلمان که در چند شهر کشور برگزار شد.

 

در تحصن سراسری معلمان ایران در روزهای ۲۲و ۲۳مهرماه نیز شمار زیادی از آنان در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران به این اعتصاب پیوستند. این تحصن دو روزه با شعارهایی علیه «ظلم و بی‌عدالتی» همراه بود. مطالبات معلمان ایران در این تحصن برخورد با تجمعات صنفی و بازداشت فعالان آنها را نیز در پی داشت.

بازداشت و سپس آزادی مسئول شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بجنورد و نیز هاشم خواستار، عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان مشهد، توسط مأموران اطلاعات سپاه پاسداران آخوندی، از جمله پیامدهای دور دوم حرکت اعتراضی معلمان در سال تحصیلی جاری بود.

 

خواست آزادی معلمان و فرهنگیان دستگیر شده 

شماری از فعالان فرهنگی و چهره‌های شاخص معلمان ایران به‌علت فعالیت‌های صنفی خود با محکومیت حبس مواجه شده و تا تاریخ تنظیم این گزارش (نیمه اسفند ۹۷) در زندان به‌سر می‌برند. آزادی این معلمان یکی از خواستهای ثابت اعتراضات فرهنگیان در طول سال۹۷بوده است.

در این رابطه خانم مریم رجوی گفت: معلمان آزاده بار دیگر برای احقاق حقوق خود و حمایت از معلمان زندانی به تحصن سراسری دست زده‌اند، از هموطنان به‌ویژه دانش‌آموزان و جوانان میهن می‌خواهم به حمایت از معلمان معترض برخیزند.

 

نتیجه‌گیری 

با توجه به این‌که معلمان چندین بار در سالی که به روزهای پایانی آن رسیده‌ایم به تجمعات و اعتراضات پرداخته‌اند ولی مقامات حکومت آخوندی نه تنها هیچ توجهی به حق و حقوق آنها نکرده‌اند بلکه بارها به معلمان هشدار داده و گاه نیز با تهدید به دستگیری و سرکوب تلاش کرده آنان را از پیگیری حقوق‌شان بازدارد. با این حال معلمان قهرمان به اعتصاب و تحصن و اعتراضات خود ادامه داده و تهدید‌های نظام آخوندی و نیروهای سرکوبگرش نتوانست آنها را مرعوب کند. اکنون به‌نظر می‌رسد معلمان برای احقاق حق خود دور جدیدی از حرکات اعتراضی را آغاز کرده‌اند.

نکته رو به پیش در اعتراضات معلمان ورود دانش‌آموزان به حمایت از معلمانش است.

بی‌تردید معلمان آزاده و آگاه میهن خود بهتر از هرکس دیگری به این نکته اشراف دارند که با انجام کار توضیحی رو به دانش‌آموزان و والدین آنها ضروری است ارتش بزرگی را که در اختیار دارند آماده ورود به میدان کنند. ۱۴میلیون دانش‌آموز، کمیتی است که ورود تنها یک‌درصد آنان در هر استان می‌تواند تعادل‌قوای بین معلمان و نیروهای سرکوبگر را به سرعت به نفع معلمان تغییر دهد.

در این بین شاهد هستیم که دانش‌آموزان نیز در همنوایی با معلمانشان در حال ورود به میدانی هستند که محل ساختن آینده آنها و ایران فرداست.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bb9130c3-6579-48ba-b8aa-985f6f2a62b8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات