728 x 90

گزارش عفو بین‌الملل، ندای پرقدرت ایران

عفو بین‌الملل.webp
عفو بین‌الملل.webp

«همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود

که ز بند غم ایام نجاتم دادند»

آه... اگر آزادی سرودی می‌خواند...

چه صداهایی در نهفت‌ جان، ضمیر، خاک، هوا و خانه‌های ایران‌زمین است که هنوز ندا نشده‌اند و «جهان خبردار نیست که بر ایران چه گذشته است».

همت ایرانی با حمیت پیشتازان پایدار عرصهٔ نبرد ۴۰ساله در برابر دیوسالار ولایت فقیه، توانست گوشه‌یی از ندا و صدای ایران را از نای سازمان عفو بین‌الملل به گوش جهان برساند.

چهار دهه مقاومت و حماسهٔ زندانیان سیاسی ایران، بدل به صدایی پرقدرت و افشاگر بازجویان و شکنجه‌گران و جلادان قضاییهٔ جمهوری آخوندی شد.

چهار دهه هق‌هق خاموش مادران ایران‌زمین و روشنگری مداومشان در خاورانهای سراسر ایران، بدل به ندایی از گلوی آنان بر بام جهان شد. ندا و پیامی خطاب به دنیا که مردم ایران با پیشقراولی مادران شهیدان راه آزادی، جنایات ولی‌فقیه و جلادانش را «نه فراموش می‌کنند، نه می‌بخشند».

اکنون گزارشهای ۱۰شهریور و ۱۹شهریور عفو بین‌الملل بدل به مرزبندی بین جبهه پایداران و آزادیخواهان و قیام‌آفرینان در برابر جبهه ضد آزادی با زعامت ولی‌فقیه و همراهان و همسویان و لابی‌های آن شده است.

زبانی که اگر باز شود...

دو گزارش عفو بین‌الملل در دو هفتهٔ گذشته، دو سند فوق‌العاده مهم از به بار نشستن مقاومت و پایداری طی ۴۰سال گذشته و حقانیت قیامهای یک دههٔ پیشین هستند. آنچه قابل توجه می‌نماید، باز شدن زبان بین‌المللی برای بیان واقعیت‌های یک جبهه نبرد با مقاومتی سترگ است. این جبهه از ۴۰سال پیش تاکنون در ایران و بیشتر کشورهای جهان در برابر تمامیت نظام ولایت فقیه وجود داشته است، ولی همواره در سایهٔ سیاست مماشات با ملایان، تلاش می‌شد آن را بی‌زبان و بی‌ندا نگه دارند.

گزارش ۱۰شهریور۹۹ عفو بین‌الملل با عنوان «ویرانگران انسانیت»، یک گزارش بی‌نظیر طی چهار دههٔ گذشته است. جوهر اصلی این گزارش دربارهٔ حقانیت قیام آبان۹۸ و حجم گستردهٔ جنایات جمهوری اسلامی علیه معترضان است: «بازداشت‌های گسترده، ناپدید‌سازی، شکنجه، استفاده عامدانه از سلاحهای مرگبار، دستگیری بیش از ۷هزار مرد، زن و کودک بین ۱۰ تا ۱۸سال و جزئیات شکنجه‌ها برای اعتراف‌گیری اجباری».

چاه‌های جنایاتی که باید دیده شوند

وجه مهم دیگری از گزارش عفو بین‌الملل، روشنگری و افشاگری پیرامون قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷با عنوان «جنایتی علیه بشریت» است. این بخش از گزارش هم تاکنون نظیر نداشته است؛ به‌خصوص که در گزارش ۱۹شهریور عفو بین‌الملل، به جزئیات قتل‌عام و حواشی آن جامع‌تر پرداخته شده است. این گزارش آدرس هزاران راز نهفته در ماجرای قتل‌عام تابستان۶۷را می‌دهد. گزارش ۱۹شهریور عفو بین‌الملل پرده‌یی از ناگفته‌های تابستان۶۷را کنار می‌زند که تا به‌حال کسی از آنها مطلع نبوده است. با خواندن این گزارش، هر مخاطب و هر وجدان بیداری می‌تواند تصور کند که بی‌شک هنوز رازهایی در زندانها، در خانه‌ها، در مزارها و در سینه‌های شاهدان و شنوندگان آنها خاموش و بی‌صدا مانده‌اند. ایران و جهان در این دو گزارش شنیدند و خواندند که جمهوری اسلامی آخوندی چه چاه‌های جنایتی را در سراسر ایران دایره کرده است.

گزارش عفو بین‌الملل به ما چه می‌گوید؟

ــ تک‌تک ما شاهدان یک فاجعه ملی به قدمت چهار دهه هستیم. در ضمیر و ذهن و عین ما انبوه خاطره و گواهی از مشاهداتمان نهفته است.

ــ ما باید این انبوه را بدل به جبهه نبرد علیه دیکتاتوری ولایت فقیهی در داخل و سطح بین‌المللی کنیم و به‌طور خاص به مجامع حقوق‌بشری و ارگانهای ذیربط سازمان ملل ببریم تا صدا و ندای ایران را قوی‌تر، کارآمدتر و عاملی مهم برای انزوای جهانی دیکتاتور و سرنگونی آن کنیم.

ــ ما ایرانیان حاوی بسا رازهایی هستیم که باید دریچه‌های آنها را برای آگاهی عمومی و دفاع از حقوق زندانیان قتل‌عام شده بیان کنیم. حکایت قتل‌عام تابستان۶۷یک روایت ملی و میهنی و انسانی است و تک‌تک ما در قبال آن مسئولیت داریم.

ــ ما در ورا و فرای اعتقادات شخصی و گروهی‌مان، یک مسئولیت ملی و مردمی، تاریخی و میهنی و اجتماعی و انسانی در قبال حقوق‌بشر خودمان داریم. حقوق‌بشر ایران در دفاع از قربانیان جنایات دههٔ ۶۰ و جنایات حاکمیت آخوندی در قیامهای یک دههٔ اخیر متبلور می‌شود.

ــ تاریخ این ۴۰سال را خودمان باید بنویسیم تا صدا و ندایی حاضر و شاهد در منظر جهانیان باشد و توفانی از گواهی و شهادت علیه واضعان و آمران و عاملان جنایت.

ــ این دو گزارش عفو بین‌الملل به‌وضوح گواهی می‌دهند که چه مماشاتی با آخوندها در جریان بوده است که تاکنون چنین واقعیتهایی کتمان شده و زبان دنیا را برای بیان آن بسته بودند.

ــ این دو گزارش بار دیگر مرزبندی قاطع بین جبهه آزادی و پایداری ۴۰ساله و قیام‌آفرینان را با جبهه ولایت فقیهی و خدمتگزاران پیشانی سیاه آن در خارج از ایران روشن‌تر از پیش نمود.

ــ این دو گزارش، وجدانهای بیدار انسانی و ملی ایرانی و غیرایرانی را به استقبال از آن فراخواند و مواضع ننگ‌آلود خدشه‌آورندگان بر آن را در پیشبرد مطامع دیکتاتور ضدبشری آخوندی گواهی می‌دهد.

ــ این دو گزارش به‌صراحت بیان می‌کنند که می‌توان رازهای ایران‌زمین را غبارروبی نمود، پرده‌های تاریک آن را کنار زد، به انرژی و توانمندی و پتانسیل قدرتمند یکپارچگی و اتحاد رسید و سرنگونی تمامیت دستگاه جنایت‌اندیش و تبهکار و فسادپرور و تروریست‌پیشهٔ ولایت فقیهی را محقق نمود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/00c7c3e3-79f3-4154-82c6-6709f4a79ea1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات