728 x 90

زنگ خطر در نظام

آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
هر چند رسانه‌ها و مقامات رسمی حکومتی در خصوص موضع اخیر آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساکتند اما مواضع او آتش مخاصمات باندهای درونی رژیم بر سر سرنوشت برجام و آینده نظام را بر افروخته‌تر کرده است. بن‌بست نظام و ابراز نگرانی نسبت به آینده‌اش قبل از هر راه‌حلی از میان این آتش نمایان شده است:
یک روزنامه همسو با روحانی، ضمن معرفی باند رقیب به‌عنوان مسبب موضعگیری آمانو، تلویحا پذیرفت که بازرسی از سایتهای نظامی رژیم «حق اصولی» آژانس است. این روزنامه از جمله نوشته است: «بعضی اظهارنظرهای نه‌چندان حرفه‌یی در ایران، دبیرکل آژانس را ناچار کرد که بر حق اصولی آژانس مبنی بر دسترسی به «مکانهای مربوطه» در صورت وجود تردیدهایی درباره فعالیتهای هسته‌یی در آنها تأکید کند». (شرق- ۱۱شهریور).

کیهان خامنه‌ای با اشاره با قرارهای پنهان باند روحانی در حین مذاکرات نوشته است «این‌که در متن برجام چه بندهایی گنجانده شده که مدیرکل آژانس (نه آمریکا یا سایر اعضای ۱+۵) تصریح می‌کند، هرگاه احساس نیاز کنند، می‌توانند از هر سایت نظامی و غیرنظامی کشورمان بازدید کنند؟ سؤالی است که دولت محترم باید پاسخگوی آن باشد». کیهان در ادامه ناخواسته به بن‌بست نظام اذعان کرده و ضمن حمله به باند رقیب نوشته است «جملاتی از این دست که «هدیه نقض برجام را به ترامپ نمی‌دهیم» یا «ما ناقض برجام نخواهیم بود چرا که آمریکا همین را می‌خواهد»، آن هم در حالی که هم تحریم می‌شویم، هم تهدید و هم در خطر ورود دشمن به مراکز اطلاعاتی و نظامی قرار می‌گیریم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، از روی «خوش‌بینی و سادگی» یا شاید حتی از روی ناچاری! بیان می‌شوند. نقض برجامی که یک طرفه اجرا می‌کنیم، هدیه به ترامپ و بازی‌کردن در زمین اوست. هدف، دیگر هسته‌یی نیست، موشکی است. هدف کلید زدن برجام ۲ و ۳ است. هدف گرفتن سایر مولفه‌های قدرتمان است. هدف در یک کلام، امنیتی است» (کیهان- ۱۱شهریور).

و ارگان باند مؤتلفه با نگرانی از چشم‌انداز تیره برای برجام به طرح سؤالات بی‌پاسخ پرداخته و از جمله نوشته است «سوال اصلی این‌جاست که در نهایت تکلیف توافق هسته‌یی میان ایران و اعضای ۱+۵ چه خواهد شد؟ آنچه مسلم است این‌که طی هفته‌های آتی، شاهد تحولات تازه‌یی در خصوص توافق هسته‌یی خواهیم بود» (رسالت- ۱۱شهریور).

روزنامه وابسته به سپاه پاسداران نیز با ابراز وحشت از تحولات پیش رو نوشته است «در هفته اخیر با فشارهای ایالات متحده آمریکا، دبیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی برای نخستین بار‌ بازدید از مراکز نظامی ما را «حق قطعی». این سازمان دانست که بعد از سفر نیکی هیلی به وین دومین گام برای تکمیل یک قطعه مهم از پروژه آمریکایی است. این دو گام در هفته آتی بدون شک با درخواست رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا دولت آمریکا جهت «بازدید از مراکز نظامی ایران» تکمیل خواهد شد تا نظام ناقض برجام معرفی شود و مقابله به شکل احیای قطعنامه‌های گذشته صورت بیرونی به خود بگیرد». (جوان - ۱۱شهریور).

مهدی محمدی مهرهٴ باند پاسدار جلیلی در مذاکرات هسته‌یی ضمن حمله به باند روحانی وشرکایش تصویر روشنی از وضعیت نظام در باتلاق برجام ارائه داده و از جمله نوشته است: «می‌گویند آمریکا درصدد خروج از برجام است. این جمله حاوی کم‌دقتی مهمی است. حتی اگر فرض کنیم چنین باشد، باز هم آنچه آمریکا تعقیب می‌کند این است که خود با احیای تحریمها- از جمله تحریمهایی که در برجام روی کاغذ تعلیق شده- از برجام خارج شود اما نظام را در برجام نگه دارد... ترامپ- در بدترین حالت- می‌خواهد خود در حالی از برجام خارج شود که اطمینان حاصل کرده باشد نظام به برجام پایبند است. این مطلب فوق‌العاده مهمی است. برخی از آنها که در داخل ایران صبح تا شام از اراده دولت ترامپ برای خروج از برجام ابراز نگرانی می‌کنند، عمداً این نیمه مسأله را مسکوت می‌گذارند». (وطن امروز- ۱۱شهریور).
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/32895e20-9a58-463f-a27e-5017f1f1bad1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات