728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۳۰بهمن ۹۵

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه 30بهمن ابعاد فاجعه سیل در بیش از 10 استان کشور، حتی‌المقدور به‌منظور لاپوشانی بی‌عملی و ناکارآمدی حکومتی کوچکنمایی شده و برخی موارد آمارها متناقض ارایه داده‌اند، روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع هم تلاش کرده‌اند از این آب گل‌آلود سیل نان برای جنگ انتخابات ذخیره کنند:

آفتاب یزد:‌10 استان کشور درگیر سیل شده‌اند؛ اقلیم ایران

ایران: استانهای جنوبی ایران در محاصره سیل

تعادل: سد خاکی محمد آباد در استان فارس شکست، 25 روستا در محاصره سیل

جمهوری اسلامی: سیل و آبگرفتگی در 211 شهر و روستای کشور

کلید: بحران بی‌تدبیری کشور را در نوردید، غبار خوزستان، سیل سیستان و بوشهر، برف گیلان و ارومیه

وطن امروز: با جاری شدن سیل، آبگرفتگی معابر، انسداد راه‌ها، شکستن پل ها، محاصره روستاها، تخریب منازل و کشته شدن تعدادی از هموطنان در استانهای فارس، بوشهر، هرمزگان و کرمان وضعیت جنوب کشور بحرانی شده است

بحرانهای داخلی و خارجی رژیم سایر عنوانهای روزنامه‌های دو باند به خود اختصاص داده است، طرح آشتی باندی در محور این تناقضات است:

شروع: صدیقی: چه کسی با چه کسی قهر بوده که آشتی کند؟

شرق: مخالفت خطیبان جمعه با طرح آشتی ملی

کلید: صدیقی: بعضی‌ها باز زبانشان دراز شده و می‌گویند آشتی ملی

نوآوران: عارف: زمینه برای گفتکوی ملی بر اساس مشترکات مساعد است

همدلی: محمد سلامتی: برخورد مخالفان با دولت خصمانه است نه انتقادی

وقایع اتفاقیه: استقبال رئیس مجلس از طرح گفتکوی ملی

دعواها حول فساد و ناکارآمدی در عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند ادامه دارد و برخی موارد به اذعان به نفرت عمومی از سران حکومتی بالغ شده است:

تعادل: گزیده‌های اقتصادی از وضعیت در آذرماه کدرتر شد، حذف آمار مالیات نهادها

جهان صنعت: بمب نقدینگی در آستانه انفجار

مردم‌سالاری: علیرضا بهشتی: مردم دلبستگی خاصی به سیاستمداران ندارند

مردم‌سالاری: محمود صادقی: نمی‌گذاریم تحقیق و تفحص از املاک نجومی متوقف شود

وطن امروز: ادامه سریال بگومگوها

جدال‌های باند حول آشتی باند در روزنامه‌های باند خامنه به ابراز وحشت از تغییرات جهانی بالغ شده است:

سیاست روز: این روزها که عقلا و زعمای اصلاح‌طلب به‌دنبال «آشتی ملی» هستند، چرا به برخی سؤالات خاک خورده از سال ۸۸ جواب روشنی نمی‌دهند؟ چرا نمی‌گویند این «لولوی ترامپ» ی که می‌خواهند در نزد افکار عمومی بسازند و بهانه انسجام خود را ترس از جنگ معرفی می‌کنند، بی‌خطرتر از آن تحریم‌هایی است که در زمان فتنه ۸۸ و به سفارش سران فتنه بر علیه مردم ایران وضع شد و «جنگ واقعی» آنجا بود؟

وطن امروز: چه کسانی و از چه جریانی شیطان را ملاک امر خود گرفتند و آغوش باز خود را محل تخم‌گذاری شیطان کردند؟ شیطان چگونه توانست حلقوم آنها را بلندگوی خود قرار دهد و از زبان آنها حرف خود را بزند؟

امروز سرمایه‌داران زالوصفت و مرفهین بی‌درد پشت سر چه جریانی هستند؟ امروز چه جریانی خود را مقبول کسانی که نسبتی با انقلاب اسلامی برقرار نمی‌کنند، می‌داند؟

امروز صهیونیسم بین‌الملل و سیاستمداران نظام سلطه جهانی و استکبار از چه جریانی حمایت می‌کنند و دل به چه کسانی بسته‌اند و آنها عناصر چه جریانی را سرمایه باارزش خود تلقی می‌کنند؟

اذعان به انزوای رژیم در اثر تحولات منطقه به بیانهای مختلف در روزنامه‌های هر دو باند حاکم به چشم می‌خورد، یک نمونه در روزنامه‌های باند رفسنجانی:

جمهوری اسلامی: مخالفان مسلح موسوم به «ارتش آزاد» در سوریه، در پی تشکیل گروهی جدید تحت عنوان «ارتش ملی» است که از حمایت دولت ترکیه برخوردار خواهد بود. به گزارش خبرنگار العالم در سوریه، سرهنگ احمد عثمان، نظامی جدا شده از ارتش سوریه که از مسئولان گروهک ارتش آزاد (شاخه سلطان مراد) است، اعلام کرد: «گروه‌های وابسته به ارتش آزاد در شمال سوریه، قصد دارند "ارتشی ملی" تشکیل دهند که از حمایت دولت ترکیه برخوردار باشد. تشکیل این ارتش، به‌زودی اعلام خواهد شد». از سوی دیگر، «مصطفی سیجری» مسئول دفتر سیاسی «تیپ المعتصم» وابسته به ارتش آزاد گفت: «مسأله تشکیل "ارتش ملی" کاملاً جدی است و گام‌های اولیه آن برداشته شده است». وی افزود: «پیش از این، گام‌هایی برای ادغام گروه‌های مسلح برداشته شده بود که به شکست انجامید. به همین سبب، این بار از شکست‌های سابق عبرت گرفتیم و در پی تشکیل ارتشی ملی هستیم».

دفاع از برجام به‌مثابه فرمول بقای حیات نظام و تأکید بر ادامه مسیر زهرخوران موضوع مقالات متنوع در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی است:

آرمان: تمام گزینه‌های رئیس‌جمهور آمریکا
هر چند هنوز شرایط ایران و آمریکا تا این اندازه به بن‌بست نرسیده است. از سوی دیگر آنچه ترامپ از آن به‌عنوان حمایت از تروریسم تعبیر می‌کند باید با ذکر دلایل قطعی باشد. آنها مدعی هستند ارتباط ایران با گروه‌هایی هم‌چون حماس و حزب‌ا... دلیل حمایت از تروریسم است اما آنچه امروز به‌عنوان شبکه‌هایی از تروریسم شناخته می‌شود داعش، القاعده، النصره است. شبکه‌هایی که ارتباط آنها با عربستان و قطر بارها گفته شده است. همچنین برخی گروه‌های مخالف بشار اسد که غرب ابتدا از آنها حمایت می‌کرد نیز امروز در زمره گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند. تحت این شرایط ترامپ تلاش خواهد کرد از موضوع تروریسم و نقض حقوق‌بشر به‌عنوان دو بهانه استفاده کند تا به نوعی محدودیتهایی که برجام برای آنها ایجاد کرده کمرنگ شود.

آرمان: سعید جلیلی آنچه به ذهنش می‌رسد را بر زبان می‌آورد اما استدلال قابل قبولی برای اقناع ندارد و جالب این‌که هر آنچه از سوی او بیان می‌شود، ارتباط با برجام دارد البته شاید نام این توافقنامه را تکرار نکند اما عیان است که منظورش چیست، مانند دیروز که با بیان این‌که امروز همه دنیا می‌گویند که امنیت کشور ما مثال زدنی است، گفت: جوانانی که امنیت را به ارمغان آوردند می‌توانند مشکلات و نارسایی‌ها مثل رکود و بیکاری را نیز حل کنند... . بنابراین در شرایط فعلی نیز آمریکا می‌تواند تنها تحریم‌های یکجانبه را در دستور کار قرار دهد. حذف و لغو برجام به‌عنوان یک مانع در برابر اقدامات سخت علیه ایران برای آمریکا هزینه بالایی دارد و آنها به این سمت نخواهند رفت.

وضعیت تیم اعزامی رژیم به مذاکرات مونیخ در خلال مقالات باند رفسنجانی – روحانی قابل پیگیری است:

اعتماد: . در اجلاس امنیتی مونیخ، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای نخستین‌بار با تیم دونالد ترامپ دیدار می‌کند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور برای نخستین‌بار با صدراعظم آلمان و دیگر اعضای دولت ترامپ دیدار خواهد کرد.

مرکل در دیدار با تیم آمریکایی در مونیخ به واشینگتن یک پیام واحد را خواهد داد: در امور اتحادیه اروپا دخالت نکن. در این دور از نشست امنیتی مونیخ جدا از مسأله تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تهدیدهای پیروزی راستگراها در انتخابات فرانسه، نیاز به اتحادیه امنیتی اروپایی که آمریکا در خارج از آن باقی بماند مسائل بین‌المللی بسیاری است که روی میز قرار دارد. در پرونده اوکراین دعوا میان کی‌یف و مسکو هر روز جدی‌تر می‌شود و اروپایی‌ها نیز نگران نزدیکی ترامپ به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هستند؛ مساله‌ای که می‌تواند سیاست واحد غرب در برابر مسکو را تحت‌الشعاع قرار دهد.
مسأله دیگر ترکیه و عزم رجب طیب اردوغان برای تغییرات در قانون اساسی است. تغییراتی که می‌تواند قدرت را در دستان اردوغان نگاه دارد و همزمان فشارها بر منتقدان داخلی را افزایش دهد. نخست‌وزیر ترکیه بنعلی ییلدریم در مونیخ است و پیش‌بینی می‌شود که وی دیدارهای دوجانبه بسیاری با همتاهای خود از کشورهای اروپایی داشته باشد. سوریه، توافق هسته‌یی ایران، یمن، عراق، افغانستان و مبارزه با داعش نیز در زمره بحثهای بین‌المللی هستند که باید در خصوص آنها در سه روز آینده زیاد شنید.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع نسبت به سیاستهای دولت حسن روحانی و پیامدهای به حمله و سوز و گداز پرداخته اند:

کیهان: تکریم می‌فروشند و تحقیر می‌خرند! (یادداشت روز)
1- کمتر از 72ساعت - یعنی فقط سه روز - پس از پایان سفر پرآب و رنگ نخست‌وزیر سوئد و هیأت بلندپایه همراه وی به ایران که با استقبال نزدیک به ذوق‌زدگی مسئولان کشورمان همراه بود، نماینده دولت سوئد در سازمان ملل‌متحد با ارائه پیشنهاد قطعنامه‌یی علیه جمهوری اسلامی ایران به اعتماد و اطمینان دولتمردان ایران پاسخ داد!
دیروز نماینده دولت سوئد در سازمان ملل طی نطق کوتاهی از تصمیم دولت متبوع خویش برای صدور این قطعنامه خبر داد و از کشورهای عضو درخواست کرد تا در جلسه‌یی که روز دهم مارس - 20اسفندماه سال جاری - برای تهیه پیش‌نویس این قطعنامه تشکیل می‌شود، حضور یابند. متن نطق نماینده دولت سوئد در سازمان ملل اینگونه است؛
«سوئد به‌عنوان عضو مرکزیت سازمان ملل‌متحد قطعنامه‌یی علیه نقض ‌حقوق‌بشر در ایران تهیه کرده و تقدیم می‌دارد. هدف ما تهیه یک متن به‌منظور تمدید حکم کلی حقوق‌بشری علیه ایران برای یک سال آینده است. همین جا از همه کشورهای عضو دعوت می‌کنم تا در جلسه مشورتی که روز دهم مارس برای تهیه پیش‌نویس این قطعنامه تشکیل می‌شود، شرکت کنند»! دهها نمونه دیگر از این دست که نشان می‌دهد دولت محترم بعد از امتیازهای نقدی که به آمریکا داد و در مقابل، فقط وعده‌های نسیه گرفت، امروزه همان فرمول - بخوانید برجام 2 - را در رویکرد به اروپا، دنبال می‌کند و این دفعه «تکریم» می‌کند و «تحقیر»! می‌گیرد! و این همه در حالی است که آمریکا و متحدان اروپایی و دنباله‌های منطقه‌یی آنها از اقتدار ایران اسلامی کابوس می‌بینند و غرب آسیا چند سالی است که به ویترین شکست‌های خفت‌بار آنان در مقابل ایران اسلامی تبدیل شده است... و این قصه سر دراز دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fac4aa39-496f-4556-b569-1a2a774ed1dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات