728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۵شهریور ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
اغلب روزنامه‌های باند خامنه‌ای در روز چهارشنبه ۱۵شهریور خیزش بزرگ مردم بانه را مسکوت گذاشته‌اند و در رسانه‌های باند روحانی ضمن ریختن اشک تمساح با تکرار وعده و وعید ها و حملات سطحی به دولت تلاش کرده‌اند بر آتش خشم مردم آب بپاشند.
شرق: دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان خبر داد
پیگیری کشته‌شدن کولبران بانه‌ای
دو روز بعد از کشته‌شدن دو کولبر بانه‌ای، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس از مردم بانه خواست تا به اعتراض و تجمع خود در فرمانداری پایان دهند و آنها را به آرامش دعوت کرد
دو کولبر بانه‌ای به نام‌های «حیدر فرجی» و «مامه‌قادر» بر اثر حادثه‌یی غیرطبیعی جان خود را از دست دادند. از همان روز دوشنبه خانواده‌های این دو کولبر همراه با جمعی از مردم محلی مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند. آنها خواستار آن بودند که در شرایطی که فرصت اشتغال شایسته در مناطق مرزی محدود است و جوانان از سرِ ناچاری به کولبری روی می‌آورند، امنیت کولبران حفظ شود.
محسن بیگلری، دوشنبه در‌این‌باره به ایلنا گفته بود: «این حادثه در پی تیراندازی هنگ مرزی در منطقه بازار بانه رخ داده و متأسفانه منجر به کشته‌شدن دو کولبر بانه‌ای شد که البته هنوز نمی‌توان با قطعیت در این رابطه اظهارنظر کرد و لازم است موضوع را از طریق مراجع ذی‌ربط و با دقت و رویکرد کارشناسی بررسی کنیم و ما هم این موضوع را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد». او هم‌چنین از کشته‌شدن یک کولبر دیگر، حدود دو هفته پیش در اتفاقی مشابه خبر داده بود. خبرگزاری ایلنا هم‌چنین در خبری که یکشنبه منتشر کرده بود، اعلام کرد در روزهای گذشته هم یک کولبر سردشتی به‌نام «عبدالواحد نلاسی» از اهالی روستای بیوران حین عبور از مرز، بر اثر حادثه‌یی غیرطبیعی مجروح و به بیمارستان منتقل شد. ممانعت از عبور این کولبران از مرز سردشت در حالی صورت گرفت که این افراد، اجازه‌ عبور از پاسگاه «کونه‌بَفر» را داشته‌اند؛ با‌این‌حال از عبور آنها به آن‌سوی مرز ممانعت به‌عمل آورده‌اند. در جریان این حادثه یک دختر ٢٣ساله به‌نام «سوزان بیورانی» نیز زخمی شد. نماینده سقز و بانه که عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس دهم نیز هست با تأکید بر وضعیت نامساعد کولبران به‌لحاظ معیشتی و اقتصادی، گفت: «این افراد عمدتاً از اقشار ضعیف جامعه هستند. واقعیت این است که حتی اگر این افراد کالایی حمل می‌کنند، دلیل نمی‌شود که کشته شوند»... در‌عین‌حال، محسن بیگلری، تجمع اعتراضی در فرمانداری بانه را بی‌نتیجه دانست و عنوان کرد: «این تجمع‌ها نه‌تنها تأثیر مثبتی در این اتفاق نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب بروز اتفاقات ناخوشایند دیگری نیز بشود و تنها راه پیگیری این مسأله مراجع قانونی است.

جهان صنعت:‌سرمقاله: جان کولبر، نان قاچاقچی
در حالی که باندهای بزرگ قاچاق هم‌چنان به‌راحتی به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ‌کس به‌طور جدی برای مقابله با فعالیت آنها وارد عمل نمی‌شود، شاهد کشته شدن کولبران زحمتکشی هستیم که به سختی برای تأمین هزینه‌های معمول زندگی خود تلاش می‌کنند.
کولبری یکی از مشاغل کاذب، سخت و دشوار به حساب می‌آید که سال‌هاست به‌دلیل نبود کار در مناطق مرزی حتی کودکان را نیز به سمت و سوی خود کشانده است تا بلکه خرج مایحتاج روزانه مردم آن منطقه به این شکل تأمین شود. این در حالی است که برخی منتقدان، کولبران را مهره‌های اصلی واردات بی‌رویه کالا به کشور می‌دانند در حالی که به عقیده بنده، کولبر قاچاقچی نیست و تنها به‌علت نبود صنعت و شغل مناسب و هم‌چنین برای امرار معاش، ناچار می‌شود کالاها و محصولات قاچاق را از مناطق صعب‌العبور مرزی جا‌به‌جا کند. این جابه‌جایی حتی بیشتر اوقات به قیمت جان کولبران تمام می‌شود در حالی
که مسئولان مدعی ساماندهی و سازماندهی وضعیت کولبران هستند.
در حالی که به نظر می‌رسد دست دولتمردان به باندهای بزرگ قاچاق نمی‌رسد یا این‌که ابزار مقابله با آنها را ندارند. از همین رو هر وقت صحبت از مقابله با قاچاق به میان می‌آید، جلوی ارتزاق کولبران گرفته می‌شود یا این‌که نظارت و بازرسی به مغازه‌های فروشنده خرد کالا محدود می‌شود در حالی که مشکل از جای دیگری است.
قاچاقچیان بزرگ به‌راحتی، کشور را بازار اجناس به دردنخور قاچاق کرده‌اند و از سویی دیگر برای کولبر خط‌ و نشان می‌کشند. خیلی جالب است به جای این‌که دولت در استانها و فرمانداریها پیگیری وضعیت کولبران و به فکر حل مشکلات آنها باشد چون نمی‌تواند جلوی کله‌گنده‌های قاچاق را بگیرد، تلافی‌اش را سر کولبرانی که دست‌شان از همه جا کوتاه است، درمی‌آورد.
یک سؤال مهم مطرح می‌شود و آن، این است که چرا دولت نگاهی فرافکنانه به وضعیت کولبران دارد و چرا یک‌بار برای همیشه تکلیف آنها ر ا مشخص نمی‌کند. همه‌ساله تعدادی از کولبران به دلایل نامشخصی کشته می‌شوند اما مشخص نیست پایان این داستان قرار است چگونه رقم خورد. آنچه در حال حاضر از اهمیت فراوانی برخوردار است، این است که وزارت کشور سریعتر به موضوع کشته شدن مشکوک این کولبران بپردازد...

جهان صنعت: پس‌لرزه‌های کشته شدن کولبران؛ اعتراض و اعتصاب بازاریان کردستان
بانه، سردشت، مریوان و سقز دیروز صحنه ناآرامی‌هایی در اعتراض به کشته شدن دو کولبر به وسیله نیروهای مرزبانی بود.
از بانه خبر می‌رسد که فضای این شهر از یکشنبه گذشته (روز کشته شدن کولبران) خیلی متشنج‌تر و اعتراضها بیشتر شده است. شیشه‌ها و درهای ساختمان فرمانداری به وسیله تظاهرکنندگان شکسته شده و مردم به سمت نیروهای انتظامی سنگ پرتاب می‌کنند. مأموران هم با گاز اشک‌آور و تیر‌اندازی هوایی به آنها پاسخ می‌دهند. هم‌چنین مأموران به داخل فرمانداری رفتند و تظاهرکنندگانی که به داخل ساختمان فرمانداری نفوذ کرده بودند را بیرون کشیدند. تظاهرکنندگان با سر دادن شعار‌هایی تأکید کردند تا زمانی که فرماندار عزل نشود، به این وضعیت ادامه خواهند داد.
بازاریان بانه دیروز در اعتراض به کشته شدن دو کولبر اقدام به بستن مغازه‌هایشان کردند. به گزارش کردپرس، مغازه‌داران و کسبه شهرستان بانه صبح دیروز در اعتراض به کشته شدن دو کولبر، مغازه‌های خود را تعطیل و جلوی در فرمانداری این شهرستان تجمع و خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند.
معترضان در این تجمع صنفی و غیرسیاسی خواستار توقف تیراندازی به کولبران شدند. از خواسته‌های دیگر معترضان، عزل فرمانداری بانه بود. معترضان معتقدند که فرمانداری بانه در تلاش برای متوقف کردن تیراندازی به کولبران کوتاهی کرده است.
. محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه ضمن تأیید مرگ دو کولبر اعلام کرده که یکی از کشته‌شدگان، دهیار روستا بوده است.
یادآوری می‌کند روز یکشنبه در این شهرستان و نیز برخی روستا‌های اطراف تجمع‌های اعتراض‌آمیز علیه حمله و تیراندازی به کولبران منتشر شده بود. در یکی از این تجمع‌ها که در مقابل فرمانداری بانه برگزار شد، تظاهرکنندگان به ساختمان فرمانداری حمله و آن را تخریب کردند. در تحولی دیگر دادستان نظامی استان کردستان در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: عاملان تیراندازی بامداد دوشنبه منطقه مرزی بانه دستگیر و بازداشت شده‌اند.
نوبخت، سخنگوی دولت در این خصوص اعلام کرد: اطلاعات دقیقی درباره این موضوع ندارم اما قطعاً پیگیریهای لازم را در دولت انجام می‌دهیم.
تاکنون از سوی دولت، اطلاعات دقیقی در این خصوص اعلام نشده و علت مرگ این دو کولبر مشخص و قطعی نیست.
این اولین بار نیست که چنین حادثه‌یی در کشور اتفاق می‌افتد چرا که وضعیت نابسامان اشتغال و هم‌چنین کاهش قدرت خرید خانوار، مردم را ناچار به انجام کارهایی کرده که نه‌تنها دشواریهای فراوانی دربر دارد بلکه حتی امنیت جانی آنها نیز در چنین کارهایی تضمین نیست. بر همین اساس در فواصل زمانی کم و نزدیک به هم شاهد تلف شدن جان افراد زحمتکشی هستیم که در نقاط مرزی برای به دست آوردن هزینه‌های معمول زندگی خود، حتی از جان خودشان می‌گذرند.
رسیدگی به کار کولبران، چندان در اولویت کار وزرا و دولتمردان نیست. این بی‌توجهی تا جایی ادامه پیدا کرده که به گفته نوبخت، وزارت کشور در راستای ساماندهی و سازماندهی کولبران، در نهایت هیأت دولت را قانع کرده تا کسانی که از این طریق ارتزاق می‌کنند به کارشان ادامه دهند. اما برای تأمین امنیت جانی کولبران هم‌چنان اقدام کارگشایی انجام نشده تا جایی که می‌توان گفت مرگ کولبران به امری عادی تبدیل شده است. این صحبتها در حالی عنوان می‌شود که حتی سخنگوی دولت هم نمی‌داند برای چه دهیار شهرستان بانه هم جزو دو نفری بوده است که مجبور به انجام کولبری و در نهایت گرفتار شدن در کام مرگ شده است.
همان‌طور که کارشناسان پیش از این هم اعلام کرده بودند، وضعیت نامناسب معیشتی، بیکاری و افزایش واردات بی‌رویه کالاهای خارجی به کشور، مشکلات اساسی هستند که در حال حاضر در کشور وجود دارند و باید برای حل آنها راهکارهای اساسی اجرایی شود وگرنه روز‌به‌روز وضعیت وخیم اقتصاد پیچیده‌تر شده و نه‌تنها شاهد آمارهای ناامید‌کننده خواهیم بود بلکه حوادثی از این دست هم بیشتر خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود با پیگیری جدی مسئولان، دیگر چنین حوادثی در کشور اتفاق نیفتد و هیچ ایرانی‌ای مجبور نباشد برای تأمین معیشت خود، کار کولبری را انجام دهد.

سایر بحرانهای اجتماعی و اقتصادی مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی را به خود اختصاص داده است. در این بین تعدد موارد مربوط به زنان و مسأله آب قابل‌توجه است:
آرمان:
افزایش خودکشیهای موفق در زنان
ابتکار: سخنگوی دولت:‌روزی می‌گویم چه موانعی برای انتخاب وزیر زن وجود داشت

بهار: زنان ایرانی ناظر ورود زنان سوری به ورزشگاه آزادی! میزبان پشت در؛ مهمان درون ورزشگاه! پارادوکس ایرانی

ابتکار: تقاطع تخریب محیط‌زیست و میراث فرهنگی؛ بی‌آبی به بزرگترین باغ ایرانی جهان رسید

اطلاعات: جهانگیری: کمبود آب به مسأله ملی تبدیل شده است

خراسان: آب کلات را برد، خواب مسئولان را

 

کیهان: سد سولقان چهارمحال و بختیاری خشک شد

 

کیهان:‌ خشکسالی به دریاچه عباس آباد مازندران رسید

 

اطلاعات: وزیر بهداشت:‌تنزل اخلاقی جامعه را تهدید می‌کند

اعتماد: جهانگیری: ناچار شویم آب وارد می‌کنیم

 

جوان: اضافه برداشت ۲۲میلیاردی از بودجه عمومی برای یارانه ها؛ درآمد هدفمندی یارانه‌ها درشرکتهای دولتی غیب می‌شود

خراسان: بازداشت ۶مقام مسؤل در پرونده مافیای گوشت

 

بحران ریزش، بریدگی و تشدید شقه و شکاف در رأس و بدنه نظام موضوع مقالات اول بسیاری از روزنامه‌های دو باند حاکم است:
ابتکار: سرمقاله: انقلاب و فرزندانش
بارزترین نکته‌یی که پس از مرگ «یزدی» میان فعالان سیاسی «چپ» و «راست» به چشم می‌خورد، توجه به مسأله «نامهربانی» با «نسل اول انقلاب» است.
بسیاری از چهره‌های سیاسی همان نسل آرام‌آرام و گاه به تندی از صحنه قدرت حذف شدند.
اگر در اوایل انقلاب حذف‌ها در حد «یزدی»، «امیرانتظام»، «بازرگان»، «یدالله و عزت‌الله سحابی» و دیگرانی از این دست خلاصه می‌شد، در دهه دوم و سوم نام‌های دیگری به آن اضافه شدند. «حسینعلی منتظری»، «هاشمی رفسنجانی»، «علی‌اکبر ناطق نوری»، «محمدرضا مهدوی کنی»، «حبیب‌الله عسکراولادی» و در این سال‌های اخیر «رئیس‌جمهوری اصلاحات» هم به این لیست اضافه شدند.
آیا این حذف‌ها نتیجه تغییر نسل در هرم نخبگان قدرت است؟ یا دوستان دیروز به رقبای قسم خورده امروز بدل شده‌اند؟ و هر ابزاری را برای حذف اینان به کار می‌گیرند؟
پاسخ به این پرسش را می‌توان در لابلای ورق‌پاره‌های تحولات تاریخ انقلاب و جمهوری اسلامی جستجو کرد.
گرچه هنوز پاسخ روشنی به همان حذف‌های اوایل انقلاب هم داده نشده است و بسیاری از تحلیل‌گران نمی‌دانند که چه روندهایی تا بروز این وضعیت طی شده است. تحلیل گفتمان جریانها و شخصیت‌های حذف شده از ساختار قدرت نشان می‌دهد هر زمان که گروهی از سیاست‌مداران جمهوری اسلامی به سمت گفتمان «جذب حداکثری» و «دفع حداقلی» حرکت می‌کنند با مقاومتی جدی از سوی پارادایم شبه‌ انقلابی روبه‌رو می‌شوند. این حذف‌ها درست در زمانی اتفاق می‌افتد که چهره‌های مورد اشاره سعی می‌کنند با عبرت از گذشته و بازنگری در مواضع و کنش سیاسی صورت گرفته در ادوار مختلف انقلاب، آن هم در مرز پختگی سیاست‌ورزی، مسیری تازه و راهی جدید را بپمایند. فصل‌مشترک حرکت همه آنها هم بر «تعامل»، مواجهه «همدلانه»، دوری از «عداوت» و «کینه» و توجه ویژه به «حداقل اشتراک‌ها» استوار شده است.
این‌که چرا عده‌یی به‌محض تمایل به این گفتمان از ناحیه «شبه‌ انقلابی» ها طرد می‌شوند، موضوعی است که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

ابتکار: مصائب تغییرهویت نسل‌های انقلابیون فعالان سیاسی
افرادی که در برابر نسل اول قرار گرفته بودند که بعضاً حتی کوچکترین نقشی در انقلاب نداشتند مدعی بودند که چند اتفاق در نسل اول رخ داده است. آنها تأکید داشتند یا به نوعی هنوز هم بر آن اصرار دارند که نسل اول دچار نوعی محافظه کاری و سازشگری شده است که روند انقلابی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی دیگر معتقد بودند که افرادی که مورد حمله قرار می‌گیرند دیگر آن فرد انقلابی که دهه ۶۰بودند، نیستند و بعضاً حتی از خط انقلاب خارج شده‌اند.
محمد کیانوش راد چاره جلوگیری از اختلاف میان نسل‌های اتقلاب را حرکت در چارچوب قانون دانست وتصریح کرد: «مسأله‌ای که نیاز به مراقبت دارد شخصیتهای نظام در مقابل نفوذ حواشی و شایعه‌ها به‌عملکرد و رویکرد آنها است. برای جلوگیری از بدرفتاری و تخریب شخصیت بزرگان انقلاب و افراد تاثیر‌گذار در انقلاب بهتر است بزرگان نسل اول انقلاب از رد شدن از
خط قرمز ها جلوگیری کنند و از افراطی‌گری نزدیکان، افراد هم سو با خودشان و حتی خانواده خود جلوگیری کنند.
با این حال به‌طور واضح جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نظام سیاسی طی ۴۰سال گذشته با ریزش‌های قابل توجهی مواجه شده است. ریزش‌هایی که بدون شک از سوی نسل‌های دوم و سوم کلید زده و اجرایی شد.
اما آیا این دور باطل ادامه پیدا می‌کند این سرنوشت همه نسل‌ها با ظهور نسل‌های جدید است؟

جوان:‌سرمقاله: به انقلاب خیانت نکنیم
خستگی انقلابیون و انصراف از ادامه راه و حرکت در مسیر انقلاب، دنیاگرایی و عافیت‌طلبی نیروهای باسابقه انقلابی، تجدیدنظرطلبی در آرمانها و اهداف انقلاب، نفوذ نیروهای غیر انقلابی در صفوف انقلابیون و استحاله شدن برخی چهره‌های پیشکسوت در انقلاب، از خطرات جدی متوجه هر انقلابی و از جمله انقلاب اسلامی است. اکنون تمامی این خطرات علیه جمهوری اسلامی مشاهده می‌شود و در مواردی هم خسارتهایی از ناحیه این مقوله‌ها، متوجه حرکت انقلاب اسلامی شده است. در چنین شرایطی، رسالت نیروهای انقلابی اصیل بسیار سنگین است. از خطراتی که اکنون متوجه حرکت انقلابی ملت ایران شده، تلاش‌هایی است که از ناحیه جریانی خاص برای پایان‌بخشی به دوران انقلاب در حال انجام است.
این خطر را در دیدار جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه تهران در آستانه سال تحصیلی، این‌چنین متذکر شدند: « انقلاب ادامه دارد، این‌که بعضی‌ها این جور القا کنند، این جور بنویسند و بگویند که خب انقلاب یک حادثه‌یی بود، تمام شد، برگردیم به زندگی‌ عادی، این خیانت به انقلاب است؛ انقلاب تمام نمی‌شود.» عبارت خیانت به انقلاب را همگان باید جدی بگیرند. این عبارت را جریانهای سیاسی، نخبگان فکری و مسئولان در سطوح مختلف، باید جدی بگیرند.

رسالت:‌سرمقاله:‌ انقلابیهای پشیمان
از همان ابتدا ء معضل بزرگی سدّ راه شد که اصل انقلاب و نهضت اسلامی را مورد تهدید قرار داد.
برخی از اصحاب بزرگ و معتمدین مسلمانان، در مواجهه با مشکلات بزرگی که در مسیر این مبارزه بزرگ بود، د چارترس و تزلزل شده، به‌تدریج در اصل انقلاب و ارزشهای آن دچار تردید شدند. در ادامه، باورهای اولیه خود را از دست دادند. پشیمانی از گذشته انقلابی در آنها پدید آمد وبعضی آشکار وبعضی پنهان، راه بازگشت از انقلاب را در پیش گرفتند. تهدیدها، تطمیع ها، تحریم‌ها، تحقیرها و تهاجم‌های دائمی قدرت ها که یکی از تبعات قطعی هر انقلابی است، نقشی تعیین‌کننده در این تزلزلها و برگشت ها داشت.
حملات باندی در عرصه‌های مختلف موضوع روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
آرمان:
اجماع سازی درباره موضوع حصر

 

اعتماد: تصمیم جدیدی درباره اصل موضوع حصر گرفته نشده است

جوان: اضافه برداشت ۲۲میلیاردی از بودجه عمومی برای یارانه ها؛ درآمد هدفمندی یارانه‌ها درشرکتهای دولتی غیب می‌شود

جوان: «برجام معلق» در دستور کار ترامپ
خراسان: بازداشت ۶مقام مسؤل در پرونده مافیای گوشت

 

کیهان: حاجی بابایی: سرنوشت درآمد ۵۰هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی یارانه‌ها مشخص نیست

کیهان:‌ رویای برخورد با مدیران نجومی تعبیر نشد
کیهان:‌رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست: ۵درصد هم توان پاسخگویی علمی به مسائل محیط‌زیست را نداریم

موضوعات بحرانهای منطقه‌یی و جهانی رژیم نیز در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌ها به چشم می‌خورد:
آرمان: پیامدهای همه‌پرسی کردستان عراق

 

ابتکار: زمزمه‌های آب شدن یخ روابط تهران و ریاض

 

ابرار: احتمال بازگشایی سفارت عربستان در تهران

 

جهان صنعت: نوبخت: چشم‌انداز روشنی از بهبود رابطه با عربستان نمی‌بینم

جوان: «برجام معلق» در دستور کار ترامپ

 

ایران: هیلی: عدم تأیید پایبندی ایران به برجام به‌معنای خروج از برجام نیست
هیلی در مؤسسه امریکن انترپرایز گفت: خروج از برجام بر اساس بندهای این توافق صورت می‌گیرد. مصوبه کنگره مربوط به روابط میان دولت و نمایندگان است. اگر رئیس‌جمهوری پایبندی ایران را تأیید نکند، آن زمان مسأله در اختیار کنگره خواهد بود و نمایندگان ۶۰روز فرصت خواهند داشت در صورت نیاز علیه ایران تحریم تصویب کنند. وی هم‌چنین مدعی شد که سازمان ملل نسبت به پاسخ‌دهی به رفتارهای غیرهسته‌یی ایران بی‌رغبت بوده و این امر موجب شده ایران بتواند به توسعه برنامه موشکی ادامه دهد. هیلی افزود: باید به روزی که محدودیت‌های برجام به پایان می‌رسد، فکر کنیم. در آن روز ایران توان موشکی برای ساخت سلاح هسته‌یی را در اختیار خواهد داشت. ما باید تصویر کلی را در نظر بگیریم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dc8b60fe-f7cd-49f4-bf20-0cdbc316ebc5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات