728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۱۰مهر ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در صفحات اول روزنامه‌های حکومتی با درج عکسهایی از مراسم تاسوعا و عاشورا، تلاش کرده‌اند احساسات مردم را به حساب نظام پلید ولایت فقیه بگذارند. روزنامه‌های حکومتی هم‌چنین تلاش کرده‌اند با بزرگنمایی معمول هرساله از برگزاری مراسم عاشورا در کربلا، آن را به جیب رژیم آخوندی بریزند و در چنبرهٴ بحرانهای همه‌جانبه خرج روحیه ریزشیهای داخلی و برون مرزی نظام کنند. ولی فراموش کرده‌اند در مورد میزان بزرگنمایی جمعیت در کربلا با هم هماهنگ کنند:
جمهوری اسلامی:
حضور بیش از ۶میلیون عزادار و 400هزار زائر خارجی در مراسم عاشورای حسینی در کربلا

اطلاعات: مراسم عاشورا با حضور ۶میلیون زائر حسینی در کربلای معلی برگزار شد

آرمان: ۳میلیون زائر در کربلای معلی
رسالت: روزهای تاسوعا و عاشورا، روزهای به تماشا نشستن رژه منظم یک ارتش مقتدر و نیرومند است که در ایران و سرتاسر جهان آمادگی رزمی خود را به رخ یزیدیان زمان می‌کشد.
ارکان این ارتش و درجه بندی نیروهای رزمی تخصصی آن از پیرمرد 80ساله تا طفل 6ماهه گرفته تا جوانان سلحشور، زنان و مردان را در برمی‌گیرد... این ارتش اکنون در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکل گرفته است، هیچ قدرتی در جهان قادر به هماوردی با این ارتش نیست. اگر ادعایی وجود دارد، بسم الله.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع با دجالگری مذهبی تلاش کرده‌اند از مراسم عاشورا فرصت حمله به باند رقیب برای خود فراهم کنند:
کیهان:‌
ای کاش... برخی از مدیران مدعی که موی تجربه در آسیاب آمریکا و انگلیس سفید کرده‌اند، به داشته‌هامان غیرت می‌داشتند تا پای قدرتمند خود را با عصای کج دشمن عوض نکنند و می‌دانستند، عمرسعد به طمع ملک ری به ابن زیاد دل بست و ابن زیاد به طمع عراق به یزید خود را فروخت و کدخدا یزید ریسمان آمالشان را برید.

چشم‌انداز تیرة‌ برجام در روزنامه‌های هر دو باند حاکم در حرفهای ظریف و تناقض‌گویی باند رقیب در مورد این حرفها بارز است:
جوان:
اقدامات سخت‌گیرانه‌تر آمریکا در تشدید تحریم‌ها در دوران ترامپ نه تنها تأثیری در اراده مردم ایران نداشته و منجر به تحول و تغییر امیدوارکننده‌ای در رفتار مردم و مسئولان ایران برای آمریکایی‌ها نشده بلکه بر عکس تغییر موضع مسئولان مذاکره‌کننده هسته‌یی کشور را به‌دنبال داشته و حامیان قبلی را نیز دلواپس کرده است. آقای ظریف هفته گذشته در گفتگو با روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید اگر آمریکا خواهان امتیازات جدید است ایران هم خواهان امتیازات جدید است، او می‌افزاید: «آیا آمریکا حاضر است 10تن اورانیوم غنی‌شده ما را به ما باز گرداند؟» یا این‌که در گفتگو با الجزیره تأکید می‌کند که: «اگر واشینگتن از برجام خارج شود، خروج از توافق یکی از گزینه‌های ایران خواهد بود.» این تغییر موضع را در سخنان آقای دکتر روحانی هم می‌توان دید، آنجا که از قدرت موشکی ایران دفاع کرده و آن را منوط به اجازه از کسی نمی‌داند و در مورد برجام نیز تأکید می‌کند که بدون برجام هم می‌توان به توسعه اقتصادی رسید و یا این‌که خروج آمریکا از برجام دست ایران را برای هر انتخابی باز می‌کند.

وطن امروز: روزهای ناامیدی
رفتار دونالد ترامپ در زمینه‌سازی بـرای گزارش ماه اکتبـــر به‌گونه‌یی است که حالا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی می‌تواند با صراحت بگوید او یعنی رئیس‌جمهور آمریکا در این گزارش، پایبندی ایران به برجام را تأیید نخواهد کرد. ظریف گفت: حدس می‌زنم ترامپ در گزارش ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند. اظهارنظر ظریف در واقع به‌معنای آن است که در ایران بانیان برجام تقریباً درباره محتوای گزارش ماه اکتبر که درباره میزان پایبندی ایران به برجام است، به قطعیت رسیده‌اند. در این ساعتهای ناامیدی البته ظریف گفته است در صورت اعلام عدم پایبندی ایران به برجام و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای‌ ، ایران گزینه‌هایی روی میز دارد.
محمدجواد ظریف هم معتقد است ترامپ عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام می‌کند. او که باید قبل از انشای برجام درباره رفتار نامعقول رئیس‌جمهوری بعد از اوباما در قبال برجام، تدبیری می‌اندیشید، می‌گوید در صورت خروج آمریکا از برجام ایران غنی‌سازی خود را در سطحی فراتر از گذشته آغاز خواهد کرد. البته ظریف علناً گفت علاقه دارد حتی با وجود خروج آمریکا از برجام نیز این توافق هسته‌یی را با اروپایی‌ها ادامه دهد.

کیهان: نامزد صلح نوبل برای برجامی که دیگر وجود ندارد
جالب این‌که در وضعیت همدستی آمریکا و اروپا و آژانس برای محروم کردن ایران از حقوق خود در برجام و تحمیل تعهدات جدید، وزارت‌خارجه هم‌چنان منفعلانه عمل می‌کند یا حداکثر مواضع سیاسی فاقد اثر و کارکرد اتخاذ می‌کند، آقای ظریف در مصاحبه با روزنامه‌های گاردین و فایننشال تایمز و ایندیپندنت گفته است: تنها راهی که ایران اجازه خواهد داد محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌یی خود ادامه یابد، آن است که دیگر طرف‌های برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) همگی به شرایط قید شده در برجام پایبند مانده و با تحریم‌های احتمالی آمریکا مقابله کنند.
وی افزود: در صورتی که اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند که با آمریکا همراه شوند، در آن صورت فکر می‌کنم که پایان برجام فرا خواهد رسید.
سخنان اخیر ظریف، نوعی تغافل و انکار و تحریف صورت مسأله است؛ چه این‌که 20ماه است آمریکا پیاپی برجام را نقض می‌کند و به اتهام‌پراکنی از موضع طلبکاری علیه ایران می‌پردازد اما دیگر طرف‌های برجام ساکتند و به اعتبار سکوت و انفعال تیم آقای ظریف در وزارت‌خارجه ایران کمترین اعتراض عملی به بازگشت تحریم‌ها و لگدمال شدن برجام نمی‌کنند.

اذعان به فساد و وضعیت خراب اقتصادی موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
آفرینش:
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران: درد واردات سیب فرانسه در چشم باغ‌داران

اقتصاد پویا: وزیر صنعت: وجود فساد در نظام اداری کشور از جمله دلایل محدودیت سرمایه‌گذاری خارجی است

اقتصاد پویا: فاینانسهای خارجی ممکن است ایران را به یک بدهکار بدحساب تبدیل کند!

ایران: ثبت بیکاری 60درصدی در برخی از شهرها
شهروند: نفس های آخر «بافت بلوچ»، کارخانه رو به تعطیلی که اهرم اقتصادی استان محروم سیستان و بلوچستان به‌شمار می‌آید

کسب و کار:‌ بازار پوشاک زیر تیغ متقلبان

 

کیهان: هیچ بانکی بعد از برجام LC باز نمی‌کند
کیهان: در بخش صنعت استراتژی مشخصی نداریم
کیهان: آلودگی آبهای بوشهر و خوزستان برای ماهیان مسأله ساز شده است

وطن امروز: در برخی شهرها بیکاری به ۶۰درصد رسیده است
رحمانی‌فضلی می‌گوید:‌ به‌رغم اعلام رقم ۱۲درصد بیکاری در کل کشور به‌صورت میانگین، شاهد هستیم در برخی شهرها میزان بیکاری به ۶۰درصد رسیده است... با آسیب‌های اجتماعی متفاوتی از جمله اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق در کشور مواجهیم و در این میان در برخی مناطق که میزان بیکاری در آنها بالاست، این آسیب‌ها حادتر است... متأسفانه بین تحصیلکرده‌های ما رقم بیکاری بسیار بالاتر از آنچه به‌طور متوسط اعلام می‌شود، است.

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای به روحانی و باندش را در عرصه‌های مختلف و با مقاله‌هایی با مضامین تکراری حمله کرده‌اند:‌
رسالت:
شریعتمداری: باید مراقب مشاوران نفوذی در مراکز تصمیم‌ساز نظام بود
مراکز تصمیم‌گیر محل حضور بزرگان نظام است و نفوذ به آن بسیار سخت است، اما نفوذ به مراکز تصمیم ساز و مشاوران راحت‌تر است، باید مواضع را با نقشه راه بسنجیم و تحلیل کنیم و مراقب مشاوران نفوذی در مراکز تصمیم ساز نظام باشیم، انحرافهای مکرر از نقشه راه دیگر اشتباه نیست، خبط است... در دفاع مقدس ما حتی محل مهمات خود را نمی‌دانستیم، افزود: استکبار در اوج قدرت به ما حمله کرد و شکست خورد، اکنون ما در قدرت هستیم، متأسفانه عده‌یی قدرت حریف را باور دارند و پا پس می‌کشند و از تهدیدهای حریف می‌ترسند و می‌گویند ما سایه جنگ را رفع کردیم، کدام سایه جنگ، ...
شریعتمداری با بیان این‌که بیکاری به ملت فشار آورده است، گفت: واردات ما بی‌رویه است، زمانی که کالاهای چینی و تولید کشورهای دیگر در حالی وارد کشور ما می‌شوند، که کالای مشابه آن در داخل تولید می‌شود، کارگر بیکار شده و مشکل اقتصادی ایجاد و کارگاهها تعطیل می‌شود، سود را نفوذیها می‌برند. وی افزود: زمانی که 23درصد و یا حتی 15درصد به پول در بانک سود می‌دهید، دیگر کسی پول را به صحنه تولید نمی‌آورد.
مدیر مسئول روزنامه کیهان در خاتمه با بیان این‌که «آتش به اختیار» یعنی پا را از روی ترمز برداشته و در میدان باشید، گفت: بچه‌های انقلاب باید در میدان باشند، نگذارند محیط‌ها آلوده شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a609252b-1442-4c8a-9cc9-1c7a060e13a0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات