728 x 90

عید، گرانی و مافیای فاسد حکومتی!

بازار میوه فروش‌ها
بازار میوه فروش‌ها
به گزارش رسانه‌های رژیم در روزهای آخر بهمن ماه انواع میوه‌ها با افزایش قیمت بین 3 تا 7هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که باغداران همین محصولات را چند برابر پایین‌تر از آنچه که در بازار میوه به فروش می‌رسند به بازار عرضه می‌کنند.

اختلاف فاحش قیمت میوه در بازار ناشی از این واقعیت است که مافیای حکومتی قیمت‌گذاری را در کنترل خود داد و از طریق این کنترل با گران کردن قیمتها سودهای هنگفتی به جیب می‌زند.

از طرف دیگر این مافیا از فرصت باقیمانده تا عید و مصرف بالاتر میوه در روزهای عید، سوء‌استفاده کرده و از هم‌اکنون اقدام به گران کردن میوه کرده است.

آن روی سکه این وضعیت ورشکسته شدن و خانه خراب باغداران هستند که به‌دلیل به صرفه نبودن شغل باغداری روز به روز انگیزه‌شان را برای ادامه این کار از دست می‌دهند و باغها را تغییر کاربری می‌دهند.

خبرگزاری حکومتی ایسنا در رابطه می‌نویسد: ”گرچه بیشترین افزایش قیمت کالاهای خوراکی در هفته اول بهمن‌ماه به میوه‌ها تعلق داشت و در هفته دوم تا حدی تعدیل شد ولی باز هم این کالا به صدر بیشترین گرانی در بین کالاهای اساسی برگشته است“. (خبرگزاری ایسنا26بهمن 95)

سایت حکومتی جام نیوز نیز 24بهمن 95 می‌نویسد: ”از میان میوه‌ها نارنگی جنوب با کیلویی ۴۷۰۰ تومان به‌عنوان گران‌ترین میوه و ارزان‌ترین پرتقال تامسون شمال با قیمت هر کیلو ۱۸۰۰ تومان است. اما این قیمتها در مغازه‌های سطح شهر با قیمت بسیار بالاتری فروخته می‌شود، تا جایی که هر کیلوگرم نارنگی بندری جنوب کیلویی ۸۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم انار ۶۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد “.
همین سایت حکومتی یکی دیگر از دلایل گرانی میوه را واردات بی‌رویه آن می‌داند.

خبرگزاری حکومتی مهر 9آبان 95 می‌نویسد: ”سیاست جدید وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات پرتقال و نارنگی در ازای واردات این محصولات، نگرانی‌هایی درباره سوءاستفاده واردکنندگان از این تصمیم و ورود آفات قرنطینه‌یی به کشور، ایجاد کرده است“.

این خبرگزاری به نگرانی بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه کشاورزی اشاره می‌کند که معتقدند تصمیم تازه وزارت جهاد که برای تشویق تجار به صادرات مرکبات اتخاذ شده، ممکن است منجر به ایجاد بستری جهت افزایش قاچاق این اقلام به داخل کشور و توجیه آن با نام واردات قانونی شود. (خبرگزاری مهر9آبان 95)

خبرنامه دانشجویی وابسته به رژیم نیز در همین زمنیه می‌نویسد: ”گرانی سیب دلیل خاصی ندارد و تنها به‌دلیل این‌که صادرات به روسیه صورت گرفت“.

این سابت حکومتی به وجود میوه‌های خارجی قاچاق و قیمت بالای آنها در بازار اشاره می‌کند که تنوع آنها زیاد است: ”در حال حاضر محصولات شبرنگ و زرد آلوی آفریقایی با قیمت کیلویی 25هزار تومان است، سیر چینی با قیمت 12هزار تومان و گلابی چینی از دیگر محصولات قاچاق هستند“. (خبرنامه دانشجو 18بهمن 95)

رئیس اتحادیه میوه وتره بار در استان تهران با اشاره به واردات میوه و قاچاق آن و ضربه آن تولیدات داخلی می‌گوید: ”واردات میوه ضربه جدی به تولید ملی زده و میوه خارجی جای میوه داخلی را در بازار تنگ کرده است. اتحادیه میوه و تره‌بار استان تهران به ویروس فعالیت اصناف غیرمجاز مبتلاست و مغازه‌هایی هستند که غیرمجاز در حوزه میوه و تره‌بار فعالیت دارند“. (خبرگزاری فارس 22مهر95)

روزنامه جوان وابسته به باند خامنه‌ای، 5اسفند 95، در مطلبی تحت عنوان ”کشتی پرتقال مصری آقازاده دولتی پهلو گرفت ”نوشت: ”دولت می‌گوید نیازی به واردات مرکبات نیست اما رئیس اتحادیه میوه می‌گوید پرتقال مصری وارد شده را از 20اسفند با قیمت 5هزار تومان توزیع می‌کنیم... کشتی پرتقال مصری آقازاده دولتی پهلو گرفت پرتقال شمال یخ زد و قیمت پرتقال جنوب به‌دلیل کیفیت نسبی‌اش در تهران به محدوده 10هزار تومان در هر کیلو رسیده است. در این شرایط خبر‌ها از ورود دهها هزار تن پرتقال مصری و ترکیه‌ای به کشور حکایت دارد که گویا ذی‌نفع این واردات یکی از آقازاده‌های نزدیک به دولت است“.

واقعیت همین است که در شرایطی که میوه تولید داخلی مازاد بر مصرف است و محصولات بسیاری از باغات کشور روی درختان می‌ماند دولت ضد‌مردمی روحانی واردات و صادرات میوه را مجاز اعلام می‌کند.

اخیراً نیز وزارت کشاورزی رژیم با اعلام این سیاست که صادرکنندگان مرکبات می‌توانند در ازای صادرات میوه، پرتقال و نارنگی وارداتی داشته باشند، زمینه واردات قاچاق این محصولات به داخل کشور را فراهم کرده است.

خبرگزاری حکومتی مهر در زمینه مازاد محصولات مرکبات می‌نویسد: ”میزان تولید مرکبات در سال‌ جاری بسیار مطلوب بوده و کشور با مازاد محصول در این حوزه مواجه است“. (خبرگزاری مهر9 آیان95)

این چنین سیاستهای دولت روحانی در زمینه صادرات و واردات میوه و باندهای حکومتی قاچاق با مافیایی که کنترل بازار را در دست دارد از یکطرف باعث گرانی قیمتها شده و از طرف دیگر کشاورزان را به خاک سیاه می‌نشانند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0cdb6855-3cca-4dfa-bd0f-ec5cb23a0152"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات