728 x 90

گرانی، پرتگاه اقتصادی دولت جلادان

گرانی....
گرانی....

گرانی سرسام‌آور قیمت‌ها و تورم افسارگسیخته ناشی از عملکرد بودجه رکودی- تورمی سال جاری رئیس‌جمهور بی‌سواد، جان مردم را به لب رسانده و به نارضایتی روزافزون و حضور قشرهای گوناگونی از لشگرهای زیرخط فقر در کف خیابان‌ها دامن زده است. شرایطی که ولی‌فقیه و جلاد دست نشانده او را بیشتر از همیشه در هراس از قیام و سرنگونی فرو برده است. پروژه جنایتکارانه خامنه‌ای قرار بود با برکشیدن رئیسی از صندوق آرای نمایش انتخاباتی، با یک‌دست کردن عناصر حکومتی، و حاکم کردن هر چه بیشتر سرکوب، خلافت ولی‌فقیه را تثبیت کند. اما اینک از یک‌سو بحران اجتماعی گرانی را روی دست بیت عظما گذاشته؛ و از سوی دیگر با گسترش روزافزون کمی و کیفی کانون‌های شورشی، از بالا تا پایین رژیمشان را از تعادل پیشین هم خارج کرده است. به‌گونه‌یی که عناصر باندهای مختلف درونی حالا دیگر در رویارویی با هم، آشکارا با بی‌اعتنایی به تهدیدات ولی‌فقیه درهم شکسته، او را سکه یک پول می‌کنند. خامنه‌ای‌ هشدار می‌دهد که هرکس بر علیه رئیسی و دولت جلادان حرفی بزند، دشمن است؛ اما هنوز دهانش را نبسته، ابتدا در مجلس فرمایشی خودش سکه‌یک‌پول می‌شود و بعد سایر کارگزاران و جیره‌خواران حکومتی، با انواع و اقسام اظهارنظرها، هم او را مسخره می‌کنند وهم پته رئیس‌جمهوردست نشانده‌اش را روی آب می‌ریزند!

 

گرانی نشانه بی‌غیرتی یا امتحان الهی!

نگاه کنید که رسانه حکومتی در مقاله‌ای که مربوط به موضوع دیگری‌ بوده است، چگونه ولی‌فقیه را به سخره گرفته است:

«همین قصه پرغصه تورم و گرانی را در دو مقطع مطالعه کنیم. در دولتِ سابق، نشانه غرب باوری و بی‌مدیریتی و حتی بی‌غیرتی بود اما امروز همه این‌ها می‌شود امتحانِ الهی. به این خوانش، انتقاد را هم مخالفت با خواست خدا می‌خوانند» (جمهوری اسلامی ۴تیر۱۴۰۱).

 

ناامیدی از پایین آمدن تورم

رئیس پیشین بانک مرکزی رژیم نیز برخلاف توصیه ولی‌فقیه به دامن نزدن به نا‌امیدی، با پیش‌بینی ادامه افزایش نرخ تورم، پاک زیرآب امر ولی‌فقیه مسلمین جهان! را زده است. او تورم افسار گسیخته را ناشی از افزایش نقدینگی می‌داند در حالی که خودش هم قبلاً از رسانه‌های باند غالب، لقب سلطان چاپ پول گرفته است (ایرنا-۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱)!

«همان‌طور که پیش‌بینی شد، با وجود ادعای مسؤلان مبنی بر تأثیر حذف ارز ترجیحی بر چند قلم محدود از کالاها، مشخص شد که افزایش قیمت این بخش از کالاها، تأثیر قابل توجه‌ای بر سطح عمومی قیمتها (چه مستقیم و چه غیرمستقیم و خصوصاً با اثر گذاری بر قیمت‌های نسبی) در بازار دارد... از طرف دیگر، روند رشد پایه پولی و نقدینگی که فشار تقاضا را تداوم می‌بخشد، احتمال تداوم نرخ‌های بالا برای تورم پیش‌بینی می‌شود» (خبرآنلاین۳تیر۱۴۰۱).

 

گرانی تقصیر حقوق بگیران است!

در این میانه اما کسی هم با برداشتن عُلَم اقتصاددانی و با چشم فرو بستن به این واقعیت که خامنه‌ای خود پدرخوانده همه باندهای مافیایی و سپاه و عامل اصلی گرانی‌هاست، خود را برای او لوس نموده است. این پدیده کمیاب، از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی دفاع کرده و با بهانه کردن رشد نقدینگی، تأثیر رشد حقوقها را بر تورم بسیار شدید ارزیابی کرده است. یعنی تقصیر گرانی‌ها را وقیحانه به گردن حقوق بگیران انداخته‌است! و در ادامه هم برای خامنه‌ای نسخه امیدوارکننده زهر خوردن در مذاکرات برجام پیچیده و رشد قیمتهای جهانی را هم شریک جرم گرانیها در ایران می‌کند تا هر چه بیشتر جرم و جنایت اقتصادی ولی‌فقیه را لاپوشانی کند!

«امروزه برخی افراد مدعی شده‌اند که تورم شدید خرداد ماه به‌دلیل اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ بوده است و معتقدند که طراحان و طرفداران طرح حذف ارز ۴۲۰۰ یا پیامدهای تورمی آن را نادیده گرفته یا دست‌کم گرفته‌اند... قرائن نشان می‌دهد رشد پایه پولی و رشد نقدینگی در سال۱۴۰۰ به نصاب جدیدی رسیده و رکورد بالایی را زده است. ظاهراً این قضیه در ماه‌های پایانی سال رخ داده است. اتفاق دیگر رشد بسیار شدید حقوق بوده است (!)... پدیده سوم، افت شدید امید به حل و فصل صلح‌آمیز مناقشه هسته‌یی است. و در آخر رشد قیمت‌های جهانی خود را در رشد قیمت‌های داخلی منعکس کرد.». (دنیای اقتصاد۴تیر۱۴۰۱).

 

تورم ناشی از اصلاحات اقتصادی دولت جلادان!

وقاحت رئیس‌جمهور شش کلاسه خامنه‌ای اما گوی سبقت را از همه می‌رباید! او سخنگوی خود را به صحنه فرستاد تا بلاهت رئیسش را هر چه بیشتر آشکار کند. آن‌جا که تورم ۴۰درصدی پایان سال گذشته را برجسته می‌کند ولی عمداً صحبتی از تورم افسارگسیخته و بی‌سابقه کنونی نمی‌کند تا بتواند ادعا کند که تورم موجود، ناشی از اصلاحات اقتصادی دولت جلادان است! و به مردم گرسنه در زیر خط فقر، وعده سرخرمن آن‌هم بعد از بلندمدت بدهد.

«تورم سال گذشته بالای ۴۰درصد بود و ما طرح اصلاح اقتصادی را برای کاهش این تورم اجرا کردیم که امیدوار باشیم در بلندمدت بخشی از این تورم کاهش یابد ولی به‌هرحال این تورم فعلاً وجود خارجی دارد و باید در بلندمدت با اجرای سیاست‌های اصلاحی، آن را از بین برد» (ایسنا۴تیر۱۴۰۱).

 

راه‌حل ناگزیر گرانی

چنین است که ولی‌فقیه فرتوت رژیم در بن‌بست بحرانهای بی‌برون‌رفت، با روی کار‌آوردن رئیس‌جمهور جلاد نیز هر روز بیشتر از روز پیش در باتلاق خودساخته فرو می‌رود و لشگرهای میلیونی مردم زیرخط فقر نیز برای حل و فصل همه مشکلات خود و از جمله گرانیهای سرسام آور، چاره‌ای جز این نمی‌بینند که هر روز بیشتر از پیش آمادگیهای لازم را برای پاک کردن تاریخ ایران از جرثومه ولی‌فقیه به دست بیاورند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a34c6341-4389-4e84-bd96-977e34cf4c82"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات