728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۱شهریور ۹۶

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
از عنوانهای مربوط به توفان فلوریدا و مسلمانهای میانمار که بگذریم دعوای قدرت برای تتمه سهمی که مانده موضوع دعوای روز باندهای حکومتی است که عنوانهای صفحات اول‌روزنامه‌هاشون راهم پر کرده:
آرمان: استانداران محافظه‌کار به دولت لطمه می‌زنند

آرمان: رأی 24میلیونی ملاک انتخاب استانداران باشد

آفتاب یزد: ارتقای مدیران قالیباف!

اعتماد: به‌خاطر عدم تحقق مطالبات برخی اصلاح‌طلبان دنیا به آخر نمی‌رسد

برجام، آژانس و گزارش آمانو موضوع عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم است
ابتکار: ساز مخالف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر آمریکا

بهار: برجام و تندروهای آمریکایی و ایرانی، ترامپ در تهیچ دلواپسان

جوان: برجام رکورد بازرسی سرزده را شکست- آژانس هر ماه ۲بازرسی سرزده و هر روز بیش از یک بازرسی عادی از ایران داشته است

جمهوری اسلامی: آمانو در آغاز نشست فصلی شورای حکام: تعهدات هسته‌یی ایران مطابق برجام در حال اجراست

قانون: آمانو کنار ایران مقابل آمریکا

کلید: مراکز نظامی جزو خطوط قرمز امنیت ملی کشور ماست

بحرانهای اقتصادی اجتماعی و نمودهای ناکارآمدی در روزنامه‌های سه‌شنبه‌ عنوانهای متعددی را به خودش اختصاص داده:
آرمان: دولت وضعیت کولبران را روشن کند- حل بیمه کولبران –معابر همین حالا

ایران: آغاز حذف ارز مسافرتی، به زائران اربعین استثنائا 200دلار پرداخت می‌شود

جوان: دست مسولان به آتش زدن کالاهای قاچاق نمی‌رود

خراسان: فاجعه واردات 70درصدی نوشت افزار

شرق: مدیریت شهری منهای زنان

شرق: بهترین ورزشکار معلول سال 2017جهان: با ۲طلای پاراالمپیک 900هزار تومان حقوق می‌گیرم!

قانون: ذهنیت سیاستمداران عامل محرومیت اقوام

کیهان:‌۷میلیون خانوار زیر آوار سنگین اجاره نشینی

همدلی:‌بزودی همه ایران گاو خونی می‌شود

کیهان: دولت شعار رفع فقر را می‌دهد اما آن را تشدید می‌کند (خبر ویژه)
یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب گفت نظام تصمیم‌گیری دولت علیل و ناتوان است و متأسفانه با سیاستهای دولت دوازدهم، نه تنها فقر مطلق ریشه‌کن نمی‌شود بلکه گسترده‌تر و عمیق‌تر هم خواهد شد.

تک و پاتک بین مقامات سابق و فعلی نظام البته حول فساد مالی آنها هم در عنوانهای متعددی دیده می‌شود:
آفتاب یزد: این‌که مسولان چه اموالی دارند به کسی ارتباط ندارد

اعتماد: از سوی دیوان محاسبات ارسال شد؛ کتابچه تخلفات نفتی دولت احمدی‌نژاد در کمیسیون بودجه

شرق: حساب و کتاب احمدی‌نژاد در ونزوئلا

ابراز نگرانی از برملا شدن روابط رژیم با کره شمالی در صفحات اول و مقالات روزنامه‌های حکومتی به چشم می‌خورد:
اطلاعات:‌ سخنگوی وزارت‌خارجه: رابطه هسته‌یی با کره شمالی نداریم

وطن امروز: اون آهنگر، ما مسگر!
آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند کره‌شمالی بدون کمک ایران قادر به انجام آزمایش‌های هسته‌یی اخیر نبود!
آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی و رونمایی از بمب هیدروژنی این کشور گویا دارد دامنگیر ایران می‌شود. در وضعیتی که وزارت امور خارجه ایران در حال تخمین از وضعیت برجام پس از خروج آمریکا از این توافق است؛ حالا یک بازی جدید و فضاسازی خطرناک علیه ایران به‌راه افتاده است. فضاسازی خطرناکی که مدعی است ایران در حوزه هسته‌یی در حال همکاری با کره‌شمالی است.
 
ارگان خامنه‌ای برجام، آمریکا و باند روحانی را مورد حمله قرارداده است. و در پشت این حمله اضطراب نظام از چشم‌انداز تشدید اوضاع را بارز می‌کند:
کیهان: مدیرمسئول کیهان‌: لطفاً با شکم به لگد آمریکا نکوبید!
حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان در گفتگو با فارس با بیان این‌که مسئولان هسته‌یی کشورمان می‌گویند حتی اگر آمریکا هم از توافق هسته‌یی عقب‌نشینی کند اما اروپایی‌ها در آن بمانند، ایران احتمالاً باز هم به آن پایبند خواهد بود، اظهار داشت: ترجمه این دیدگاه به زبان غیردیپلوماتیک و همه‌فهم، آن است که در چالش هسته‌یی با شکم خود محکم به لگد آمریکا می‌کوبیم و حتماً به ملت نیز گزارش می‌دهند که ضربه محکمی به آمریکا زده‌ایم، اما توضیح نمی‌دهند که این ضربه از نوع خودزنی بوده است.
پایبندی ما به برجام بعد از خروج آمریکا یعنی ما به‌خاطر پایبندی به برجام علاوه بر انبوه امتیازاتی که داده‌ایم ناچاریم به همه تعهدات دیگر از جمله بازرسی‌های منحصربه‌فرد و محروم بودن از صنعت هسته‌یی تن بدهیم، چرا؟ چون به برجام پایبندیم! اما آمریکا اولاً نباید به هیچ‌یک از تعهدات برجامی خود عمل کند چون از برجام خارج شده است و تعهدی ندارد و ثانیاً ؛ تمام بدعهدی‌هایی که تاکنون داشته است هم موجه قلمداد می‌شود.
این فرمول در یک‌کلام به‌معنای زدن چوب حراج بر منافع ملی است؛ پایبندی اروپا به برجام در صورت خروج آمریکا به شوخی شبیه است چون تحریم‌های اساسی از جانب آمریکاست و خود آقایان بارها تأکید کرده‌اند که اروپایی‌ها از ترس جریمه آمریکا حاضر به تبادل تجاری با ما نیستند. همین هفته قبل فرانسوی‌ها پیشنهاد «مکمل برجام» را دادند تا محدودیت برنامه موشکی کشورمان هم در برجام گنجانده شود.
این فرمول در یک‌کلام به‌معنای چوب حراج بر منافع ملی است و به هیچ‌کس هم اجازه نقد و اظهارنظر نمی‌دهند. متأسفانه صدا و سیما هم با تریبون یک‌طرفه‌ای که در اختیار آقایان می‌گذارد مانع روشن شدن و تبیین حقایق برای مردم می‌شود که به نظر می‌رسد از بیم قطع بودجه باشد و باید برای آن فکر اساسی کرد که خارج کردن بودجه صدا و سیما از اختیار دولت تنها راه ممکن است.

روزنامه‌های باند روحانی و شرکایش هم بر پایفشاری رژیم بر برجام تأکید کرده‌اند:
اعتماد: علی خرم، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در گفتگو با «اعتماد» :
آژانس در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا مقاومت کرده است
علی خرم، تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است که دولت کنونی آمریکا هنوز به تصمیم جامع و قطعی در مورد برخورد یا تعامل با ایران نرسیده است. به اعتقاد خرم دولت آمریکا در حال آزمایش کردن راههای گوناگون برای به بن‌بست رساندن برجام است. موضوعی که دونالد ترامپ حتی پیش از انتخابش به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نیز آن را عنوان کرده بود.
خرم معتقد است که ایران بدون توجه به بهانه‌جویی‌های آمریکا و سنگ‌اندازی آمریکا در مقابل برجام، باید به‌عنوان یک طرف برجام تعهدات و مسوولیت‌های خود را بر اساس این توافق بین‌المللی انجام دهد. این کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است که اعتبار حقوقی و بین‌المللی برجام در گرو اجرای آن از سوی طرف‌هاست و مادامی که این توافق به‌لحاظ حقوقی معتبر باشد، دست آمریکا در برابر آن بسته‌خواهد ماند و قدرتهای بین‌المللی حاضر به همراهی با آمریکا در نقض این توافق نخواهند شد... ماجرا رفتار آمریکاست. رفتار کنونی آمریکایی‌ها خارج از چارچوب توافق هسته‌یی است. آنها به‌دنبال این هستند که مسائل حاشیه‌ای و خارج از توافق را به‌زور بر برجام تحمیل و سوار کنند. آنها علاقه‌مندند به آژانس فشار بیاورند که درخواست‌های خارج از چارچوب توافق هسته‌یی را از ایران بخواهد و ایران را وادار به اجرای تعهدات اضافی کند. آژانس به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی و فنی تاکنون بر اساس توافق هسته‌یی عمل کرده است و در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا مقاومت کرده است. آمریکایی که از آن صحبت می‌کنیم به‌صورت اخص در این‌جا به‌معنای آقای ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور و تندروهایی که در اطراف او هستند، است. این مقامات آمریکایی یک انگیزه مهم در مخالفت با این توافق دارند و آن مخالفت با عملکرد دولت پیشین، یعنی دولت آقای اوباما است. آنها برای این‌که این دستاورد دولت اوباما را زیر سؤال ببرند به‌دنبال بهانه‌گیری هستند... تنها راه آمریکا این است که از طریقی بتواند ایران را عصبانی بکند تا توافق از سوی ایران نقض شود یا این‌که نهایتاً بتواند سند و مدرکی تهیه کند که ایران به تعهدات خود مطابق برجام عمل نکرده است. حیات برجام در گرو اجرای دقیق آن از سوی ایران خواهد بود، تا هیچ بهانه‌یی در اختیار آژانس به‌عنوان ناظر فنی اجرای برجام قرار نگیرد که آمریکایی‌ها بتوانند آن را به‌عنوان بهانه حقوقی علیه برجام علم کنند.

روزنامه‌های حکومتی بدون اشاره به اسناد جدید در مورد نقش رژیم در جنایت 11سپتامبر دیگران را متهم کرده‌اند:
حمایت: تروریسم پروری آمریکا
با گذشت 16سال از ماجرای 11سپتامبر، افشای اطلاعات محرمانه درباره دخالت مستقیم عربستان سعودی و طراحی سرویس‌های جاسوسی آمریکا کماکان در آن واقعه ادامه دارد که نمونه آن، انتشار اسناد جدید پرونده قضایی حملات یازده سپتامبر در خصوص حمایت مالی و عملیاتی سفارت ریاض در واشینگتن است. هر چند که عاملیت عربستان در نمایش روز یازدهم از ماه نهم سال 2001میلادی بر کسی پوشیده نیست اما اجرای یک حمله تروریستی با آن ابعاد گسترده، بدون پشتیبانی آمریکا نیز محتمل نیست و اساساً امکان عملیاتی شدن ندارد.

ابراز نگرانی از آسیبهای اجتماعی موضوع حمله روزنامه خامنه‌ای به باند حسن روحانی است:
کیهان: رها شدگی امر فرهنگ و رسانه بلکه بازگذاشتن فضا در خدمت جریانهای ضدفرهنگی آسیب‌زا، به‌عنوان بهای کامروایی سیاسی، مصیبتی به مراتب بزرگتر از آسیب‌های مهیب اجتماعی است.
اعتیاد، تضعیف بنیانهای خانواده و طلاق، بزهکاری، فحشا، جرح و جنایت، هنجارشکنی و قانون‌شکنی و... از جمله آسیب‌های اجتماعی است. اغلب این آسیب‌ها معلول است. آنها که با مردم روراست نیستند، برای قربانیانی مانند ستایش قریشی اظهار تأسف می‌کنند اما حاضر نیستند با علل و عوامل انگیزاننده همان آسیب‌ها که نوعا فرهنگی و تربیتی و برآمده از ولنگاریهای فضای مجازی است، مبارزه و مقابله کنند.
تولید انبوه جرم با ژست «روشنفکری و احترام به آزادی و حریم خصوصی» و سپس، رفتار سمبلیک و تجویز مُسکّن برای «قربانیان» که «آسیب دیده» نامیده می‌شوند، بی‌صداقتی و جفا در حق مردم است. روحانی پارسال خبر داده بود «رهبر انقلاب در جلسه مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرمودند برای مقابله با این آسیب‌ها، حتی آنهایی که به دین اعتقاد ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با تمام توان وارد شوند؛
علی مطهری درباره همین جلسه می‌گوید «شنیدم رهبری خودشان ٦ساعت وقت گذاشته‌اند و گزارش آسیب‌های اجتماعی را شنیدند و در برخی حوزه‌ها نیز‌گریه کرده‌اند».
آیا در 16ماه پس از این تذکرات مهم، اهتمام لازم در دولت و مجلس و قوه قضاییه صورت گرفته است؟ آیا شوراهای عالی «امنیت ملی»، «فضای مجازی» و « انقلاب فرهنگی» نباید فراتر از برخی صف‌بندی‌های سیاسی و جناحی و انتخاباتی، فضای فرهنگی و رسانه‌یی را قانونمند کنند و از این فضا آسیب زدایی شود؟ آیا تدبیری درباره سالم‌سازی و «سم زدایی» از فضای فرهنگی و مجازی اندیشیده شده یا مثلاً نقش مؤثرتلگرام و نظایر آن در انتخابات، راه هر نوع اصلاح امور و انسداد مجاری فساد فرهنگی را بسته است؟
بی‌عدالتی و سیاست بازی، آسیب بزرگی است. این‌که رئیس‌جمهور تعداد نجومی بگیران را 100تا 300نفر اعلام کند اما دیوان محاسبات، ماجرا را پس از یک سال و خورده‌ای به تعارف ختم نماید، معلوم است که این خیانت هنوز هم جدی گرفته نشده است. اگرنه باید دست‌کم 100مدیر برکنار و دادگاهی و مجازات می‌شدند... وقتی معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تمجید بلند بالا از دور زدن قانون توسط وزیر صنعت و تجارت می‌گوید «به نظر من مدیری که از پرونده دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بترسد و با دور زدن قانون کار را راه نیندازد، به درد مدیریت نمی‌خورد»، پیداست که موضوع تفریغ بودجه و نظارت مالی به یک دورهمی بین مجلس و دولت تبدیل شده است. بنابراین برخی مدیران دیوان، هم‌چنان علیه دولت نهم و دهم جنجال و پرونده‌سازی می‌کنند اما با دولت یازدهم بر سر قبیل همان مسائل چنان مدارا می‌کنند که معاون اول رئیس‌جمهور جرأت می‌کند نسخه نادیده انگاشتن ناظر مالی و قانونی را بپیچد! و در همین فرآیند است که آقای «حسین- ف» جرأت می‌کند با وجود اعتراض سازمان بازرسی، در برخی عزل و نصب‌های مدیران بانکها (نظیر مدیر نجومی بانک رفاه که دارای پرونده تخلفات در بانک ملی بود) دخالت کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d483543b-9c1e-4d4f-8e7f-4044210a58fc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات