728 x 90

قفل برجام

سخن روز
سخن روز
زخم التیام ناپذیر برجام دوباره سر باز کرده و رژیم را تبدار و ملتهب کرده است. آثار آن را از جمله در ضد و نقیض‌گوییهای مقامات رژیم و نیز در بالا گرفتن جنگ و جدال دو باند می‌توانیم ببینیم. در این جدال و مناقشه، یک باند برجام را موجب بر باد رفتن عزت و کرامت نظام و سراسر زیان و خسارت و ذلت ارزیابی می‌کند و باند دیگر آن را تنها راه نجات رژیم و کلید گره‌گشای مشکلات و معضلاتی که رژیم را فرا گرفته، قلمداد می‌کند.

در شرایطی که مهره‌های رژیم یکی پس از دیگری به‌ صحنه می‌آیند و از غیرقابل بحث بودن ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی رژیم سخن می‌گویند، علاءالدین بروجردی، از مهره‌های خامنه‌ای و رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع، شکافی را در این ممنوعیت مطلق باز کرد و گفت: «هر گونه اجازه برای بازدید از مراکز نظامی منوط به‌ تصمیم شورای عالی امنیت ملی است». (1) اما همین بروجردی دو روز بعد به‌صحنه فرستاده شد تا در موضعی درست در نقطهٴ مقابل موضع قبلی خود بگوید: «جمهوری اسلامی ایران از بنیهٴ دفاعی خود به‌طور مطلق حراست کرده و خواهد کرد و به‌هیچ کشوری نیز اجازه نخواهد داد به‌ اطلاعات نظامی کشور دسترسی داشته باشد». (2)

در یک ضد و نقیض‌گویی دیگر، جواد ظریف وزیر خارجه رژیم در دفاع از برجام گفت اروپاییها با سیاستهای ضدبرجامی آمریکا مخالفند. کیهان خامنه‌ای (16شهریور) جواب ظریف را با نقل اظهارات وزیر خارجه آلمان داد که در آمریکا گفته بود آلمان آماده است با همکاری فرانسه و انگلستان برای اجرای برجام (یعنی پذیرش بازدید از سایتهای نظامی) به‌رژیم فشار بیاورد.

تازه‌ترین نمونهٴ‌ این ضد و نقیض‌گوییها مربوط به‌ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم و معاون روحانی است. وی که اخیراً در یک ژست اقتدار گرایانه لاف زده بود اگر آمریکا برجام را نقض کند، ما می‌توانیم در عرض 5روز به‌غنی‌سازی 20درصدی برگردیم، در مصاحبه با مجلهٴ‌ آلمانی اشپیگل گفت: «در صورت عقب‌نشینی آمریکا از برجام و ماندن کشورهای اروپایی، ایران احتمالاً باز هم به‌آن پایبند خواهد بود». (3)

صالحی برای رفع و رجوع این عقب‌نشینی زبونانه، در ادامه سخنان خود افزود: «اگر توافق هسته‌یی شکسته شود، ما از نظر اقتصادی با مشکلات مواجه خواهیم شد اما از نظر سیاسی دستاورد خواهیم داشت. ما به ‌جوانان خود خواهیم گفت به‌ غربیها دیگر اعتماد نکنید زیرا ما یک بار این کار را کردیم...»

به‌ این ترتیب برجام که زمانی نه چندان دور «فتح‌الفتوح» و «آفتاب تابان» و «بزرگترین پیروزی در تاریخ دیپلوماسی ایران» توصیف می‌شد، اکنون تنها فایده‌اش، از زبان دست‌اندرکاران مستقیم آن، این است که مایهٴ عبرت نسل آینده خواهد بود و این پیام را به‌ آنها می‌دهد که ما این (غلط) را کردیم، شما نکنید!

این ضد و نقیض‌گوییها که فقط به‌ این موارد هم محدود نمی‌شود، ناشی از تناقضی است که رژیم در برجام دچار آن است؛ بر کسی پوشیده نیست که رژیم به‌پای خود و با رغبت به‌سوی برجام نرفت و به‌دلیل خفگی اقتصادی ناشی از تحریمها، به‌قول خود رژیم روی زانوان خونین به‌پای میز مذاکره رفت اما به‌طور واقعی از سودای خود برای دستیابی به‌ بمب اتمی دست برنداشت، چرا که آن را، لازمه تحقق رؤیای شوم امپراتوری اسلامی و احیای خلافت سفیانی می‌داند و از همین رو به‌استناد افشاگریهای مجاهدین از فعالیتهای اتمی پسابرجام رژیم (که رژیم هرگز نتوانست آنها را تکذیب کند) اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر بازرسی از مراکز نظامی رژیم پافشاری کند، حتماً به‌ موارد نقض دست خواهد یافت.

تناقض رژیم آن است که اگر بر سر موضع کنونی (اجازه ندادن به‌ بازرسی از مراکز نظامی پافشاری کند) بلافاصله ناقض برجام شناخته شده و محکوم به ‌پرداخت هزینهٴ سنگین آن خواهد گردید، اگر هم درِ مراکز نظامی را به ‌روی بازرسان باز کند، آنها به ‌احتمال بسیار، موارد نقض را خواهند یافت و نتیجه مانند تابلو اول خواهد شد. به‌همین دلیل، این ادعای رژیم (از زبان صالحی) که در صورت خارج شدن آمریکا از برجام، رژیم با اروپاییها در برجام خواهد ماند، سخن سستی است؛ زیرا هم‌چنان که علی خرم به‌نقل از سفیر فرانسه در ایران گفته است «برجام فقط به ‌مسأله هسته‌یی مربوط می‌شود، اما مراکز نظامی هم که مدنظر آمریکایی‌ها قرار دارد مربوط به‌هسته‌یی است و علی خرم از آن، دشواری اثبات پایبندی رژیم به ‌برجام را نتیجه‌گیری می‌کند. (4)

به‌ این ترتیب تناقضی که رژیم در برجام گرفتار آن است، ناشی از تناقض ذاتی خودش می‌باشد. سیاست مماشات اوباما با این تناقض سازش کرد؛ بخشی از توانایی اتمی رژیم را (و نه همه‌ آن را) از او گرفت، اما توان موشکی و امکان تاخت و تازه‌یی تروریستی رژیم در کشورهای منطقه را باقی گذاشت؛ اما اکنون «کشتیبان (آمریکا) را سیاستی دیگر آمده است» و نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید برجام یک تابلو پازل است و این تابلو را باید در کلیت آن مد نظر قرار داد و نمی‌توان فقط روی قطعهٴ هسته‌یی تمرکز کرد و به‌رژیم اجازه داد تکنولوژی موشک بالستیکی خود را که وسیلهٴ حمل بمب اتمی است مدام ارتقا بدهد و نمی‌توان پذیرفت که به ‌دخالتهای بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه ادامه دهد.

بنابراین برجام یا با هزینهٴ رژیم ادامه خواهد یافت، یا با هزینهٴ رژیم به‌هم خواهد خورد و لغو خواهد شد.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) 13شهریور 96
2 ـ خبرگزاری بسیج سپاه پاسداران (تسنیم) 15شهریور 96
3 ـ خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) ـ 17شهریور
4 ـ‌ علی خرم سفیر پیشین رژیم در مقر اروپایی ملل متحد: «الآن درباره آینده برجام سخت می‌توان پیش‌بینی کرد و به‌نظر می‌رسد بهتر است منتظر اتفاقات بمانیم و دید که آیا عدم پایبندی ایران واقعاً قابل‌اثبات خواهد بود؟». (سایت حکومتی رویداد 24 ـ 13شهریور)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1aa00ca0-1731-457d-8178-ba573c6dd0f0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات