728 x 90

دانشگاه آزاد و برگشت فرهاد رهبر از پنجره!

دانشگاه آٌزاد
دانشگاه آٌزاد

دانشگاه آزاد پنجره‌یی که فرهاد رهبر غارتگر از آن وارد شد.

وقتی اعتراضات دانشجویان دانشگاه تهران به بار نشست و آنها دیدند که فرهاد رهبر (رئیس پیشین دانشگاه تهران) دارد از درب دانشگاه بیرون می‌رود و رفع مزاحمت می‌کند، جشن گرفتند و شکلات پخش کردند.

دانشگاه تهران - پخش شکلات به‌خاطر رفتن فرهاد رهبر از دانشگاه تهران
دانشگاه تهران - پخش شکلات به‌خاطر رفتن فرهاد رهبر از دانشگاه تهران

اما هنوز چندی نگذشته بود که با شگفتی دیدند فرهاد رهبر از پنجره دانشگاه آزاد وارد شد…

 

دانشگاه آزاد - نهادی ثروتمند و قدرتمند

دانشگاه آزاد، دانشگاهی با بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه، ۲۰میلیون مترمربع فضای آموزشی، صدها آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۴۰۰واحد و مرکز آموزشی، از ثروتمندترین و بزرگترین دانشگاههای جهان به‌شمار می‌رود.

دانشگاه آزاد – لقمه‌ی چرب و نرم برای علی خامنه‌ای و حسن روحانی
دانشگاه آزاد – لقمه‌ی چرب و نرم برای علی خامنه‌ای و حسن روحانی

به گفته قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش عالی مجلس نهم، دانشگاه آزاد حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار دانشجو، ۷۰هزار استاد و ۴۰هزار کارمند دارد و سرمایه‌اش بالغ بر ۵۰۰هزار میلیارد تومان است.
در اختیار گرفتن چنین نهادی به خودی خود هدفی بزرگ است، اما این‌که چه کسی و در چه شرایطی کنترل آن را برعهده بگیرد، ابعاد سیاسی فراگیری دارد که دیگر تنها به دانشگاه آزاد محدود نمی‌ماند.
 

دانشگاه آزاد - پیشینه جدال باندهای مافیایی نظام

روشن است که دانشگاه آزاد با چنین مجموعه گسترده و ثروتمندی، تا چه اندازه برای باندهای غارتگر نظام آخوندی مهم است.
تسلط کامل بر دانشگاه آزاد، از اواسط دهه ۸۰ و پایان دوران ریاست‌جمهوری آخوند محمد خاتمی به یکی از اهداف عمده باند علی خامنه‌ای بدل شد. آن سالها وقتی پاسدار محمود احمدی‌نژاد با صراحتی کم سابقه به رویارویی با آخوند هاشمی رفسنجانی پرداخت، مصمم بود تا دانشگاه آزاد را از اختیار رفسنجانی خارج سازد.
تلاش چند ساله پاسدار احمدی‌نژاد برای قبضه‌ی دانشگاه آزاد که به‌ویژه در دوره اول ریاست‌جمهوری خود از حمایت تمام عیار باند علی خامنه‌ای یعنی اصول‌گرایان برخوردار بود، پس از مجادلاتی پرحاشیه سرانجام در اسفند سال ۱۳۹۰ به نتیجه رسید.
در آن زمان پاسدار احمدی‌نژاد، فرهاد دانشجو، برادر کامران دانشجو، وزیر فرهنگ و آموزش عالی دولت دوم خودش را به‌عنوان جانشین عبدالله جاسبی که ۲۹سال ریاست دانشگاه آزاد را به عهده داشت، معرفی کرد. پس از آن که آخوند هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس هیأت ‌امنای دانشگاه آزاد از امضای حکم فرهاد دانشجو برای ریاست دانشگاه آزاد خودداری کرد، باند علی خامنه‌ای امضای این حکم را به‌سادگی به پاسدار احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، محول کرد. اما پاسدار احمدی‌نژاد نیز امضای حکم فرهاد دانشجو به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد را به برادرش کامران دانشجو واگذار کرد. سرانجام فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد شد.
جدال بر سر دانشگاه آزاد اما به اینجا ختم نگردید. در سال ۱۳۹۲، با آغاز دور اول ریاست‌جمهوری آخوند حسن روحانی، فرهاد دانشجو در شهریورماه آن سال از سمت خود در دانشگاه آزاد برکنار و مهره آخوند هاشمی رفسنجانی یعنی حمید میرزاده، به ریاست دانشگاه آزاد منصوب شد. بعد از مرگ آخوند هاشمی رفسنجانی، جدال دو باند علی خامنه‌ای و حسن روحانی بر سر کنترل دانشگاه آزاد با همه دارایی‌ها و امکاناتش شدت گرفت.

دانشگاه آزاد - شدت نزاع باندی بعد از مرگ رفسنجانی
دانشگاه آزاد - شدت نزاع باندی بعد از مرگ رفسنجانی
 
این بار علی خامنه‌ای خیز برداشت و مهره و مشاور خود، علی اکبر ولایتی را به‌عنوان رئیس هیأت مؤسس و هیأت ‌امنای دانشگاه آزاد منصوب کرد؛ انتصابی که با اقدامات بعدی، به‌خصوص الآن با انتصاب فرهاد رهبر، به‌عنوان آغاز مرحله هاشمی زدایی از دانشگاه آزاد تعبیر شده است.
باند علی خامنه‌ای یعنی اصول‌گرایان در زمانی که آخوندهاشمی رفسنجانی کنترل دانشگاه آزاد را در دست داشت، رفسنجانی و باند طرفدار او را به سوء‌استفاده اقتصادی و به بهره‌برداری سیاسی از دانشگاه آزاد متهم می‌کردند.
حالا نوبت باند حسن روحانی است که در جدال جناحی، غارتگری‌های باند علی خامنه‌ای از این نهاد پر قدرت و ثروتمند را رو کند.

 

دانشگاه آزاد - فرهاد رهبر رئیس جدید دانشگاه آزاد کیست؟

دانشگاه آزاد – فرهاد رهبر و علی اکبر ولایتی رئیس هیأت‌امنای دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد – فرهاد رهبر و علی اکبر ولایتی رئیس هیأت‌امنای دانشگاه آزاد

فرهاد رهبر متولد سال ۱۳۳۸است اما در انقلاب ضدسلطنتی خبری از وی نیست. در سال ۵۸ - ۵۹ ابتدا به ارگان چپاولگر جهاد سازندگی می‌رود. از سال ۵۹ وارد ارگان غارتگر بنیاد مسکن می‌شود.
سپس خود را به وزارت بازرگانی می‌رساند تا این‌که بعد از یک‌سال سرانجام از ۶۳تا ۶۸خود را تحت عنوان کارشناس اقتصادی در نخست‌وزیری جا می‌کند.

دانشگاه آزاد - فرهاد رهبر در کنار پاسدار قالیباف
 دانشگاه آزاد - فرهاد رهبر در کنار پاسدار قالیباف
 
تناقض جالب اینجاست که فرهاد رهبر در سال ۶۴ در زمینهٴ اقتصاد نظری کارشناسی می‌گیرد ولی از یک‌سال قبل یعنی از سال ۶۳ پست کارشناس اقتصادی به او می‌دهند! معلوم نیست کسی که هنوز دوره کارشناسی خود را طی نکرده چطور دارای پست کارشناسی می‌شود، آن هم در جایی مثل نخست وزیری! اما چنین تناقضاتی امری رایج در رژیم آخوندی است.

دانشگاه آزاد - فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد یا اطلاعاتی سابق؟!

اما این تناقض وقتی بالغ می‌شود که در کمال تعجب می‌بینیم همین کارشناس اقتصادی در نخست‌وزیری یکدفعه سر از وزارت اطلاعات آخوند علی یونسی درمی‌آورد!

دانشگاه آزاد و فرهاد رهبر - رئیس دانشگاه آزاد از سربازان گمنام وزارت بدنام
دانشگاه آزاد و فرهاد رهبر - رئیس دانشگاه آزاد از سربازان گمنام وزارت بدنام
 
مأموریت ویژه فرهاد رهبر در وزارت اطلاعات تأسیس معاونت اقتصادی در این وزارت بدنام بود. پیشینیة موضوع به آنجا برمی‌گشت که وزارت بدنام اطلاعات وقتی دید سپاه پاسداران آخوندی سالهاست با تمام قوا در امور اقتصادی، یعنی امور مربوط به غارت و چپاول، وارد شده است و کسب و کار پر رونقی دارد، برای این‌که وزارت بدنام هم در غارت مردم ستمدیده عقب نماند، یک پست معاونت اقتصادی برای خود دست و پا کرد و فرهاد رهبر هم اولین معاون اقتصادی وزارت اطلاعات شد. آخر وزارت اطلاعات هم مانند سپاه پاسداران و سایر ارگانهای قتل و غارت نظام، نیاز به کار اقتصادی داشت! فرهاد رهبر به مدت چهار سال در وزارت اطلاعات کار کرد و طی این مدت بامأموران گمنام وزارت بدنام، حشر و نشر و نشست و برخاست داشت.
وزارت اطلاعات آن‌قدر بدنام است که فرهاد رهبر هم می‌خواهد یک طوری خودش را از ماجرای کنار بکشد:
«… من شخصیت پیچیده‌ای ندارم. نمی‌دانم در مورد من چه چیزهایی گفته می‌شود… همکاریهای مختلفی با نهادها و سازمانهای دولتی داشتم… با نهادهایی مثل شورای امنیت ملی همکاری داشتم… در سال ۱۳۷۸ توسط آقای یونسی به وزارت اطلاعات دعوت شدم و به مدت سه سال به‌عنوان معاون‌ ایشان فعالیت کردم. ماجرای قتل‌ها [قتل‌های زنجیره‌ای] در سال ۱۳۷۷ اتفاق افتاده بود و من در سال ۱۳۷۸ به وزارت اطلاعات پیوستم». (فرهاد رهبر -سایت حکومتی فردا – ۲۵تیر ۹۶)
 

دانشگاه آزاد - فرهاد رهبر و ریاست دانشگاه تهران

با روی کار آمدن پاسدار احمدی‌نژاد، فرهاد رهبر از ۱۳۸۴تا آبان ۱۳۸۵به مدت یک‌سال رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود. اما وقتی این سازمان بالکل منحل می‌گردد، او یکدفعه سر از دانشگاه تهران در می‌آورد و به ریاست دانشگاه تهران منصوب می‌گردد.
فرهاد رهبر سال ۷۹ از دانشگاه تهران دکترای اقتصاد می‌گیرد. به فرض این‌که واقعاً درس خوانده و دکترا گرفته باشد، تناقض اینجاست که او در کجا کار کرده بود و صلاحیت کسب کرده بود و کجا امتحان پس داده بود که رئیس دانشگاه تهران بشود؟! جواب سؤال این است که به همان سبکی که هنوز کارشناسی نگرفته بود، اما به یکباره کارشناس اقتصادی نخست‌وزیر شد، اینجا هم به‌راحتی توانست رئیس دانشگاه تهران شود.

دانشگاه آزاد - فرهاد رهبراطلاعاتی سابق و رئیس دانشگاه تهران!
دانشگاه آزاد - فرهاد رهبراطلاعاتی سابق و رئیس دانشگاه تهران!

یک اطلاعاتی سابقه‌دار حالا می‌شود رئیس اصلی‌ترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران! ریاستی که مدت ۶سال از بهمن ۱۳۸۶تا بهمن ۱۳۹۲ ادامه پیدا می‌کند و جان به لب دانشجویان می‌رساند. حاصل کار فرهاد رهبر در دانشگاه تهران را می‌شود در این چند جمله خلاصه کرد:‌
نصب دوربین مدار بسته
ستاره‌دار کردن دانشجویان
ایجاد گیت‌های امنیتی
منحل شدن شوراهای صنفی دانشگاه تهران
… و شروع به کار درست کردن «لباس فرم» برای دانشجویان
روزنامه حکومتی اعتماد در اینباره نوشت:
«… منحل شدن شوراهای صنفی دانشگاه تهران و کمرنگ شدن فعالیت انجمنهای مختلف فرهنگی و سیاسی در دانشگاه تهران یکی از اتفاقاتی بود که در زمان ریاست فرهاد رهبر در این دانشگاه رخ داد… تا جایی که حتی رئیس دولت دهم [پاسدار احمدی‌نژاد] هم از وزیر علوم دولتش خواست که فرهاد رهبر را برکنار کند». (اعتماد -۲۶تیر ۹۶)
جالب اینجاست که فرهاد رهبر در سرکوب دانشجویان گوی سبقت را از پاسدار احمدی‌نژاد ربود.
«احمدی‌نژاد روز ۲۸اسفندماه ٩١ در نامه‌یی به کامران دانشجو وزیر وقت علوم، خواستار برکناری فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران شد و دلیل آن را روش فرهاد رهبر در اداره دانشگاه با «رویکردی سیاست زده، غیرعلمی و امنیتی» ذکر کرد. تصمیمی که البته هرگز عملی نشد…» (همان منبع)
آنقدر آشی که فرهاد رهبر برای دانشگاه تهران پخته بود، شور شده بود که حتی داد پاسدار هزارتیر احمدی‌نژاد هم درآمده بود و از وزیرش خواسته بود که فرهاد رهبر را به‌دلیل رویکرد امنیتی از ریاست دانشگاه تهران برکنار کند. جالب اینجاست که آن روزها حنای احمدی نژاد حتی برای وزیر خودش هم دیگر رنگ نداشت و وزیر علوم، فرهاد رهبر را برکنار نکرد.
«… تا این‌که تغییر دولت از راه رسید [آمدن حسن روحانی] و همراه آن طیف گسترده‌یی از رؤسای دانشگاه در دولت یازدهم کنار گذاشته شدند». (همان منبع)

 

دانشگاه آزاد - فرهاد رهبر و ورود به نظام مالیاتی کشور


پس از برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران، وی بو می‌کشد که کجا بیشترین منافع اقتصادی را برایش تأمین می‌کند. عاقبت در فروردین ۱۳۹۳به‌عنوان نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور منصوب می‌شود. در همین دوره بود که اعتراضات اصناف مختلف در رابطه با مالیات‌های بی‌حساب و کتاب یکباره سیر صعودی پیدا کرد.

 

دانشگاه آزاد - فرهاد رهبر و ورود به آستان قدس

بعد از عزل فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران، اشغال پست نظام مالیاتی تنها مقامی نبود او داشته باشد. شامه‌ی قوی او در جستجوی راههای چپاول هرچه بیشتر بود که به همین دلیل سر از آستاق قدس درآورد. جایی نان و آب دار. فرهاد رهبر از فروردین سال 93 تاکنون مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس آخوند ابراهیم رئیسی است.

دانشگاه آزاد – فرهاد رهبر در کنار آخوند ابراهیم رئیسی عضو هیأت مرگ
دانشگاه آزاد – فرهاد رهبر در کنار آخوند ابراهیم رئیسی عضو هیأت مرگ

بی‌جهت نبود که فرهاد رهبر در نمایش انتخابات اخیر در ستاد انتخابات آخوند رئیسی حضور داشت. او به امید داشتن یک مقام دولتی بود در دولت ابراهیم رئیسی بود. اما با شکست مفتضحانه‌ی آخوند رئیسی بی‌پاداش نماند و به پاس این کاسه لیسی و پاچه خواری، به ریاست ثروتمندترین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه آزاد منصوب شد. کودتای فرهنگی هم‌چنان ادامه دارد.

 

ماجرای عزل و نصب‌های باندی در دانشگاه آزاد

- انتصاب علی اکبر ولایتی مهرهٴ آخوند علی خامنه‌ای پس از مرگ هاشمی رفسنجانی در موضع رئیس هیأت‌امنای دانشگاه آزاد.
 ولایتی در اولین تغییر اساسی، حمید میرزاده از باند حسن روحانی را روز سوم اردیبهشت ۹۶از ریاست دانشگاه آزاد برکنار کرد.
- یاسر هاشمی پسر رفسنجانی به‌عنوان رئیس دفتر هیأت‌امنای دانشگاه آزاد به برکناری حمید میرزاده واکنش نشان داد و به آن اعتراض کرد.
- یک ماه بعد نوبت به تغییر خود یاسر هاشمی رسید و او از ریاست دفتر هیأت‌امنای دانشگاه آزاد کنار گذاشته شد
- حسن خمینی، نوه خمینی دجال وارد ماجرا شد و لب به اعتراض گشود. او طی نامه‌یی به آخوند حسن روحانی ضمن غیرقانونی خواندن عزل رئیس دانشگاه آزاد و نصب سرپرست جدید بدون رأی‌گیری در هیأت‌امنای دانشگاه آزاد از حسین روحانی خواست که در این مسأله دخالت کند.

دانشگاه آزاد - انتصاب فرهاد رهبر از سوی علی اکبر ولایتی
دانشگاه آزاد - انتصاب فرهاد رهبر از سوی علی اکبر ولایتی

- روز ۲۵تیر ۹۶ فرهاد رهبر با امضای حکم علی‌اکبر ولایتی به ریاست دانشگاه آزاد منصوب شد…
متعاقباً روز دوشنبه ۲مرداد ۹۶ علی اکبر ولایتی طی حکمی فاضل سنقری را به‌عنوان رئیس دفتر هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد جایگزین یاسر هاشمی کرد.

دانشگاه آزاد - فاضل سنقری رئیس دفتر هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد - فاضل سنقری رئیس دفتر هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد

فاضل سنقری رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل یکی از بزرگترین مؤسسات آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که از مراکز چپاول و غارت به‌شمار می‌رود.
و این پایان نزاع باند علی خامنه‌ای و باند حسن روحانی بود. البته ماجرای غم‌انگیز دانشگاه آزاد با ریاست فرهاد رهبر غارتگر به همین جا ختم نمی‌گردد.
انتصاب فرهاد رهبر به ریاست دانشگاه آزاد اگر ‌چه در فضای مجازی و حقیقی خیلی خبر ساز شد؛ اگر ‌چه دانشجویانی که در آن شش سال ریاست فرهاد رهبر در دانشگاه تهران آه معنی‌داری کشیدند و برای دانشجویان دانشگاه آزاد سری برای تأسف تکان دادند، اما قدمت دیرپای جنبش دانشجویی در ایران نشان می‌دهد که این جنبش هیچگاه از حرکت و اعتراض باز نایستاده است. دانشجویان دانشگاه آزاد الگوی دانشجویان قهرمان دانشگاه تهران در آن سالها را در پیش روی خود دارند و عمر فرهاد رهبر غارتگر در دانشگاه آزاد بسیار کمتر از آن خواهد بود که خود تصور کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/11cac15b-da41-43d9-bb26-bbfff6ec9da1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات