728 x 90

زندان و زندانی در آیینه هفته

زندانی سیاسی سهیل عربی
زندانی سیاسی سهیل عربی
اعتصاب غذای زندانی سیاسی سهیل عربی که از حدود ۴۰روز قبل شروع شده و بیش از ۱۰روز است وارد اعتصاب‌غذای خشک شده، با واکنشهای گسترده اجتماعی و سیاسی مواجه شد. از جمله به‌دنبال فراخوان مادر این زندانی سیاسی برای تجمع در مقابل مجلس ارتجاع، فعالان سیاسی و حقوق‌بشر در برابر این مجلس شرکت کردند و خواستار آزادی سهیل عربی و تمامی زندانیان سیاسی شدند و تصاویر آنها را هم بلند کردند. هم‌چنین دکتر محمد ملکی اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب ضدسلطنتی از این تجمع حمایت کرد.

شورای ملی مقاومت ایران با صدور اطلاعیه‌یی خواستار دخالت مجامع حقوق‌بشری برای آزادی این زندانی سیاسی شد. سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور یک آگهی اقدام فوری، خواستار آزادی فوری وبی‌قید و شرط سهیل اعرابی و دسترسی او به مراقبتهای کامل پزشکی شد.

جرمی که رژیم برای سهیل اعرابی مطرح کرده یک اتهام تکراری برای اغلب زندانیان سیاسی است: «شعبه ۱۵بیدادگاه انقلاب»، سهیل عربی را به‌دلیل «توهین به خامنه‌ای و تبلیغ علیه نظام» به ۳سال حبس تعزیری و شعبه ۱۰بیدادگاه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت، او را به‌دلیل «توهین به مقامات» به ۵۰۰هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ضربه شلاق محکوم کرده‌اند. اما در «شعبه ۷۶بیدادگاه کیفری» استان تهران به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شده که این حکم در اعاده دادرسی به ۹۰ماه زندان و ۲سال به‌اصطلاح «تحقیقات مذهبی» برای اثبات پشیمانی! تبدیل گشت.
منظور از تحقیقات مذهبی یک نوع تفتیش عقاید کثیف آخوندی و قرون‌وسطایی است که فرد را در برابر این انتخاب قرار می‌دهند که یا عقاید پوسیده ولایت فقیه را بپذیر و اثبات کن یا اعدام می‌شوی. در این حکم آمده است که در این دو سال باید ۱۳جلد کتاب نوشته شده در دستگاه دینفروشی آخوندی در حوزه به‌اصطلاح «دین‌شناسی، مذهب‌شناسی و رفع شبهات دینی» را بخواند و از هر کتاب خلاصه‌ای تهیه کند. همین‌ طور باید در تماس با مؤسسه «راه حق» و «پژوهشکده خمینی» قرار بگیرد و پرسش‌های خود را مطرح کند.

در مقابل اینها در نامه‌یی که سهیل عربی به‌مناسبت روز عاشورا نوشته و به بیرون از زندان در حالی که در اعتصاب‌غذای خشک به‌سر می‌برد داده، اینطور نوشته است: «به یاد مصطفی کریم بیگی و تمام جانباختگان جنبش آزادی و عدالت خواهی در سرزمینم. هیچکس و هیچ چیز مقدس‌تر از یک مبارز نیست، مبارز آنکس که از جانش می‌گذرد تا ستمکاران فاسد را سرنگون کند.

امروز عاشورا است، رخت عزا پوشیده اید و برای شهدای کربلا اشک میریزید و بر سینه میکوبید اما صادقانه بگویم این اشک ها و سینه زدنها هیچ ارزشی ندارد وقتی هنوز قاتلان مصطفیها محاکمه نشده‌اند. از شمر بی‌رحم ترهایی چون ناقاضی صلواتی، مقیسه و بازجوهای قرارگاه ثارالله، لاریجانی، جعفری دولت‌آبادیها ما را به مرگ قطره چکانی محکوم و بی‌رحمانه شکنجه می‌کنند. آنها مبارزین و مقدسات ما مصطفی کریم بیگی، ترانه موسوی، محمد مختاریها را کشتند، نخبه‌ها و دانشمندهای ما را به زنجیر کشیدند و شما هم‌چنان در سکوتی خفت‌بار غرق شده‌اید. با لبان خشکیده‌ام بر سر شما فریاد می‌زنم تنها یکبار زندگی می‌کنیم. هیچ پست و مقام و ثروتی با ارزش‌تر آزاده زیستن نیست.

در ۳۸مین روز از اعتصاب‌غذای خود با قند ۴۰و ۱۹کیلو کاهش وزن بازگو می‌کنم: من به مقدسات توهین نکردم، جرم من فریاد بر سر کسانی است که مقدساتمان (مصطفی و ترانه ها) را بیرحمانه کشتند». در جملات کوتاهی هم در روز عاشورا سهیل عربی گفت: «یاور مظلومان باش و از شمر بی‌رحم‌ترهای زمانه‌ات را برانداز».

هم‌چنین خبرهای رسیده از کردستان ایران حاکی از وحشیگریهای پاسداران طی روزهای اخیر علیه جوانان و مردم کردستان است که در دستگیریهای فله‌ای آنها را روانه زندان کرده‌اند.

در برابر این اقدامات وحشیانه مردم کردستان دست به اعتراضات مکرر در برابر بیدادگاههای رژیم و مراکز حکومتی زده‌اند.

بر اساس خبر رسیده دیگری از زاهدان مأموران اطلاعات آخوندی در زاهدان جوانی را که هدف گلوله قرار داده و دستگیر کرده بودند، بدون درمان در زندان به‌حال خود رها کرده‌اند.

۱۰روز پیش زندانی سیاسی محمدجان عزیزی حدوداً ۲۰ساله در حالی که سوار بر موتورسیکلت بود در شهر قصرقند استان سیستان و بلوچستان هدف گلوله قرار گرفت و دستگیر شد. این زندانی سیاسی که در بند ۱زندان مرکزی زاهدان زندانی است به‌دلیل عفونت دستش و عدم رسیدگی پزشکی با وضعیت حادی روبه‌رو است.

مأموران اطلاعات آخوندی هم‌چنین ۳تن از بستگان این زندانی سیاسی را دستگیر و به بند یک منتقل کرده‌اند. اسامی دستگیر ‌شدگان عبارتند از: ۱ـ یاسر عزیزی ۱۷ساله ۲ـ داود عزیزی حدوداً ۱۹ساله و ۳ـ بنیامین عزیزی حدوداً ۱۹ساله.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0721ca8-6152-4e45-9564-670d0970b6fc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات