728 x 90

کاهش مستمر ارزش پول ملی، نمود وخامت وضعیت اقتصادی

کاهش مستمر ارزش پول ملی
کاهش مستمر ارزش پول ملی

قیمت ارز یکی از شاخصهای سنجش وضعیت اقتصادی کشور است. در مهرماه سال  ۹۶ که قیمت ارز برای اولین بار مرز ۴هزار تومان را پشت سر می‌گذاشت، نوبخت سخنگوی دولت به صحنه آمد و ابتدا مدعی شد که این بخشی از سیاست واقعی‌سازی قیمت ارز است. بعد هم گفت از ابتدای دولت روحانی نرخ همه چیز رشد داشته جز ارز و باید ارز هم متناسب با نرخ واقعی تورم عرضه شود. بعد که دیدند این افزایش افسارگسیخته دارد در بازار ارز و تولید و واردات مواد خام برای کارگاههای تولیدی و برای «تجار محترم» همسو با باند خودشان هم بحران ایجاد می‌کند، طبق معمول دولت روحانی یک‌دفعه حرفش را  عوض کرد و به جای دفاع از «واقعی‌سازی نرخ ارز»، صرافها را مسبب ایجاد التهاب کاذب در بازار دانستند و با وارد کردن نیروی انتظامی و دستگیری چند صراف و دلال، خواستند نمایش بهبود قیمت ارز بدهند؛ رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای و حتی مهره‌هایی از باند خود روحانی، گفتند مسبب افزایش قیمت ارز، دولت است و روحانی دارد با این کار کسری بودجه دولتش را جبران می‌کند. خود روحانی هم در گفتگوی تلویزیونی خود در دوم بهمن‌ماه گذشته قاطعانه دست‌داشتن دولت را تکذیب کرد و گفت دولت هیچ‌گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تأمین کسری بودجه نیست» و قیمت ارز پایین خواهد آمد. اما این حرفها و وعده‌ها هم مثل سایر حرفها و وعده‌های روحانی بود.

اکنون دلار مرز ۵هزار را پشت سر گذاشته و قیمت آن تا نزدیک ۵۲۰۰تومان رسیده و همه کارشناسان رژیم آژیرهایشان را به صدا در آورده‌اند، در حالی که دولت روحانی و مهره‌های اقتصادیش ساکتند و به قول معروف چراغ‌خاموش دارند کار خودشان را می‌کنند. از همان ابتدای بحثهای بودجه ۹۷ در مجلس ارتجاع  خبرگزاریهای حکومتی نوشتند که بودجه سال ۹۷ روحانی ۱۳۷هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.(خبرگزاری نیروی تروریستی قدس- ۱۰بهمن ۹۶)  و دولت روحانی با چندنرخی و به روایتی ۱۰نرخی کردن ارز درصدد رفع کسری بودجه‌اش و خالی کردن جیب مردم است. در حالی‌که تحریمهای اقتصادی و مشکل جابه‌جایی دلارهای نفتی هم سرجایش هست. رسانه‌های حکومتی و اظهارات متناقض مهره‌های نظام قبل از هر چیز آشفتگی در اقتصاد را به نابودی کشور و نبود هر گونه برون رفتی را نشان می‌دهد.

احمد حاتمی یزد کارشناس بانکی در رژیم عنوان کرد: «البته به نظر می‌رسد که دولت در تلاش است نرخ ارز را به نرخ تعادلی برساند. از سوی دیگر باید مشکلات نقل و انتقال در عرصه بین‌المللی حل شود. تا زمانی که شرایط فعلی پابرجاست، دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد». (سایت حکومتی خبر آنلاین- ۷فروردین)

خبرگزاری حکومتی ایسنا هم در روز ۶فروردین به‌نقل از پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع نوشت: «اقدامات بانک مرکزی در هفته‌های پایانی سال ۹۶ تصمیمات کاملاً غیرکارشناسی و غیرتخصصی بود که نه تنها مشکل ارز و بازار ارز که افزایش غیرمنطقی و غیرقابل‌قبول داشت را تنظیم نکرد، بلکه صدمات زیادی به بازار سرمایه و بازار پولی کشور وارد کرد. در سال گذشته بانکها و بانک مرکزی خطای فاحشی انجام دادند و با تغییرات نرخ ارز حاضر نشدند سپرده‌های مردم را با روش تسویه ارزی به آنها پرداخت کنند».

این اعترافات در حالی است که مهره‌های باند روحانی هم‌چنان درصدد عادی جلوه‌دادن شرایط و موقتی بودن بحران دارند. و ریشه بحرانها را هم کاملاً به بیرون ساختار اقتصادی نظام پرتاب می‌کنند. مثلاًً ‌ محمود صادقی عضو مجلس ارتجاع همسو با باند روحانی  در توئیتر خود نوشت: «بنا بر اعلام مقامات بانک مرکزی، اقدامات لازم برای مدیریت و کنترل بازار ارز انجام شده و التهاب جاری بیشتر جنبه روانی دارد که برخی از کانال‌های خبری نیز به آن دامن زده‌اند».(سایت حکومتی آفتاب – ۶فروردین)

در حالی که اسدالله عسکراولادی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن رژیم و چین، مشکل را ریشه‌یی ارزیابی کرده و آن را «سومین چالش اقتصاد کشور در سال ۹۷» دانست. او گفت: «باید مراقب باشیم که نرخ ارز بیش از مقدار فعلی رشد نکند وگرنه به یک معضل برای اقتصاد کشور تبدیل خواهد شد».(سایت حکومتی انتخاب- ۶فروردین)

و یک سایت از باند خامنه‌ای با یادآوری سابقه گفتاردرمانی باند رقیب نوشت: «حامیان روحانی در انتخابات سال ۹۶ در حالی مردم را با دلار ۵هزار تومانی تهدید و بیان می‌کردند اگر رقبای وی رای بیاورند دلار گران می‌شود. قیمت دلار در تعطیلات نوروز ۹۷ رکوردشکنی کرد و از مرز ۵هزار و ۱۰۰تومان به‌راحتی گذشت، این در حالی بود که پیش از این، «حسن روحانی»، در گفتگوی تلویزیونی خود، درباره رشد قیمت دلار بیان کرد: «مشکلی از بابت قیمت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد». (سایت حکومتی مشرق – ۷فروردین)

بحران ارز بلافاصله  به جنگ اصلی در درون نظام، یعنی خوردن یا نخوردن جامهای زهر منطقه‌یی و موشکی و حقوق‌بشر راه برد.

مهدی محمدی مهره باند پاسدار جلیلی در جریان مذاکرات هسته‌یی، در توئیتی به ماجرای عبور قیمت دلار از ۵۰۰۰تومان پرداخت و نوشت: «دلار ۵۰۰۰تومانی  یعنی دوره تقلیل دولت به میکروفون و دولتداری به مذاکره به‌سر آمده است».

رادیو دولتی فرانسه هم در روز ۶فروردین در گزارشی از انعکاس تحولات سیاسی در افزایش نرخ ارز در ایران گفت: «تنها طی هفته‌های گذشته ریال یک‌چهارم ارزش خود را از دست داد.  این رادیو افزود: به گفته ناظران، انتخاب جان بولتون به‌عنوان مشاور امور امنیت ملی آمریکا و مایک پمپئو، به‌عنوان وزیر امورخارجه این کشور، بر نوسانات بازار ارز ایران و افزایش بهای دلار تاثیر مستقیم داشته است».

یک نگاه کلی به این اعترافات نشان می‌دهد که از دعواهای باندی در درون نظام گرفته تا محاصره اقتصادی و تداوم تحریمهای جهانی از یک سو و از سوی دیگر اتخاذ سیاست‌های متناقض ارزی و پولی از طرف رژیم، قبل از هر چیز حاکی از به گل نشستگی کشتی نظام در تمامیت آن است که بخشی از نوسانات آن در قیمت ارز ریخته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0fc91cca-2dac-49a5-a215-e885574d1945"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات