728 x 90

بحرانی سراسری و ویرانگر

بحران بی آبی
بحران بی آبی
بحران بی‌آبی در کشور که حاصل عملکرد نظام ویرانگر آخوندی است، غیر از شهرها، روستاها را در وضعیت بسیار اسفناکی قرار داده است.

به گفته نماینده مجلس ارتجاع از داراب و زرین دشت د‌ر استان فارس: ”شهرستان زرین دشت، مرکز شهرستان و اکثر روستاهای آن نه تنها آب شرب ندارند، بلکه آب غیرشرب هم در هفته فقط چند ساعتی دارند و در بعضی مواقع درتابستان امسال این زمان به دو هفته هم رسید“. این نماینده مجلس رژیم خطاب به وزیر نیروی دولت آخوند روحانی می‌گوید:
”آقای وزیر اطلاع دارید روستایی به‌نام بندشت وجود دارد که آرزوی مردم برخورداری از شیر آب در ابتدای روستاست؟ آقای وزیر اطلاع دارید در منطقه کوهستان داراب روستاهای آن هر 45روز یک بار با تانکر آبرسانی می‌شود؟“ (رادیو فرهنگ 10بهمن 95).

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری قزوین نیز می‌گوید: ”بالغ بر 150 روستای استان قزوین با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روبه‌روست که به‌صورت سیار به این روستاها آبرسانی می‌شود “ (سایت تابناک 10بهمن95).

در استان کهکیلویه و بویراحمد 118 روستا به‌صورت سیار و توسط تانکرآب رسانی می‌شوند (خبرگزاری تسنیم 25خرداد 95).

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان، تأمین آب 597 روستای استان نیمه کاره است، زیرا برای تأمین آب روستاهای این استان اعتبار وجود ندارد (خبرگزاری ایسنا 9بهمن 95).

سایت همشهری آنلاین هم به کمبود آب آشامیدنی مصرفی 6هزار روستا در کشور با جمعیتی بالغ بر2 میلیون و 160هزارنفر اشاره می‌کند که آب آنها با تانکر تأمین می‌شود.

همین سایت در زمینه کمبود آب آشامیدنی و افت کیفیت آب روستاهای کشور، می‌نویسد: ”روی دیگر سکه افت کیفیت، کمیت و نبود آب آشامیدنی در روستاهای ایران و مهاجرت روستاییان است؛ خطر وقتی جدی‌تر می‌شود که روستانشینان مرزی ایران به‌دلیل نداشتن آب آشامیدنی سالم، مرزهای کشور را ترک کنند ” (همشهری آنلاین 1آبان 95).

اما این هنوز همهٴ مسأله نیست؛ آن تعداد از روستاهای کشور هم که به ظاهرآب آشامیدنی آنها تأمین است، با مشکلاتی نظیر فرسودگی منابع و خطوط لوله آب رسانی مواجه‌اند.

30 درصد آبرسانی روستایی لرستان فرسوده است و 28 درصد آب هدرمی‌رود (خبرگزاری تسنیم7بهمن95).

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی گیلان می‌گوید: 5هزار و 900 کیلومتر از خطوط انتقال و توزیع آب شرب در روستاهای این استان مستهلک و به بازسازی نیاز دارد.

این وضعیت در شرایطی است که آب بیش از 100هزارنفراز روستاییان، از همین شبکه‌های آبرسانی تأمین می‌شود و شبکه آبرسانی 369 روستای استان فرسوده است (باشگاه خبرنگاران جوان 7دی95).

به گفته معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب وفاضلاب روستایی هرمزگان ”شرکتهای آب و فاضلاب روستایی با کمبود منابع مالی مواجه هستند و امکان بازسازی و نگهداری مطلوب از این تأسیسات وجود ندارد“.

وی فرسودگی شبکه‌ها را ازبزرگترین مشکلات آبرسانی روستایی درهرمزگان می‌داند. (خبرگزاری مهر5مرداد 95).

معاون نظارت وبهره‌برداری شرکت آبفای کشور نیز می‌گوید 90هزار کیلومتر ازشبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی در کشور فرسوده است که 50هزارکیلومتر آن در بخش روستایی است (خبرگزاری صدا و سیما 22تیر95).

آیا مشکل کم آبی فقط روستاها را تشنه‌کام کرده است؟
واقعیت این است که این تنها روستاهای کشور نیستند که آب شرب ندارند و یا این‌که منابع ولوله‌های آنها فرسوده است، کمبودآب در تهران که پایتخت کشور است آن‌چنان شدید است که مهدی چمران رئیس شورای قلابی شهر تهران نسبت به اتمام ذخایر آبی هشدار داد و گفت: ”تهران دیگر آب ندارد“ (باشگاه خبرنگاران جوان 23آذر95)

بحران آب در کشور وبحران آب آشامیدنی در روستاها، محصول حاکمیت شوم ولایت‌فقیه است که طی 38سال عمرننگینش، کشور را به ورطه بی‌آبی وخشکی انداخته است. آن‌چنان که سایت تابناک متعلق به پاسداررضایی به ناگزیر اعتراف کر‌ده است که این رژیم مسئول بحران آب در کشوراست.

سایت تابناک 20اردیبهشت 94 با این پیش‌بینی که ”تا پنج سال آینده شاهد جنگ فراگیر آب در کشور خواهیم بود ”اعتراف می‌کند: ”مردم در مسأله بحران آب متهم نیستند بلکه آنها قربانی سیاستهای غلط سیاستگزاران و حکمرانی اشتباه نظام تدبیر در حوزه آب شده‌اند و اکنون حق نداریم آنها را متهم کنیم“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6ad45860-bbc8-498b-bd02-69ce3ca3983b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات