728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲شهریور ۹۶

نگاهی به روزنامه های رژیم
نگاهی به روزنامه های رژیم
تیتر مشترک با مضمون مشترک در روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه دوم شهریور اظهار نگرانیهای باندهای حاکم از سفر نیکی هیلی به وین است:
جوان: نبش‌قبر هسته یی؛ سفیر آمریکا برای فشار به آمانو به وین رفت، ظریف نامه هشدار نوشت

خراسان: رسانه‌ها از کلید خوردن طرح جدید آمریکا برای برهم زدن برجام خبر دادند؛ نامه هشدار آمیز ظریف به آمانو و موگرینی

رسالت: تاملی بر سفر نیکی هیلی به وین؛ آیا آژانس تسلیم آمریکا می‌شود؟ ظریف: سفر نیکی هیلی می‌تواند تاثیرات زیانباری بر توافق هسته‌یی بگذارد

دنیای اقتصاد: استارت تاکتیک ضد برجامی ترامپ
 
قانون: سفر ضد برجامی نماینده آمریکا به اتریش: حرکت بد «نیکی»!

کیهان: در نامه‌یی به دبیرکل آژانس مطرح شد: اعتراض ظریف به تلاش آمریکا برای بازدید از مراکز نظامی
 
کیهان: سفر به وین با نعل وارونه

وطن امروز: نامه ظریف به آمانو و موگرینی و ابراز نگرانی نسبت به تحت فشار قرار گرفتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط آمریکا – آمانو دقت کن

روزنامه‌های باند روحانی در واکنش به سفر نیکی هیلی ضمن ابراز نگرانی از خیز آمریکا برای محکومیتها و تحریمهای جدید، ضمن چراغ سبز بازرسی از اماکن نظامی رژیم توصیه به خویشتنداری و عقب‌نشینی هم شده است
ابتکار: بازی تازه ترامپ با برجام؛ علی خرم سفر نیکی هیلی به وین را بررسی کرد
سفر اخیر خانم هیلی هم برای این است که بتوانند روی گزارش آژانس و روند بازرسی‌ها تاثیر بگذارند تا به‌گونه‌یی ثابت کنند که ایران در یک بخشی از توافق کم‌کاری کرده است و قطعاً پیش از سفر هیلی، برخی از مقامات کاخ سفید هم تماس‌هایی با آژانس داشتند. نکته قابل‌توجه این است که اروپایی‌ها هم اگر ببینند که فشار آمریکا بیشتر می‌شود، یک جایی کوتاه می‌آیند با نظر آنها موافقت می‌کنند.
آنچه که در سفر نیکی هیلی موجب نگرانی وزارت امور خارجه ایران می‌شود این است که ترامپ بخواهد با بازی موضوع بازدید از سایت‌های هسته‌ای، 3ماه دیگر که باید دوباره لغو تحریم‌ها را تمدید کند، بهانه تراشی کند و مشکل ساز شود... این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در حال انجام دو کار موازی در کنار هم هستند. هم از یک سو مجبور هستند این فرمانهای اجرایی را مطابق برجام تمدید کنند، تا نقض برجام از سوی آمریکا رخ ندهد و هم این‌که اگر نتوانند از راه هسته‌ای
تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کنند به‌نحوی تحریم‌های جدیدی ایران تحت عناوین دیگر علیه ایران تصویب کنند.
خرم در خصوص واکنش نیکی هیلی به نامه‌نگاری ظریف، عنوان کرد: خانم هیلی هم بی‌راه نمی‌گوید که اگر حساب ایران پاک است، نیازی به نگرانی ندارد. اما این برای موقعی است که به قصد بهانه‌جویی اینکار انجام نشود. وگرنه مشکلی برای بازدید از سایت‌های هسته‌یی ایران وجود ندارد. زیرا تا امروز بارها این مکانها مورد بازرسی قرار گرفته است و در آینده هم انجام خواهد شد. بنابراین ایران نگرانی ندارد اما تمایلی به این بهانه‎جویی‌های آمریکا هم ندارد.
سفر اخیر خانم هیلی هم برای این است که بتوانند روی گزارش آژانس و روند بازرسی‌ها تاثیر بگذارند تا به‌گونه‌یی ثابت کنند که ایران در یک بخشی از توافق کم‌کاری کرده است و قطعاً پیش از سفر هیلی، برخی از مقامات کاخ سفید هم تماس‌هایی با آژانس داشتند. نکته قابل‌توجه این است که اروپایی‌ها هم اگر ببینند که فشار آمریکا بیشتر می‌شود، یک جایی کوتاه می‌آیند با نظر آنها موافقت می‌کنند.
خرم در واکنش به این تحلیل که برخی معتقدند ترامپ تا پایان امسال برجام را لغو خواهد کرد گفت: ترامپ نمی‌تواند برجام را لغو کند. زیرا این توافق از لحاظ قانونی و حقوقی بسیار محکم و دقیق تنظیم شده‌است و قابل خدشه نیست از نظر تحریم‌ها به خود توافق هسته‌یی نمی‌توانند خدشه‌ای وارد کنند، اما اگر بخواهند در رفع تحریم‌ها علیه ایران بازنگری کنند آنگاه تلاش خواهند کرد که نسبت به این فرجه‌ها و فرصتهایی که بر اثر برجام برای ایران ایجاد شده‌است، سختگیریهای جدیدی اعمال کنند و به نوعی روش اجرای سختگیرانه و بهانه‌جویانه برجام را در پیش بگیرند که مقابله با این سیاست نیازمند تدبیر و صبر زیادی است.
هم‌چنین ممکن است آمریکایی‌ها تحریم‌هایی مشابه و قرینه آنچه پیش از این بر اساس برجام لغو شده‌است به بهانه‌های دیگر به ایران تحمیل کنند. همان‌گونه که در اظهارات اخیر تیلرسون دیده می‌شود آنها مدعی هستند که ایران کشوری حامی تروریسم است. این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها قصد دارند با استفاده از مسائل جاری در منطقه خاورمیانه به‌خصوص در عراق و سوریه و هم‌چنین بهانه‌هایی مانند حمایت ایران از حزب‌الله اقدام به تصویب تحریم‌های جدیدی علیه ایران بکنند. او تصریح کرد: بنابراین از نظر حقوقی، رئیس‌جمهوری جدید کار زیادی علیه توافق هسته‌یی نمی‌تواند انجام دهد و باید در انتظار به وجود آمدن بهانه به دست ایرانیها باشد... در صورت نقض توافق هسته‌یی از سوی آمریکا، ایران باید با اطمینان و اعتماد کامل موضوع را از راه سیاسی و از راه کمیسیون مشترک نقض برجام یعنی راه حقوقی، دنبال کند
هرگونه تبلیغات و بزرگنمایی موضوع می‌تواند محیط بین‌المللی را به نفع طرف مقابل تمام کند در حالی که تماسهای دیپلوماتیک ایران با اعضای 1+5می‌تواند راه سیاسی را هموار ساخته و گسترش آن به سمت و سوی کشورهای دیگر کشانده شود و اجماع سیاسی برای ایران علیه آمریکا به وجود آورد.
پس ایران از هر دو راه حقوقی و سیاسی قادر است بدون تنش و تشنج و بدون تبلیغات پر سر و صدا و بدون عصبانیت، راه خود را به سوی موفقیت هموار سازد.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع در وحشت از مواضع جدید آمریکا به باند رقیب حمله کرده‌اند:
سؤال این است که هدف از این سفر چیست؟ و به‌دنبال آن واکنش به آن باید چگونه باشد؟ پاسخ درست و منطقی به سؤال دوم، در گرو یافتن پاسخ صحیح سؤال نخست است. برخی‌ها این سفر را ادامه تحرکات و مواضع اخیر دولتمردان کاخ سفید در اعتراض و انتقاد به برجام می‌دانند.
با عرض تأسف بسیار باید گفت آمریکایی‌ها تا اینجای کار در پیشبرد استراتژی واقعی – و نه اعلامی- خود کاملاً موفق بوده‌اند. چرا که توانسته‌اند سیستم محاسباتی دستگاه دیپلوماسی کشور را دچار اختلالی جدی کنند. آقای ظریف و دوستانش تصور می‌کنند آمریکا به‌دنبال خروج از برجام است و صرفاً به‌دنبال بهانه‌یی برای این خروج و در صورت موفقیت، هزینه خروج به پای ایران نوشته می‌شود. و از این رو نباید بهانه به دستشان داد و حرکتی کرد که منجر به عکس‌العمل آمریکا شود! کل این محاسبه و خروجی آن، دقیقاً همان چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند و به آن نیاز دارند.
سفر اخیر نیکی هیلی به وین حلقه‌ای از زنجیر راهبرد واقعی آمریکایی‌ها است که چند هدف عمده را همزمان دنبال می‌کند؛ 
دولت ترامپ پس از عقب‌نشینی از ادعای مضحک و توخالی درباره پاره کردن برجام، اعلام کرده است که مذاکره مجدد و بازنگری در برجام را در دستور کار خود دارد.
قرار نیست چارچوب کلی و نقشه اصلی آن را تغییر دهند! بلکه به‌دنبال آن هستند تا محدودیتها و بازرسی‌های بی‌سابقه آن دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی جمهوری اسلامی نیز به آن اضافه شود. به‌زعم آمریکایی‌ها، مخالفت جمهوری اسلامی با بازدید از مراکز نظامی می‌تواند برای کشاندن دوباره ایران پای میز مذاکره و گرفتن امتیاز بیشتر یا به زبان ساده‌تر فشار دادن بیشتر کلاهی باشد که در برجام بر سر ایران گذاشته‌اند، متن برجام و ضمائم آن آن‌قدر خلل و فرج ریز و درشت دارد که آمریکایی‌ها هر روز طمع کنند از یکی از این سوراخ‌ها چنگ و دندانی نشان دهند.
موضوع دوم که به اندازه مسأله فوق اهمیت دارد و چه بسا بیشتر، واکنش جمهوری اسلامی به تحریم‌های اخیر آمریکاست. به‌طور ساده می‌توان گفت تحرکات و مواضع اخیر آمریکایی‌ها برای آن است که ایران را از واکنش جدی به تحریم‌های جدید منصرف کرده و بازدارد. برخلاف ادعاهای ترامپ، او نه تنها از برجام متنفر نیست بلکه هم برجام را می‌خواهد و هم تحریم‌ها را!
واکنش ضعیف به تحریم‌های بی‌سابقه و اخیر کنگره آمریکا که به امضای ترامپ نیز رسید، فصل تازه‌یی از فشار و چالش را برای ما ایجاد خواهد کرد و پیش از رسیدن این فصل باید چاره‌ای برای آن اندیشید.
آمریکایی‌ها بر سر بازدید از مراکز نظامی ایران جنجال می‌کنند، با آن که خوب می‌دانند چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. اما برای آنها یک منفعت دارد. برخی دوستان داخلی خواهند گفت، آمریکایی‌ها به اندازه کافی بر سر این موضوع و ایستادگی ما عصبانی هستند. ترامپ سیاستمدار دیوانه‌ای است. بهتر است بیش از این، ترامپ دیوانه را عصبانی نکنیم که خطرناک است!

کیهان: دیروز: بتن ریخته‌ایم/امروز: نریخته‌ایم، فتوشاپ است!
در حالی که تهدیدات و بدعهدی‌های آمریکا در موضوع هسته‌یی هر روز ابعاد تازه‌یی پیدا می‌کند و بیش از گذشته معلوم می‌شود که برجام کلاه گشادی بوده که آمریکا به‌سر تیم مذاکره‌کننده ما گذاشته، رجز‌خوانی‌های خالی از محتوا و تحریف واقعیت در اردوی دولت هم‌چنان ادامه داد.
برخی هنوز هم حاضر نیستند و با تکرار سخنانی خلاف واقع و مطلقاً نا‌درست، می‌کوشند به فریب افکار عمومی ادامه دهند! سخنانی که حتی با حرف‌های دیروز خودشان و یا برخی وابستگان به خودشان یا دولت در تضاد آشکار است!... به نظر می‌رسد حفظ برجام و اهداف سیاسی و ترس از برافتادن پرده‌ها، حامیان برجام را به گفتن حرفهایی متناقض و خلاف بدیهیأت وادار کرده است
حالا صالحی حرف‌های بامزه‌تری می‌زند! حرفهایی که حتی خود او هم باور نمی‌کند چون قبلاً خلاف آن را گفته است!
مدعی بود در راکتور اراک بتن ریخته نشده و تصاویر منتشر شده «فتوشاپ» بوده است!
ظاهراً منظور صالحی از تصاویر، همان یک عکسی است که ابتدا یک کانال تلگرامی به‌عنوان طنز منتشر کرد و بعد به‌عنوان سمبل وادادگی در برابر دشمن دست به دست شد!

خط و نشانهای ارگانهای سرکوبگر علیه زندانیان سیاسی تیتر روزنامه‌های باند روحانی شده است:
آفتاب یزد: رئیس دادگاه انقلاب تهران: در حصر مراقبت و محافظت می‌شود فقط نامش «حصر» است

ایران: دادستان تهران: تسلیم اعتصاب‌غذا نمی‌شویم
 
اعتراض اجتماعی، بحران اقتصادی همراه با فساد و قاچاق و چپاولگری بانکها موضوع تیترها و مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم است
آفتاب یزد: در یک تجمع مطرح شد؛ کسبه پلاسکو خواهان کاهش سود وام های بانکی

اطلاعات: جهانگیری: نظام اداری به مانعی برای توسعه کشور تبدیل شده است

امتیاز: طیب نیا: پذیرش مسئولیت وزارت اقتصاد شبیه خودکشی بود؛ برخی فرصتها را از دست دادیم

جوان: کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس عنوان کرد: جنگ قیمتی بانکها برای جذب پول بالا گرفت

جوان:‌ماجرای قاچاق گندم در دولت خودکفایی گندم؛ گندم ایرانی صادر می‌شود اما واردات و قاچاق دست بردار نیست!

دنیای اقتصاد: گسل فعال در تورم 96
شرق: نوبخت از کسری بودجه با کاهش قیمت نفت خبر داد؛ دخلی که 37هزار میلیارد کم آورد

عصر رسانه: باکشور خودمان دوستی خاله خرسه کردیم؛ آغاز جنگ آب

کسب و کار: نوبخت مطرح کرد: احتمال کسری 37هزار میلیاردی بودجه 96

اذعان به فساد و رانت‌خواری در مناسبات بالای حکومتی موضوع مقالات مختلفی در روزنامه‌های باند خامنه‌ای است.:
جوان: مهم‌ترین ابزار دولت برای جلب نظر نمایندگان چیست؟ «شستا» ابزار همیشگی لابی‌های مجلس: ... برخی از نمایندگان نیز در جریان رأی اعتماد به‌صورت سربسته به برخی از امتیازات ارائه شده از سوی دولت جهت رأی‌آوری برخی وزرا در مجلس اشاره کردند... بلافاصله بعد از رأی اعتماد اخباری در خصوص عضویت برخی از وابستگان یکی از نمایندگان تهران در برخی شرکتهای شستا به گوش رسید.
توجه به این مسأله زمانی افکار عمومی را حساس‌تر کرد که بحث حضور دو تن از پسران یکی از نمایندگان تهران در هیأت مدیره یکی از شرکتهای شستا مطرح شد.
سایت تابناک در مقاله‌یی با اشاره به سابقه وکیلی در مخالفت با ربیعی نوشت: بار دیگر با انتصاب جدید فرزند این نماینده مجلس به‌عنوان مدیر عامل یکی از شرکتهای زیر مجموعه وزرات کار، شائبه زدوبندها قوت گرفت، به‌طوری که برخی حتی صحبت از معامله‌های پشت پرده بزرگ‌تری با برخی نمایندگان را مطرح کردند.

وطن امروز: «احسنت» به جناح سلفی!
بیژن زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت که البته دست آخر موفق به رأی‌آوری شد، در پاسخ به انتقادها درباره استخدام‌های معنادار نمایندگان ادوار حامی خود در وزارت نفت، سخنان جالبی به زبان آورد: «من به شما سربسته بگویم اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده‌اش باشد، هزاران مفسده دارد». شاید این اتهام بزرگ به نمایندگان ملت به خودی خود عجیب نباشد اما وقتی همزمان با این سخنان «دردناک» صدای «احسنت، احسنت» برخی نمایندگان بلند می‌شود، عمق فاجعه خودش را نشان می‌دهد.
ترجمه ساده سخنان وزیر نفت درباره لیست «پر و پیمان» مستخدمان وزارتخانه مذکور که سابقه نمایندگی مجلس را دارند، تأیید شبهه بزرگ جامعه درباره ارتباطات غیرشفاف وکلای مردم با دستگاه اجرایی کشور است.
آیا از این مجلس که بخشی از آن با دوپینگ سیاسی خارج از عرف‌های انتخاباتی رأی می‌آورند و بعد از رأی‌آوری هم برای پدر نجومی‌بگیر نطق می‌کنند، می‌توان انتظار پیگیری مطالبات مردم را داشت؟
آیا مجلسی که با دیدن یک خانم «دیپلومات خارجی» هول می‌شود و دوربین به دست برای عکس یادگاری خواهش می‌کند، می‌تواند مدافع حق مردم باشد؟
آیا مجلسی که رسماً لابی‌گری هیأت‌رئیسه برای شغل پسانمایندگی را تشویق می‌کند، می‌تواند شأن میلیون‌ها رای‌دهنده را رعایت کند؟
کاش این بار هم «20دقیقه‌ای» قال قضیه را می‌کندید و رأی می‌دادید تا توضیحات جناب وزیر خبرهای تکان‌دهنده پشت پرده را عمومی نکند، چون دست آخر معلوم شد داستان «لابی برای شغل نماینده‌ها» از «بالای مجلس» کنترل می‌شود و اتفاقاً نماینده‌ها به‌شدت قبول دارند و معلوم شد ماجرای «سلفی» هم یک اتفاق نبود!
حالا می‌شود فهمید چرا داستان بنزین پتروشیمی و پایان دادن به خودکفایی بنزینی به جایی نرسید، چرا نگرانی بخشی از کارشناسان درباره سرنوشت پرونده کرسنت با حضور جناب زنگنه از طرف مجلس شنیده نمی‌شود و بدتر این‌که چگونه توتال بدسابقه بار دیگر با سلام و صلوات وارد ایران می‌شود.
جناح «لابی» با این‌که نه در وزارت کشور ثبت شده و نه رسماً در انتخابات کاندیدایی داشته، گویا قدرتمندتر از دیگران است؛ واقعاً احسنت به این تدبیر!
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/751d3bef-4196-4d49-ba25-2761138bb852"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات